Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg drakk sukkerfri drikke i store doser før, ja... zeroh saft, cola zero, fanta zero... namminam. Nå er det vann med kullsyre og smak (bris, farris) og kaffe. Skikkelig overgang! 

Jeg har hatt noen for store fruktinntak. Jeg er usikker på hva jeg skal tenke på det som. Er det på vei til tilbakefall til overspising, eller er det enklere for meg å holde meg sukkerfri og sunn hvis jeg lar meg selv fruktfråtse? Det må jeg tenke litt på. Må finne litt ut av dette mens jeg går. 

Sukker og sukkererstatning har jeg klart å kutte helt og det må jeg jo være stolt og glad over! Det er stort! 

Jeg er glad du er tilbake etter tilbakefallet 😁 En erfaring rikere, med litt mer kunnskap om egne mønstre. 

Dette skal vi mestre! 

 

Anonymkode: 408d8...f87

Først av alt, så flink du er! Skikkelig flink! Imponerende at du har gått over til bris og alt annet enn sukkererstatninger i drikke! 
Men mest av alt så er det med maten en bragd, virkelig! Så ja, du må være kanon-stolt!!! 

Skulle ønske at jeg var tilbake etter tilbakefallet. Men Godtetrollet, jeg sliter. Skikkelig! Trodde jeg var på god vei tilbake, men nå har jeg hatt vanskelige dager igjen. Dagen i dag var værst. Konstant søtsug. Før har jeg brukt salt mat første dag uten sukker som overgang og tenker alt annet enn sukker går bra, selv om det blir mye kalorier. Og dagen derpå, heller mye mer mat, så lenge det er lavkarbo. For så å kutte ned på mengden og være på rett vei. Men dette klarte jeg ikke i dag. 

Har du noen tips? Jeg følte jeg nesten ble tullete, skikkelig abstinenser for sukker.

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du nok til måltidene? Med både masse grønnsaker, fett og protein? Særlig det med massssse grønnsaker, gjerne tre gulrøtter i tillegg tilandre grønnsaker - jeg synes gulrøtter metter og fyller magen så mye at man er litt "utspist" når middag er spist.

Ååå, føler så med deg! Det du sliter med nå er en skikkelig motivator for meg til å IKKE innta noe, for jeg er redd det blir sånn :( Jeg må ikke falle utpå, for det kan bli så kjipt å komme på rett vei igjen.

Sover du nok? 

Får du til å legge bort andre ting som "må prioriteres", så du kan bruke all viljestyrke til å komme på rett kjøl? 

Jeg vil ha deg tilbake på den smale sti igjen 💪

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiser du nok til måltidene? Med både masse grønnsaker, fett og protein? Særlig det med massssse grønnsaker, gjerne tre gulrøtter i tillegg tilandre grønnsaker - jeg synes gulrøtter metter og fyller magen så mye at man er litt "utspist" når middag er spist.

Ååå, føler så med deg! Det du sliter med nå er en skikkelig motivator for meg til å IKKE innta noe, for jeg er redd det blir sånn :( Jeg må ikke falle utpå, for det kan bli så kjipt å komme på rett vei igjen.

Sover du nok? 

Får du til å legge bort andre ting som "må prioriteres", så du kan bruke all viljestyrke til å komme på rett kjøl? 

Jeg vil ha deg tilbake på den smale sti igjen 💪

Anonymkode: 408d8...f87

Det var nettopp det jeg gjorde rett i går. Frokost stekt egg, litt bacon mye salat, ekstra grønnsaker, avokado. Vann og te.

Neste måltid var også fult av grønnsaker, avokado, halv tallerken av grønt + kylling.

Cottage cheese, gresk yoghurt, frø og nøtter + bær til kveldsmat. 
 

Var kanskje feil vei, men klarte ikke spise  grønnsaker igjen på kvelden. 
 

Får bare prøve igjen i dag. Ny dag, nye muligheter!

Jeg sover forresten nok, har klokke som registrerer at søvnen er «nedsatt, så jeg sover ikke godt. Men vet ikke hva jeg kan gjøre med det.

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil ha deg tilbake på den smale sti igjen 💪

Takk! Og takk for råd og motivasjon! Jeg vil være der du er. Jeg skal komme sterkere tilbake. 
 

