Gå til innhold

Blogger

Våre medlemsblogger

1. IMF Electronics - SACM (Special Application Control Monitor) "The Holy Grail"

Toppmodellen til IMF Electronics ble aldri solgt i vanlige hifi-butikker, de måtte spesialbestilles og så laget fabrikken høyttalerne til den aktuelle kunden. Det ble ikke laget mange av disse, altså er de svært sjeldne.

Det er mange årsaker til at man ikke finner mang par av disse, blandt annet at få noengang fikk oppleve/høre et par (man kunne jo ikke det i butikker). Den største modelle folk kunne oppleve i butikker var Reference Standard Professional Monitor (RSPM).

Prisen på høyttalerne, i alle fall sammenlignet med RSPM, var avskrekkende i seg selv. Man skulle være spesielt interessert for å bruke så mye penger på høyttalere som det dem kostet, i alle fall for høyttalere man ikke hadde hørt/sett siden de ikke var å finne i butikkenes sortiment. Og hvorfor skulle noen strekke seg etter dem når RSPM er så fantastiske høyttalere som de er? Ventetid ville det jo også medføre.

IMFSACM.jpg.7dfce35bc4fd19057b0c8a52470753e1.jpg

Tror faktisk at paret jeg eier, at det er det eneste paret i Skandinavia (?). Mulig det er andre par her, i så fall er de som eier dem ikke aktiv i HiFi- eller IMF-forum og -grupper på nettet. Ikke bare her i Skandinavia disse er sjelden, det finnes ikke mange av dem på verdensbasis heller. Med tanke på hvor fantastisk høyttalerne er så burde det vært langt flere, de spiller aldeles vidunderlig og er fremragende musikkformidlere.

---

Siden jeg kjøpte dem i fjor så har de vært på utlån det meste av tiden, de har stått i furtebua til en kamerat. Nå har de derimot kommet hjem igjen. Å ha høyttalere som dem stående, det gir en eierglede uten like, så spesielle er de (begge parene mine forøvrig - det er ikke mange par av noen av dem, hverken i Norge eller i Verden for den saks skyld).

Så langt er de derimot ikke koblet opp her i stuen, jeg spiller altså fortsatt på lillebrødrene, altså RSPM'ene. Det er et lite prosjekt i seg selv å bytte på hvilken høyttalere jeg spiller på, såpass store og tunge er dem. Jeg har ikke kommet dit at jeg har byttet om på høyttalerparene enda.

SACMP21.thumb.jpg.2a33ae1ca17631552089c6f7fdff6cb0.jpg

SACM'ene låter helt fantastisk, i alle fall etter at de ble satt på innstilling som gir en heving i diskant og mellomtonen. Før de ble innstilt til det var jeg ikke like fornøyd med dem, snarere heller litt skuffet. Men etter å ha justert filtrene, altså slik de står innstilt nå, de er helt enestående rett og slett. Jeg kunne vanskelig vært mer fornøyd med dem enn hva jeg er.

Byggekvaliteten er et kapittel for seg selv. Alltid synes at RSPM'ene oser av kvalitet, SACM'ene derimot de er en helt annen liga... Først da jeg fikk dem skjønte jeg hvorfor de var såpass mye dyrere enn RSPM'ene, de er desto gjennomført kompromissløst bygget og låter også deretter.

Her følger et bilde av begge parene, SACM (ytterst) og RSPM (i midten).

SACM16.thumb.jpg.f3fce8d36bad784407472294316c6e65.jpg

De benytter de samme elementene, likevel låter de ganske forskjellig selv om familielikhetene jo er der. Spesielt mellomtonen er det som virkelig skiller dem fra hverandre, stemmer og instrumenter står vesentlig mer tydelig frem med SACM vs RSPM, mellomtonen er magisk i SACM'ene. Men det er ikke bare mellomtonen som skiller dem, også hvordan bassen formidles er forskjellig, SACM'ene formidler bassen vesentlig mer direkte enn RSPM'ene.

Men for all del, begge parene er musikkformidlere man ikke kan ungå å måpe når man hører på, man slutter aldri å forbauses over deres kvaliteter.

SACMP22.thumb.jpg.62945b96c625342840ec7a2639b9c642.jpg

Trodde aldri jeg skulle få gleden av å eie et par SACM, til det er høyttalerne rett og slett for vanskelige å få tak i og for sjeldne. Nå som jeg gjør det, jeg kunne ikke vært stoltere av dem. Høyttalerne mine er rett og slett uerstattelige. Begge disse to parene vil følge meg resten av livet, jeg kan ikke se for meg at jeg skal kvitte meg med noen av dem (selv om annet nok kommer til å komme i hus). Høyttalere som dette kvitter man seg ikke med, men jeg kan godt ha både dem og andre...

SACM8.thumb.jpg.fb43c7028cf29e136950ccc28f94d067.jpg

2. Retinol er et velkjent begrep for mange, og kanskje har du tatt i bruk retinol i hudpleierutinen din også. Kanskje vet du likevel ikke helt hva retinol er, og hvordan den egentlig virker? Da er denne guiden for deg.

Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege.

Andre retinoider som benyttes i hudpleie er bl.a.

• Hydroxypinacolone Retinoate (HPR) også kalt Granactive Retinoid
    • Retinyl retinoate (Retinol-8)
    • Retinaldehyd/retinal
    • Retinol esters (Retinyl Palmitate, Retinyl Propinoate, Retinyl Acetate, Retinol Linoleate)

Flere tiår med forskning har dokumentert at retinoider kan

• øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre)
    • stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst)
    • bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon
    • reparere solskadet hud
    • bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring

Egentlig er det kun retinsyre, mer kjent som tretinoin som har effekt, så de andre formene for retinoider virker ved at de omdannes til tretinoin når de kommer i kontakt med enzymene i huden. I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet. Konverteringsprosessen kan enkelt framstilles slik: 

Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retinal/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre

I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet.

HPR/Granactive retinoid og Retinyl retinoat (Retinol-8 ) hører til en gruppe a-vitaminderivater kalt retinsyreester, og det foreligger ikke så mye forskning på disse ennå. Retinyl retinoate (Retinol-8) brytes ned til retinol og retinsyre i huden, og foreløpige studier viser at retinyl retinoate støtter produksjonen av kollagen åtte ganger mer enn retinol. Den er også mer effektiv for å redusere linjer og virker på mild til moderat akne ved å redusere bakterier og talgproduksjon, i tillegg til å fungere som antioksidant. Ingrediensen skal være mindre irriterende enn andre retinoider. Når det gjelder HPR, kommer det meste av info på denne ingrediensen fra produsenten, som mener at HPR reduserer linjer, pigmentering og gir en bedre hudtekstur. Det finnes lite klinisk forskning på denne ingrediensen. 

