Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke på at det går an å droppe sukker.... hva spiser dere liksom??

Anonymkode: 4fc84...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tror ikke på at det går an å droppe sukker.... hva spiser dere liksom??

Anonymkode: 4fc84...6e1

Mel oppfører seg mye likt sukker i kroppen.
Spiser ren mat. Fisk, kjøtt, grønnsaker, grønnsaker, frukt, nøtter…..

ingen junk, halvfabrikata, kunstig søtning, tørket frukt. 
Går bare fint det altså. Sukkersuget er borte for lengst. 

Anonymkode: be4ce...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Haha, jeg kan si at det å la de colaboksene være ikke gikk så bra :) Så jeg kan ikke ha noe av brus, sjokolade, potetgull eller noe i skapet. Ikke enda i hvert fall.

Jeg har vært flink til å ikke kjøpe noe snop så det går bra når jeg handler selv om jeg får lyst til å kjøpe alt mulig, men det er når jeg er hjemme og gjerne sitter i sofaen at det skjærer seg. Nå har jeg jo hatt noe i skapet også så da blir fristelsen stor. 

Men det er bare første uka da. Så ikke så rart at det blir noen smeller. Jeg må jo forandre på vanene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, TS!

Godtetrollet her :)

Vet du, det går SÅ bra! Jeg er på dag 11 uten sukker, heller ingen søtning eller mat mellom måltidene. Dette har jeg aldri før i mitt liv klart. Jeg har hatt adferd som en misbruker alltid.... men nå får jeg det til, det kjennes som magi! Jeg lar meg ikke smake så mye som en slurk cola zero, jeg tror jeg aldri mer kan spise sukker igjen.  Jeg er som en alkoholiker på rehab ;)

Men det går altså veldig bra med sukkerkutt, det har jeg aldri fått til før!

Anonymkode: 408d8...f87

Så godt å høre! Er veldig glad på dine vegne at du også har det mye bedre uten. Jeg vet for min sikkerhet at jeg ikke kan spise sukker igjen, så jeg kan lett gjenkjenne følelsene dine der. 
Men ja, er det ikke utrolig at det er mulig? Jeg skulle bare ønske jeg visste alt dette for mange år siden! Men nå er vi hvertfall i gang:)

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (41 minutter siden):

Haha, jeg kan si at det å la de colaboksene være ikke gikk så bra :) Så jeg kan ikke ha noe av brus, sjokolade, potetgull eller noe i skapet. Ikke enda i hvert fall.

Jeg har vært flink til å ikke kjøpe noe snop så det går bra når jeg handler selv om jeg får lyst til å kjøpe alt mulig, men det er når jeg er hjemme og gjerne sitter i sofaen at det skjærer seg. Nå har jeg jo hatt noe i skapet også så da blir fristelsen stor. 

Men det er bare første uka da. Så ikke så rart at det blir noen smeller. Jeg må jo forandre på vanene mine. 

Ahhh.. ja, det er fort gjort å gå på en smell første dagene. De er desidert værst! Høres ut som du vet hvordan du skal klare å unngå at det skjer igjen. Jeg heier på deg! Og forandre vaner er ikke gjort over natten. Skal innrømme jeg bruker mye tid og energi på valgene jeg gjør enn så lenge. Og så lenge jeg velger rett, så er konsekvensene svært positive på så mange måter, så jeg både kjenner og føler det. Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mel oppfører seg mye likt sukker i kroppen.
Spiser ren mat. Fisk, kjøtt, grønnsaker, grønnsaker, frukt, nøtter…..

ingen junk, halvfabrikata, kunstig søtning, tørket frukt. 
Går bare fint det altså. Sukkersuget er borte for lengst. 

Anonymkode: be4ce...bad

Men det er jo masse sukker i frukt? 😳

Anonymkode: 4fc84...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo masse sukker i frukt? 😳

Anonymkode: 4fc84...6e1

Altså, hjernen merker jo sukkeret i frukten....

Anonymkode: 4fc84...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er jo masse sukker i frukt? 😳

Anonymkode: 4fc84...6e1

Derfor blir tørket frukt for konsentrert. 

Anonymkode: be4ce...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er jo masse sukker i frukt? 😳

Anonymkode: 4fc84...6e1

Det er stor forskjell på å spise mat som er tilsatt sukker, kontra mat som har naturlig sukkerinnhold. 
Dessuten (for min del) må jeg si at selv om frukt er noe jeg kan spise, spiser jeg ikke store mengder, men litt til ett måltid om dagen. Igjen, det er uansett tilsatt sukker og rent sukker jeg holder meg unna i hovedsak.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke på at det går an å droppe sukker.... hva spiser dere liksom??

Anonymkode: 4fc84...6e1

Selv om vi snakker om sukkerkutt, forstår vi at det er sukker i maten vi spiser ellers :) 

Selv da jeg i begynnelsen var superstreng på godteri, kaker, desserter, frukt, brus og is, så tok jeg likevel en klype hvitt sukker i tomatsausen, og litt honning i brødbaksten. Og jeg forstår at produkter jeg spiser som kaviar, makrell i tomat, med mer, og også grønnsaker, inneholder sukker. 

