Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan anbefale dere alle ZEROH sin kalorifrie is! Den dekker behovet når jeg har søtsug og smaker godt.

Anonymkode: f11b8...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok, nå har jeg bestemt meg for å bli med også. Var jeg som skrev innlegget over her. De siste par ukene har denne tråden dukket opp i tankene mine når jeg har vært i butikken for å kjøpe sukkermat.. som har ført til at jeg faktisk har valgt å kjøpe mindre mengder og ofte sukkerfritt godteri i stedet, og jeg har hatt et mer stabilt blodsukker og litt mindre cravings.

Tenker i første omgang å kutte ut alt tilsatt sukker frem til nyttår, også ta en runde med meg selv om hva jeg skal gjøre derfra. 😬 

Anonymkode: a8761...531

For min del holder det å kutte ut snop, boller, sukkerholdig drikke etc. Sukkersuget trigges ikke av å feks spise en gryterett. Enten den er hjemmelaget med litt sukker for å jevne ut smaken, eller pose med tilsatt sukker. Føler ikke det er noe problem for meg. 

Veldig bra du er i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte meg idag ( måler mage, midje, lår og arm ) og hadde mistet cm på alle steder, mest på mage. Over 7 dager uten godteri idag. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne jeg! 

Hadde en måned uten sukker i august, men det holdt ikke helt. Ble nok litt for kort tid for meg å bli kvitt det skikkelige suget. Nå setter jeg meg som mål å holde ut frem til jul 🤞🏻

Jeg kutter i første omgang ut godis, kaker, annen snacks. Ikke nødvendigvis sukker i matvarer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jeg i går kveld så frem til jeg skrev forrige innlegg var det en hel haug 🙈

I dag derimot har det gått helt fint. Vi pleier egentlig å spise opp chips og smågodt rester på søndagen, men de fikk ligge i fred 😀

Men jeg vet at de første dagene ikke er stress, blir nok hakket vanskeligere utover uka 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan har helgen deres vært?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Jeg har klart å holde med unna sukker i helgen, til tross for store søvnproblemer, andre bekymringer og null energi. Er litt stolt over det og føler meg lettere i kroppen. For meg fungerer det å spise junk som en form for selvskading hvor jeg holder meg selv nede. Jeg er en mester i å sabotere meg selv sånn generelt i livet, men i det siste har jeg begynt å få nok. Jeg vil ikke skade meg selv lenger. Jeg tror kanskje jeg fortjener å ha det bra. Men det er fremdeles så vanskelig i blant, det å gjøre tiltak som jeg vet er bra for meg. Måtte diskutere en del med meg selv da jeg var i butikken, men endte opp med en sukkerfri dessert i stedet for vanlig. Nå skal jeg prøve å vente til neste helg igjen med å spise sukkerfri dessert igjen.

Hvordan går det med deg da?

Anonymkode: a8761...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plengionika skrev (På 10.10.2021 den 22.45):

Nå begynte jeg i går kveld så frem til jeg skrev forrige innlegg var det en hel haug 🙈

I dag derimot har det gått helt fint. Vi pleier egentlig å spise opp chips og smågodt rester på søndagen, men de fikk ligge i fred 😀

Men jeg vet at de første dagene ikke er stress, blir nok hakket vanskeligere utover uka 😅

Da er du godt i gang! Bra jobba😃 

 

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 3.48):

Jeg har klart å holde med unna sukker i helgen, til tross for store søvnproblemer, andre bekymringer og null energi. Er litt stolt over det og føler meg lettere i kroppen. For meg fungerer det å spise junk som en form for selvskading hvor jeg holder meg selv nede. Jeg er en mester i å sabotere meg selv sånn generelt i livet, men i det siste har jeg begynt å få nok. Jeg vil ikke skade meg selv lenger. Jeg tror kanskje jeg fortjener å ha det bra. Men det er fremdeles så vanskelig i blant, det å gjøre tiltak som jeg vet er bra for meg. Måtte diskutere en del med meg selv da jeg var i butikken, men endte opp med en sukkerfri dessert i stedet for vanlig. Nå skal jeg prøve å vente til neste helg igjen med å spise sukkerfri dessert igjen.

Hvordan går det med deg da?