Det er forferdelig følelse å kjenne kroppen er oppblåst, oppfylt som om jeg har lagt på meg mange ekstra LG bare i går. Savner den lette, gode følelsen. Håper jeg kan tenke på disse tankene utover resten av dagen også. 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk det bra. Null sukker. Fruktmåltidet 12-13 tiden (slik som i går), middag overspiste jeg nok på grønnsaker og litt rent kjøtt. Tenkte jeg skulle høre på Godtetrollet med å spise magen full på grønnsaker. Det holdt meg mett til kveldsmat. Var egentlig ikke sulten, men spiste likevel for å ikke få søtsug. 
ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, TS, så supert! Jeg har vært så opptatt i dag, så jeg har ikke fått kommentert før nå. Og nå er det jo en ny dag. Så godt å høre at masse grønnsaker hjalp? Det kan vel aldri regnes som "overspising" av grønnsaker? Nei, det tror jeg er bare bra 😁 Supert å høre! Fortsatt på den smale sti jeg også. Det føles SÅ bra å ha litt matmestring. Ikke noe sukker som messer med kropp og hode!

Hilsen Godtetrollet 👍

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow, TS, så supert! Jeg har vært så opptatt i dag, så jeg har ikke fått kommentert før nå. Og nå er det jo en ny dag. Så godt å høre at masse grønnsaker hjalp? Det kan vel aldri regnes som "overspising" av grønnsaker? Nei, det tror jeg er bare bra 😁 Supert å høre! Fortsatt på den smale sti jeg også. Det føles SÅ bra å ha litt matmestring. Ikke noe sukker som messer med kropp og hode!

Hilsen Godtetrollet 👍

Anonymkode: 408d8...f87

Enig med deg, det kan umulig ha noe å si. Men så vil jeg også ned i vekt sant, så på sikt ønsker jeg å passe på kaloriene. Men sett opp i mot sukker, så er det ingenting å snakke om☺️ 
 

Skal kjøpe mye deilig grønnsaker, frukt og bær i morgen, så kan helgen bare komme!!!

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle meg litt om hvilke retter dere legger opp til for helgen? Eller deres favorittmåltid gjennom uken? 
 

Jeg er veldig glad i kyllingvinger og mye forskjellig rå grønnsaker. Til helgen håper jeg på tapas av litt spekemat, ost, oliven, mye deilige grønnsaker. 
 

Hva er ditt favoritt fiskemåltid?

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å bli med, men tror ikke jeg tør enda 😂 Å spise junk er min eneste trøst i disse miserable dager. Men følger litt med på tråden, og håper dere fortsetter å oppdatere, det er inspirerende å lese.

Anonymkode: a8761...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har lyst til å bli med, men tror ikke jeg tør enda 😂 Å spise junk er min eneste trøst i disse miserable dager. Men følger litt med på tråden, og håper dere fortsetter å oppdatere, det er inspirerende å lese.

Anonymkode: a8761...531

Så hyggelig å høre! Både at du har lyst å bli med og at du håper på oppdateringer. 
 

Først så må jeg si at det er bare å hive seg i det. Om du hørte hvor vanskelig det var for meg for litt siden, så skjønner du at hodet også strittet i mot. Men herlighet så godt det er å komme tilbake uten sukker! De første dagene er værst, uten å tvil. Men nå så kan man sette seg mål, for eksempel bare denne uka. Om det går bra kan man ta en uke til. Eller også bare si at i dag skal jeg ikke spise sukker, i morgen kanskje, men det er i morgen. Bli med da?
 

Jeg vet jeg med sikkerhet trenger hjelp fra dere når vi nærmer oss adventstid og jul, det er mine værste tider når det kommer til sukker.

Men akkurat nå må jeg si det går mye bedre med meg. Kjøpte utrolig mye godt av frukt og grønt i helgen. Tror aldri jeg har spist så mye grønnsaker en helg noen gang. Spiste mye rått, men også kokt og stekt. 

Håper å høre fra dere andre også! Og kom igjen dere som vurderer å kutte ut sukkeret😃

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollet sjekker innom og sier "fortsatt helt fri for sukker, kunstig søtning og alt av søtprodukter"

Magisk at det går!

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 10.43):

Godtetrollet sjekker innom og sier "fortsatt helt fri for sukker, kunstig søtning og alt av søtprodukter"

Magisk at det går!

Anonymkode: 408d8...f87

Godt å høre Godtetrollet! Jeg er godt i gang nå og gleder meg over hver dag som går, i motsetning til for en stund tilbake. 
 