Når det gjelder de ulike retinol esterene, så er det  Retinyl Propionate som er den mest effektive av disse og skal være effektiv på rundt 0,3%. Retinyl acetate og retinol linoleate er mindre potente retinol esters. Retinyl palmitate er en mye brukt ingrediens, men er en av de mindre effektive retinol esterene. Den absorberes veldig sakte av huden og kan derfor bli eksponert for UV-lys, noe som fører til dannelse av frie radikaler som kan skade cellene våre. Det er derfor anbefalt å bruke andre typer retinol esters enn retinyl palmitate. Om man likevel skulle ønske å bruke denne formen for retinol ester, bør den kun brukes på kvelden og natten for å unngå UV-eksponering.

Dersom du vurderer å starte med retinoider, må du være obs på at:

• Ikke alle kan bruke retinol/retinoider. Vær spesielt obs dersom du har svært sensitiv hud eller har hudlidelser som eksem, alvorlig rosacea etc.
    • Retinoider gjør huden mer solsensitiv, så de bør derfor i hovedsak brukes om kvelden og det er svært viktig å bruke bredspektret solbeskyttelse med høy faktor på dagtid (UVA + UVB og minimum faktor 30).
    • Retinoider ofte gjør at huden får økt behov for fuktighet, så se etter en krem med høyt innhold av lipider, fettsyrer og ceramider, fuktighetsgivende ingredienser som glycerin, aloe vera, hyaluronsyre og kollagen, samt beroligende ingredienser som niacinamide, allantoin, centella asiatica og collodial oatmeal. Unngå produkter med parfyme, alkohol og eteriske oljer.
    • Ta en pause fra eksfoliering, både kjemisk (syrer) og fysisk (skrubb) når du begynner med retinoider. Disse kan du introdusere gradvis igjen når huden din har blitt vant til retinoider.
    • Less is more. Begynn alltid med en lav konsentrasjon av retinol eller retinaldehyd (0.1-03% for retinol, 0,3-0,6% for retinaldehyd) eller velg produkter med HPR/granacive retionid eller retinol esters, som er mer skånsomme mot huden. Til å begynne med er det også tilstrekkelig å bruke produktet èn gang i uka, og øke bruken gradvis etterhvert som huden bygger opp toleransen.
    • Retinol/retionider er ikke noe "quick-fix" - beregn minst 3-6 måneder før du kan forvente synlige resultater.
    • Det er ikke uvanlig å oppleve lett hudirritasjon som rødhet og/eller flassing når man starter med retinoider, men hvis irritasjonen vedvarer, bør man trappe ned på konsentrasjon og/ eller antall dager, eventuelt slutte helt med produktet.
    • Retinoider skal ikke brukes av gravide eller ammende.

Illustrasjon: Produsentene

3. Å forberede et bryllup er alltid en hyggelig oppgave. Å søke etter brudekjoler, velge et sted for en feiring, fylle ut invitasjoner - alt dette tar selvfølgelig mye tid og krefter fra fremtidige nygifte og deres familier. Men ikke glem å ta bilder! Tross alt er det takket være fotografier av høy kvalitet at denne ferien vil minne deg og dine gjester om seg selv i lang tid fremover.

Unødvendig å si, å velge en bryllupsfotograf bergen er en svært ansvarlig oppgave. Og gitt den enorme konkurransen i markedet for fototjenester, virker det nesten umulig! Men heldigvis er du heldig - etter våre enkle råd kan du finne en spesialist som ikke bare tar et par hundre "bilder", men vil lage et ekte fotoeventyr fra feiringen din!

Hovedpoenget når du velger fotograf er å slutte å tenke i stereotypier og begynne å vurdere situasjonen objektivt. For eksempel, hvis du ønsker å bli kreativ, må du se etter en ung fotograf; eller jo mer du betaler, jo høyere er kvaliteten på bestillingen. Faktisk, for å velge en passende spesialist, er det nok å følge noen få enkle regler.

glavnaya-18.jpg.a77200288985b101de2f86d523bafd32.jpg

8 tips for å velge bryllupsfotograf

1. Vær oppmerksom på erfaring

En erfaren fotograf er for det første en spesialist som lett kan tilpasse seg den mest uventede situasjonen. For eksempel hvis det plutselig regner. Eller turen til byparken mislykkes. Eller bruden vil knekke hælen og vil ikke være i stand til å posere i henhold til det planlagte scenariet. En erfaren fotograf kan med andre ord enkelt tilpasse seg enhver force majeure uten å gå på bekostning av kvaliteten på bildene.

En ekte proff vil ikke være redd for å legge seg på vått gress eller en støvete vei, klatre i et tre eller et dreneringsrør hvis det hjelper å gjøre et superskudd.

Det er en oppfatning at en erfaren fotograf kan fotografere i hvilken som helst stil. Dessverre er dette ikke noe mer enn en myte. Få enheter er like flinke til å organisere glamorøse og for eksempel retro-fotoshoots. Og det handler ikke om talent i det hele tatt... Enig – du møter sjelden musikere som er kjent med alle nyansene av kvantefysikk i de minste detaljene... Det er det samme med fotografering – hvis du vil ha en fotoshoot, for eksempel i stil med Fine Art or Trash Dress, se etter en profesjonell som jobber i denne stilen.

Det er også verdt å avklare øyeblikket angående utstyret - det viktigste og ekstra. En profesjonell har alltid et ekstra kamera med seg (i tilfelle det viktigste går i stykker), utstyr for ekstra belysning (i tilfelle overskyet vær eller fotografering i mørke rom), så han bryr seg ikke om force majeure.

2. Utforsk porteføljen

La oss begynne med det faktum at enhver mer eller mindre respektfull fotograf (selv en nybegynner) er veldig nøye med å sette sammen porteføljen sin. Derfor bør fraværet av det i det minste få deg til å tenke på profesjonaliteten hans.

Hvis du har en portefølje, må du studere den nøye. Og aldri dra for konklusjoner. Tross alt, ser du, et par "kule bilder" kan oppnås selv av en person som er langt fra fotografiets verden. Men porteføljen til en profesjonell er bokstavelig talt "fylt" med førsteklasses fotografier!Å lære mer

Etter å ha sett på det ferdige arbeidet til fotografen, vil du få en mer eller mindre klar ide om hvilke retninger han jobber og hvilke bilder han tar best - iscenesatt eller "reportasje" (rammer oppnådd i det virkelige løpet av feiring - uten forberedelse og manus).

