Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hyggelig å høre du er inspirert av det du leser her i tråden ano..35e😃 Lag deg gjerne et nick og skriv med oss fremover, så skal vi backe deg!

Forstår frustrasjonen din veldig godt! Om du leste om meg et par uker tilbake, så så du nok fortvilelsen min. Så for min del er det best å bare holde meg helt unna sukker. Ingen godteri på lørdager. Forstår det er vanskelig å se for seg til å begynne med. Men kanskje du først og fremst skal ta en dag av gangen. 
 

For min del hjelper det å spise sunt og godt og nok i løpet av dagen (i tillegg til å drikke nok vann), slik at jeg hvertfall ikke har lyst på noe fordi jeg egentlig er sulten eller tørst. Når lysten melder sin ankomst er det mye å tenke at i dag velger jeg å ikke spise sukker, kanskje i morgen, men i dag skal jeg ikke. 
ts

Anonymkode: d8af6...705

Tussen takk for støtte og gode tips. Men hva gjør dere andre når søtsuget melder seg? Jeg har oppdaget at jeg ikke har et bevisst forhold til sukker. Jeg kan både handle og spise sjokolade f.eks. uten å tenke nevneverdig over det. Dette tror jeg betyr at jeg er sukkeravhengig. Jeg tenker å unne meg Pepsi max, frukt, sukkerfri kakao og mager Kesam vanlige med bær dersom det blir for ille. Men det beste hadde nok vært å kutte det helt ut slik du skriver. 

For meg er helgene og dagene før mens helt ille. Da sklir jeg veldig ut og bruker tid å avvenne meg sukkeret igjen. 

Jeg har hørt på frisk uten sukker og syns det er interessant. Jeg syns bare det blir litt for enkelt å bare slutte. Det går jo ikke 🤯

Gledelig at det har gått bra med dere andre, forresten. Det betyr jo at det er håp der og at dette prosjektet er verdt en innsats 🙏

Anonymkode: 85e16...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 29.9.2021 den 21.29):

Hos meg sklidde det ut i noen uker. Mikromat (grøt med sukker og pasta carbonara), boller, sjokolade, kjeks og øl. Jeg gikk opp 3-4 kg på én måned! 

Men nå har jeg tatt mer tak igjen. Jeg spiste ikke noe med tilsatt sukker på lørdagen. Koste meg med to stk iskaffe uten tilsatt sukker. Var forøvrig nyoperert da, så lå på sykehuset. Da jeg skulle reise hjem på søndag og bare var nede i kiosken for å kjøpe iskaffe så hadde de nystekte og varme kanelknuter. Da klarte jeg ikke styre meg, og planen var nå uansett å starte ordentlig opp på mandag. Siden da har det gått greit. Har spist et par epler og en banan, men ellers har det vært tre måltider hver dag pluss to skyr. Vannvekten fra all alkoholen og alt sukkeret har forsvunnet. Jeg tisset sikkert av meg 1,5 kg mandags kveld og natt til tirsdag. :)

Jeg har hatt mye sukkersug i dag. Vet av erfaring at for meg er dag tre verre enn dag en og to. Blir nok like ille i morgen. Er derfor jeg tillater meg en skyr mellom middag og kvelds, men det er greit det da. Vil gjerne gå ned tre kg, men egentlig unødvendig da jeg vil være så vidt innenfor normalvekt/være akkurat undervektig da, men jeg har vært hardt skadd og ligget en måned på sykehus hvor jeg da mister tre kg muskelmasse, så som litt undervektig har jeg likevel ikke lavere fettprosent enn jeg hadde da jeg hadde 19 i BMI. Var faktisk tynnere da. 

uansett jeg snakker meg litt vekk nå. Jeg vet at jeg må holde meg vekke fra godteri, boller etc. Til helgen. Potetgull også for den saks skyld. Men iskaffe blir det. Har drukket for mye iskaffe også siste tid, selv om det har vært uten tilsatt sukker, men i går og i dag har jeg ikke drukket det heller. Skal kose meg med det på lørdag og søndag. 