For meg handler det om veldig sukkertette produkter, som trigger avhengighet og behov for mer. 

Anonymkode: 1e258...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (Surtrusa) synes det har vært veldig overkommelig, jeg kjøpte jo meg masse sukkerfritt godteri og proteinbarer, men jeg har mindre og mindre behov for det. 

Et tips til dere som synes det er skummelt og bare vil starte et sted ☺️ Har ikke sprukket en eneste ukedag de siste 3 ukene (men jeg tillater meg selv som sagt godis i helgene, men spiser nå mye mindre enn før uten å tenke over det).

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollets dag nr. 14 uten sukker. Kaffebesøk i dag, med kringle til kaffen.... 

Men ikke til meg så klart, for jeg har sluttet med søte saker 😊 💪

Love it!! Aldri mer vil jeg spise sukker! Men jeg er så redd for å ikke klare det? Men jeg føler jo at jeg har bestemt meg. Og det blir nok tøffe tider, men jeg VIL være tøff.

Spennende tider fremover. 

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men ikke til meg så klart, for jeg har sluttet med søte saker 😊 💪

Love it!! Aldri mer vil jeg spise sukker! Men jeg er så redd for å ikke klare det? Men jeg føler jo at jeg har bestemt meg. Og det blir nok tøffe tider, men jeg VIL være tøff.

Bra jobba 👏🏻😃 Du har vært veldig flink så langt! Og jeg tror du kommer til å fortsette slik. Men om du skulle falle for fristelsen, tror jeg at du vil kjenne slik jeg gjorde i sommer: uvelhet, mindre energi, større matlyst, smerter i mage/hodet, oppblåsthet, osv. Kanskje ikke alle symptomer, men noen av de, og det er ingen god følelse. Og da vil du kanskje raskt tilbake til kostholdet du har nå.

Jeg for min del elsker at det er helg og at jeg ikke tenker tanken om «å kose meg med noe godt». En god film holder i massevis, trenger ikke mat i tillegg for å kose meg.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godtetroll her igjen...

Jeg er litt lei meg :( I går var jeg invitert i 60-årslag. Middag var null problem, men så kom kakene. Nydelige kaker, marsipankake, sjokoladekake, suksessterte.... Alle koste seg, skrøt av de deilige kakene. Særlig marsipankaka var spesielt  god....

Og jeg kunne ikke smake. Det gikk fint, det, men jeg ble vemodig likevel. Ikke så rart, kanskje,  sukker har jo vært min støtte og venn i alle år. Dvs. den har lurt meg til å tro det. Men nå er jeg FRI! Heldigvis er det faktisk det jeg tenker. Jeg er FRI fra å crave mat/søtsaker hele fuckings dagen. Livet er mer enn å "spise seg psyk", som jeg har gjort.

Ja ja, det var litt betraktninger fra meg på en søndag. Sukker- og søtstoffri på dag nr 16!

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godtetroll her igjen...

Jeg er litt lei meg :(

Kjære deg godtetroll! Jeg trodde du hadde spist sukker jeg nå når jeg leste første setningen. Så ble utrolig imponert over at du ikke rørte noe av det. For en prestasjon! Du skal være stolt av deg selv!

Forstår godt den følelsen likevel. Jeg føler tidsvis det samme, som en sorg. Men når jeg tenker at det er gift for meg som jeg blir syk av, så vet jeg at jeg har det så mange ganger bedre når jeg holder meg unna.

Hvordan føles kroppen i dag? Og følelsene?  Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, men jeg blir mye mer sensitiv en uke i mnd ang dette også. Så når det nærmer seg mensen eller har mensen, så må jeg prøve å overse følelsene noe. Det er kanskje ikke slik for deg, sier ikke det, men vil bare nevne det.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS! 

Godtetroll igjen :) 

Tusen takk for fine ord! I dag føler jeg med SÅ bra!!! Mestring, jeg KAN... Nå har jeg tatt grep og er i førersetet. 

Og, rart at du sier det, for jeg merker pms med ubehag i hofter og rygg. Jeg kjenner ikke kroppen min så godt, den er bare «stor og dum», nå skal jeg bli litt bedre kjent med den. Og jeg var sliten i går etter selskapet. Det hjelper å snakke her, få støtte og ha noen å gå sammen med. Jeg er så glad for tråden din, TS!!!!!  Jeg fikk en AHA-opplevelse når jeg hørte boka «spis deg fri», endelig falt brikkene på plass! Jeg driver fortsatt og setter meg inn i det, med oz og masse grønnsaker. 

Det med egenomsorg, kunne tro på en fremtid, jeg tror faktisk jeg skal få til dette. Og som en alkoholiker, må jeg tenke «aldri mer», for litt har aldri fungert for meg. 

Dette blir bra!,! 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hjelper å snakke her, få støtte og ha noen å gå sammen med.

