Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest TheCatLady

Jeg kutter heller ikke 100% så du ab er ikke alene om det. Jeg ønsker nok først og fremst å bli kvitt dårlige vaner og det å ikke spise sukker hver dag. 

Denne uka har det gått litt bedre. Ser en gradvis forbedring. Spiste lakris en dag og en liten sjokolade en annen dag, men tenker at det er greit. Jeg vil ikke bytte ut sukker med kunstig søtning siden jeg tåler kunstig søtning veldig dårlig. Får voldsomme magesmerter av det så da tenker jeg at det er bedre å for det meste holde seg unna det. 

Synes jeg har vært ganske flink denne uka, men er jo fremdeles i oppstarten så prøver å være litt snill med meg selv når jeg gir etter for suget. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er utrolig deilig å være mett og fornøyd hele døgnet. Jeg har levd med et blodsukker fra himmelen til bunn mange ganger om dagen. Sånn jeg har det nå, hvor jeg spiser så mye bra mat til hvert måltid, holder jeg meg mett og fornøyd hele dagen. Ikke gigasulten til middag. Våkner ikke gigasulten heller. Det er overraskende lett? Men pga pms og mensen har jeg hatt uro og "lyst på noe". Men det er jo ikke farlig? Jeg vet jo hvorfor, det er hormoner og det gir seg i løpet av noen dager. 

Så, TS, hvordan går det for deg? Jeg har nå vært helt fri foe sukker og kunstig søtning i 2,5 uker og det føles SÅ MEKTIG! Jeg har aldri fått til mer enn én dag før med "vanlig kosthold/slankekur". 

 

Hei Godtetrollet! Blir imponert over fremgangen din! Jeg kan si det samme om meg selv, men det er mye hyggeligere å skryte av andre😃 Synes ikke du skal være for streng med en fersken her og der, men jeg forstår deg godt. Er også litt streng på de timene mine. Men at du klarer deg uten kunstig søtning synes jeg kanskje er mest imponerende. For jeg må innrømme jeg ikke klarer det. Ikke fordi jeg må ha noe, men fordi jeg ikke klarer å legge vekk vanen med tyggis eller noen drops (mest for å ha ren smak i munnen). Også blir det noen glass sukkerfri brus i helgene når jeg ikke drikker alkohol. 

Du får satt de riktige ordne på det du. Jeg også er overrasket over hvor lett dette var. Og jeg har det slik sett mye bedre med meg selv. Men vil også si til dere som velger å kutte noen dager også spise enkelte dager igjen, at det synes jeg er like så imponerende. For jeg ser for meg at suget må være mye mer til stedet etter de dagene. 

Hyggelig å få en oppdatering fra deg godtetrollet! Kan jeg spørre om du kombinerer dette med vektnedgang eller er du på en stabil vekt du er fornøyd med?

ts
 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bare helt klare regler på ingen sukker og ingen mel. Jeg synes det går overraskende enkelt. Jeg har alltid sluttet med dietter etter noen dager, men akkurat nå går det som en drøm og jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Hei du:) Så gøy å høre du har samme erfaring som flere av oss andre her. Du har vært veldig flink må jeg si. Hyggelig å høre at dette er noe du får til! For min del ser jeg at det er sånn jeg ønsker å leve på sikt. Aldri mer tilbake til mel og sukker i et vanlig kosthold. 
ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg føler jeg er den eneste som ikke kutter 100% så føler meg litt malplassert i denne tråden.

Har uansett holdt meg unna godteri denne uka også, men fikk smake baksiden av maltitol-søtning i form av en hindsides smertefull runde på toalettet 😬

Anonymkode: dc591...a16

Nei kjære deg, du er ikke malplassert her! Som jeg skrev til godtetrollet, så synes jeg det er utrolig imponerende av dere å kutte i det store og hele for så å spise sukker igjen også klare å hente dere inn med en stopp! Den cravingen etterpå må jo være enorm. Viktigste er at du finner en måte som fungerer for deg og som du lever godt med. Og om dette oppmuntrer til mindre sukker, så er vel målet innfridd? Fint å høre dine erfaringer også!

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (10 timer siden):

Jeg ønsker nok først og fremst å bli kvitt dårlige vaner og det å ikke spise sukker hver dag. 

Denne uka har det gått litt bedre. Ser en gradvis forbedring. 

Synes jeg har vært ganske flink denne uka, men er jo fremdeles i oppstarten så prøver å være litt snill med meg selv når jeg gir etter for suget. 

