Gå til innhold

Sukkeravhengig, noen flere som vil kutte med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter to dager?

Jeg veide meg på fredag. Begynte med hverdagsrutinen i forhold til hvor mye mat og til hvilke tider allerede da. Men først på mandag var jeg i gang med sukkerstopp. 
 

Poenget mitt og resultatet viser at alt henger sammen. For hadde jeg fortsatt æ spise is og sjokolade, ville ikke vekten gå ned, eller jeg ville fortsatt være oppblåst, hatt mindre energi, sovet dårligere og vært i dårligere humør. 
 

Vektnedgangen skyldes nok sunn mat og mindre kalorier inn i løpet av dagen.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På så få dager er det nok mest vann og tarminnhold som har forsvunnet, og litt fett. Men det er godt jobba. Deilig å komme inn i et bedre kosthold. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

På så få dager er det nok mest vann og tarminnhold som har forsvunnet, og litt fett. Men det er godt jobba. Deilig å komme inn i et bedre kosthold. :)

Selvfølgelig også det. Men som sagt, hadde jeg fortsatt å spise mer enn vanlig (opprettholdt høyere kaloriinntak) og fortsatt å spise sukker, så hadde vekta vist mer. Så alt hjelper på.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig også det. Men som sagt, hadde jeg fortsatt å spise mer enn vanlig (opprettholdt høyere kaloriinntak) og fortsatt å spise sukker, så hadde vekta vist mer. Så alt hjelper på.

ts

Anonymkode: d8af6...705

Ja det er klart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 16.23):

Jeg har prøvd så mange ganger å slutte med coca cola, at jeg har mistet tellingen. Jeg får ekstremt hodepine og er pottesur i minst en uke, før jeg ryker på en smell og heller nedpå igjen. Kan fort drikke halvannen liter coca om dagen.

Men nå begynner BMI-en min å bikke over i overvektig, så nå må jeg gjøre noe. Følger tråden for å se hvordan TS gjør dette.

Anonymkode: 479c7...cdb

Du, jeg tenkte på, hva med Farris som overgang? Jeg var som deg, men helte nedpå Farris i ukesvis frem til jeg var kvitt avhengigheten. Det reddet meg, så ville bare tipse deg. Kanskje det kan være noe for deg også. Man får den kullsyren jeg liker så godt🙂

Anonymkode: b08c9...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du, jeg tenkte på, hva med Farris som overgang? Jeg var som deg, men helte nedpå Farris i ukesvis frem til jeg var kvitt avhengigheten. Det reddet meg, så ville bare tipse deg. Kanskje det kan være noe for deg også. Man får den kullsyren jeg liker så godt🙂

Anonymkode: b08c9...0f7

Er det ikke koffeinet du får hodepine av? Altså, farris vil bli samme brus lignende opplevelsen, men for å kutte sukkeret i cola, er det ikke bedre med en overgang til sukkerfri cola/Pepsi Max eller lignende?

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 4 gikk fint uten problemer i går. Spent på dag 5, er som regel disse dager jeg merker cravingen mest.

ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg kuttet sukker, dag 8-10 føltes det som influensa, helt krise! Etter 3 mnd skulle jeg i bryllup, og gledet meg til å spise kake. Kastet opp etter 2 kakestykker 🙄🙄🙄

Skal kutte sukker i ukedagene selv (skrev tråd om hverdagssnacksen), men unner meg i helgene. 

Anonymkode: dc591...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Noen år siden jeg kuttet sukker, dag 8-10 føltes det som influensa, helt krise! Etter 3 mnd skulle jeg i bryllup, og gledet meg til å spise kake. Kastet opp etter 2 kakestykker 🙄🙄🙄

Skal kutte sukker i ukedagene selv (skrev tråd om hverdagssnacksen), men unner meg i helgene. 

Anonymkode: dc591...a16

Det var helgene som gjorde at jeg stadig datt av igjen. Kjøpte litt, spiste litt. Men det førte til at jeg følte det ikke var nok, begynte å "støvsuge" kjøkkenet, kunne finne på å lage eggedosis. Så var suget der søndag-tirsdag, og førte ofte til en smell da det krevde å holde på viljestyrken så lenge. 