Takk det samme! Det er så godt å snakke med noen som går igjennom akkurat det samme og som kan kjenne igjen det man omtaler.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk en AHA-opplevelse når jeg hørte boka «spis deg fri», endelig falt brikkene på plass! Jeg driver fortsatt og setter meg inn i det, med oz og masse grønnsaker. 

Ikke sant?! Slik var det også for meg. Alt falt på plass. Men jeg måtte lage meg en egen vei å gå i forhold til spis deg fri. Jeg kan ikke kjøre så strengt. Så om noen spør, så kan jeg ikke si jeg følger det. Men jeg har periodisk faste, spiser tre måltid, hvor jeg prøver å ha ett med frukt i og to med mye grønnsaker. Spiser ikke mel og bearbeide produkter så langt det lar seg gjøre (dvs kan spise en fiskekake i ny og ne). Og når jeg sier ikke mer sukker, så betyr det tilsatt sukker, søtsaker, ikke sukker/honning i te osv. Kan derimot spise litt barbequesaus og slikt som jeg ikke orker å lage selv, men det ser jeg på noe helt annet enn en sjokolade liksom. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det med egenomsorg, kunne tro på en fremtid, jeg tror faktisk jeg skal få til dette. Og som en alkoholiker, må jeg tenke «aldri mer», for litt har aldri fungert for meg.

Helt enig med deg. Jeg må også holde meg helt unna. Og dette gjør jeg for min del. Kun for egenpleie. For jeg har det best uten sukker. Også ser jeg at når jeg lever sånn nå så er jeg ellers i en god sirkel hvor jeg ellers tar gode valg for meg selv. Jeg er flinkere med trening, gåturer, hvile, mer søvn osv, fordi formen generelt ble så mye bedre uten sukker. Elsker å ha mer energi slik som nå. Så fremtiden kan ikke bli annet enn god på denne måten. 
 

Vi klarer dette! Heia oss!

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 0.36):

Ser de fleste tråder om sukkerkutt dør ut. Regner med folk kanskje ikke klarer å kutte sukkeret?! Bare en tanke.

Men jeg trenger å slutte med noen og det å må gi en ærlig rapport til noen som hører på. Er det deg? Vil du bli med fra nå?

Hei, TS! 

Godtetrollet her :) Tråden er ikke død, men det er noen dager siden siste innlegg. På tide med noen ord igjen.

Jeg hadde et par dager der jeg hadde veldig lyst på søte saker. Vi hadde besøk og derfor kaker i hus. Men jeg spiste ikke noe av det 💪

Jeg er ikke helt SDF enda, men bruker mange av prinsippene. Men i går spiste jeg en fersken klokka 23 og det var jo dumt - har lyst til å ha så kort spisevindu som mulig og jeg skal slutte å putte ting i munnen når jeg ikke skal. I dag skal jeg holde tre måltider igjen og ha "spisevindu" mellom kl 07.30 og 17.00. Så blir magen uten mat fra 17.30 ca til 07.00 i morgen og da blir den i bedre stand til å holde seg frisk og hodet holder seg "fri".

Det er utrolig deilig å være mett og fornøyd hele døgnet. Jeg har levd med et blodsukker fra himmelen til bunn mange ganger om dagen. Sånn jeg har det nå, hvor jeg spiser så mye bra mat til hvert måltid, holder jeg meg mett og fornøyd hele dagen. Ikke gigasulten til middag. Våkner ikke gigasulten heller. Det er overraskende lett? Men pga pms og mensen har jeg hatt uro og "lyst på noe". Men det er jo ikke farlig? Jeg vet jo hvorfor, det er hormoner og det gir seg i løpet av noen dager. 

Så, TS, hvordan går det for deg? Jeg har nå vært helt fri foe sukker og kunstig søtning i 2,5 uker og det føles SÅ MEKTIG! Jeg har aldri fått til mer enn én dag før med "vanlig kosthold/slankekur". 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.
Jeg begynte med å høre «spis deg fri» etter å ha hørt om det i denne tråden. Det førte umiddelbart til at jeg har sluttet med sukker og mel. Jeg følger ikke måltidene eller noe av det andre. Bare helt klare regler på ingen sukker og ingen mel. Jeg synes det går overraskende enkelt. Jeg har alltid sluttet med dietter etter noen dager, men akkurat nå går det som en drøm og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har jo lagt om kostholdet mitt totalt, men med mye støtte fra samboer har det gått som en drøm. Jeg føler meg allerede lettere, i hvert fall til sins. Jeg tenker langt mindre på mat. Jeg har vært sukker- og melfri i snart to uker, til tross for konfirmasjon og andre anledninger der det blir servert sukker. Jeg er SÅ stolt. Og tusen takk, hadde ikke begynt om det ikke var for denne tråden ❤️

Anonymkode: 40f4b...c69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg er den eneste som ikke kutter 100% så føler meg litt malplassert i denne tråden.

Har uansett holdt meg unna godteri denne uka også, men fikk smake baksiden av maltitol-søtning i form av en hindsides smertefull runde på toalettet 😬

Anonymkode: dc591...a16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...