Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Godtetrollet her igjen 👋

Siste innlegg der, det er det jeg alltid har drømt om. Men nå skal jeg aldri mer lure meg selv. Jeg kan ikke spise en skål, med god samvittighet og så leve sundt. Jeg får ikke det til, aldri i mitt liv har "passe godteri " gått for meg. Jeg vil alltid ha mer. Klarer ikke konseptet lørdagsgodteri for meg selv. Jeg har derfor kuttet alt tilsatt sukker og kunstig søtning, kun frukt er ok som "søtt". Druer er ok. Fersken, mango og ananas er ok. Honning, stevia, tyggis, saft og suketter er ikke aktuelt. Sånn. SÅ deilig å bare la være. Slipper å tenke mer på "hvor mye kan jeg spise, hva slags kakelignende, godteri-lignende ting kan jeg spise". Svaret er: INGENTING. 

Veldig befriende. 

Jeg driver og prøver meg frem til hva slags kosthold jeg vil ha. For dette skal vare. Og per nå har jeg bestemt at det er rom for grøt. Uten sukker eller kunstig søtning, den er søt nok med naturlig melkesukker som er i den. 

Angående tips til å holde seg unna kunstig søtning, vet jeg ikke helt. Jeg bare likestiller det med sukker. Og jeg savner det ikke. Hodet mitt slipper nå å trigges av søte saker. Søteste jeg spiser er frukt og jeg savner ikke de andre tingene nok til å "sprekke". 

Veldig rart for meg at jeg "får det til", hadde aldri trodd det hvis noen spurte meg for et år siden, eller et halvt år eller tre måneder. Men det ER altså jeg som klarer dette. Hurra for meg 😄

 

 

Anonymkode: 408d8...f87

Du har helt rett Godetrollet, innlegget før deg er en drøm. Men for mange av oss, og de fleste her i gruppen, så er det umulig å bare spise litt. Og sånn er det bare, dessverre. 

Skjønner hva du mener ang søte ting av kunstig setning når det kommer til "erstatning", is og lignende. Men tyggis eller drops føler jeg har litt med ånde å gjøre, å friske opp munnen etter måltid feks når man ikke er hjemme. Jeg kan ikke si at jeg blir veldig dårlig av tyggis, men alle vet at drops av stort inntak ikke er å anbefale. 

Ja, dette får du til Godtetrollet :) Heia heia!! ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NewStart87 skrev (3 timer siden):

Akkurat nå er jeg litt på feilspor igjen og skal kjøre strikt fra imorgen igjen. Jeg venter mensen om en uke ca og det er det som slår til nå, søtsuget! :sur: 

Skal snart til Sverige og da skal jeg kjøpe masse kyllingfilet, så da blir det mye av det til middag fremover. 
 

Angående treningen så startet jeg igjen denne uken og trente 3 dager, neste uke planlegger jeg enda flere økter! :) 

Jeg husker jeg også hoppet av og på sporet før jeg klarte meg en lang stund. Er ikke alt for lenge siden jeg startet på igjen nå og er dårlig på huske når det var. Men det er godt når man får det litt på avstand, så håper du klarer flere dager på rad og kjenner hvor godt det er! Du har vært flink med treningen :) ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Serr??

Omg jeg må slutte. Tenker hver mandag at "NÅ!!" Men greier ikke. Spiser sjokolade og is hver dag 😭😭 13 kilo må av nå :( 

Anonymkode: cf3b8...6ad

Hva kan vi gjøre for å hjelpe deg? Vet for min del at det er bare meg selv som må sette ned foten. Vanskelig å slutte om skapet er fult av godis feks, føler det må spises opp. Eller om man har noe å glede seg til, noe sosialt eller nå. Det trigger meg å holde meg unna alt som ikke er bra, prøve å spise slik at jeg går ned et kg eller to til den dagen. For da føler jeg meg bedre. Men klarer ikke det med sukker de siste 4-5 dagene. Si gjerne i fra om vi kan motivere deg på noe vis! Ønsker deg lykke til hvert fall! ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt tre strikte dager nå og er flink på trening. En ting bekymrer meg og det gjelder sikkert dere også. Vi nærmer oss jul, det blir julebord, andre selskaper, mye snacks, mat og drikke. Det går helt greit for meg å skeie ut i jula ( som for meg blir lillejulaften, julaften, første og andre juledag, så nyttårsaften ), det er jo bare jul en gang i året. Problemet mitt blir å hente seg inn igjen, jeg blir på en måte som en rusmisbruker som har gått på en smell og fått smaken på rusen igjen, da er det vanskelig å slutte. Sliter med det å gå fra jul til hverdag igjen.

