Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg (Godtetrollet) SÅ lyst på cola light til middag. Men det skal jeg ikke ha, så da ble det vann til maten. Fortsatt uten tilsatt sukker og det går fint! Jeg har spist mer av både frukt og grønnsaker, dette skal være for alltid! Kunne ønske jeg kunne hatt et naturlig forhold til søte saker... men det har jeg ikke, jeg er som en misbruker. Og da må jeg nok ha avstand... 

Trist, vedmodig, dumt... men jeg må vel bare innse at det er sant.

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag hadde jeg (Godtetrollet) SÅ lyst på cola light til middag. Men det skal jeg ikke ha, så da ble det vann til maten. Fortsatt uten tilsatt sukker og det går fint! Jeg har spist mer av både frukt og grønnsaker, dette skal være for alltid! Kunne ønske jeg kunne hatt et naturlig forhold til søte saker... men det har jeg ikke, jeg er som en misbruker. Og da må jeg nok ha avstand... 

Trist, vedmodig, dumt... men jeg må vel bare innse at det er sant.

Anonymkode: 408d8...f87

Det der var som jeg skulle ha skrevet det selv! Føler med deg!

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 11.42):

Tusen takk for mange gode råd og innspill! 
 

Det skle ut i sommer med sukker. Hadde på forhånd vært uten sukker lenge og hørte i vår på «bright Line eating/spis deg fri» på Spotify. Dette er gull for meg som virkelig ikke tåler sukker som mange andre.

Jeg skal ta med meg deres gode råd og ta en dag av gangen. Er bare så utrolig vanskelig de første ukene. Så jeg må bare stå i det, selv hvor tøft det er.

Vet mange holder seg unna kunstig søtning også, men jeg trenger å ha tyggis, noe Pepsi Max og lignende når ting er på det vanskeligste om kveldene.

Har dere tips til kveldsmat som gjør at man ikke craver sukker så veldig? Jeg føler det nesten blir værre om siste måltid er salt. Kanskje bedre med cottage cheese og noe frukt/bær?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Dette er mine go-to: Double 0 yoghurter, Propud med sjokolade, Dent, blåbær og bringebær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg har litt lyst til å være med, men jeg ønsker ikke å kutte helt. Ønsker bare å kutte ned på det. Så vet ikke om jeg passer inn i denne tråden helt. 

Jeg har i en lengre periode spist mye sukker og usunt og liker ikke helt mengdene jeg putter i meg. 

Det går litt opp og ned her nå, men det jeg ønsker å gjøre er å ikke spise sukker eller usunn snacks på hverdagene og heller ikke drikke brus på hverdager. Jeg tenker også at jeg ikke ønsker å ta helt av på den/de dagene jeg spiser usunt. 

Det jeg har funnet ut hittil er at jeg ikke kan ha noe usunt i skapet på de dagene jeg ikke skal spise eller drikke det. Hvis jeg har det så spiser jeg opp alt på kort tid. Jeg har også bestemt meg for å kutte potetgull siden det egentlig bare er unødvendig og jeg spiser gjerne opp hele posen på en kveld. Det blir unødvendige kalorier og ikke klarer jeg å sette pris på at jeg spiser det heller. 

Så jeg ønsker kanskje mest å få et bedre forhold til usunn mat og ikke bruke det som erstatning for vanlige måltider. 

Har klart meg ganske greit hittil med noen smeller her og der, men tenker at det handler litt om vaner for min del. Cola har jeg kuttet kraftig ned på og det har egentlig gått greit. Fra å drikke det hver dag så drikker jeg det nå 1-2 dager og det synes jeg er greit. Potetgullhylla var jeg innom i dag, men bestemte meg for at jeg ikke skulle ha det. Sjokoladen må jeg jobbe litt mer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (15 timer siden):

Jeg har litt lyst til å være med, men jeg ønsker ikke å kutte helt. Ønsker bare å kutte ned på det. Så vet ikke om jeg passer inn i denne tråden helt. 

 

Joda, da er du som meg (skrevet tidligere), jeg vil kutte unødvendig inntak i ukedagene mens fredag og lørdag (og spesielle anledninger) er innafor ☺️
 

Jeg spiste faktisk mye mindre godteri i går enn jeg pleier på fredag, merker jeg ikke har behov for søtt på samme måte som før. Samboeren spiste mye mer enn meg og vi pleier egentlig sloss om skåla :P 

Velger å kalle meg selv Surtrusa 😆

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Joda, da er du som meg (skrevet tidligere), jeg vil kutte unødvendig inntak i ukedagene mens fredag og lørdag (og spesielle anledninger) er innafor ☺️
 

Jeg spiste faktisk mye mindre godteri i går enn jeg pleier på fredag, merker jeg ikke har behov for søtt på samme måte som før. Samboeren spiste mye mer enn meg og vi pleier egentlig sloss om skåla :P 

Velger å kalle meg selv Surtrusa 😆

Anonymkode: dc591...a16

Åja, da leste jeg kanskje ikke godt nok, men da er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheCatLady skrev (15 timer siden):

 

Jeg har litt lyst til å være med, men jeg ønsker ikke å kutte helt. Ønsker bare å kutte ned på det. Så vet ikke om jeg passer inn i denne tråden helt. 