Så spiser jeg heller en ekstra skyr hvis jeg er veldig sulten i løpet av dagen. Generelt sett skal jeg spise ordentlig mat de dagene jeg kjenner ekstra på sult og sug. Det hjelper godt på. 

Hvordan går det med deg nå? Har det gått bra denne uken? Blir det iskaffe i dag? :)

AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 22.00):

Tussen takk for støtte og gode tips. Men hva gjør dere andre når søtsuget melder seg? Jeg har oppdaget at jeg ikke har et bevisst forhold til sukker. Jeg kan både handle og spise sjokolade f.eks. uten å tenke nevneverdig over det. Dette tror jeg betyr at jeg er sukkeravhengig. Jeg tenker å unne meg Pepsi max, frukt, sukkerfri kakao og mager Kesam vanlige med bær dersom det blir for ille. Men det beste hadde nok vært å kutte det helt ut slik du skriver. 

For meg er helgene og dagene før mens helt ille. Da sklir jeg veldig ut og bruker tid å avvenne meg sukkeret igjen. 

Jeg har hørt på frisk uten sukker og syns det er interessant. Jeg syns bare det blir litt for enkelt å bare slutte. Det går jo ikke 🤯

Gledelig at det har gått bra med dere andre, forresten. Det betyr jo at det er håp der og at dette prosjektet er verdt en innsats 🙏

Anonymkode: 85e16...34e

Har du hørt på "spis deg fri"? ville ha gjort det for inspirasjon. For meg hjelper det å ikke ha søtt i hus. Kjøp heller inn bare det barna skal på på lørdager, la de ha sitt i fred, lag noe frukt du kan spise eller hold deg opptatt den tiden de har sin skål.

Er du i gang med sukkerkutt?

NewStart87 skrev (På 29.9.2021 den 22.01):

Jeg har skeiet ut hver dag i over 2 uker nå, så fra og med imorgen er jeg med!

Hvordan går det med deg? Er du fortsatt med? 

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper uansett det går bra med dere og at dere har en fin helg! 

Jeg har hatt en fin uke. Godt å kjenne at har kontroll, ikke omvendt. 

Håper å høre fra dere alle, også du Godtetrollet :) (synd jeg ikke får tagget deg)

God helg alle sammen!

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan går det med deg nå? Har det gått bra denne uken? Blir det iskaffe i dag? :)

Anonymkode: d8af6...705

Det har for det meste gått ganske greit. Bortsett fra at jeg var på kafé og klarte ikke å stå i mot en nystekt kanelknute. Men ellers har jeg klart meg hele uka, og jeg ser faktisk tydelig forskjell på kroppen med tanke på å være oppblåst og full av vann i kroppen. Buksa strammer mye mindre enn for en uke siden. :) Så jo tynn ut igjen, da jeg så meg i speilet på et prøverom. Har jo følt meg så tjukk siste tid. Har jo ikke gått ned de 3-4 kg jeg hadde gått opp, tipper 1,5 kg ned mtp vannvekt og litt underskudd på kcal, men jeg er nå likevel egentlig relativt tynn. Jeg bare så så mye større ut for en uke siden for jeg var så oppblåst og hadde så mye vann i kroppen. Pluss at jeg ser automatisk litt bedre på min egen kropp når jeg vet jeg ikke har stappet nedpå med usunn mat. Da er det liksom ingen krise at jeg veier to kg mer enn jeg ønsker. 

Ble iskaffe også da, så jeg føler meg litt stressest mtp at jeg kommer i kcal-overskudd i dag, men har jo vært flink de andre dagene denne uka da. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 1.09):

Hvorfor skal du kutte ut karbohydrater helt? Høres usunt omit, og som et veldig anstrengt forhold til mat.

Hvorfor tenker du at du skal/må kutte ut karbohydrater for alltid? Høres ekstremt ut.

