Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser de fleste tråder om sukkerkutt dør ut. Regner med folk kanskje ikke klarer å kutte sukkeret?! Bare en tanke.

Men jeg trenger å slutte med noen og det å må gi en ærlig rapport til noen som hører på. Er det deg? Vil du bli med fra nå?

mandag 2/8 er min første dag. Null tilsatt sukker. Min største last er fristelsen for sjokolade og is. Men er også streng på at alt av godis/snacks i hverdagen ikker er lov. Så nå må jeg holde meg til Lørdag 7/8. jeg vil egentlig kutte ut for langsikt, men vet om jeg sier at jeg ikke får på fire uker eller 4 måneder så blir det for tøft mentalt å tenke på. 
 

Hva er dine tanker rundt dette? Håper å høre fra flere med lik problemstilling.

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du kutte ut karbohydrater helt? Høres usunt omit, og som et veldig anstrengt forhold til mat.

Hvorfor tenker du at du skal/må kutte ut karbohydrater for alltid? Høres ekstremt ut.

Anonymkode: 4ba42...ace

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet med tilsatt sukker. Jeg måtte slutte helt for en lengre periode og spiste ikke i helger heller. Det var hardt første uken, men nå veldig befriende. Jeg følger «Spis deg fri»/«Bright Line eating». Anbefaler å lytte til lydboken som ligger gratis på Spotify. Spesielt del 1 som forklarer hvordan sukker virker på hjernen er interessant, selv om en skulle velge å ikke følge opplegget. 

Det er ikke ekstremt å kutte ut tilsatt sukker, men et bra valg for kroppen. Det er ekstremt å crave sukker hver dag, overspise pga. det i den grad det går ut over livskvaliteten. 

Og ikke tenk for langt frem, tenk at «idag skal jeg ikke spise sukker». Imorgen vet du ikke, men når i morgen kommer tenker en på nytt at i dag skal jeg ikke spise sukker. En dag om gangen.

Anonymkode: 7844f...e77

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal du kutte ut karbohydrater helt? Høres usunt omit, og som et veldig anstrengt forhold til mat.

Hvorfor tenker du at du skal/må kutte ut karbohydrater for alltid? Høres ekstremt ut.

Anonymkode: 4ba42...ace

Hvor står det at TS skal kutte karbohydrater? :klo: leser bare at hun skal kutte tilsatt sukker. 

Anonymkode: e328a...d80

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal du kutte ut karbohydrater helt? Høres usunt omit, og som et veldig anstrengt forhold til mat.

Hvorfor tenker du at du skal/må kutte ut karbohydrater for alltid? Høres ekstremt ut.

Anonymkode: 4ba42...ace

For en person som tydeligvis har et problematisk forhold til sukker, er det da bare fornuftig å kutte det ut helt.

For en person med alkoholproblemer er det ikke særlig smart å ta seg et glass vin noen få ganger i måneden. For en person med et normalt forhold til alkohol derimot, er det helt uproblematisk.

Sånn kan det være med sukker også. For noen som har et helt normalt forhold til sukker og aldri "craver" det, kan det å spise litt kake eller dessert noen få ganger i måneden, være helt uproblematisk. Men om man har masse cravings og en trang til å spise sukker hver dag, er det ofte mye bedre å kutte det ut helt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ikke spise sjokolade/is/annet med mye innhold av sukker til helgen. Fordi det tar lenger tid enn det å bli kvitt avhengigheten så å da spise det til helgen vil bare trigge avhengigheten slik at du fortsetter å ha sug etter det. Det tar ca tre-fire uker så har du mistet det fysiske suget etter det. 

Vet du sier det funker bedre for deg å ikke tenke at du aldri skal ha det igjen, men er det det som er målet da? Da jeg avvendte meg fra å spise sjokolade og diverse så holdt jeg meg unna i noen uker og nå kan jeg innimellom ta en liten sjokolade eller noe. Det går noen uker mellom hver gang, men siden jeg ikke har den fysiske avhengigheten lenger så gjør ikke det at jeg får lyst på mer etterpå slik som når man er avhengig. 

Det vil si at om du klarer å tenke at de neste ukene skal du holde deg unna, så vil du etter hvert faktisk merke at lysten på det blir mye mindre og når du innimellom spiser det så vil du bli mye raskere mett på det også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode råd og innspill! 
 

Det skle ut i sommer med sukker. Hadde på forhånd vært uten sukker lenge og hørte i vår på «bright Line eating/spis deg fri» på Spotify. Dette er gull for meg som virkelig ikke tåler sukker som mange andre.

Jeg skal ta med meg deres gode råd og ta en dag av gangen. Er bare så utrolig vanskelig de første ukene. Så jeg må bare stå i det, selv hvor tøft det er.