Bra jobba! Det er dette jeg nevnte til ab over også, så fint at du finner en vei som fungere for deg. Og viktigst å få til en god vane med mindre sukker. Er fullstendig lov å være snill med seg selv, finne sin måte å gjøre dette på:)

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lea skrev (9 timer siden):

Jeg hadde aldri klart å kutte ut all sukker. Jeg er altfor glad i søt mat og spesielt desserter.

Kanskje du ikke har samme søtbehovet som oss som er nødt å kutte mengdene heller.

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive under med Surtrusa i forrige innlegg!

Bra jeg fremdeles «passer inn» i denne tråden ☺️ Jeg er jo ikke så streng som mange her, spiste et kakestykke på jobb på onsdag fordi en kollega hadde bursdag. I går var jeg på butikken og fikk en gratis sjokolade (favorittsjokoladen) på kupong, og jeg klarte faktisk å ikke spise den! Den ligger klar i skapet til i kveld, det hadde jeg ALDRI trodd. Slet med et massivt saltsug i går da, så måtte bare legge meg til slutt (salt snacks får jeg heller ikke lov til i uka).

Ikke merket noe på vekta denne uka, men veldig deilig å ikke føle trangen til å snoke i skapene på kveldstid.

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollet her! De siste dagene har jeg vært fysen... hjelper ikke heller at akkurat nå sitter mann og barn og spiser lørdagsgodt, mens jeg tar meg en farris, liksom :(

Jeg har bestemt meg for å spise utenfor planen i dag. Eller "jeg har lagt en ny plan". Så jeg har spist tre plommer og de var gode. 

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 9.06):

Kan jeg spørre om du kombinerer dette med vektnedgang eller er du på en stabil vekt du er fornøyd med?

Ja, det kan gjerne spørre om! Med mitt forbruk, har jeg altfor mange kilo på kroppen, jeg har en høy bmi og kommer til å få følgesykdommer hvis jeg ikke legger om maten jeg spiser... Jeg må jo si at jeg har vært heldig som ikke har fått diabetes og høyt blodtrykk allerede!

I dag er det tre uker siden jeg hadde min første sukker-og søtningsfrie dag. Og jeg kjenner stor forskjell på kroppen. Og i kilo har jeg faktisk gått ned 6,5 kilo på den tiden. Det er deilig,  og hvis jeg klarer denne livsstilen, blir jeg normalvektig. Det er rart å tenke på. Og i dag, der jeg er litt sliten og motløs og har lyst på, lyst på, lyst på... så sitter Sabotøren og sier "det kommer aldri til å gå". Men DET SKAL gå!

Jeg drømmer om natta at jeg fråtser, vokner opp med følelsen av at jeg har spist godteri og is. Isj, nå etter tre uker er det tøft (både om dagen og til og med om natta, ha ha!) 

Men jeg skal klare det!

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollet!:) Blir så motivert av å høre på deg! Du kjemper nå i starten, det er det ingen tvil om. Men så sterk du er! Og så flink du har vært til nå! Du kommer til å klare dette videre også! Frukt er en god erstatning! Av erfaring så må jeg blande frukt(karbohydrater) med protein og fett for at jeg skal holde suget på avstand. Fikk et tips om feks gresk yoghurt/Kesam uten sukker/cottage cheese og lignende som protein, med mye deilig frukt og en neve (usaltede) nøtter som fett. Dette er noe jeg ofte spiser som «godteriskål». Passer på at det ikke blir for mye kalorier av fett og protein, men nok til at kroppen blir fornøyd.

Det er herlig å høre at du har gjort en endring som kroppen din trenger. Og du er utrolig positiv og engasjert, og den driven er det som kommer til å få deg i mål. Dette klarer du! 
Hva med å gå en tur eller gjøre noe annet mens de andre spiser godter?

Lykke til videre!

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med, kanskje😅 Har viljestyrke som en jo-jo. Skeiet skikkelig ut med en alt for stor pose med smågodt i går og i dag(ja, det ble lunsjen i dag), og sitter nå med SÅ dårlig samvittighet. Synes jo ikke det er så godt en gang, jeg har bare helt ville cravings og har vært et sukkermonster hele livet. Så problemet mitt er om jeg skal kutte det helt ut, eller bare kutte kraftig ned. Jeg er relativt slank og har aldri slitt med vekta, så det er ikke der problemet mitt ligger. Problemet mitt er at jeg fråtser skikkelig når jeg setter i gang. Jeg er som larven aldrimett, det finnes ingen bunn i meg. Tvert sixpacken begynner å komme til syne tenker hjernen min «nei, se å få i deg skikkelig mye dritt nå så vi får gjemt unna disse musklene dine».