Anonymkode: a8761...531

Det det krevde mye styrke av deg! I starten er dette det værste. Veldig bra at du klarte å stå i mot!😃

Jeg må ha vært uforsiktig i vind og regn, dro på meg en forkjølelse. Med vond hals cravet jeg etter is, men tok noen sukkerfrie drops i stedet og fornøyd med det. Sitter i enda, så håper jeg snart er frisk igjen. Føler det er lettere med alt om jeg får til trening også, for det gir mer motivasjon til å spise enda mer sunt.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, Godtetroll her :)

Helgen gikk fint uten sukker/kunstig søtning her. Spiste god mat og frukt, klarte fint å holde meg unna både kjeks og godteri som var tilgjengelig. Deilig å klare seg uten 😄 Så blir det heller ekstra av frukt og bær, men det får være innafor 👍 

 

Anonymkode: 408d8...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en smell igår! :sur: Nå er målet å ikke spise godteri før 30.oktober, da skal jeg på Halloween fest! :danse: Begynte å trene igjen idag, var nydelig, men fått et forferdelig gnagsår! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at opplegget mitt med å "bare" spise godteri og drikke sukkerfri brus i helgene ikke fungerer da jeg slår meg såpass løs at det rett og slett blir for mye. Jeg må nå følge flere av dere andres eksempel med å gå "Cold Turkey" for å virkelig få av meg denne uvanen. 

Wish me luck 🤯

Anonymkode: 85e16...34e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg innser at opplegget mitt med å "bare" spise godteri og drikke sukkerfri brus i helgene ikke fungerer da jeg slår meg såpass løs at det rett og slett blir for mye. Jeg må nå følge flere av dere andres eksempel med å gå "Cold Turkey" for å virkelig få av meg denne uvanen. 

Wish me luck 🤯

Anonymkode: 85e16...34e

Lykke til 😃

Jeg satt med en kollega i lunsjen i dag og vedkommende hadde hentet noen sjokoladebiter fra kjøleskapet og koste seg. Det fristet skikkelig, men jeg sa bare høyt "jeg har sukkerfri frem til jul!" Og da var det som om all lyst forsvant automatisk og jeg klappet meg selv litt på skulderen 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte kutte fullstendig ut godteri, jeg klarer ikke å kun spise i helgen for jeg spiser så vanvittige mengder. Jeg har spist mye godteri hver jævla dag over flere år, jeg nyter det ikke en gang, bare trykker det i meg. Jeg kommer aldri til å ha et normalt forhold til godteri, og det er trist. 

Jeg har den siste tiden i en overgangsperiode spist risgrøt til middag med kanel og sukker. Foreløpig har jeg da holdt meg unna godteri, og jeg har ikke hatt behov for småspising utover kvelden. Men det er hard viljestyrke å ikke slenge en pose smågodt i kurven når jeg er på butikken. 

Jeg er mot alle odds fortsatt normalvektig, og har faktisk gått ned 3 kilo den siste tiden. Kunne tenke meg å gå ned 4-5 kilo til. Men da må jeg nok kutte ut risgrøten også. Og det er planen etterhvert. Og i dag som er lørdag skal jeg heller ikke ha godteri, det blir grøt😅

Anonymkode: a5fd2...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 19.43):

Hei Ts, Godtetroll her :)

Helgen gikk fint uten sukker/kunstig søtning her. Spiste god mat og frukt, klarte fint å holde meg unna både kjeks og godteri som var tilgjengelig. Deilig å klare seg uten 😄 Så blir det heller ekstra av frukt og bær, men det får være innafor 👍 

 

Anonymkode: 408d8...f87

Beklager sent svar, har vært travle dager på meg siste tiden. Godt å høre forrige helg gikk bra :) Hvordan er det med deg i dag? Legger du planer før helgen ang mat? Og kanskje du kan gi noen tips til hvordan holde seg unna kunstig søtning? Jeg har enda ikke startet prosessen der, og spiser i løpet av en uke noen drops, tyggis, drikker noen glass Pepsi Max (har blitt mye flinkere på å drikke mindre) og te med sukketter, til og med saft funlight og lignende. Så der føler jeg du har mye å motivere meg for hvertfall :)  Jeg må på butikken for å handle mer bær og frukt i dag. Er positivt at det går mye mer av det enn før :)

NewStart87 skrev (På 13.10.2021 den 0.08):

Gikk på en smell igår! :sur: Nå er målet å ikke spise godteri før 30.oktober, da skal jeg på Halloween fest! :danse: Begynte å trene igjen idag, var nydelig, men fått et forferdelig gnagsår! :fnise:

Det hender vi møter på smeller, men jeg syns du har en fin tankegang om å vente til fest om noen uker :) Da har du noe å se frem til. Hvordan går det med treningen? 