Anonymkode: 4ba42...ace

Karbo er helsefarlig, om det ikke er veldig lange kjeder (stivelse osv.). 

Anonymkode: d8134...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan går det med deg nå? Har det gått bra denne uken? Blir det iskaffe i dag? :)

Har du hørt på "spis deg fri"? ville ha gjort det for inspirasjon. For meg hjelper det å ikke ha søtt i hus. Kjøp heller inn bare det barna skal på på lørdager, la de ha sitt i fred, lag noe frukt du kan spise eller hold deg opptatt den tiden de har sin skål.

Er du i gang med sukkerkutt?

Hvordan går det med deg? Er du fortsatt med? 

Anonymkode: d8af6...705

Jeg er på dag tre nå! Er veldig takknemlig for å ha Pepsi Max, føler det er en lifesaver! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med å prøve kutte ned på sukker. Er slank, så ikke pågrunn av vekten, men jeg spiser sjokolade hver dag, og innimellom en potetgull ett par ganger i uken. Ønsker kutte det ut, ikke helt, men at jeg holder meg til litt i helgen. Så jeg vil gjerne bli med å motivere og bli motivert 😊

Anonymkode: 6abc5...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte taggingen, TS, Godtetrollet her. Og da jeg kom inn her og så du hadde tenkt på meg, føltes det så godt!

Jeg har litt tunge dager :( Livet, rett og slett... og jeg hadde en skikkelig overspising i går. Ikke sukker, men helt sånn "jeg MÅ spise" for å takle følelser. Spiste frukt og egentlig sunne ting for det meste, men i mengder som gjorde vondt... 

Jeg har hatt en tung dag i dag også. Været er jo ikke akkurat noen hjelper, det regner "cats and dogs"... Jeg har hatt en sånn dag der man bare vil dø. Altså ikke at jeg er på selvmordets rand, mer at man ikke orker? Orker ikke familien, hus&hjem, jobb og forpliktelser, kropp og psyke, fritid og.... ja, rett og slett livet. I dag er jeg på den bølgen at jeg tenker at jeg ikke får til noe. Den mislykkede... "jeg kan like gjerne gi opp denne kostomleggingen, for jeg kommer aldri til å lykkes uansett". Kan like gjerne spise, fråtse, overspise, for det kommer uansett ikke til å være mestring i lengden. 

Såååå, det er der jeg er i dag. 

Men det er vel kanskje nettopp på sånne dager man også skal legge igjen statusoppdatering, for livet er jo opp og ned. Og da må vel opp komme igjen. 

Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følte taggingen, TS, Godtetrollet her. Og da jeg kom inn her og så du hadde tenkt på meg, føltes det så godt!

Jeg har litt tunge dager :( Livet, rett og slett... og jeg hadde en skikkelig overspising i går. Ikke sukker, men helt sånn "jeg MÅ spise" for å takle følelser. Spiste frukt og egentlig sunne ting for det meste, men i mengder som gjorde vondt... 

Jeg har hatt en tung dag i dag også. Været er jo ikke akkurat noen hjelper, det regner "cats and dogs"... Jeg har hatt en sånn dag der man bare vil dø. Altså ikke at jeg er på selvmordets rand, mer at man ikke orker? Orker ikke familien, hus&hjem, jobb og forpliktelser, kropp og psyke, fritid og.... ja, rett og slett livet. I dag er jeg på den bølgen at jeg tenker at jeg ikke får til noe. Den mislykkede... "jeg kan like gjerne gi opp denne kostomleggingen, for jeg kommer aldri til å lykkes uansett". Kan like gjerne spise, fråtse, overspise, for det kommer uansett ikke til å være mestring i lengden. 

Såååå, det er der jeg er i dag. 

Men det er vel kanskje nettopp på sånne dager man også skal legge igjen statusoppdatering, for livet er jo opp og ned. Og da må vel opp komme igjen. 

Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

På sånne dager/perioder så er det nok lurt å bare ta en dag av gangen, og tenke at ja, så ble det mye mat i dag eller den uken, men i morgen kan jeg prøve på nytt.

Har aldri hørt om noen som skal endre livet sitt som har klart det fra første stund og uten problemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 14.05):

Har du hørt på "spis deg fri"? ville ha gjort det for inspirasjon. For meg hjelper det å ikke ha søtt i hus. Kjøp heller inn bare det barna skal på på lørdager, la de ha sitt i fred, lag noe frukt du kan spise eller hold deg opptatt den tiden de har sin skål.

Anonymkode: d8af6...705

Ja, men Spis deg fri fungerte ikke helt for meg. Derimot likte jeg "Frisk uten sukker" bedre og fant mye inspo derfra. Det har gått bra her, men med mensen i dag har jeg spist litt sukker de siste dagene. Det er som forventet også. Det er de resterende 25 dagene i syklusen jeg ønsker å spise så lite godteri og tilsatt sukker som mulig. Jeg har ikke barn, men ellers takk for tips. Frukt er en veldig bra substitutt for godteri 😊

Anonymkode: 85e16...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 2.10.2021 den 16.42):

Det har for det meste gått ganske greit. Bortsett fra at jeg var på kafé og klarte ikke å stå i mot en nystekt kanelknute. Men ellers har jeg klart meg hele uka, og jeg ser faktisk tydelig forskjell på kroppen med tanke på å være oppblåst og full av vann i kroppen. Buksa strammer mye mindre enn for en uke siden. :) Så jo tynn ut igjen, da jeg så meg i speilet på et prøverom. Har jo følt meg så tjukk siste tid. Har jo ikke gått ned de 3-4 kg jeg hadde gått opp, tipper 1,5 kg ned mtp vannvekt og litt underskudd på kcal, men jeg er nå likevel egentlig relativt tynn. Jeg bare så så mye større ut for en uke siden for jeg var så oppblåst og hadde så mye vann i kroppen. Pluss at jeg ser automatisk litt bedre på min egen kropp når jeg vet jeg ikke har stappet nedpå med usunn mat. Da er det liksom ingen krise at jeg veier to kg mer enn jeg ønsker. 

Ble iskaffe også da, så jeg føler meg litt stressest mtp at jeg kommer i kcal-overskudd i dag, men har jo vært flink de andre dagene denne uka da. 

Dette høres veldig bra ut! Herlig når en kjenner på kroppen at en er på rett vei :)  Jeg spiste fårikål i går, det merkes på kroppen i går. Kål er god på diverse næringsstoffer, men blir oppblåst ja :P Hvordan var helgen din? 

NewStart87 skrev (På 2.10.2021 den 17.38):

Jeg er på dag tre nå! Er veldig takknemlig for å ha Pepsi Max, føler det er en lifesaver! :danse:

Ja, det følte jeg veldig på i starten også, så heier på deg der! Gikk helgen bra? 

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 12.19):

Jeg vil gjerne være med å prøve kutte ned på sukker. Er slank, så ikke pågrunn av vekten, men jeg spiser sjokolade hver dag, og innimellom en potetgull ett par ganger i uken. Ønsker kutte det ut, ikke helt, men at jeg holder meg til litt i helgen. Så jeg vil gjerne bli med å motivere og bli motivert 😊

Anonymkode: 6abc5...d8c

Bli med du! Har du startet med noen dager uten sjokolade og salt snacks nå? Hvordan går det?