Jeg har i en lengre periode spist mye sukker og usunt og liker ikke helt mengdene jeg putter i meg. 

 

Hyggelig å se flere henger seg på!

Du beskriver mye av den følelsen jeg også hadde. Det blir rett og slett for mye, vanskelig å stoppe.

I gårkveld hadde jeg veldig lyst på noe søtt rett etter middagen. Fant fram litt melon og var superhappy, for det er veldig søt smak. Spesielt kanskje når man har vært uten sukker en stund.

Vil nevne at kanskje dere synes det virker dramatisk å kutte helt, men slik som i sommer da jeg trodde jeg kunne begrense meg, å bare spise litt, eller å bare spise en dag her og der, det funket ikke. Jeg cravet hver dag og fant tusen unnskyldninger for å spise litt is eller søtt når alle andre gjorde det. Derfor holder jeg meg unna.

Og tanken som de bruker i «spis deg fri» er veldig god å lene seg til «I dag ønsker jeg ikke å spise sukker. Hva som skjer i morgen tar jeg i morgen, men i dag skal jeg ikke». Også kommer morgendagen også sier jeg det samme når lysten kommer. Det har hjulpet meg mye.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hyggelig å se flere henger seg på!

Du beskriver mye av den følelsen jeg også hadde. Det blir rett og slett for mye, vanskelig å stoppe.

I gårkveld hadde jeg veldig lyst på noe søtt rett etter middagen. Fant fram litt melon og var superhappy, for det er veldig søt smak. Spesielt kanskje når man har vært uten sukker en stund.

Vil nevne at kanskje dere synes det virker dramatisk å kutte helt, men slik som i sommer da jeg trodde jeg kunne begrense meg, å bare spise litt, eller å bare spise en dag her og der, det funket ikke. Jeg cravet hver dag og fant tusen unnskyldninger for å spise litt is eller søtt når alle andre gjorde det. Derfor holder jeg meg unna.

Og tanken som de bruker i «spis deg fri» er veldig god å lene seg til «I dag ønsker jeg ikke å spise sukker. Hva som skjer i morgen tar jeg i morgen, men i dag skal jeg ikke». Også kommer morgendagen også sier jeg det samme når lysten kommer. Det har hjulpet meg mye.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Jeg tenker ikke det er dramatisk, vi er alle forskjellige og fungerer på hver vår måte ☺️ Som sagt tidligere så har jeg veldig vanskelig for å bli avhengig av noe, så for meg fungerer det å ikke kutte helt (bare kutte ned), men viktig at man finner en linje som er riktig for seg selv. Heier på deg (og oss!)

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hyggelig å se flere henger seg på!

Du beskriver mye av den følelsen jeg også hadde. Det blir rett og slett for mye, vanskelig å stoppe.

I gårkveld hadde jeg veldig lyst på noe søtt rett etter middagen. Fant fram litt melon og var superhappy, for det er veldig søt smak. Spesielt kanskje når man har vært uten sukker en stund.

Vil nevne at kanskje dere synes det virker dramatisk å kutte helt, men slik som i sommer da jeg trodde jeg kunne begrense meg, å bare spise litt, eller å bare spise en dag her og der, det funket ikke. Jeg cravet hver dag og fant tusen unnskyldninger for å spise litt is eller søtt når alle andre gjorde det. Derfor holder jeg meg unna.

Og tanken som de bruker i «spis deg fri» er veldig god å lene seg til «I dag ønsker jeg ikke å spise sukker. Hva som skjer i morgen tar jeg i morgen, men i dag skal jeg ikke». Også kommer morgendagen også sier jeg det samme når lysten kommer. Det har hjulpet meg mye.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Å kutte helt har fungert for meg i snart to år nå, og det føles ikke dramatisk i det hele tatt. Det jeg synes er mer «dramatisk» er alt det sukkeret, melet og den ultraprossesserte maten jeg spiste før. Og det er helt normalt at folk spiser sånn. 
For meg er det en stor befrielse å ha gått ned i vekt og fått bedre helse på en så enkel måte. 

Anonymkode: be4ce...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært helt sukkerfri i åtte dager. Og utrolig nok er det null problem? Jeg har tidligere sprukket dag én! Men ved å kutte alt tilsatt sukker og nesten ikke spise produkter med mel i, så er blodsukkeret jevnt og jeg har ikke behov for noe. Dette føles HELT sprøtt og uvirkelig! Hilsen Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet sukker i januar. Jeg heier på dere, dere klarer det. 

Anonymkode: f1ef7...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det går bra med dere!

Jeg har som tidligere beskrevet i tråden kuttet helt for flere år siden. 

Når jeg leser her er det igjen godt å kjenne på følelsen av at jeg en hel helg ikke har tenkt tanken på godteri eller søtt en eneste gang. Vi har kost oss med gode middager, litt vin. Men så går kvelden videre, gode samtaler, TV, film, uten at tanken på å putte noe mer i munnen slår meg en eneste gang.

