Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går på en liten smell annenhver helg når jeg har ungene. Klarer ikke la være godteriet deres. 😛 Pluss jeg har gått litt for fort ned i vekt i det siste så har plutselig blitt ganske sulten igjen. Skal få av meg helgas utskeielser også må jeg øke det daglige matinntaket litt. Er bare 1,5 kg til jeg vil ned så kan godt ta det saktere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan går det her? TS, er du på sporet nå i førjulstiden?  

Jeg klarer meg greit, spiser ikke godteri og har ikke spist hverken smultring eller pepperkake 😄 Fliiink! 

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 21.32):

Hvordan går det her? TS, er du på sporet nå i førjulstiden?  

Jeg klarer meg greit, spiser ikke godteri og har ikke spist hverken smultring eller pepperkake 😄 Fliiink! 

Anonymkode: 408d8...f87

Hei dere! Ble en travel førjulstid på meg. Men en rolig jul. For min del ble jeg grundig overtalt til en dessert på julebord før jul og det klarte jeg bare ikke stå i mot. Gjort er gjort. Bestemte meg derfor for litt sukker gjennom julen og det har gått greit. Har mindre lyst på søtt nå som tilgangen på søtt er større. Må si jeg gleder meg til nyttår og til skap og skuffer er tomme for godis. 
 

Hvordan er det med dere? Håper dere har det godt med dere selv og at fokuset på mat/sukker ikke er for stort. Fortsatt god romjul til dere!
ts
 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gå god for litt sukker nå i julen, dvs litt med måte fra 23-31 desember. Resultatet etter en lang sukkerfri periode er at det er så lite som skal til før jeg er "mett" på sukker så det har faktisk ikke blitt så mye. Feks ble det en liten sjokolade til kaffen, litt dessert etter julemiddagen og en kvikk lunsj på tur. Jeg syns nemlig det ble litt nitrist å skulle nekte seg selv i selveste julen, men det gikk så fint atte 😁 

Endret av Plengionika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter opp med mål uten sukker på et par uker nå. Flere som er med fra i dag?:)

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever bare en gang. Om jeg må velge å bli 65 år og fortsatt spise sukker, eller å bli 90 og leve et drit kjedelig liv, velger jeg det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godtetrollet her igjen. Jeg har klart desember veldig fint, men en av dagene i jomjula spiste jeg én småkake, nyttårsaften spiste jeg dessert og i går spiste jeg to små pepperkaker med til sammen tre nonstop på. Dessverre var de veldig gode... Og da blir jeg litt redd for å miste kontrollen igjen,  så nå er det helt stopp igjen.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med en mestring gjennom desember som jeg aldri hadde trodd var mulig. Vi har juleskum, julesjokolade, kaker og kjeks "overalt" hjemme, men jeg tar ikke av det. Det føles utrolig godt! Jeg har alltid fråtaset meg gjennom jula - store perioder av livet mitt har jeg spist inntil en halv kilo godteri daglig. For det meste har det vært 200 gram smågodt hver dag 😕 Tenk som helsa mi har fått lide. Utrolig at jeg ikke har blitt syk!

Nå er det full fart videre mot det gode livet, som for meg betyr avstand fra alt sukker! Hurra for det. 

Jeg skal ta vare på kroppen min i 2022 også, det blir bra 👍

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Godtetrollet her igjen. Jeg har klart desember veldig fint, men en av dagene i jomjula spiste jeg én småkake, nyttårsaften spiste jeg dessert og i går spiste jeg to små pepperkaker med til sammen tre nonstop på. Dessverre var de veldig gode... Og da blir jeg litt redd for å miste kontrollen igjen,  så nå er det helt stopp igjen.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med en mestring gjennom desember som jeg aldri hadde trodd var mulig. Vi har juleskum, julesjokolade, kaker og kjeks "overalt" hjemme, men jeg tar ikke av det. Det føles utrolig godt! Jeg har alltid fråtaset meg gjennom jula - store perioder av livet mitt har jeg spist inntil en halv kilo godteri daglig. For det meste har det vært 200 gram smågodt hver dag 😕 Tenk som helsa mi har fått lide. Utrolig at jeg ikke har blitt syk!

Nå er det full fart videre mot det gode livet, som for meg betyr avstand fra alt sukker! Hurra for det. 

Jeg skal ta vare på kroppen min i 2022 også, det blir bra 👍

Anonymkode: 408d8...f87

Utrolig godt jobba! Jeg har definitivt sklidd ut i jula. Klarer bare ikke å la det være når det er rett foran meg. 