En fullstendig spredning i stiler, som faktisk tilstedeværelsen av en haug av samme type banale bilder, hedrer ikke fotografen.

3. Ha et personlig møte

Du bør ikke endelig godkjenne kandidaturet og si et gledelig "JA" til fotografen før du møter ham personlig. Alt er enkelt her: det spiller ingen rolle hvordan han er kledd, hvilken høyde, vekt, kjønn og religion fotografen er – det viktigste er at du føler deg ved siden av ham, som en fisk i vannet, du kan slappe av og åpne din indre verden foran linsen. Dessuten bør slik sympati være gjensidig, det vil si at fotografen også skal "føle" paret ditt.

Ikke gå glipp av muligheten til å diskutere arbeidsøyeblikkene du er interessert i, forhåndsforhandle tid og sted for skyting. Ganske ofte tilbyr fotografer å arrangere en "prolog" av en fotoseanse selv før bryllupet - for å fange noen forberedende øyeblikk (dekorere hallen, kjøpe ringer, velge brudekjoler, etc.).

Et personlig møte vil blant annet hjelpe fotografen å bli bedre kjent med deg, "fange" bildene av brudeparet for å planlegge den fremtidige fotoseansen så tydelig som mulig.

4. Er det en assistent?

Alene i felten er ikke en kriger ... Med en fotograf, den samme historien. Med en assistent går arbeidet mye smidigere, i hvert fall i de fleste tilfeller - skyting fra forskjellige vinkler, sikkerhetsnett, hjelp med utstyret. Spesifiser om fotografen har en assistent, hva som inngår i hans funksjoner og om hans deltakelse i arbeidet vil påvirke kostnadene for fototjenester.

Igjen må det være fullstendig gjensidig forståelse mellom fotografen og hans assistent, og for å sikre dette, ville det vært fint å invitere assistenten til et personlig møte med fotografen.

Viktig: ikke forveksle en fotografassistent med en videograf. Dette er helt forskjellige tjenester og å kombinere dem er utrolig vanskelig, om ikke umulig.

5. Vær oppmerksom på kostnadene

Miser betaler to ganger. Når det gjelder bryllupsfotografering, betaler gjerrig en gang, men forblir «med nese». Tross alt må du innrømme, hvis du plutselig i stedet for de lovede glamorøse bildene får en bunke kort med en banal bearbeiding i en offentlig fotoredigerer og resultatet kategorisk ikke passer deg, vil det være ekstremt problematisk å gjenta feiringen igjen.

Samtidig, etter å ha betalt mye penger til en godt annonsert fotograf, er det en sjanse til å få en ærlig billig pris.

Vurder situasjonen på riktig måte. For å gjøre dette, ville det være nyttig å studere prisene for tjenestene til bryllupsfotografer i byen din og fokusere på gjennomsnittskostnaden.

I tillegg, ikke glem at kostnaden for tjenesten inkluderer flere komponenter. Det kan være:

• Timelønn eller engangsbetaling for en viss arbeidstid;
    • Fotografering før bryllupet;
    • Behandling av alle bilder, eller selektivt;
    • Utskrift av bilder (hvis ja, vil kostnadene avhenge av kvaliteten på utskriften, papiret, fotostørrelsen osv.).

Hvis du vennligst lar fotografen bruke bryllupsbildene dine i porteføljen sin, kan du til og med få en liten rabatt.

For ikke å komme i en ubehagelig situasjon når du betaler for tjenestene til en fotograf, er det best å diskutere disse punktene veldig tydelig, eller enda bedre, skrive dem ned i kontrakten).

6. Lag en kontrakt

La oss si med en gang - hvis en bryllupsfotograf nekter å inngå en kontrakt, avslå hans tjenester umiddelbart.

Hvis kontrakten fortsatt vurderes, ikke glem å være spesielt oppmerksom på følgende punkter:

• Angi tydelig dato og klokkeslett for opptak.
    • Angi beløpet på forhåndsbetalingen (hvis noen).
    • Skriv ned arbeidstiden til fotografen på feiringen.
    • Hvis det forventes timebetaling, angi kostnaden for 1 time, hvis betalingen er for en viss arbeidstid, angi hele beløpet, men ikke glem å angi muligheten for overtidsarbeid og prinsippet om betaling for "ekstra" timer.
    • Hvis fotografen har tilleggsutstyr, skriv det opp.
    • Hvor mange utskrevne bilder vil du motta.
    • På hvilket medium vil bildene bli overført til deg i digital form (flash-stasjon, disk, e-post osv.).
    • Straff for manglende overholdelse av forpliktelser fra partene som inngår kontrakten.
    • Frister for innlevering av arbeid.

Etter skyting, ikke glem å signere et ferdigstillelsesbevis, som viser eksisterende krav eller deres fravær.

Hvis kontraktsskjemaet gitt av bryllupsfotografen ikke passer deg, har du rett til å tilby ham prøven din (komponert personlig eller lastet ned fra Internett). Som regel nekter samvittighetsfulle spesialister aldri et slikt alternativ for samarbeid.

7. Kjenn timingen

Du bør ikke starte samarbeid med en fotograf som lover å overlevere det ferdige arbeidet en uke etter bryllupet.

Med tanke på at det kan ta flere timer for en profesjonell fotograf å behandle 1 bilde, kan det ta en måned å forberede hundrevis av bilder. I tillegg, ikke glem at erfarne fotografer ikke sitter stille, derfor er bryllupet ditt mest sannsynlig langt fra det eneste (som regel tar en gjennomsnittlig fotograf minst 2 bryllup i uken).

Hvis du vil at bryllupsbildene dine skal være en fryd for øyet, vær tålmodig og vent 25-30 dager – det er så lang tid det vanligvis tar å fullføre en bestilling.

8. I hvilken form vil resultatet bli gitt

Alt avhenger av avtalen din. Som regel inkluderer totalkostnaden vanligvis et visst antall bilder som er skrevet ut i et profesjonelt fotolaboratorium, men hvis du ønsker det kan du øke dette ved å betale ekstra for utskrift.

Det er også viktig å avklare hvordan bildene vil bli overført til deg i elektronisk form - på en flash-stasjon, disk, via e-post eller via messenger. Faktum er at bilder som sendes til e-post kan miste kvalitet (oppløsningen vil forringes, bildene blir uskarpe).