 

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 19.39):

Jeg innser at opplegget mitt med å "bare" spise godteri og drikke sukkerfri brus i helgene ikke fungerer da jeg slår meg såpass løs at det rett og slett blir for mye. Jeg må nå følge flere av dere andres eksempel med å gå "Cold Turkey" for å virkelig få av meg denne uvanen. 

Wish me luck 🤯

Anonymkode: 85e16...34e

Ønsker deg lykke til ja! Dette har jeg slitt med i flere år, før jeg innså at alt måtte bort. Hvordan går det med deg? :) Håper det føles lettere når du hører vi er fler om det :)

 

Plengionika skrev (På 13.10.2021 den 20.09):

Lykke til 😃

Jeg satt med en kollega i lunsjen i dag og vedkommende hadde hentet noen sjokoladebiter fra kjøleskapet og koste seg. Det fristet skikkelig, men jeg sa bare høyt "jeg har sukkerfri frem til jul!" Og da var det som om all lyst forsvant automatisk og jeg klappet meg selv litt på skulderen 😅 

Så lurt av deg å si det høyt 😄 Tror det er en god taktikk. Man kan liksom ikke ta en sjokolade etterpå om du har fortalt alle om planen ;)

NewStart87 skrev (21 timer siden):

Målte meg igjen idag ( måler hver fredag ) og har mistet 4,5 cm på en uke. :) 

Wow! 4,5 cm er mye på en uke 😄 Gratulerer! 

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg måtte kutte fullstendig ut godteri, jeg klarer ikke å kun spise i helgen for jeg spiser så vanvittige mengder. Jeg har spist mye godteri hver jævla dag over flere år, jeg nyter det ikke en gang, bare trykker det i meg. Jeg kommer aldri til å ha et normalt forhold til godteri, og det er trist. 

Jeg har den siste tiden i en overgangsperiode spist risgrøt til middag med kanel og sukker. Foreløpig har jeg da holdt meg unna godteri, og jeg har ikke hatt behov for småspising utover kvelden. Men det er hard viljestyrke å ikke slenge en pose smågodt i kurven når jeg er på butikken. 

Jeg er mot alle odds fortsatt normalvektig, og har faktisk gått ned 3 kilo den siste tiden. Kunne tenke meg å gå ned 4-5 kilo til. Men da må jeg nok kutte ut risgrøten også. Og det er planen etterhvert. Og i dag som er lørdag skal jeg heller ikke ha godteri, det blir grøt😅

Anonymkode: a5fd2...ed4

Kjenner igjen følelsen av sorg fra da man innser at dette ikke går lengre. Vet for sikkert vi er flere i denne tråden som har kjent på det og det kan føles uoverkommelig til tider. Men du har helt rett, det er vanskelig å ha normalt forhold til det og da er det like greit å kutte det helt ut. 

Du har kommet godt i gang nå når du legger planer for nedtrapping :) Grøt med sukker og kanel er likevel sukker, men du må gjøre det som er rett for deg :)

Husker at jeg første gangen med sukkerstopp ønsket å kjøpe erstatninger for sukker, gikk på helsekost for å lete etter sukkerfritt godter osv. Det ble helt feil. Var ikke godt og trigget meg bare til å spise skikkelig godteri. Tankegangen har endret seg over tid. Jeg har måttet prøve og feile, gå på smeller osv. Men jeg vet mer nå, av erfaring, smerter, sorg og ja, håpløshet, at sukker er ren gift for meg. Jeg tenker ikke lengre stakkars meg som ikke kan spise sukker. Jeg tenker heldig er kroppen min som slipper å innta den dritten der. At jeg får en sunnere kropp av å bare spise sunt, og droppe sukker og mel som kroppen ikke trenger. Er utrolig godt å legge seg om kvelden med en mage som ikke er oppblåst, og våkne dagen etterpå å føle meg frisk og opplagt. Håper du klarer å kjenne på disse gode følelsene etter hvert også :) Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er hyggelig å se så mye aktivitet i tråden. Jeg vet for min del at jeg henter mye styrke og motivasjon av å lese det dere skriver. Både oppturer og nedturer! Håper dere føler det samme!