Men nå er jeg på dag tre uten tilsatt sukker og det går ganske fint. To uker med utskeielser er heldigvis ikke nok til at jeg må gjennom en sukker-detox. Er mer at jeg må jobbe litt for å ikke småspise, men synes nå det går greit det også. :)

Får nok kvittet meg med julevekta i løpet av januar. Er sånn sett ingen krise, selv om det kan føles sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godtetrollet her igjen. Jeg har klart desember veldig fint, men en av dagene i jomjula spiste jeg én småkake, nyttårsaften spiste jeg dessert og i går spiste jeg to små pepperkaker med til sammen tre nonstop på. Dessverre var de veldig gode... Og da blir jeg litt redd for å miste kontrollen igjen,  så nå er det helt stopp igjen.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med en mestring gjennom desember som jeg aldri hadde trodd var mulig. Vi har juleskum, julesjokolade, kaker og kjeks "overalt" hjemme, men jeg tar ikke av det. Det føles utrolig godt! Jeg har alltid fråtaset meg gjennom jula - store perioder av livet mitt har jeg spist inntil en halv kilo godteri daglig. For det meste har det vært 200 gram smågodt hver dag 😕 Tenk som helsa mi har fått lide. Utrolig at jeg ikke har blitt syk!

Nå er det full fart videre mot det gode livet, som for meg betyr avstand fra alt sukker! Hurra for det. 

Jeg skal ta vare på kroppen min i 2022 også, det blir bra 👍

Anonymkode: 408d8...f87

Er så imponert over deg Godtetrollet! Og når jeg leser kjenner jeg på glede for din del, samtidig på skuffelse for at jeg ikke klarte det. Det var denne julen jeg tenkte jeg skulle klare det samme. Vet jeg må ha gått opp noen kg og det hjelper heller ikke. Men heldigvis har jeg egenskapen til å legge det bak meg. Nå er det nytt år og nye muligheter. Har klart tre dager uten sukker så langt. Målet er å holde meg unna for alltid. Men vet om jeg tenker det, ødelegger jeg for meg selv. Så jeg setter to uker omgangen i starten. Og har jeg kommet meg gjennom de første to ukene, vet jeg at det værste er unnagjort. Så da må jeg bare fortsette. 
Vit at du er til stor inspirasjon og motivasjon! Heier videre på deg! Ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (59 minutter siden):

Utrolig godt jobba! Jeg har definitivt sklidd ut i jula. Klarer bare ikke å la det være når det er rett foran meg. 

Men nå er jeg på dag tre uten tilsatt sukker og det går ganske fint. To uker med utskeielser er heldigvis ikke nok til at jeg må gjennom en sukker-detox. Er mer at jeg må jobbe litt for å ikke småspise, men synes nå det går greit det også. :)

Får nok kvittet meg med julevekta i løpet av januar. Er sånn sett ingen krise, selv om det kan føles sånn.

Høres ut som vi to har hatt en ganske lik jul og at vi tenker likt. Dette klarer vi! 

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som vi to har hatt en ganske lik jul og at vi tenker likt. Dette klarer vi! 

Anonymkode: d8af6...705

Ja, det må vi vel kunne klare. :)

For min del kommer det skjær i sjøen gjennom hele året, men totalt sett har jeg et fint kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Ja, det må vi vel kunne klare. :)

For min del kommer det skjær i sjøen gjennom hele året, men totalt sett har jeg et fint kosthold. 

Det er sånn for min del også. Men irriterer meg de periodene hvor det blir mye sukker, for det ødelegger for alt sunne ellers i kostholdet. Og når jeg først spiser sukker, så er suget etter mer så høyt at jeg spiser mye og oftere. Også ødelegger det selvfølgelig for en ønsket vektnedgang i tillegg. Så det gjelder å holde meg mest mulig unna sukker. 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er sånn for min del også. Men irriterer meg de periodene hvor det blir mye sukker, for det ødelegger for alt sunne ellers i kostholdet. Og når jeg først spiser sukker, så er suget etter mer så høyt at jeg spiser mye og oftere. Også ødelegger det selvfølgelig for en ønsket vektnedgang i tillegg. Så det gjelder å holde meg mest mulig unna sukker. 

Anonymkode: d8af6...705

Ja, jeg får også umiddelbart lyst på mer når jeg spiser. La oss si jeg er på besøk. Så blir det servert sjokolade/kake etc. Egentlig har jeg ikke noe sug, men det står jo på bordet så etter hvert tar jeg en liten smak. Men det er først etter den lille smaken at jeg får direkte lyst på. 

Forutsatt at jeg i utgangspunktet er i en god periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Ja, jeg får også umiddelbart lyst på mer når jeg spiser. La oss si jeg er på besøk. Så blir det servert sjokolade/kake etc. Egentlig har jeg ikke noe sug, men det står jo på bordet så etter hvert tar jeg en liten smak. Men det er først etter den lille smaken at jeg får direkte lyst på. 