4. Verden i mine øyne

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 2601
      visninger

Nylige blogginnlegg

Ble ganske oppgitt over hvor langt ned det går an å synke: Hørte på nyhetene nå, der ble vi fortalt hva slags mennesker som ikke lar seg vaksinere: Vi fremstilles som fattige, ensomme og arbeidsløse mennesker alle sammen. Det er sikkert noen som dette stemmer på, men dette gjelder selvfølgelig ikke alle! 

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen, da jeg tjener over gjennomsnittet, er i en toppjobb 100% stilling og har et godt nettverk. Så jeg vil ha meg frabedt slike desperate forsølk på tvangsvaksinering ved hjelp av nedlatenhet og fordommer. Jeg er heller ingen konspirasjonsteoretiket. 

5. løvetannbarn's Blog

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 6173
      visninger

Nylige blogginnlegg

Når jeg var mellom 8 og 11 år ble jeg seksuelt misbrukt av en 4 år eldre slektning. Det skjedde gjentatte ganger over lengre tid. Det var alt i fra «klåing» til gjentatte forsøk på voldtekt. Jeg føler ikke at jeg har tatt alvorlig skade av det, men jeg har fått vite at han har misbrukt andre etter at han ble voksen. Jeg er ikke ute etter erstatning eller sympati, men det plager meg oppriktig at han har skadet, og kan skade andre. Skal jeg gjøre noe eller la det ligge? 

6. Sofie har ikke alltid vært en jente

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 2231
      visninger

Nylige blogginnlegg

MammaenTilSofie
    Siste blogginnlegg

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg var en sånn kul og moderne mamma som skjønte det med en gang, som ikke hadde noe problem med det og som gjorde alt riktig. Men jeg var ikke sånn. Jeg har gjort så mye galt.

For oss, meg og min mann var det lenge selvsagt at vi hadde en datter og en sønn. Og alle tegn på noe annet tok vi som oppførsel vi måtte korrigere på et hvis. Da hun var ung var det enkelt å bortforklare kjoler og fascinasjon for jenteting med at "han" bare utforsket, slik gjør jo enkelte barn. Men det ble vanskeligere jo eldre "han" ble. 

Dette er en lang historie, en vanskelig historie å fortelle også. Og jeg vil prøve å gjøre det med så mye respekt jeg bare klarer for alle som er i lignende situasjoner. Så la meg begynne med en slags introduksjon. 

Sofie. (Selvsagt ikke hennes egentlige navn) er i dag blitt 13 år og har vært "ute" for oss i en drøy måned nå. Selv om hun egentlig har forsøkt i flere år allerede. Men jeg har fornektet det. Ikke turt å innse det. Kanskje redd for hva det ville si for hennes liv, for den verden hun kommer til å møte. 

Men nå er vi der hvor hun trenger all den støtten hun kan få hjemmefra. Om verden skal være kjip og vanskelig, skal i alle fall jeg være det motsatte. 

Fredag skal vi ha første møte med skolen hvor vi skal snakke om hvordan hennes "sosiale kjønnsskifte" kan gjennomføres best mulig. Og foreløpig har alle virket veldig imøtekommende og genuint interessert i å prøve å gjøre det så bra det går an for henne. Men det er klart at jeg er nervøs. 

Skriver mer senere. 

7. Prinsessa og slavene

• 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 2785
      visninger

Nylige blogginnlegg

KineAnd
    Siste blogginnlegg

Jeg lever i et såkalt FLR, eller female led relationship. Hva det vil si kommer egentlig an på hvem du spør. Det er et begrep som kan dekke veldig mye forskjellig. Men hovedsakelig handler det om en relasjon hvor jeg med begges samtykke har makten. Noe både jeg og partneren min har blitt enig om, snakket mye om, og en relasjon vi har formet sammen. Det er både relasjonelt, emosjonelt, strukturelt og seksuelt. 

Du kan gjerne lese litt "grundigere" her også: 

https://hackspirit.com/female-led-relationship-what-it-means-for-the-woman-and-man/

FLR trenger ikke handle om BDSM eller den type dynamikk. For oss er det bare en liten del av det. 

I denne bloggen vil jeg forsøke å gi litt bedre innblikk i hvordan et slikt forhold kan være. 

8. Jente_38
    Siste blogginnlegg

Ser det er flere år siden jeg startet å skrive her inne. Det Siste innlegget var februar 2020. 

Sommeren 2020 ble det nok en positiv strek på graviditetstesten. Skulle tro man ble hoppende glad. Altså, det ble jeg ikke. Ikke etter å ha mistet flere ganger.

Tenkte å skive litt om tanker og følelser jeg hadde fra jeg ble gravid, under graviditeten og etter fødselen. Dette kommer i neste innlegg.

Nå i mars 2021 kom verdens vakreste jente til verden. Frisk og rask. Tenk, etter alle disse årene var det endelig vår tur. ♥️

9. Jeg gjør comeback

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1880
      visninger

Nylige blogginnlegg

sjallabajs
    Siste blogginnlegg

Ja, tenke seg til. Tiden har kommet. Jeg har altså, etter mange år i ilden, blitt utbrent og deprimert. Det var en hard pille å svelge, at JEG av alle skulle ende opp sånn her.

Eller egentlig har det ikke vært så hardt å innrømme at jeg er utslitt og deprimert. Det verste har vært veien hit. Nå er jeg sykemeldt og kan tillate meg å ligge på sofaen dagen lang og bare løse kryssord og slappe av en stund. For noen uker siden var det verre. Da sto jeg midt i kryssilden, dvs. hverdagen haha, og kunne ikke tillate meg selv å slappe av eller kjenne etter. Nå som jeg gjennom samtaler med psykolog har innsett at jeg har brent lyset i begge ender (eller brent hele lyset opp på én gang), er det ikke så ille. Faktisk mye mer behagelig enn før jeg tok valget om å sykemelde meg og slappe av.

Og for det andre så har jeg jo ikke "endt opp" her. Veien er jo ikke slutt. Jeg har bare stoppet opp litt for å få et pust i bakken. Det er veldig typisk meg å tenke at "sånn som det er nå, har det alltid vært og kommer det alltid til å være". Jeg er utrolig utålmodig og vil helst at alt skulle skjedd i går. Så det er jo ikke sånn at jeg aldri kommer meg tilbake til hverdagen. Ting tar tid, og jeg har jo masser av tid. Herregud, det har jeg virkelig. Ting jeg skulle ha gjort og får oppleve senere. 