Ifjor var jeg kjempeflink, gikk ned 13 kg, men så kom jula. Jeg skeiet ut hele jula og utskeielsene varte helt til juli i sommer! Rett opp de 13 kg igjen selvfølgelig! Har gått ned 8 kg igjen nå, så jobber meg tilbake, men jula bekymrer meg. Vil ikke ha same procedure as last year, for å si det sånn! :sur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 18.09):

Jeg husker jeg også hoppet av og på sporet før jeg klarte meg en lang stund. Er ikke alt for lenge siden jeg startet på igjen nå og er dårlig på huske når det var. Men det er godt når man får det litt på avstand, så håper du klarer flere dager på rad og kjenner hvor godt det er! Du har vært flink med treningen :) ts

Anonymkode: d8af6...705

Tusen takk! :hjerte: Hatt tre fine dager igjen nå, så hatt en fin start på uka. Vært på trening alle dagene også. :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG spent på jula selv, for jeg har lyst til å fortsette som helt sukkerfri. Og søtning-fri. Det blir tøft... ingen julebrus, pepperkaker, lussekatter, ingen riskrem, ingen sprø småkaker... jeg kjenner at jeg er trist bare av å skrive dette :( Men jeg tror rett og slett bare at det må bli sånn i år... Jeg har god tid til å psyke meg opp til det, da - fortsatt mange uker igjen til desember. 

Godtetrollet :)

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud, gi meg styrke! :sur: Var på Europris og Kiwi idag, der hadde de fått inn masse julekaker! Det var en pine å se! Og dette må vi glo på helt ut desember! Og i januar også sikkert, for da selger de vanligvis julegodteri billigere! 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til jul og mat jeg også. Nå er det nok og ta en dag av gangen. Også kan jeg analysere hver uke. Når vi kommer til desember må jeg bare gjøre det samme vil jeg tro. Og skrive med dere! Ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sprakk trollet 🤣 

Røyk på smørkrem, som jeg laget i forbindelse med selskap i helgen... 

Spiste sikkert 5 skjeer sjokoladesmørkrem, søtt, tungt, fett og herlig... MEN: jeg spiste ikke av kaken jeg serverte. Ikke brus, ikke makroner, ikke sjokolade, ikke wienerbrød. 

Så jeg har inntatt sukker... MEN, helt uten å ta av helt. Ingen andre ting som gikk med i dragsuget, eller hva jeg skal si. Tilbake til frukt og farris 👍

Hilsen Godtetrollet, ved godt mot :)

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten sprekk i går 😩 var på langtur i skogen og en turvenn hadde med seg et lite stykke sjokoladekake til alle sammen. Jeg som ikke er noe glad i kake engang spiste en liten bit fordi jeg var sliten og svak. Jaja, jeg tok meg heldigvis sammen og tenkte at jeg bare må fortsette å være flink. Ikke gå i den vanlige fellen og tenke "jaja, nå har jeg jo tatt litt, så da kan jeg vel ta litt til" 😅 så det er da noe riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fraværende, men tenkt på dere! Hvordan har uken vært for dere to som gikk litt utom planen om man kan si det slikt? Gikk det bra dagen etterpå? Jeg er imponert over at dere holdt dere til lite. Min erfaring er at om jeg spiser «litt» så blir det plutselig til «alt for mye», desverre. Jeg har lært mye om meg selv så langt i denne prosessen, og ser frem til fortsettelsen.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har uken sust av gårde 😅 Har hatt altfor mye å gjøre på jobb og hjemme at jeg knapt har hatt tid til å tenke på mat. Vanligvis er kveldene det verste for meg, når jeg setter meg og slapper av. At jeg har vært så sliten og heller gått og lagt meg på kveldene har nok reddet meg denne uken 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sprukket! Jeg har spist litt nå og da, men riktignok mindre enn tidligere. Før var jeg en bekymringsløs sukkerspiser, nå har jeg i allefall dårlig samvittighet. Det er da i det minste noe 🤦‍♀️ Men jeg gir meg ikke, jeg prøver igjen. 

Mine svake punkter er kjedsomhet, sosial sukkerspising og PMS. Det hjelper å lese denne tråden og øke bevisstgjøringen om sukkervarene mine. Jeg måtte også handle nye klær i dag og innså at jeg måtte litt opp i størrelser. Det likte jeg heller ikke. Jeg har i allefall grunn til å kutte ut sukkerspisingen, det er i allefall helt på det rene! 