Det er en vanvittig frihet å føle det slik. Nå kunne jeg sikkert spist litt, jeg har såpass god kontroll, men det frister ikke i det hele tatt. Så heier på dere som vil kutte helt, fordi det føles tøffest i begynnelsen, men er det mest befriende på sikt, for da slipper man å vurdere "hvor mye", "har jeg mer", plutselig ha eskalerende konsum i en ferie, og så videre. Det blir rett og slett en ikke-sak i livet. 

Anonymkode: 1e258...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bli med😀😀😀 -Men går vel på en smell i morgen allerede😅 

Jeg begynner i morgen ned 0 i snoping! 

Jeg er så glad i snop og det edikkpotetgullet.  
Jeg kan jeg spise det potetgullet flere ganger i uken. 🤪

 

Jeg spiser knekkebrød og hjemmebakt brød. Drikker aldri brus.  
Spiser aldri vafler eller boller. Liker ikke smaken. Vil heller ha ordentlig mat om jeg er sulten. 

Så utfordringen min blir å unngå å kjøpe godis/ sjokolade på butikken. 
Er egentlig relativt slank. Men ser at det kan endre seg om jeg fortsetter med den snopinga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Jeg skal prøve om jeg klarer å la de colaboksene jeg har i kjøleskapet være til neste helg. Har over lengre tid drukket mye cola, men nå har jeg vært veldig flink de to-tre siste ukene og bare drukket to bokser eller en liten flaske i uka. Da har jeg ikke hatt det i hus utenom når jeg skal drikke det, men nå kjøpte jeg 4 for 20 eller hva det var nå igjen. 

Ellers har jeg spist litt mye sjokolade denne uka. Det ble mer enn de to dagene jeg har tenkt, men greit nok. Sånt skjer en gang iblant og da tenker jeg at det er greit. 

Ønsker å få noen bedre vaner der jeg heller spiser vanlig mat som gir mer næring når jeg er litt sulten enn å spise sjokolade eller potetgull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med! Vil kutte ut godteri og 

snacks. Jeg vet det blir vanskelig da jeg har en samboer som er skikkelig godte moms. Jeg rammlet alltid av når helgen kommer 😅🙄 men jeg skal prøve som dere skriver å si til meg selv «i dag skal jeg ikke spise sukker» så får i morgen være i morgen. Trenger å gå ned noen kilo, så dette må jeg få til. 

Anonymkode: de573...daf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surtrusa her!

Jeg har jo erstattet godteri med sukkerfritt godteri de første ukene og unnet meg det jeg ville i helgene - og jeg har faktisk gått ned en halv kilo! Jeg er bare et par kilo overvektig, så min motivasjon for å kutte ned var bare for å sjekke hvor mye snacksingen min utgjorde. Veldig motiverende for min del iallefall ☺️

Anonymkode: dc591...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fint å se flere gjør det samme! 
 

Jeg merker på kroppen at alt fungerer godt, som om man er inn i en «god sirkel» om man kan si det sånn. Det å kutte sukkeret gjør at jeg har det bedre fysisk og mentalt i helgene. Har mer overskudd, orker å gjøre mye mer ut av dagene. Også fortsetter bare dagene slik. Mer energi og lyst til å trene, mer lyst til å spise og drikke sunnere generelt. Så det burde gi avkastning i muskler og vekt på sikt. Men først og fremst er det bare veldig godt å være uten sukker.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har første sukkerfrie dag i dag. Kortsiktige mål er det som fungerer for meg. Nå er det vekten jeg vil få ned først og fremst. Målet mitt nå er sunne matvarer hver dag i 5 uker. Jeg har selv forsøkt med sunn hverdag og kose meg i helgen, har ikke fungert for meg. Første uken er verst, så håper jeg det blir enklere etterhvert. Mitt svake punkt er is, potetgull og karamell 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Jeg for min del føler meg så mye bedre. Det høres sikkert helt sykt ut, men jeg føler meg som et nytt menneske uten sukker. Det hender jeg spiser/drikker noe kunstig søtning, men ikke mye. Men i helhet så er kroppen mye bedre, magen og hodet merkes det veldig godt på. 
Hender seg jeg tenker at det er et savn etter «noe», men det slår jeg fra meg. 
Trikset jeg bruker om kveldene nå er å pusse tennene sammen med barna i åttetiden, så drikker jeg bare vann resten av kvelden. Hadde fort blitt fristet for Pepsi Max om ikke. Har dere funnet noen triks som passer for dere?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS!

Godtetrollet her :)

Vet du, det går SÅ bra! Jeg er på dag 11 uten sukker, heller ingen søtning eller mat mellom måltidene. Dette har jeg aldri før i mitt liv klart. Jeg har hatt adferd som en misbruker alltid.... men nå får jeg det til, det kjennes som magi! Jeg lar meg ikke smake så mye som en slurk cola zero, jeg tror jeg aldri mer kan spise sukker igjen.  Jeg er som en alkoholiker på rehab ;)

Men det går altså veldig bra med sukkerkutt, det har jeg aldri fått til før!

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...