Jeg er en person som lever veldig i fremtiden. Når jeg får meg hus, når jeg får drømmejobben, når jeg blir tynn, når jeg blir en person som har indre fred, ja da, DA, skal jeg virkelig ha det bra. Så glemmer jeg at tiden går og at det er nå jeg lever. Jeg kommer jo faktisk aldri til å få drømmejobben eller bli tynn dersom jeg ikke tar tak i demonene mine som gjør at jeg i dag ikke får til noe. Eller jeg får jo til mye, men ikke det jeg vil. Og om jeg skulle klare det, kommer jeg jo ikke til å være mer lykkelig dersom jeg ikke har tatt tak i problemene mine. Man er jo ikke automatisk tilfreds bare fordi man er tynn 😂😂  Haha, det er sånn jeg tenker og må påminne meg selv. Tenke seg til.

Det jeg vil med denne bloggen er å skrive. Skrive, skrive, skrive og få følelsene og tankene ut. Jeg har utrolig mye på hjertet og psykologen min sier at jeg må tillate meg å kjenne på følelsene mine. Det er jeg skikkelig dårlig til.

Da jeg var liten, syns jeg at jeg følte så utrolig mye. Jeg var kjemperedd for alt. Redd for å spise enkelte matvarer i tilfelle jeg var allergisk mot dem uten å vite det. Redd for å gå alene på butikken. Redd for å dø. For at familien min skulle bli drept. Redd for spøkelser, folk, ulykker og naturkatastrofer. Jeg trodde alle jeg ikke kjente var slemme og kunne kidnappe meg. Hallo i hodet, det høres utrolig merkelig ut. Poenget er uansett at jeg følte så mye. Ble supergira, supersint, supernervøs og supertrist. Bunnløse sorger og høye topper av lykkerus. Tror jeg. Jeg vet i hvert fall om sorgene. Lykkerusen husker jeg ikke. 

Og så ble det vel for mye følelser. Jeg begynte heller å tenke. Og jeg tenkte og tenkte hele tiden. Tenkte mye på fremtiden. Det ble en slags rømningsvei for meg. Da tenkte jeg på alt det bra som kom til å skje når jeg begynte på Vgs. Eller når jeg ble tynn. Eller når jeg ble voksen. Når den gutten endelig ble forelsket i meg. Og så videre.. Alle disse dagdrømmene gjorde at jeg flyktet fra følelsene mine. Jeg stengte dem av. Nå er jeg voksen og jeg syns jeg er flinkt til å gjenkjenne følelsene mine. Problemet er at jeg tenker alt for mye. ALT FOR MYE. haha, det er et virrvarr av tanker i hodet mitt. Lag på lag. Det har både psykiateren min og psykologen min sagt. Og det er jeg glad for at blir anerkjent, sånn at jeg ikke tror alt er i hodet mitt.

Jeg tenker mye fordi jeg ble litt neglisjert som barn. Følelsesmessig. Som liten følte jeg på mange vonde følelser og tanker. Disse har jeg ikke bearbeid tilstrekkelig. Derfor kompenserer jeg med å tenke mye. Det er slitsomt fordi jeg er kommet til et punkt hvor jeg ikke klarer å fokusere i hverdagen. Ikke fordi jeg tenker på barndommen min nødvendigvis, men fordi jeg tenker på alt mulig annet. F.eks. hva som kommer til å skje i fremtiden. Eller hva jeg ønsker skal skje nå. Eller hvordan ting burde vært da jeg var liten. Hva andre tenker om meg. Hva jeg tenker om meg selv. og så videre og så videre..

SÅ jeg skal altså skrive blogg. For å få ut tankene mine og for å bearbeide disse følelsene og tankene mine. Jeg ønsker å komme meg tilbake til hverdagen. Men det er en lang vei, fordi nå sliter jeg med å bare komme meg i dusjen. Eller ut døra. Eller fra det ene sofahjørnet til det andre. Sånn er det blitt. Da var vi her.

Jeg skriver for meg selv. Fordi jeg er forjener å ha det bra. Fordi jeg verdsetter meg selv og mine egne tanker og følelser. Jeg trenger ikke skrive for andre fordi jeg trenger ikke et publikum for å være verdt ord og tanker. Egenverdi er noe jeg skal finne. 

• 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 176
      visninger

Ingen blogginnlegg ennå

10. Hunmedham
    Siste blogginnlegg

«Jeg sa – på tide med en selskapslek!» Einar forsøkte å le sosialt, med et så høyt volum han klarte.

Einar småbannet litt. Dette hadde Ingrid og han brukt tid på å pønske ut. Meningen var at alle skulle få terningene etter tur. De andre hadde hvert sitt nummer, etter terningens ulike øyne.  Den første terningen skulle bestemme hvem kasteren skulle innlate seg med. Den andre skulle bestemme hvilken type handling som skulle utføres. Og den tredje terningen skulle bestemme hvor på mottakerens kropp handlingen skulle utføres.

Så – hvis Ingrid hadde kastet og fått en treer, og Arild hadde vært nummer tre, var det altså de to det handlet om. Dersom neste terning hadde blitt en toer, og to betydde kyssing, handlet det altså om det. Så kunne én ny toer, på den tredje terningen bety munnen, eller en femmer kunne bety pikken. Og så videre, og så videre. Alle tenkelige variasjoner, i hvert fall ganske mange. Det hadde vært ganske morsomt å finne på reglene, syntes Einar, men nå brydde ingen seg. Han hevet stemmen igjen:

«Kjære venner!!!»

Einar trampet nesten i bakken. Han så seg rundt igjen. Marita ble nå slikket av Erik. Hun hadde bundet hodet hans fast mellom bena sine ved hjelp av de lange, okergule perleflettene. Ved siden av dem lå Nina og Ingrid og… Ingrid? Einar skjønte omsider at det ikke ble noe terninglek nå. Hmpf! Men kanskje like greit. For den rumpa til Nina… Han kastet terningene i bassenget og bykset bort til de to kvinnene. Det eggerøre-fylte kjønnet hans siktet seg målbevisst mot kløften mellom de to rumpeballene. Han nynnet lavt på en tekst av Bobby McFerrin.

Einar hadde helt glemt å introdusere kveldens overraskelse. For inne i sommerhuset ventet kveldens DJ, inntil han ble lei av å vente. Han forsto til slutt at det bare var å introdusere seg selv.

Dermed inntok Nkwanu podiet. Han hadde glist fett da han så Einars nesten tomme papirpose på kjøkkenet, ved siden av morteren, og forsynt seg grådig av restene. Nå rigget han seg til nede ved poolen, kun iført en dressjakke som minnet om den Bernard Edwards brukte på Chics coverfotos i 1978, dessuten et par svære Beats-hodetelefoner hengende på det enorme kjønnsorganet. Han fikk hjelp av Alice, som kun gikk i høyhælte sko, men da han satte på musikken og dro opp lyden, lot han henne hengi seg til forlystelsene i og rundt bassenget.