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 19.13):

Ja, men Spis deg fri fungerte ikke helt for meg. Derimot likte jeg "Frisk uten sukker" bedre og fant mye inspo derfra. Det har gått bra her, men med mensen i dag har jeg spist litt sukker de siste dagene. Det er som forventet også. Det er de resterende 25 dagene i syklusen jeg ønsker å spise så lite godteri og tilsatt sukker som mulig. Jeg har ikke barn, men ellers takk for tips. Frukt er en veldig bra substitutt for godteri 😊

Anonymkode: 85e16...34e

Okei, det er greit å ha prøvd det tenker jeg. God tankegang at man ikke er for streng på vanskelige dager, men at det er de resterende som gjelder. Vi må gjøre det som fungerer best for oss :) Frukt er fantastisk! Er så mye god og variert frukt og ikke minst bær om man bare kjøper litt forskjellig 😄 Til og med paprika og tomat gir meg følelsen av "søtt". Eple blir nesten for søtt noen ganger ;) 

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 17.36):

Jeg følte taggingen, TS, Godtetrollet her. Og da jeg kom inn her og så du hadde tenkt på meg, føltes det så godt!

Jeg har litt tunge dager :( Livet, rett og slett... og jeg hadde en skikkelig overspising i går. Ikke sukker, men helt sånn "jeg MÅ spise" for å takle følelser. Spiste frukt og egentlig sunne ting for det meste, men i mengder som gjorde vondt... 

Jeg har hatt en tung dag i dag også. Været er jo ikke akkurat noen hjelper, det regner "cats and dogs"... Jeg har hatt en sånn dag der man bare vil dø. Altså ikke at jeg er på selvmordets rand, mer at man ikke orker? Orker ikke familien, hus&hjem, jobb og forpliktelser, kropp og psyke, fritid og.... ja, rett og slett livet. I dag er jeg på den bølgen at jeg tenker at jeg ikke får til noe. Den mislykkede... "jeg kan like gjerne gi opp denne kostomleggingen, for jeg kommer aldri til å lykkes uansett". Kan like gjerne spise, fråtse, overspise, for det kommer uansett ikke til å være mestring i lengden. 

Såååå, det er der jeg er i dag. 

Men det er vel kanskje nettopp på sånne dager man også skal legge igjen statusoppdatering, for livet er jo opp og ned. Og da må vel opp komme igjen. 

Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

Så fint at du fikk med deg "taggingen" godtetrollet :) Er vondt å høre at du har hatt tunge dager. Er imponert over at du holdt deg unna sukker. Forstår den følelsen godt, at man bare må spise følelsene bort. Men tenk hvor bra at når du først skulle spise mye, at du valgte noe annet enn sjokolade og sukker. Det hadde vært verre. 

Er ingen god følelse når alt føles tungt og vanskelig. Det blir litt for mye noen ganger. Dumt jeg ikke så meldingen din med en gang, men håper du er kommet på bedre tanker. For selvfølgelig er det verdt å legge om kostholdet. All den gode innsatsen du har gjort så langt, har vært fantastisk for kroppen din. Og selv om det ble for mye nå noen dager, så må du bare komme tilbake til rett spor igjen, også er du på vei i rett retning. De få dagene utgjør lite og du må ikke ta det så tungt. 

Er glad du kom med en status akkurat nå, også håper jeg at du føler vi er her for deg (selv om jeg er litt sent ute). 

Hvordan går det med deg i dag? 

Jeg for min del hadde en veldig travel helg, mye trivelig som skjedde, men er helt ødelagt i dag. Gruer meg til ettermiddagsvakt. Kroppen føles på vei ned for telling. I tillegg til nevnte Fårikål middag i går gjør at jeg føler meg oppblåst og uvel. Spørs om det blir en liten blund før jobb. 

Når det kommer til disse dagene med overspising, så vil jeg bare si at jeg har hatt slike selv. Spesielt de første dagene etter sukkerslutt. Tanken er at det er ok og helt greit å spise mer mat, så lenge det er relativt sunn mat. Og unnskylder meg med at det er bedre å spise mye frukt, yoghurt, knekkebrød, omelett, vafler/pannekaker uten sukker osv, så lenge alt jeg spiser faktisk er uten sukker. De værste dagene gir jeg meg også tillatelse til å spise salt snacks, så lenge jeg holder meg unna sukker. Også vet jeg at det handler om maks en dag eller to, før jeg er tilbake på rett vei.