Da jeg bestemte meg for å også kutte helg gikk jeg gjennom en sorgreaksjon, som om jeg skulle nekte meg "kos" for all fremtid. Det føles helt latterlig nå. For det er virkelig ikke et savn overhodet når suget er helt borte. Selv nå mange år senere slår det meg her og der når jeg sitter foran TVen hvilken enorm lettelse det er å ikke ha lyst på noe. 

Anonymkode: 1e258...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg befinner meg mellom deres to tankesett, de siste innleggene her.

For skal jeg virkelig ikke spise kake i dåp nå om to uker? Men jeg har det jo best uten noen ting. Har ingenplaner om lørdagsgodt i kveld for å si det slik. Uken har gått overraskende bra. 
 

Men jeg kjenner meg igjen i «støvsugingen» på kjøkkenet, raidet etter noe! Og dit vil jeg ikke. 
 

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg befinner meg mellom deres to tankesett, de siste innleggene her.

For skal jeg virkelig ikke spise kake i dåp nå om to uker? Men jeg har det jo best uten noen ting. Har ingenplaner om lørdagsgodt i kveld for å si det slik. Uken har gått overraskende bra. 
 

Men jeg kjenner meg igjen i «støvsugingen» på kjøkkenet, raidet etter noe! Og dit vil jeg ikke. 
 

Anonymkode: d8af6...705

Tror det kommer an på hva som fungerer for deg, rett og slett. Jeg har vanskelig for å bli avhengig av noe (på godt og vondt, jeg sliter f.eks med å holde rutiner) så å unne meg det jeg vil i helgene går fint. En venninne av meg unner seg bare lakris, en annen bakverk etc.

Det skal jo litt mer til å ordne seg en kake når suget kommer ☺️

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg befinner meg mellom deres to tankesett, de siste innleggene her.

For skal jeg virkelig ikke spise kake i dåp nå om to uker? Men jeg har det jo best uten noen ting. Har ingenplaner om lørdagsgodt i kveld for å si det slik. Uken har gått overraskende bra. 
 

Men jeg kjenner meg igjen i «støvsugingen» på kjøkkenet, raidet etter noe! Og dit vil jeg ikke. 
 

Anonymkode: d8af6...705

Ikke tenk på den dåpen i dag. Det er noe du forholder deg til samme dag som dåpen. Men spørsmål du kan stille deg selv når du skal vurdere det er f.eks "Hvorfor skal jeg spise kake i dåpen?" "Er det en unnskyldning jeg gir meg selv for å krysse linjen?" "Er det noen som tar skade om jeg ikke spiser?" "Hvordan vil jeg føle meg etterpå om jeg spiser?" "Hvordan vil jeg føle meg etterpå om jeg ikke spiser?"

Jeg følger også Spis deg fri, 3 år nå. Jeg vil absolutt anbefale å følge systemet til punkt og prikke i hvertfall 6 mnd. Husk at kusnstig søtning også teller, det må unngås helt for å endre smakspreferansen. Og min erfaring er at det er ikke noe problem å la være å spise sukker/melvarer i denne typen anledning. Det er litt ubehagelig akkurat i det folk spør "Skal du ikke ha?", og så er det helt greit. 

Vil anbefale deg å sjekke ut instagramen til Marit Kolby Zinocker om du vil fordype deg enda mer i info om hvordan mat påvirker kroppen. Men det bør vente til hodet har automatisert Spis deg fri - vanene dine. 

Lykke til! Det er fullt mulig å leve slik på lang sikt!

Anonymkode: 51c19...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Jeg befinner meg mellom deres to tankesett, de siste innleggene her.

For skal jeg virkelig ikke spise kake i dåp nå om to uker? Men jeg har det jo best uten noen ting. Har ingenplaner om lørdagsgodt i kveld for å si det slik. Uken har gått overraskende bra. 
 

Men jeg kjenner meg igjen i «støvsugingen» på kjøkkenet, raidet etter noe! Og dit vil jeg ikke. 
 

Anonymkode: d8af6...705

Jeg spiser kake i selskap, dessert når det blir servert, og kan til og med ta et-par biter sjokolade om skåla står foran meg på besøk. 

Etter at jeg først vente meg av med det forsvant også suget etter å spise mer og mer. Når jeg spiser desserten på restaurant gir det meg faktisk veldig lite, det er gode smaker, for all del, men kan sammenlignes med at kveiten jeg spiste til hovedrett var god. Men jeg er fortsatt veldig forsiktig. Jeg spiser blant annet aldri sukker to dager på rad, da jeg er redd for å trigge uvanen igjen. 