Nkwanu satte i gang en spilleliste med Curtis Mayfield, Marvin Gaye, Sun Ra og Earth, Wind & Fire. Så la han jakken og headsetet fra seg og lot musikken passe seg selv. Han nappet til seg en flaske champagne fra en isbøtte og tok den med seg til bassengkanten. Han måtte lene seg lett bakover for ikke å ta overbalanse på grunn av den tunge ereksjonen.

Hmm.

Vi lar dem være i fred nå, idet ettermiddag glir over i kveld. Det er ting som rett og slett blir for komplisert å beskrive. Noen ting blir også for drøye, selv her. Absolutt for drøye.

Husk at alle steder, personer og hendelser som beskrives i dette verket er ren fantasi, og enhver likhet med virkelige steder, personer eller hendelser i så vel nåtid som fremtid, er rene tilfeldigheter.

Enkelte ting som beskrives og som utføres i dette verket kan være farlige og skal kun utføres av kyndige, skolerte personer med tidligere erfaring.

TAKK TIL

forfatteren, som er min mann, og som også er mannen bak denne bloggen med et hav av erotiske tekster. For en fantasi!

11. Pinnedyr's Blogg

• 2
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 21891
      visninger

Nylige blogginnlegg

Pinnedyr
    Siste blogginnlegg

pinnedyr er mine terapi-dyr. uten dem så hadde livet mitt vært litt  vanskeligere. 

12. Ja jeg hadde høye forventninger til dagens møte på karrierehuset, men ble mer rotete idag og kom ikke frem til så mye rart. Jeg ble heller mer forvirret fordi det ble plutselig så mange alternativ. Ut fra den kartleggingen jeg har gjort så scorer jeg høyt på det å drive med noe som er systematisk. Noe som egentlig apotekjobben er. Men ble enig om at etter som jeg er så redd for å gjøre en feil så er det lurt å bruke praksis tiden for det en er verd og lære mest mulig. Ikke bli satt til å jobbe som fullverdig ansatt. Så ja skal snakke med arbeidsgiveren min tenkte jeg og fortelle ham om at jeg vil gjerne bruke tiden min på å bli trygg..det vil si at han følger med på at jeg gjør riktig osv... grunnen til forrige feil slik jeg har analysert den selv da så kom det kanskje av at jeg har vært borte fra bransjen lenge og hadde nok med å finne ut hvordan komme meg rundt på pc med hurtigtaster. Det er jo en hel verden der som må inn i fingrene. Pluss fortelle om hva målet mitt er med praksis til arbeidsgiver å få en god referanse og at jeg ønsker tilbakemelding hver uke på hvordan jeg gjør det. Ting som kan forbedres osv osv.. Gruer til å gå og si det, men syns det er bedre at jeg gjør det enn at NAV gjør det. I tillegg så når jeg er i praksis skal jeg ha en ved siden av meg hele tiden og ikke gjøre som arbeidsgiver gjorde..lot meg ha alt ansvaret alene 2 timer..da skal jeg etter reglene ha betaling fra arbeidsgiver. Alle disse reglene vet jeg ikke noe om da. 

Og når arbeidsgiver sa at de ikke var så nøye på den halvtimen med lunsj...så skal jeg fortsette å ta min halvtime fordi jeg trenger den pausen til hodet mitt for å hente meg inn til resten av dagen. Så jeg tror jeg går for dette alternativet fortsatt. Så skal jeg nå begynne å skrive noen søknader slik at veileder kan se på de og rette på de osv osv til neste gang. Skal dit igjen i over i morgen så blir travelt i morgen.  Når jeg har fått vært i praksis 1 mnd  ble jeg enig med meg selv at da er de tid for å søke på andre stillinger og bruke min nye refereanse..jeg har trua på dette skal jeg få til og at jeg kommer meg litt nærmere sentrale strøk. Jeg vil helst være rundt Trondheims området. 

Slik er ståa nå. I tillegg fikk jeg tilgang til ett nytt søkested for jobber og driver å jobber med å lage meg CV der slik at den er i orden når jeg kan søke jobber der. Det er også apotekjobber da. Satser på at ting blir greit. 😉

13. Camino de Santiago

• 1
      blogginnlegg
    • 2
      kommentarer
    • 985
      visninger

Nylige blogginnlegg

The most popular question in many Camino communities is - Is it difficult to walk? 

There are many answers to this. For some it is. The trail is around 800 kilometers, but nobody says, that you need to walk the whole trail.... It is all up to you. For me, it was very easy, and it was the best time of my life. It was where I became Uptown Abbey instead of downtown 😄

I will use this blog to answer a lot of questions like what shoes to wear, what to eat and in general... What to expect. 

I walked in barefoot shoes. Maybe you heard about five fingers. They are not for everybody and all the loose stones also make them a bad choice for some distances, but I love them. It is good to have a trekking edition though..... 

I think all the albergues I crashed on was amazing. There are a lot of different opinions on these subjects, but I can only say... relax and have a good time. People are in general so nice on the trail, probably the nicest people I have met in my whole life, but I have to say again: Everybody has a different experience. Just remember to keep an open mind. Sometimes my best walking-buddy used CBD to stay relaxed, but I did not have any needs for that. I loved the trip and Camino Frances is the best month of my life.

There are places to eat and sleep the whole way, so your only concerns are coming down to blisters and mentality. Another issue atm is that the trail is getting so popular, that the trail is overpopulated. Is was not my experience in 2016, but I always walk out of season. 

I am going to walk the trail again in the spring 2019 and I would like to share my stories...

/Stay tuned for more updates.... Uptown Abbey out

14. Goodboy
    Siste blogginnlegg

Jeg har etter og ha tenkt og grublet veldig lenge lagt en plan for hva jeg vil gjøre med kjønnsidentiteten min i framtiden. Jeg vurderer og komme ut av skapet litt tidligere en planlagt. Og når jeg kommer ut skal jeg starte kirurgisk og hormonell behandling for å gjennomføre et fullt kjønnskifte. Noe jeg gleder meg veldig til🙂.

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1284
      visninger

Nylige blogginnlegg

Rehabilitering etter fjerning av bryst er et nødvendig element av behandlingsprosessen og har som hovedformål å gjenskape pasientens psykiske og fysiske funksjon. Willa Syrena, lokalisert på grensen til Chojnowski-landskapsvernområdet, fjernt fra byens larm og omgitt av naturen, er et perfekt sted for at slike pasienter kan komme seg etter kampen mot sykdommen.