Av og til glemmer jeg målet når det føles som værst. Jeg ønsker å være sukkerfri for å få mest mulig energi, føle meg vel, slippe hodepine, smerter i kroppen, oppblåsthet, negative tanker om meg selv, osv. I tillegg har jeg noen få kg å gå ned, og jeg vet at med sukker og annen usunn mat, så holder jeg på vann i kroppen, så det gir enda litt ekstra motivasjon. Jeg prøver å jobbe mer med meg selv om hva som gjør at jeg så lett blir fristet/overtalt for å spise sukker. Det har vært mye følelser, sorg osv. Og sorgen er ikke over, men jeg prøver å tenke at jeg ikke skal takle den med mat. Dessuten begynner jeg på kjenne kroppen at jeg opplever en periode i hver syklus hvor jeg craver mer enn ellers. Mensen dukker som regel opp like etterpå. 

Om man overtales eller blir fristet og gir etter for sukker, så tenker jeg at man må kjenne på den følelsen. Kanskje man bare må la det skje og lære av det. Sist dette hendte for meg, var jeg fryktelig sint på meg selv. Jeg angret meg som en hund bare sekunder etterpå og skulle ønske det var ugjort. Kroppen ble fylt av dårlig energi og negative tanker. Jeg mistet energi, fikk smerter i kroppen, ledd, muskler, hodepine, oppblåst, dårlig i magen og slike fysiske ting. Skuffet over å ikke holdt igjen, om å ikke ha målet i sikte osv. Tenkte jeg slik før jeg kuttet sukker? Da jeg spiste lørdagsgodt hver helg, kanskje litt både fredag og lørdag? Nei, aldri. Hvordan hadde jeg det da? Jo, jeg var konstant oppblåst, hadde mye mindre energi generelt, var ikke fornøyd med meg selv, hverken i kroppen eller etter det å føle meg "sunn". Derfor kunne jeg nå si at spist er spist, gjort er gjort, men det er hva jeg gjør videre som er viktigst. Hva gjør jeg de neste dagene, og jo lengre jeg holder meg unna sukker, jo bedre.

Kanskje du og dere andre kjenner dere igjen? Viktigst av alt er at vi alle finner en vei som fungerer for oss selv. Det er ingen tvil om at vi alle er ulike og det som passer for meg, passer kanskje ikke for deg osv. Men ikke vær for strenge med dere selv. Ta vare på dere selv, gjør det som gjør kropp og sinn glad og fornøyd. For min del så betyr det at jeg ikke finner glede i å gå på bakeriet for ett kakestykke eller en hvetebolle, for nå assosierer jeg det med noe negativt. Har et selskap i sikte med mye kaker og vet jeg skal klare å glede meg over samtalene og det sosiale, med en kopp te eller kaffe og ha fokus på det mens de andre spiser kake. Jeg dømmer ingen, men jeg har lyst å tenke der og da at den kaka er gift for meg, akkurat slik som noen med cøliaki har det for samme kake. Ingen av oss kan spise den. Men jeg trenger egentlig ikke noe annet i stedet. 

Oj.. nå ble det mye tanker og greier her. Håper dere vil dele litt om dette også. For min del er det virkelig livsendring, en ny måte å tenke og leve på. Jeg skulle ønske jeg hadde denne kunnskapen da jeg var ung, men glad jeg gjør de riktige valgene for kroppen min videre nå. 

Ønsker dere alle en god dag :) 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres veldig bra ut! Herlig når en kjenner på kroppen at en er på rett vei :)  Jeg spiste fårikål i går, det merkes på kroppen i går. Kål er god på diverse næringsstoffer, men blir oppblåst ja :P Hvordan var helgen din? 

Ja, det følte jeg veldig på i starten også, så heier på deg der! Gikk helgen bra? 

Bli med du! Har du startet med noen dager uten sjokolade og salt snacks nå? Hvordan går det?