Svar gjerne den som skriver før dere, og velg dere gjerne ett nick slik Godtetrollet har gjort, så vi klarer å gjenkjenne dere og kanskje huske hva dere har skrevet før. Nå går det hvertfall i surr for meg om hvem som er hvem 😕

Det blir en tur på butikken for å handle mer frukt og bær i dag. Har blitt veldig glad i gresk yoghurt med diverse frukt/bær. Prøver å tenke at mat ikke skal være kos, men næring. At kosen er tid med venner, familie, en god film, nyte musikk, en tur ute, osv. Det må ikke være mat eller drikke for å kose seg. Så jeg tenker tre sunne måltider for dagen. En middag, og to av hva man skal kalle det (kommer vel an på tidspunkt, men frokost, lunch, kveldsmat). Prøver å spise mye grønnsaker til to måltid og ett måltid med frukt og bær. 

Også prøver jeg å alltid ha noe grønnsaker tilgjengelig om jeg blir veldig sulten før ett måltid, om jeg bare må ha noe. Hjelper å spise en gulrot feks. 

Vil dere fortelle litt om hvordan dere deler inn måltid, hva dere spiser feks?

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra fitfocuse.no sin Instagram. Skulle ønske jeg fant igjen tilhørende instastory hun la ut om samme greia. Fornuftig dame. 

A3822D19-E8D2-433F-9A62-2061787AA052.jpeg

31B42C08-FCE4-4780-982D-6D1A6DF6FF29.jpeg

AB3A7F5E-DF77-4CE6-9B6B-8AA22DAB12A0.jpeg

Anonymkode: 295dd...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtetrollet her igjen 👋

Siste innlegg der, det er det jeg alltid har drømt om. Men nå skal jeg aldri mer lure meg selv. Jeg kan ikke spise en skål, med god samvittighet og så leve sundt. Jeg får ikke det til, aldri i mitt liv har "passe godteri " gått for meg. Jeg vil alltid ha mer. Klarer ikke konseptet lørdagsgodteri for meg selv. Jeg har derfor kuttet alt tilsatt sukker og kunstig søtning, kun frukt er ok som "søtt". Druer er ok. Fersken, mango og ananas er ok. Honning, stevia, tyggis, saft og suketter er ikke aktuelt. Sånn. SÅ deilig å bare la være. Slipper å tenke mer på "hvor mye kan jeg spise, hva slags kakelignende, godteri-lignende ting kan jeg spise". Svaret er: INGENTING. 

Veldig befriende. 

Jeg driver og prøver meg frem til hva slags kosthold jeg vil ha. For dette skal vare. Og per nå har jeg bestemt at det er rom for grøt. Uten sukker eller kunstig søtning, den er søt nok med naturlig melkesukker som er i den. 

Angående tips til å holde seg unna kunstig søtning, vet jeg ikke helt. Jeg bare likestiller det med sukker. Og jeg savner det ikke. Hodet mitt slipper nå å trigges av søte saker. Søteste jeg spiser er frukt og jeg savner ikke de andre tingene nok til å "sprekke". 

Veldig rart for meg at jeg "får det til", hadde aldri trodd det hvis noen spurte meg for et år siden, eller et halvt år eller tre måneder. Men det ER altså jeg som klarer dette. Hurra for meg 😄

 

 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg litt på feilspor igjen og skal kjøre strikt fra imorgen igjen. Jeg venter mensen om en uke ca og det er det som slår til nå, søtsuget! :sur: 

Skal snart til Sverige og da skal jeg kjøpe masse kyllingfilet, så da blir det mye av det til middag fremover. 
 

Angående treningen så startet jeg igjen denne uken og trente 3 dager, neste uke planlegger jeg enda flere økter! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (På 8.10.2021 den 12.48):

Målte meg idag ( måler mage, midje, lår og arm ) og hadde mistet cm på alle steder, mest på mage. Over 7 dager uten godteri idag. :) 

Serr??

Omg jeg må slutte. Tenker hver mandag at "NÅ!!" Men greier ikke. Spiser sjokolade og is hver dag 😭😭 13 kilo må av nå :( 

Anonymkode: cf3b8...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...