Vet mange holder seg unna kunstig søtning også, men jeg trenger å ha tyggis, noe Pepsi Max og lignende når ting er på det vanskeligste om kveldene.

Har dere tips til kveldsmat som gjør at man ikke craver sukker så veldig? Jeg føler det nesten blir værre om siste måltid er salt. Kanskje bedre med cottage cheese og noe frukt/bær?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for mange gode råd og innspill! 
 

Det skle ut i sommer med sukker. Hadde på forhånd vært uten sukker lenge og hørte i vår på «bright Line eating/spis deg fri» på Spotify. Dette er gull for meg som virkelig ikke tåler sukker som mange andre.

Jeg skal ta med meg deres gode råd og ta en dag av gangen. Er bare så utrolig vanskelig de første ukene. Så jeg må bare stå i det, selv hvor tøft det er.

Vet mange holder seg unna kunstig søtning også, men jeg trenger å ha tyggis, noe Pepsi Max og lignende når ting er på det vanskeligste om kveldene.

Har dere tips til kveldsmat som gjør at man ikke craver sukker så veldig? Jeg føler det nesten blir værre om siste måltid er salt. Kanskje bedre med cottage cheese og noe frukt/bær?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Man kan ikke være allergisk mot sukker, så jo du tåler sukker. 

 

Anonymkode: 4ba42...ace

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ikke være allergisk mot sukker, så jo du tåler sukker. 

 

Anonymkode: 4ba42...ace

Noen har større genetisk sårbarhet enn andre for å utvikle avhengighet. Disse (inklusivt meg selv sannsynligvis) personene har lettere for å bli avhengig av alt fra sukker til rusmidler og feks trening. Da snakker jeg om psykisk avhengighet. Den fysiske kommer med på kjøpet, men det er den psykiske som er verst. Om man har en slik avhengighets-personlighet så vil det også kreve mer å bryte ut av en avhengighet enn for en som ikke har dette.

Regner med det er noe slikt TS mener. At det går på at hun ikke tåler det slik som andre fordi hun blir så fort avhengig.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ser de fleste tråder om sukkerkutt dør ut. Regner med folk kanskje ikke klarer å kutte sukkeret?! Bare en tanke.

Men jeg trenger å slutte med noen og det å må gi en ærlig rapport til noen som hører på. Er det deg? Vil du bli med fra nå?

mandag 2/8 er min første dag. Null tilsatt sukker. Min største last er fristelsen for sjokolade og is. Men er også streng på at alt av godis/snacks i hverdagen ikker er lov. Så nå må jeg holde meg til Lørdag 7/8. jeg vil egentlig kutte ut for langsikt, men vet om jeg sier at jeg ikke får på fire uker eller 4 måneder så blir det for tøft mentalt å tenke på. 
 

Hva er dine tanker rundt dette? Håper å høre fra flere med lik problemstilling.

Anonymkode: d8af6...705

Hei! Jeg spiser aldri tilsatt sukker. Jeg er ikke noe glad i det. 

Det jeg lurer på er - spiser du sukker hele tiden, eller er det bare blitt mye is nå? Jeg tror ikke sukkerkutt nødvendigvis er så fruktbart over tid. Tenker du å kutte feks syltetøy og?

Jeg tror mange sånne tråder dør ut fordi man skal kutte sukker, og ikke i dårlige vaner. Vil det være enklere for deg om du heller kutter ut godteri en uke, men kan ta en is? Ikke meningen å sabotere deg, jeg bare tenker at det er lettere og lykkes om man ikke gaper over for mye.

Anonymkode: 50299...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (31 minutter siden):

Noen har større genetisk sårbarhet enn andre for å utvikle avhengighet. Disse (inklusivt meg selv sannsynligvis) personene har lettere for å bli avhengig av alt fra sukker til rusmidler og feks trening. Da snakker jeg om psykisk avhengighet. Den fysiske kommer med på kjøpet, men det er den psykiske som er verst. Om man har en slik avhengighets-personlighet så vil det også kreve mer å bryte ut av en avhengighet enn for en som ikke har dette.

Regner med det er noe slikt TS mener. At det går på at hun ikke tåler det slik som andre fordi hun blir så fort avhengig.

Da trenger TS psykolog, ikke å kutte sukker.

Om man sammenligner sukker med narkotika og rus-midler har man et anstrengt forhold til mat. Og burde heller få hjelp til å få et mindre anstrengt forhold, hos psykolog.

Anonymkode: 4ba42...ace

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da trenger TS psykolog, ikke å kutte sukker.

Om man sammenligner sukker med narkotika og rus-midler har man et anstrengt forhold til mat. Og burde heller få hjelp til å få et mindre anstrengt forhold, hos psykolog.