Okei, det er greit å ha prøvd det tenker jeg. God tankegang at man ikke er for streng på vanskelige dager, men at det er de resterende som gjelder. Vi må gjøre det som fungerer best for oss :) Frukt er fantastisk! Er så mye god og variert frukt og ikke minst bær om man bare kjøper litt forskjellig 😄 Til og med paprika og tomat gir meg følelsen av "søtt". Eple blir nesten for søtt noen ganger ;) 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Helgen gikk bra! Nå bare gleder jeg meg til å komme på trening igjen, har hatt en operasjon og ikke kunnet trene på fire uker, så blir nydelig å begynne igjen fra neste tirsdag! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette høres veldig bra ut! Herlig når en kjenner på kroppen at en er på rett vei :)  Jeg spiste fårikål i går, det merkes på kroppen i går. Kål er god på diverse næringsstoffer, men blir oppblåst ja :P Hvordan var helgen din? 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Resten av helgen gikk greit. Bortsett fra at jeg spiste litt for mye hvitost på søndag og tre kaptein kjeks med banan på i går. Jeg er i behandling akkurat nå så må nesten lytte til kroppen angående sult for å ha nok energi. Men prøver å kjenne etter om det faktisk er sult eller bare cravings. Er ikke alltid like lett å skille. 

Jeg er ikke helt sukkerfri da. Jeg kan ta ei halv brødskive med syltetøy hvis jeg vil, men jeg prøver å unngå alt av boller, kaker og godteri. Likevel spiser jeg det hvis jeg får det servert, men det er sjeldent jeg får noe servert. Hovedsakelig spiser jeg ikke slikt, men en og annen utskeielse er helt greit for min del. Men har alltid ekstra lyst på mer et par dager etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NewStart87 skrev (4 timer siden):

Helgen gikk bra! Nå bare gleder jeg meg til å komme på trening igjen, har hatt en operasjon og ikke kunnet trene på fire uker, så blir nydelig å begynne igjen fra neste tirsdag! :danse:

Det er jo bare dager igjen 😄 Det skjønner jeg du gleder deg til!

Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Resten av helgen gikk greit. Bortsett fra at jeg spiste litt for mye hvitost på søndag og tre kaptein kjeks med banan på i går. Jeg er i behandling akkurat nå så må nesten lytte til kroppen angående sult for å ha nok energi. Men prøver å kjenne etter om det faktisk er sult eller bare cravings. Er ikke alltid like lett å skille. 

Jeg er ikke helt sukkerfri da. Jeg kan ta ei halv brødskive med syltetøy hvis jeg vil, men jeg prøver å unngå alt av boller, kaker og godteri. Likevel spiser jeg det hvis jeg får det servert, men det er sjeldent jeg får noe servert. Hovedsakelig spiser jeg ikke slikt, men en og annen utskeielse er helt greit for min del. Men har alltid ekstra lyst på mer et par dager etterpå. 

Høres ut som du skal lytte til kroppe ja. Men når du sier "bortsett fra.." tenker du at du kunne gjort sunnere valg? Ang forskjell på cravings og sult, det er det nok mange som sliter med. Jeg prøver å holde kontroll på de faste måltidene, og at de skal inneholde mye grønnsaker, litt frukt til ett måltid og ellers fornuftige mengder av protein og fett. Hvis jeg vet at måltidet var fullverdig nok, er nok alt utenom dette cravings. Tar heller en tyggis enn å spise på noe. Er jeg sulten så kan jeg velge grønnsaker, en frukt eller lignende. Har det litt sånn med drikke også. Craver mye mer på en varm kaffe latte nå enn tidligere. Så spør jeg meg selv om jeg må ha den eller om jeg vil velge en kopp te eller om jeg bare er tørst. Ender som regel opp med ett glass vann. For jeg drikker som regel en kopp te eller svart kaffe om morgenen, så om jeg har lyst senere på dagen tenker jeg at det mest sannsynlig er cravings.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke helt sukkerfri da. Jeg kan ta ei halv brødskive med syltetøy hvis jeg vil, men jeg prøver å unngå alt av boller, kaker og godteri. 