«Bare litt» eksisterer ikke i min godteriverden. Og jeg vet jo at det ikke er bra for meg på noen som helst måte sånn egentlig. Min last er definitivt lakris, og bakverk(heldigvis hater jeg å lage det selv så her har jeg ikke samme fråtseproblem, og jeg vil heller ikke kutte ut det å kjøpe seg en skolebolle en gang innimellom på kafe). Er ikke noe problem å la være å kjøpe seg godteri på butikken, men vi har så latterlig mye fristelser på pauserommet på jobb. Alltid er det noen som har med kake(stor svakhet) etter bursdag, konf og bryllup. Og hver fredag bugner det av godteri der(tullete tradisjon som har vært der i årevis)😩 Og hver gang jeg er på besøk til mamma(og det er flere ganger i uka) er det alltid noen godsaker der(og hun setter det fram litt i trass for hun synes jeg skal spise). 
 

Jeg vet jo at om jeg kommer over den verste kneika på to-tre uker uten syntetisk godteri så går det bedre. Så fra i morgen av består «godteriet» mitt av frukt, proteinbarer og proteinpudding når det verste behovet melder seg(kanskje jeg skal ha det stående på jobb også siden det er der jeg sliter mest🤷🏼‍♀️). Må seriøst få disse hormonelle cravingsene i sjakk!

Anonymkode: 87fcf...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surtrusa her!

Har handlet inn MASSE snacks til en fest jeg valgte å droppe (smitteboom her jeg bor). Og det er lørdag, så jeg har lov. Men jeg har jo ikke lyst på noe! 2 plater sjokolade, 2 chips, smågodt og brus, huset er fullt av snacks.

Jeg har spist noen biter smågodt og 3 slurker brus, og jeg har ikke behov for mer. Nesten litt skuffa 😄

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært ekstremt glad i godteri og spist mye av det. Men de siste månedene har jeg spist smågodt hver eneste dag, gjerne 500 g om dagen. Gjerne is i tillegg. Spiste faen meg en pakke med kroneis alene i går. 

Dette kan ikke fortsette, og jeg kan ikke spise bare litt. Så jeg må ha helt forbud mot smågodt (og is). 

Anyway, jeg begynner godtestoppen i dag, null smågodt og is. Kommer til å bli jævlig vanskelig! 

Anonymkode: a5fd2...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid vært ekstremt glad i godteri og spist mye av det. Men de siste månedene har jeg spist smågodt hver eneste dag, gjerne 500 g om dagen. Gjerne is i tillegg. Spiste faen meg en pakke med kroneis alene i går. 

Dette kan ikke fortsette, og jeg kan ikke spise bare litt. Så jeg må ha helt forbud mot smågodt (og is). 

Anyway, jeg begynner godtestoppen i dag, null smågodt og is. Kommer til å bli jævlig vanskelig! 

Anonymkode: a5fd2...ed4

Godtetrollet her igjen! Du høres ut som meg. Jeg kunne også fint spise opp en eske med "fint å ha liggende i frysen"-is. Hvem lurer jeg, "fint å ha liggende-godteri" rekker jo så vidt å mellomlande i skap eller fryseboks før de på underlig vis forsvinner inn i gapet mitt. Jeg er nå helt sukker- og søtningsfri. Har begynt å peile meg inn på "spis deg fri", så jeg spiser store, gode måltider tre ganger om dagen. 

Hvis du ikke har lest om "spis deg fri"/bright lines eating, råder jeg det til det. Det ga meg en aha-opplevelse av hvordan kroppen min virker når det gjelder sukker. Du kan ikke bare bruke viljestyrke, det kommer til å mislykkes. Du må gi kroppen nok protein, fett og grønnsaker for å få det til. Spise deg ordentlig mett flere ganger om dagen og unngå å "gresse", dvs småspise hele dagen. 

Lykke til, vi kan klare det sammen! (Ps. Jeg er anonymbruker, men for å skille oss, er det lurt med et ekstra-navn :) 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 1.09):

Hvorfor skal du kutte ut karbohydrater helt? Høres usunt omit, og som et veldig anstrengt forhold til mat.

Hvorfor tenker du at du skal/må kutte ut karbohydrater for alltid? Høres ekstremt ut.

Anonymkode: 4ba42...ace

Det som faktisk er ekstremt er å spise enorme mengder sukker, mel og andre karbohydrater hver eneste dag! For å ikke snakke om enorme mengder ultraprossesert mat. 