Forutsatt at jeg i utgangspunktet er i en god periode. 

Akkurat! Slik har jeg også det.

Nå disse fire dagene etter jul med barn hjemme og greier, har det ikke vært noe problem at de har fått spist rester av julekaker og godteri i helgen og de to dagene her. Som om jeg har fått nok. Også føles kroppen bedre uten sukket i systemet, så kjenner det virker godt på hele kroppen å være uten sukker. Får mer lyst til å trene også. Det gjelder bare å holde på den gode fortsettelsen, slik at det holder i det lange løp.

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble som ventet sukkerinntak på meg i jula, men riktignok i mindre mengder enn før. Nå er jeg lei av det hele så fremover må det bli enda mindre sukker. Jeg tror ikke jeg klarer Cold Turkey, men en reduksjon skal jeg klare. De siste månedene har jeg dessuten slitt en del med hodepine, og det håper jeg kanskje slipper taket ved redusert sukkerinntak. 

Lykke til dere andre også ❤️ 

Anonymkode: 85e16...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De siste månedene har jeg dessuten slitt en del med hodepine, og det håper jeg kanskje slipper taket ved redusert sukkerinntak. 

Samme her, og føler allerede nå etter fem dager at jeg er bedre. Håper det for deg også❤️

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med dere omtrent halvveis ut i januar? Det er stor endring på matfronten og inntak kontra desember for min del. Føles godt på kroppen å bli kvitt sukkeret. 

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt kosthold nå. Januar (og februar...) er alltid vanskelig for meg. Og jeg spiser på følelser. Har ikke spist sukker, men bare alt for mye annet :(

Men det er vel kanskje innlegg for en annen tråd, for sukker har jeg jo ikke spist etter de par dagene ved overgangen til nytt år. Føler meg likevel totalt mislykket 😕 😞

Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke noe godt kosthold nå. Januar (og februar...) er alltid vanskelig for meg. Og jeg spiser på følelser. Har ikke spist sukker, men bare alt for mye annet :(

Men det er vel kanskje innlegg for en annen tråd, for sukker har jeg jo ikke spist etter de par dagene ved overgangen til nytt år. Føler meg likevel totalt mislykket 😕 😞

Godtetrollet.

Anonymkode: 408d8...f87

Det er klart det er lov å dele andre ting enn sukker. Det gjelder jo kosthold. 
Er trist å høre at dette ikke er gode måneder for deg. Vil det si at du går opp i vekt og ikke føler det vel etter julen? Eller hva går det i? Er leit å hører du føler deg mislykket! Jeg vil gjerne inspirere deg slik du har inspirert meg mange mange ganger! Men først må jeg vite hva det går i. Klem til deg Godtetrollet!

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollet! Jeg tenker på deg når jeg skriver nå. For jeg vet ikke om du blir motivert eller ikke. Men selv har jeg alltid blitt mer motivert av deg og hvor flink du har vært, spesielt når jeg selv ikke var det.

Jeg har ikke spist sukker i hverdagene og heller ikke forrige helg. Men på lørdag feiret vi ett av barna og da ble det bittelitt kake og sjokolade. Også klarte jeg å stoppe der! Det har aldri skjedd før. Ikke spiste jeg noe søtt dagen etter heller og det er virkelig noe nytt for meg. Det vises på vekten for den går stadig ned. Gir meg så klart mer motivasjon til å fortsette sånn.

Men vektnedgangen skyldes jo ikke bare at jeg spiste lite sukker og stoppet. Jeg er veldig streng med meg selv her etter julen. Jeg ga etter for alt av godt og det skal av. Dermed er jeg tilbake til gode vaner hvor jeg drikker over 2l vann hver dag, spiser innenfor spisevinduet og prioriterer proteiner og mye grønnsaker og bær. Logger i lifesum om jeg er usikker på hvor mye ting er. Jeg trener så ofte jeg har mulighet. Er ikke alltid jeg får til mer enn 2-3 gang hver uke, men velger å være fornøyd med det. For jeg vet det er mye bedre enn ingenting. 

Er veldig glad for at kroppen er slik den var før jul, men jeg var jo ikke fornøyd da. Så jeg fortsetter å håper på vektnedgang. Jeg vet jeg aldri må gi opp. Alt kan bli bedre, en må bare gjøre en forskjell selv. Endre noe, forandre rutiner, et eller annet. 
 

Først og fremst er jeg bare sååå fornøyd med at jeg spiste bare litt sukker og stoppet der! 

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...