Anonymkode: 85e16...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har også sprukket! Jeg har spist litt nå og da, men riktignok mindre enn tidligere. Før var jeg en bekymringsløs sukkerspiser, nå har jeg i allefall dårlig samvittighet. Det er da i det minste noe 🤦‍♀️ Men jeg gir meg ikke, jeg prøver igjen. 

Mine svake punkter er kjedsomhet, sosial sukkerspising og PMS. Det hjelper å lese denne tråden og øke bevisstgjøringen om sukkervarene mine. Jeg måtte også handle nye klær i dag og innså at jeg måtte litt opp i størrelser. Det likte jeg heller ikke. Jeg har i allefall grunn til å kutte ut sukkerspisingen, det er i allefall helt på det rene! 

Anonymkode: 85e16...34e

Det er et godt steg i riktig retning. Jeg har også ofte spist mengder, men har som deg blitt mer bevisst rundt inntak hvis jeg sprekker, og spiser ikke enda mer fordi jeg likevel har tatt litt. Godt jobbet 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sklidd en del ut. Har det veldig vanskelig psykisk blant annet pga rettsak i neste uke som trigger traumer jeg har. Så har en elendig impulskontroll akkurat nå. Har gått opp i vekt og føler meg absolutt ikke vel. Selv om mange muligens vil mene jeg ser sunnere ut nå, men når det er pga overspising og snop jeg har lagt på meg så kan jeg ikke se det positive i det. Men jeg er usikker på om jeg skal begynne å avvende meg nå før rettsaken. Tenker kanskje at akkurat nå må det kunne aksepteres. Så får jeg ta den jobben etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Lite å høre fra dere.   Jeg kan ikke skryte av at det går bra. Det går ikke direkte dårlig, men er ikke sukkerfri. Mel er null stress, men sukker nå og da har vært vanskelig med bursdager, Halloween, hotellhelger osv. Hadde en plan om at det skulle gå bra, det gjorde det ikke. Er vanskelig å komme på rett veg, så må prøve litt hardere. Ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hiver meg med her! Har bestemt meg for å ikke røre sukker før tidligst 1. desember, er såå nær ønsket vekt nå at det er supermotiverende! Kommer til å fortsette å spise minst mulig sukker selv etter denne måneden da jeg kjenner hvor mye mer balansert energien blir. Med en gang jeg spiser sukker, trenger jeg mer, ellers stuper energinivået. Når jeg har gått en periode uten, fikser kroppen energi på andre måter heldigvis.

Anonymkode: f219d...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet bra at du la inn nå, TS, vi er visst flere som trenger litt skjerping:( 

Jeg har ikke hatt noen flere inntak av sukker, men har sklidd ut litt på andre ting. Spist mer, spist feil, vært litt mer likegyldig. Spist chilinøtter på kvelden, mer mat enn jeg bør... men takk og pris - ingen godteri eller desserter! Skal sies at jeg noen ganger har hatt skikkelig lyst til å gi blaffen... men jeg har ikke gjort det! (Dvs. jeg har gitt blaffen noen ganger med andre ting, som å spise chilinøtter, for mye mat eller lignende... Men altså ikke sukker/søtning) Vil gjerne inn på et godt spor når det gjelder hele kostholdet igjen, så jeg føler meg fin i kroppen og hodet tiden fram til jul og i julen :)

Hilsen Godtetrollet

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 17.54):

Hvordan går det med dere? Lite å høre fra dere.   Jeg kan ikke skryte av at det går bra. Det går ikke direkte dårlig, men er ikke sukkerfri. Mel er null stress, men sukker nå og da har vært vanskelig med bursdager, Halloween, hotellhelger osv. Hadde en plan om at det skulle gå bra, det gjorde det ikke. Er vanskelig å komme på rett veg, så må prøve litt hardere. Ts

Anonymkode: d8af6...705

Takk som spør! Jeg er fortsatt der at jeg spiser sukker, og spesielt i helgene. Jeg spiser dog mindre enn tidligere, jeg koser meg mindre grunnet dårlig samvittighet og så trener jeg faktisk mer også. Så vi får se. Jeg er fornøyd med at inntaket er mindre, nå vil jeg spise enda mindre sukker. 

Leit at du har gått deg på noen smell, men så lenge du spiser mindre enn du pleide er du uansett på rett vei. Nå er det straks ny uke og en ny sjanse til å ikke spise godis før neste helg (det har jeg i allefall gitt meg lov til). 

Lykke til alle ❤️ 

Anonymkode: 85e16...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...