Anonymkode: 4ba42...ace

I og med at sukker stimulerer visse reseptorer i hjernen og aktiverer lyst- og belønnings-systemet samt kan ha en regulerende effekt mtp følelser så kan man sammenligne det. Jeg er rusavhengig selv og sier jo ikke at det er det samme som å være avhengig av narkotika, men mange likhetstrekk har det faktisk.

Å kutte ut mat med tilsatt sukker/godteri, sjokolade, is osv i hverdagen er bare sunt det. Man trenger ikke bli fanatisk av den grunn. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig som jeg er vil jeg si at de som svarer med skepsis i tråden, også er noe uviten om dette temaet. Og til dere vil jeg absolutt tipse dere om å lytte til podkasten «spis deg fri» på Spotify. Det er vel i 3 eller 4 podkasten at dette med sammenligningen av sukker mot annen rus blir forklart.

Jeg har det best uten alt av tilsatt sukker. Syltetøy uten sukker går fint for min del, men trives bedre med rørte bær. Spiser derimot ikke vanlig syltetøy med tilsatt sukker for eksempel. 
 

Så til dere som lurte på det, så ble det rett og slett helt feil å la seg friste av is i sommer, vanlig fløteiskrem, for det er så utrolig vanskelig å avvenne seg sukkeret etterpå. 
 

Er på dag 1 og holdt meg til mine tre måltid. I dag ble alle tre måltidene fulle av grønnsaker, egg, kjøttpålegg/rent kjøtt og ost. Drikker mye vann og føler så langt det har gått veldig bra. Nå gjelder det å holde seg opptatt resten av kvelden og pusse tenner snart slik at det blir tidlig leggetid. Ny dag i morgen.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en ukes tid siden kom det europeiske organet for mattrygghet (EFSA) med en uttalelse som sa at det ikke er mulig å sette en grense for hvor mye sukker som er trygt, og at det derfor bør begrenses i størst mulig grad.

https://www.efsa.europa.eu/en/infographics/safety-dietary-sugars

Å spise (mye) sukker hver dag er altså en veldig dårlig idé. Om man mener at dette er et "hysterisk" eller "ekstremt" standpunkt, snakker man mot bedre vitende. 

(Og bare for å komme et fullstendig meningsløst argument i forkjøpet: Jada, det er fullstendig mulig å ha spist sukker hver dag hele livet og allikevel ikke ha dødd ennå. Det samme gjelder for øvrig røyking, heroin, alkohol, kjøring uten bilbelte, pølse på bensinstasjon hver dag, og utallige andre ting som generelt gir økt risiko for sykdom eller død.

Om man ikke ser at dette er et fullstendig invalid argument, mangler man helt grunnleggende kunnskap om statistikk.)

Endret av Lafamiglia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ærlig som jeg er vil jeg si at de som svarer med skepsis i tråden, også er noe uviten om dette temaet. Og til dere vil jeg absolutt tipse dere om å lytte til podkasten «spis deg fri» på Spotify. Det er vel i 3 eller 4 podkasten at dette med sammenligningen av sukker mot annen rus blir forklart.

Jeg har det best uten alt av tilsatt sukker. Syltetøy uten sukker går fint for min del, men trives bedre med rørte bær. Spiser derimot ikke vanlig syltetøy med tilsatt sukker for eksempel. 
 

Så til dere som lurte på det, så ble det rett og slett helt feil å la seg friste av is i sommer, vanlig fløteiskrem, for det er så utrolig vanskelig å avvenne seg sukkeret etterpå. 
 

Er på dag 1 og holdt meg til mine tre måltid. I dag ble alle tre måltidene fulle av grønnsaker, egg, kjøttpålegg/rent kjøtt og ost. Drikker mye vann og føler så langt det har gått veldig bra. Nå gjelder det å holde seg opptatt resten av kvelden og pusse tenner snart slik at det blir tidlig leggetid. Ny dag i morgen.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Så bra du er i gang. Det er jo det viktigste. :) De første dagene er definitivt verst, men det vet du jo selv også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd så mange ganger å slutte med coca cola, at jeg har mistet tellingen. Jeg får ekstremt hodepine og er pottesur i minst en uke, før jeg ryker på en smell og heller nedpå igjen. Kan fort drikke halvannen liter coca om dagen.

Men nå begynner BMI-en min å bikke over i overvektig, så nå må jeg gjøre noe. Følger tråden for å se hvordan TS gjør dette.

Anonymkode: 479c7...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da trenger TS psykolog, ikke å kutte sukker.

Om man sammenligner sukker med narkotika og rus-midler har man et anstrengt forhold til mat. Og burde heller få hjelp til å få et mindre anstrengt forhold, hos psykolog.