Programmet omfatter blant annet:

• Konsultasjon med lege
    • Funksjonell fysioterapeutisk konsultasjon
    • Individuell terapi med fysioterapeut, fokusert på forbedring av bevegelsesutslaget i leddene på den opererte siden
    • Individuell terapi med fysioterapeut, fokusert på økning av fleksibilitet av operasjonsarret
    • Terapi fokusert på forebygging av ødemer: manuell lymfatisk drenering, presoterapi med bruk av et apparat til sekvensiell trykkmassasje, kompresjonsterapi

Source: http://www.helsereisen-polen.no/services/rehabiliteringsprogram-for-kvinner-etter-mastektomi/

pt-help-768x512.jpg

15. Mari Y

Og det var kanskje like greit. Jeg kom tydeligvis ikke helt overens med admin. der inne. Det var rett og slett for mange regler og jeg opplevde at de blandet seg for mye i ting de ikke hadde noe med. Slik  ble det også konflikter av. Ikke bare det. Men Facebook og sosiale  er generelt sett en dårlig plattform, blitt. Det er så alt for mye krangling, mange som mister 'sosiale antenner' på nett. Og Facebook er nesten blitt en slik plattform i mange tilfeller. Det er til tider slitsomt og å føle at man må stå i konflikter og gjerne konflikter som kunne vært unngått. Og da er det bare og å trykke blokkering-knappen eller trekke seg ut.

Så med det blir med dagens middag og slappe av :) Ha en fin kveld. 

16. Dikt og sånt no

• 2
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1391
      visninger

Nylige blogginnlegg

Onica
    Siste blogginnlegg

A circle of chaos surrounding me
    Tornado of shattered glass
    I make myself small and steady
    Hoping the storm soon will pass 

Claustrophobic and bizarre 
    My feet can't wander far
    With tied hands, I will concave 
    Every step makes another scar

That brings me closer to my grave 
    So I close my eyes to be brave

My soul is light as a feather
    The body heavy like stone
    Instead of caving in, I take control 
    So I'm letting my fears go
    Then levitate through the tornado 

Convinced I'll come out of it whole
    Shattered glass slice my wrists
    Cutting me free from ropes
    Wind is stroking my back 
    Carrying me out of the tornado 

And then I watch the beautiful shattered glass
    Fall down like the lightest snow

17. Sportsrelatertenyheter

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1674
      visninger

Nylige blogginnlegg

Røthe presterer å vinne VM gull i langrenn, skiathlon 30km. Sundby er ikke glemt, presterer å bli nummer tre på distansen og vinner av bronsjemedalje.

Gratulerer. 

18. Min historie. Mitt liv.

Offred
    Siste blogginnlegg

Sola skinner ☀️  Blir ut med hunden og teste ny hundepark idag. Det blir moro! Beste jeg vet er og glede hunden. Da blir jeg også glad! Legge til side alt som kjennes vondt og vanskelig og bare ha det fint littegrann. Hunden er morratrøtt og vil ikke komme og kose enda! Haha :) Prøvde og lokke ham bort til meg. Glem det! Ikke intressert når han er såpass trøtt! Godgutten ❤️ 

19. Alex_

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1775
      visninger

Nylige blogginnlegg

Alex_
    Siste blogginnlegg

Hei!

Jeg og en kjekkas har akuratt blitt sammen og jeg vill holde forholdet «fresh» som mulig! 

Noen som vet om et  luksus/romantisk/ spa hotell i Strømstad der det samt er party i helgene i baren? 

20. Min vei til en bachelorgrad

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1864
      visninger

Nylige blogginnlegg

Litjmusa
    Siste blogginnlegg

Universitetet. Livet som student. Jeg har gledet meg og kom inn på studiet jeg søkte på. Startet for for noen dager siden. Spennende. Skummelt. Men også interessant.

Hadde mine første forelesninger i dag. Første dag uten å kjenne noen. Alle har noen, eller har blitt kjent. Unge folk er med i fadderuka. Jeg, jeg sitter her alene. Spiser alene. Smiler og sier hei, men jeg er eldre.

Hvirdan skal denne tiden bli? Jeg er spent.

21. En livsstilsendring

• 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 2061
      visninger

Nylige blogginnlegg

Kalyna
    Siste blogginnlegg

Sommer

Jeg er en 24 år gammel jente (eller kvinne ..) som alltid har strevd med overvekt. Dette er en synd som verden viser liten medlidenhet (slik som Frollo fortalte Quasimodo om det å være stygg). Jeg har opplevd mobbing, utestenging, baksnakking og kalt fæle ting av tilfeldige personer. Vekten min har holdt meg tilbake hele livet, og jeg ønsker å endre på dette nå. Denne sommeren har vært ekstremt varm med mye sol og lite vind her i Oslo. Hver dag med fint vær føler jeg på en trang om å spørre vennene mine om å dra et sted for å bade. Det er flere grunner til at jeg ikke lar tankene gå til handling. For det første kan jeg ikke svømme, så det er litt stress. For det andre nekter jeg å la noen se meg i badedrakt - og ihvertfall ikke i bikini! For to år siden var jeg for første gang i Syden sammen med samboeren min. Der går det helt fint å være i bikini og badedrakt, for det er liten sjanse for å møte noen som kjenner meg bortsett fra ham. Sjansen for å at folk kommer med ekle kommentarer eller tar bilder og henger meg ut på nett føles mindre der. Dette er bare en av svært mange ting som jeg ønsker å være med på, men som min egen usikkerhet og redsel stopper meg fra på grunn av fettprosenten på kroppen min. 

Lavkarbo og ketose

Jeg begynte å endre livsstilen min skikkelig for en uke siden, noe som jeg er utrolig stolt av. Jeg har begynt å spise kun lavkarbo-mat, og jeg måler fra tid til annen ketogen-nivået med ketostix (07.07.18: mmol/L = 1.5 | 09.07.18 = mmol/L = 4). Det første jeg tenkte da jeg begynte var at jeg skulle gå rett på en ketose-dietten (det er mye strengere enn lavkarbo), men jeg fant raskt ut at det er bedre å endre kostholdet til noe som man kan leve med resten av livet og heller prøve streng ketose når man har blitt mer vant til den typen mat. Det skal også sies at jeg ikke skal spise kun lavkarbo resten av livet, men holde meg mer til den typen mat. Jeg kan dessverre ikke gi helt slipp på karbohydratene for alltid! Flere tror at lavkarbo kun handler om å spise masse fet mat, men det er det ikke! Man kan lage utrolig mye deilig og god mat, og jeg har kun begynt å se på overflaten av alle middagene man kan lage på en slik diett. Min største frykt var å savne å spise brød, men etter jeg begynte med egg og bacon til frokost hver dag ofrer jeg ikke det en tanke! Smaker bedre og blir mett lengre. Genialt! 