Om et par helger er det 70 årsfeiring til svigerfar. Og det gruer jeg meg til. Kaker, is og ja.. du vet. Hvordan stå i mot og bare drikke en kopp kaffe? Dette har du sikkert skrevet om før, men jeg trenger å høre det igjen. Litt motivasjon så jeg kan forberede meg i forkant.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts :) (Godtetroll her) 

Selskap har jeg jo faktisk vært borti noen ganger allerede. Jeg synes det ikke var noe problem, så lenge jeg var god og mett av de riktige tingene. Altså riktig mengde med alle næringsstoffene. Og jeg har tenkt at å spise ekstra mye frukt de dagene er helt ok.

Da har jeg klart å glede meg over at kaffe med melk er min form for kos. Og farris med smak eller farris bris. Og for meg har det vært deilig å slippe å tenke "hvor mye kan jeg spise, hvor stort stykke kan jeg ta, legger noen merke til at jeg tar enda mer..." osv. NMF - Not my food, for jeg takler ikke "litt". 

Ellers kan man jo også gå en tur på do også, eller ut og lufte seg litt, så man ikke blir så lenge eksponert for kakene som de andre skal spise. "Jeg er litt tung i hodet, jeg tror jeg tar meg litt frisk luft" må jo være innafor? 

Er du åpen om at du ikke skal spise søtt, eller holder du det skjult? Mitt første selskap holdt jeg det skjult. Og da satt jeg først på en plass og snakket med noen. Så sa jeg "nei, jeg får vel ta meg en tur jeg også" og hintet til kakebordet... så gikk jeg ut en tur og trakk litt luft i stedet.... og når je0g kom inn igjen, satt jeg meg et annet sted og minglet. Og de visste jo ikke at jeg ikke hadde spist kake der jeg satt første gangen  🤣 Luuuuringen 😁

Så tipset er:

1) spis nok av de riktige tingene og hold et jevnt blodsukker.

2) lur deg unna, så du ikke blir eksponert for kakene så lenge. For da er det lettere at man til slutt tenker "æsj, én liten kakebit gjør jo ikke noe". Jo, det gjør det. Tenk å legge seg på kvelden med verdens beste selvtillit og tenke "jeg har fortjent å ta godt vare på deg, kropp!" 

 

 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips Godtetrollet!

Jeg har tenkt mye på slike ting i det siste. Hadde god erfaring før sommerferien og klarte meg utmerket. Er som jeg er svakere nå. 
I kveld feks så ble det litt lite fett og proteiner til kveldsmaten, men jeg bestemte meg for at nok var nok. I nitiden da jeg skulle smøre nistepakke til barna og lette etter mer leverpostei i skapet, fant jeg mine to favorittsjokolader der. Må ha vært mannen som har handlet og lagt det fra seg en eller annen gang for lenge siden. Poenget er, jeg fikk fysisk reaksjon. Hjerte slo fort, tankene begynte å svirre og jeg ble litt fysisk uvel på en måte. Jeg rørte de ikke, for selv om noe i meg skrek innerst inne at jeg hadde lyst, så gjorde jeg det ikke. Tanken om hvor kortvarig den lykken isåfall ville vært, i motsetning til hvor ulykkelig og dårlig jeg ville blitt i lang lang tid etterpå var svaret på det hele. Og slik er det jo også med kaker i selskap. Svigermor har allerede spurt om jeg ønsker å ta med noe både barna og jeg foretrekker, så jeg sa jeg kan lage vaffler og fruktsalat. Tenker å lage mange helt vanlige også lurer jeg med noen laget på ost og egg, så har jeg hvertfall spist noe de timene kake og kaffe vedvarer tenker jeg. Og som deg må jeg bare si at mer frukt enn vanlig på slike dager er ok. Jeg forbereder meg hvertfall i god tid, i håp om at jeg står sterkere dagen det gjelder. Høres kanskje teit ut, men forberedelser i god tid er en nøkkel tror jeg. Og sjokoladen jeg fant, den skal jeg sørge for at barna får til lørdagsgodt i helgen.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndags-sprett-inn fra Godtetrollet. 