Glemte å kommentere dette. Finnes jo sukkerfritt syltetøy å velge om du har mulighet til det, eller var det du som har IBS å ikke kan spise sukkerfritt? Beklager om jeg har forvekslet deg nå. Smoothiepålegg også, det er vel uten sukker. Hender jeg tiner frosse bær og moser for pålegg, eller har i gresk yoghurt som smaktilsetter. 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo bare dager igjen 😄 Det skjønner jeg du gleder deg til!

Høres ut som du skal lytte til kroppe ja. Men når du sier "bortsett fra.." tenker du at du kunne gjort sunnere valg? Ang forskjell på cravings og sult, det er det nok mange som sliter med. Jeg prøver å holde kontroll på de faste måltidene, og at de skal inneholde mye grønnsaker, litt frukt til ett måltid og ellers fornuftige mengder av protein og fett. Hvis jeg vet at måltidet var fullverdig nok, er nok alt utenom dette cravings. Tar heller en tyggis enn å spise på noe. Er jeg sulten så kan jeg velge grønnsaker, en frukt eller lignende. Har det litt sånn med drikke også. Craver mye mer på en varm kaffe latte nå enn tidligere. Så spør jeg meg selv om jeg må ha den eller om jeg vil velge en kopp te eller om jeg bare er tørst. Ender som regel opp med ett glass vann. For jeg drikker som regel en kopp te eller svart kaffe om morgenen, så om jeg har lyst senere på dagen tenker jeg at det mest sannsynlig er cravings.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Ja, jeg kunne latt være den hvitosten. Gikk bare i kjøleskapet og spiste masse hvitost. Dvs 4 slike skiver på 50 kcal hver. Det var nok cravings og ikke sult. 

Det hjelper jo ofte med et glass vann da. 

Jeg var på butikken i dag og ville sånn ha iskaffe og hadde lyst til å smake safari kjeks med salt karamell, men jeg kom ut med frukt.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Glemte å kommentere dette. Finnes jo sukkerfritt syltetøy å velge om du har mulighet til det, eller var det du som har IBS å ikke kan spise sukkerfritt? Beklager om jeg har forvekslet deg nå. Smoothiepålegg også, det er vel uten sukker. Hender jeg tiner frosse bær og moser for pålegg, eller har i gresk yoghurt som smaktilsetter. 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Ja, det er sant. Hjemme har jeg jo syltetøy uten tilsatt sukker. Det helt uten liker jeg ikke. Men her jeg er nå er det bare vanlig syltetøy.

Men egentlig bør jeg kutte ned på frukt. Har spist tre stk og det er mye fruktsukker. Hjemme spiser jeg sjeldent mellom måltidene, men her blir jeg så sulten. Og det er en del husmannskost her, og det blir jeg ikke like mett av som maten jeg selv lager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 11.23):

Har lyst til å bli med, men tror ikke jeg tør enda 😂 Å spise junk er min eneste trøst i disse miserable dager. Men følger litt med på tråden, og håper dere fortsetter å oppdatere, det er inspirerende å lese.

Anonymkode: a8761...531

Ok, nå har jeg bestemt meg for å bli med også. Var jeg som skrev innlegget over her. De siste par ukene har denne tråden dukket opp i tankene mine når jeg har vært i butikken for å kjøpe sukkermat.. som har ført til at jeg faktisk har valgt å kjøpe mindre mengder og ofte sukkerfritt godteri i stedet, og jeg har hatt et mer stabilt blodsukker og litt mindre cravings.

Tenker i første omgang å kutte ut alt tilsatt sukker frem til nyttår, også ta en runde med meg selv om hva jeg skal gjøre derfra. 😬 

Anonymkode: a8761...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...