Vekt og mål

image.thumb.png.4211fb5853f3bcb2cd54a88b49c4a367.png

Jeg har loggført vekten min av og på i ett år. 

Fra juli 2017 til mai 2018 gikk jeg opp svært mye i vekt. Fra 93.5 kg til 102.5. Før det kan dere se at jeg hadde en gradvis vektnedgang der jeg gikk mye tur. Grunnen til at vekten min økte så mye var på grunn av en endret livssituasjon. Jeg flyttet fra hjembyen min til Oslo, noe som gjorde at angsten og depresjonen som hadde gradvis begynt å avta plutselig økte hundre ganger i styrke og gjorde at det ble svært vondt og vanskelig å være meg. Etter å ha bodd her et år har jeg funnet meg mer til rette og har ikke like stor hjemlengsel. Det er alltid skummelt å flytte til en ny og ukjent by, og spesielt når den er såpass stor. Mye skjedde på en gang, og nå er jeg bare glad for at den tiden er over! 

BMI

Ifølge BMI-kalkulatoren til melk.no har jeg en BMI på 32 som tilsier at jeg har en helseskadelig overvekt. Dette er IKKE greit og skal endres på.

Jeg begynte med ordentlig med lavkarbo den 2. juli 2018. Den dagen veide jeg 100.3 kg, og i dag den 9. juli 2018 veide jeg meg til 98.5. Det er en utrolig følelse å se resultater av en slik diett kun etter én uke. Jeg har et mål om å nå 80 kg (BMI: 26.1 - overvektig) innen nyttår, og idealvekten min er 70 kg (BMI: 22.9 - normalvektig).

22. Fra puka til pika

• 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 2418
      visninger

Nylige blogginnlegg

Pikajenta
    Siste blogginnlegg

Slik er det for meg:   Mat = Følelser      Følelser=Mat
    Når jeg spiser, så spiser jeg følelsene. Når jeg kvitter meg med maten, så kvitter jeg meg med følelsene. Tror jeg.

Jeg prøver å oppnå noe: I de fleste tilfeller: regulere/dempe negative følelser, slik som: angst, stress, usikkerhet, dårlig selvtillit, sliten og lei.
    I mindre tilfeller: forsterke positive følelser.

I sjeldne tilfeller oppnår jeg bonusfølelsen: eufori. («Det er noe asketisk over det.»)

Men i de fleste tilfeller: skam, ekstrem negativ selvfølelse og selvforakt, noe som forsterker sirkelen og ritualet dermed vedvarer.

Skam/negativt selvbilde = destruktivt handlingsmønster. 
    Destruktivt handlingsmønster = skam/negativt selvbilde

Det er et men. Mitt men, er: overspising for deretter å kvitte meg med maten, er min eneste nåværende kjente måte å ta en pause fra livet på. Jeg trenger en pause, som bare er min egen, hvor jeg kan være i min egen boble og rømme fra verden, meg selv og følelsene mine.

«min måte å rømme fra meg selv og følelsene mine på.»

Dette er min rus. Mitt dop. Og jeg er avhengig.

23. Alt mulig rart

• 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 2370
      visninger

Nylige blogginnlegg

grensetulling
    Siste blogginnlegg

Det å være usikker er noe skikkelig DRITT! Det tror jeg de fleste kan være enig i!

Man kan være så godt forbredt som bare det, men så kommer den smygende innpå. Den lille følelsen som starta i bakerste del av hjernen.
    Som sakte, men sikkert bare tvinger seg fremover. Den skaper mer og mer kaos på sin ferd. Så i det den er kommet frem, og beplanta en følelse som nesten overstyrer alt som var der fra før. Så står man der som en annen tulling og spør seg selv. "Var dette så lurt", eller "skal jeg gjøre det"?

Sier ikke at usikkerheten min er av den typen, som hele tiden overstyrer det jeg allerede hadde sett for meg. men den er en god hjelper til å sette ting i perspektiv.
    Har lenge vært usikker på meg selv på grunn av hendelser opp igjennom tidene, men det har også vært med på å forme meg til den jeg er i dag. Det er jeg svært takknemlig for, for jeg er fornøyd med hvordan jeg er som person i dag.
    Det jeg vil frem til er at når usikkerheten faktisk tar over og styrer litt sånn som den vil. Det er da jeg kan kjenne på at dette ikke er greit!
    Flere enn meg som har det slik, eller har opplevd lignende?

• Hvorfor tar usikkerheten overhånd i ulike tilfeller?
    • Hvorfor blir man usikre på seg selv?

Det er jo selvfølgelig mange forskjellige grunner til å føle på usikkerhet, og hvordan det oppstår.
    Men hvorfor er det noe inni deg som sier deg så mye imot?

Selvfølgelig blir man påvirket av forskjellige ting som for eksempel:

• Feiltolkninger mellom personer.
    • Sammenstøt/møter med andre.
    • Sosiale medier.
    • Utvikling i samfunnet og ved seg selv
    • Selvbilde
    • Erfaringer

Og det var det jeg gadd å ramse opp.
    Men er det sånn at usikkerheten bare påvirker negativt? - Nei, ikke i følge forskere og fancy mennesker med haugevis av år med utdanning.
    Som ho ene fancy dama fra Rigshospitalet i Danmark sier:

"Usikkerhet gjør at vi kan inngå i relasjoner, hierarkier og samfunnsnormer. Det gjør at vi tilpasser oss". - Dea S. Stenbæk.

Så ja, man tilpasser seg. Usikkerheten gjør at du kanskje tenker deg om flere ganger ved neste anledning.
    Og det er jo vel og bra det. Men hva er det som setter i gang hele prossesen med å bli usikker.
    Er det, det at du selv i underbevisstheten, mener at det du skal til å gjøre ikke er etisk korrekt. Så du starter en refleksjon med deg selv uten å vite om det. Eller bare dukker den opp fra ingensteds, som om noen skulle sett på deg for så å dømt deg. Så det neste du gjør bør være riktig?

Ut fra det jeg har babla om frem til nå, så lurer jeg egentlig på:

Hva er det som gjør DERE Usikre?
    Fortell gjerne om den gangen usikkerheten tok helt overhånd!

- Out

• Bloggstatistikk

8 341
    Totalt antall blogger
    12 607
    Totalt antall blogginnlegg
  • Opprett ny...