Jeg må dele en litt snål erfarimg fra i går: jeg var i byen med ungene. Vi handlet til slutt på matbutikken og jeg hjalp dem med å plukke godteri og kjøpte smågodteri og et wienerbrød til mannen også. Og så kjente jeg at jeg ble sur og utålmodig etterpå. Sur på ungene, litt sånn "kort"... herregud, jeg skjønte hva det var. Det var god, gammeldags misunnelse!

Jeg kjente at jeg var misunnelig på dem, som kunne sitte i sofaen og kose seg med alt det søte, sure, salte... det som før var selve høydepunktet mitt med lørdager. Jeg har ikke det, de andre tre kan spise og kose seg, jeg kan ikke... 

Det var litt rart og overraskende å kjenne på misunnelse,  den følelsen å være misunnelig på andre som har godteri, har jeg vel ikke kjent på siden jeg var barn 😑 

Sånn sett er det deilig at lørdag er over. Jeg må nok overføre til mannen å være lørdagsgodt-ansvarlig, det er lærdommen 👍

 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenkjenner den der følelsen Godtetrollet! Ble bevisst den den aller første helga jeg startet sukkerkutt. Jeg har sagt i fra til mannen at det der er hans jobb. Å kjøpe godteri til barna går ganske greit, men på lørdag var det mannen som delte ut og ordnet for dem. Jeg tok av bordet etter middagen og gjorde meg opptatt med vilje på kjøkkenet. Tok et par eplebiter som søtt etter den salte maten. Kjente det var nok for meg, og veldig god følelse.

Noe nytt jeg kjenner på er at sukkerfritt (Pepsi Max, drops, tyggis) som jeg alltid har hatt en vane for, smaker ikke like godt lengre. Har dere kjent til det? Akkurat som at det fysisk faktisk ikke er mening jeg skal spise/drikke det. Hadde halsvondt før helgen og kjøpte noen drops, det føltes litt merkelig, men jeg måtte ha noe. Og på lørdag tok jeg et glass Pepsi Max som jeg pleier til maten (drikker kun vann ellers i uken), og det smakte plutselig ikke like godt lengre! Så jeg fant meg en boks taffel i stedet. Det var mye bedre. 
 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klapper meg selv på skulderen i dag! 
Jeg ble spurt i siste liten om å holde et lite selskap i går ettermiddag. Kjøpte inn en kake (det er liksom normalen) til kaffen. Kuttet opp frukt som jeg serverte med Kesam og bær, og lagde i tillegg vaffler uten sukker og mel. 
 

Vanligvis ville jeg cravet etter kake og hadd vanskelige følelser både av å se og lukte kaken. Men det gjorde meg ingenting, absolutt ingenting. Jeg spiste frukt, bær og Kesam og det var veldig godt. Vafflene ble til og med overflødig, kunne ha droppet dem.

Til og med i dag våknet jeg til teste-kakestykker i kjøleskapet. Begynner ikke på jobb før i kveld, så det kunne ha vært en utfordring med slikt liggende. Men jeg ofrer det ikke en tanke.

Og dette beviser at jeg har kommet et godt stykke mentalt sett i forhold til avhengigheten kjenner jeg. Er en så utrolig god følelse og ha kontroll! Dessuten var det godt å legge seg i gårkveld med godt humør, ingen oppblåst mage, bare god stemning. Og deilig å våkne med samme gode følelse i dag😃👏🏻
 

Er så stolt!

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

Jeg har prøvd og feilet med godtestopp veldig lenge nå og ble veldig inspirert til å ta meg skikkelig sammen etter å ha lest her. Jeg har nettopp spist middag, drukket 1 Pepsi max og spist en pose M peanøtter. Kjenner meg skikkelig oppgitt og lei av meg selv, føler meg tung og ekkel i kroppen. Jeg er lei av at sukkertrollet får bestemme hva jeg skal spise og dermed også hvordan jeg føler meg. I tillegg kunne jeg med fordel ha gått ned 10kg 

Så takk for inspo! Deres gode innsats har gitt meg troen på at dette skal jeg klare! Jeg begynner med å slutte å spise tilsatt sukker/godteri foruten på lørdager. Deretter på jeg komme skikkelig i gang med trening igjen. Hvor i alle dager begynner jeg? 

Anonymkode: 85e16...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre du er inspirert av det du leser her i tråden ano..35e😃 Lag deg gjerne et nick og skriv med oss fremover, så skal vi backe deg!