Anonymkode: 4ba42...ace

Tull. 

Jeg var sukkeravhengig fra tidlig i tenårene, til midt i 20-årene. Det var stadig i tankene mine - hvor fant jeg noe søtt, hvor kunne jeg kjøpe, hadde jeg noe hjemme. Turer ut til butikken etterhvert om jeg hadde klart å stå i mot på veien hjem. Og et eskalerende konsum. 400gram sjokolade på en kveld var vanen etterhvert. 

Eneste som fungerte for 15 år siden var å slutte tvert. Prøvde jeg på "bare i helgene", "bare 100 gram", til og med "frukt som snack", så gikk det rett skeis igjen, suget var tilbake, og konsumet eskalerte raskt. 

Var forøvrig slank og sprek gjennom dette, da sukker ødela matlysten forøvrig. Det største ubehaget var faktisk det at det opptok tankene i så stor grad. Og at jeg ikke klarte å slappe av med en serie en gang, uten å tenke på å spise på noe søtt. 

 

Anonymkode: 1e258...282

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tull. 

Jeg var sukkeravhengig fra tidlig i tenårene, til midt i 20-årene. Det var stadig i tankene mine - hvor fant jeg noe søtt, hvor kunne jeg kjøpe, hadde jeg noe hjemme. Turer ut til butikken etterhvert om jeg hadde klart å stå i mot på veien hjem. Og et eskalerende konsum. 400gram sjokolade på en kveld var vanen etterhvert. 

Eneste som fungerte for 15 år siden var å slutte tvert. Prøvde jeg på "bare i helgene", "bare 100 gram", til og med "frukt som snack", så gikk det rett skeis igjen, suget var tilbake, og konsumet eskalerte raskt. 

Var forøvrig slank og sprek gjennom dette, da sukker ødela matlysten forøvrig. Det største ubehaget var faktisk det at det opptok tankene i så stor grad. Og at jeg ikke klarte å slappe av med en serie en gang, uten å tenke på å spise på noe søtt. 

 

Anonymkode: 1e258...282

Ja ikke sant. Og det kan jeg virkelig relatere til det å være rusavhengig. Alt handlet om rusen. Jeg fungerte ikke om morgenen før jeg hadde satt første dose, jeg jobbet stadig for å sikre tilgang de kommende dagene osv. Jeg trengte rusen når jeg var glad, sint, lei meg osv. Og det gjør jeg fortsatt. Selv om jeg har kommet meg ut av aktiv rus. Hodet mitt vil fortsatt ha det. 

Nå går det i en del iskaffe i stedet. Den uten tilsatt sukker da, men. 😅 

Har misbrukt mat også, og det hadde/har mye av samme funksjonen som rus har for meg. Bare at rusen er tusen ganger bedre, men også betydelig mer skadelig da det tross alt kostet meg alt fra  nesten liv, helse, sosiale forhold osv. Nå når jeg har fått ryddet opp i det, så forsøker hjernen å lure meg til at nå har jeg kontroll. Jeg kan jo ta bare litt? 

Men det er ikke alle det fungerer for å ta bare litt. 

Hvis jeg først kjøper sjokolade, så må jeg enten kjøpe bare akkurat det jeg skal spise, eller så må jeg kaste resten i søpla med en gang jeg er mett. Hvis ikke spiser jeg mer 30 min senere. Klarer ikke ha slikt liggende. Enten det er mat eller rusmidler.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Følger tråden for å se hvordan TS gjør dette.

Hyggelig å se noen har lyst å følge meg på vegen! 
Dag 2 i går gikk lett som bare det uten sukker. Jeg holdt meg til mine måltid, fulle av grønnsaker, kjøtt/skalldyr og/ ost. Når jeg ser andre spiser is og slikt, så tenker jeg automatisk «det der er ikke noe for meg». Tenker at det skyldes litt for at det ikke er ferietid og greit å skeie ut, men også fordi jeg kjenner fysisk og mentalt hvor mye lettere jeg har det og hvor mye bedre det er å bare avstå. 

Det virker positivt på vekta også. Jeg er kommet inn i en god sirkel. Gode matvaner fører til mindre inntak, mer vann, bedre søvn, mer trening og aktivitet. Og dette vises selvfølgelig positivt på vekta. Sommerkiloene er forsvunnet:)

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker positivt på vekta også. Jeg er kommet inn i en god sirkel. Gode matvaner fører til mindre inntak, mer vann, bedre søvn, mer trening og aktivitet. Og dette vises selvfølgelig positivt på vekta. Sommerkiloene er forsvunnet:)

 

Etter to dager?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dag 2 i går gikk lett som bare det uten sukker.

 

Anonymkode: b9804...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...