Jeg har kuttet all form som sukker, kunstig søtning og all form for mel. Vekten har rast ned, bedre søvn, stabilt humør, null søtsug, bedre hukommelse og mer energi! 

Næringstoffer som blir til glukose i kroppen er med å gi drivstiff til betennelse og inflammasjon. 

Sukker og søtning kødder med insulin, leptin og andre viktige hormoner. 

Om 30år tror jeg at vi blir å ha samme syn på sukker som vi i dag har på tobakk. Når tobakken kom satt legene å røykte pipe på kontoret liksom.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godtetrollet her igjen! Du høres ut som meg. Jeg kunne også fint spise opp en eske med "fint å ha liggende i frysen"-is. Hvem lurer jeg, "fint å ha liggende-godteri" rekker jo så vidt å mellomlande i skap eller fryseboks før de på underlig vis forsvinner inn i gapet mitt. Jeg er nå helt sukker- og søtningsfri. Har begynt å peile meg inn på "spis deg fri", så jeg spiser store, gode måltider tre ganger om dagen. 

Hvis du ikke har lest om "spis deg fri"/bright lines eating, råder jeg det til det. Det ga meg en aha-opplevelse av hvordan kroppen min virker når det gjelder sukker. Du kan ikke bare bruke viljestyrke, det kommer til å mislykkes. Du må gi kroppen nok protein, fett og grønnsaker for å få det til. Spise deg ordentlig mett flere ganger om dagen og unngå å "gresse", dvs småspise hele dagen. 

Lykke til, vi kan klare det sammen! (Ps. Jeg er anonymbruker, men for å skille oss, er det lurt med et ekstra-navn :) 

Anonymkode: 408d8...f87

Kan også anbefale Spis Deg Fri! Den vitenskapelige måten å bli slank og sunn! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei 

ramlet over denne tråden nettopp. Har ikke lest alle innleggene, så kanskje jeg sier noe som allerede har vært tema? 

Jeg er totalt forvirret når det gjelder "sukkerfritt": Her om dagen satt jeg og knasket gullerøtter, og da peker en bekjent av meg på dem og sier; "de er fulle av sukker". Altså; et sukkerfritt liv vil også si aldri mer gullerøtter? 

 

Anonymkode: 593fd...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 

ramlet over denne tråden nettopp. Har ikke lest alle innleggene, så kanskje jeg sier noe som allerede har vært tema? 

Jeg er totalt forvirret når det gjelder "sukkerfritt": Her om dagen satt jeg og knasket gullerøtter, og da peker en bekjent av meg på dem og sier; "de er fulle av sukker". Altså; et sukkerfritt liv vil også si aldri mer gullerøtter? 

 

Anonymkode: 593fd...c5b

Jeg tenker vi alle har forskjellig definisjon, men jeg tror ikke det er mulig å leve 100% sukkerfritt om man skal regne med alt som kan sies å inneholde sukkermolekyler.

Anonymkode: dc591...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 

ramlet over denne tråden nettopp. Har ikke lest alle innleggene, så kanskje jeg sier noe som allerede har vært tema? 

Jeg er totalt forvirret når det gjelder "sukkerfritt": Her om dagen satt jeg og knasket gullerøtter, og da peker en bekjent av meg på dem og sier; "de er fulle av sukker". Altså; et sukkerfritt liv vil også si aldri mer gullerøtter? 

 

Anonymkode: 593fd...c5b

Veldig mange råvarer som frukt, grønnsaker og melk inneholder ulike sukkerarter. Det er ikke noe problem, for et naturlig sukkerinnhold frigis langsomt i kroppen. Dessuten er det grenser for hvor mye sukker man klarer å få i seg gjennom råvarer. Så det er altså null problem.

Med "sukkerfritt" mener man vanligvis at maten ikke er tilsatt sukker, dvs. hvitt/brunt sukker, sirup, honning, lønnesirup, osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 

ramlet over denne tråden nettopp. Har ikke lest alle innleggene, så kanskje jeg sier noe som allerede har vært tema? 

Jeg er totalt forvirret når det gjelder "sukkerfritt": Her om dagen satt jeg og knasket gullerøtter, og da peker en bekjent av meg på dem og sier; "de er fulle av sukker". Altså; et sukkerfritt liv vil også si aldri mer gullerøtter? 

 

Anonymkode: 593fd...c5b

Ja frukt og grønnsaker inneholder sukker, men spis det med god samvittighet! 

Ingen har vel blitt overvektig og syk pga frukt og grønt? 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...