Forstår frustrasjonen din veldig godt! Om du leste om meg et par uker tilbake, så så du nok fortvilelsen min. Så for min del er det best å bare holde meg helt unna sukker. Ingen godteri på lørdager. Forstår det er vanskelig å se for seg til å begynne med. Men kanskje du først og fremst skal ta en dag av gangen. 
 

For min del hjelper det å spise sunt og godt og nok i løpet av dagen (i tillegg til å drikke nok vann), slik at jeg hvertfall ikke har lyst på noe fordi jeg egentlig er sulten eller tørst. Når lysten melder sin ankomst er det mye å tenke at i dag velger jeg å ikke spise sukker, kanskje i morgen, men i dag skal jeg ikke. 
 

For å klare dette har jeg lagt om livsstilen. Min reise startet i fjor, men jeg har hatt mine runder av og på sukker som har vært forferdelige berg- og dalbaner, som har ført meg til dette å kutte sukkeret helt.
Livsstilen er en miks av lavkarbo, spis deg fri og periodisk faste. Jeg har funnet den veien som passer best for meg. Det er hovedsakelig tre måltider om dagen, er ikke lengre sulten om morgenen og spiser først rundt klokken 12. Siste måltid innen klokken 20. Spiser ikke mel eller sukker (åpenbart), og holder meg unna pasta, ris, poteter. Jeg spiser nok mer frukt enn mange andre på lavkarbo, kjører ikke noe strengt program der, teller ikke karbohydrater. Det er ikke vektnedgang som er det viktigste, men å holde meg unna sukker og mel.

Sukker og mel er mine værste fiender. Jeg mister all energi, får magevondt, blir oppblåst, dårlig humør, kviser og fet hud, legger på meg og føler meg uvel. Når jeg holder meg unna, slipper jeg alt dette. Og når jeg har holdt meg lenge nok unna, så slipper jeg tankekjøret om mat og sukker også. Ingen cravings. 

Så hvor skal du begynne? Det kommer vel an på din situasjon. For meg hjalp det veldig å høre de første episodene av Spis deg fri på Spotify. Kanskje det også kan hjelpe deg i gang? Og skriv gjerne med oss. Vi vet hva du går igjennom. Vi heier på deg! 
 

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg sklidde det ut i noen uker. Mikromat (grøt med sukker og pasta carbonara), boller, sjokolade, kjeks og øl. Jeg gikk opp 3-4 kg på én måned! 

Men nå har jeg tatt mer tak igjen. Jeg spiste ikke noe med tilsatt sukker på lørdagen. Koste meg med to stk iskaffe uten tilsatt sukker. Var forøvrig nyoperert da, så lå på sykehuset. Da jeg skulle reise hjem på søndag og bare var nede i kiosken for å kjøpe iskaffe så hadde de nystekte og varme kanelknuter. Da klarte jeg ikke styre meg, og planen var nå uansett å starte ordentlig opp på mandag. Siden da har det gått greit. Har spist et par epler og en banan, men ellers har det vært tre måltider hver dag pluss to skyr. Vannvekten fra all alkoholen og alt sukkeret har forsvunnet. Jeg tisset sikkert av meg 1,5 kg mandags kveld og natt til tirsdag. :)

Jeg har hatt mye sukkersug i dag. Vet av erfaring at for meg er dag tre verre enn dag en og to. Blir nok like ille i morgen. Er derfor jeg tillater meg en skyr mellom middag og kvelds, men det er greit det da. Vil gjerne gå ned tre kg, men egentlig unødvendig da jeg vil være så vidt innenfor normalvekt/være akkurat undervektig da, men jeg har vært hardt skadd og ligget en måned på sykehus hvor jeg da mister tre kg muskelmasse, så som litt undervektig har jeg likevel ikke lavere fettprosent enn jeg hadde da jeg hadde 19 i BMI. Var faktisk tynnere da. 

uansett jeg snakker meg litt vekk nå. Jeg vet at jeg må holde meg vekke fra godteri, boller etc. Til helgen. Potetgull også for den saks skyld. Men iskaffe blir det. Har drukket for mye iskaffe også siste tid, selv om det har vært uten tilsatt sukker, men i går og i dag har jeg ikke drukket det heller. Skal kose meg med det på lørdag og søndag. 

Så spiser jeg heller en ekstra skyr hvis jeg er veldig sulten i løpet av dagen. Generelt sett skal jeg spise ordentlig mat de dagene jeg kjenner ekstra på sult og sug. Det hjelper godt på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...