Men det tok måneder å komme dit.

Et kakestykke to uker inn i sukkerkutt kan bli krevende, da jeg leser av innleggene dine at dine utfordringer ligner veldig på de jeg hadde. Men ikke tenk på det i dag, da sprekker du allerede, for da begynner stemmene å fortelle deg at i og med at du uansett skal spise da, kan du like så godt ta litt nå. Og den enorme stemmen som roper "aldri igjen???". 

Jeg kjenner igjen egen sorg i innlegget ditt, fra da jeg valgte kutt. Det er vanskelig å sette ord på det. Men det var en gjennomgripende følelse av hvor "kos" det var med sjokolade, hvordan jul og påske skulle være uten, hva skulle jeg glede meg til etter en arbeidsdag...  Det jeg virkelig skulle ønske jeg kunne formidlet til deg er at det føles helt merkelig ut nå at jeg har hatt det slik, at kos var så sterkt forbundet med godteri. Og hvor befriende det er å ha sommerferie, eller helg, uten at tanken på godteri eller is streifer hodet mitt. 

Anonymkode: 1e258...282

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga hypomani så har jeg tatt helt av med sukker, godteri etc. Så nå må jeg hente meg inn selv! 😅 Skal bare noen dager til så har jeg lyst på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Setter meg inn i "spis deg fri" nå. Er nå på 2. dag som sukkerfri. Det er første gang på minst et år. Jeg har hatt et utrolig høyt forbruk av mat, særlig sukker. Så dette er både herlig og vemodig... og helt nødvendig!

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er med! Setter meg inn i "spis deg fri" nå. Er nå på 2. dag som sukkerfri. Det er første gang på minst et år. Jeg har hatt et utrolig høyt forbruk av mat, særlig sukker. Så dette er både herlig og vemodig... og helt nødvendig!

Anonymkode: 408d8...f87

Koselig du slår følge!

Jeg er ferdig med en uke (man-søn). Kroppen føles fantastisk! Har mye mer overskudd og har mye mindre tankekjør rundt mat og Søtsaker. 
ts

Anonymkode: d8af6...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har GÅTT opp i vekt etter sukkerkuttet mitt. Kan ikke huske sist gang jeg veide så mye.

Men kroppen min har alltid vært rar sånn, den veier ofte minst når jeg spiser mest junk og så går jeg opp i vekt når jeg spiser sunt. Jeg tillater meg jo å spise sukker i helgene, så må egentlig bare le av det hele. Kjente dog i helga at jeg ble veldig daff dagen etter godteriinntak, så tror jeg kommer til å roe litt ned i helgene også.

Motivert for ny uke :) 

Anonymkode: dc591...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS :)

hvordan går det med deg?

Jeg er den som skrev på søndag, at jeg drev og satt meg inn i "spis deg fri". Kuttet sukker fredag, er fortsatt helt sukkerfri. Pussig nok går det utrolig lett? Er nå på 5.dagen uten noe tilsatt sukker. Fra et utrolig overforbruk, "gressing" hele dagen, konstant sug etter søtt og mat... nå spiser jeg annerledes og helt sukkerfritt. God respons fra kroppen og føler meg mindre oppblåst. Fire kilo ned på disse dagene, pussig nok 😕 Jeg synes det er utrolig rart at jeg ikke har mat- eller søtsug? Holder meg unna sukkerfri brus, pastiller osv også. Fra halvannen liter brus om dagen... Så rart, når kommer det store suget? Dette kan ikke være så lett, smellet må jo komme?

Siden vi er flere med anonymbruker, er jeg fra nå av "Godtetrollet" 

 

Anonymkode: 408d8...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 0.10):

Er det ikke koffeinet du får hodepine av? Altså, farris vil bli samme brus lignende opplevelsen, men for å kutte sukkeret i cola, er det ikke bedre med en overgang til sukkerfri cola/Pepsi Max eller lignende?

Anonymkode: d8af6...705

Får ikke hodepine 🙂 Men ja det fungerer sikkert for noen. Men sukkerfri brus er ikke så bra det heller og det var det jeg var avhengig av. Drakk flere flasker sukkerfri brus om dagen. Men Farris hjalp meg veldig å bli kvitt avhengigheten som en overgang. Så nå drikker jeg sjelden brus. Men tar meg ofte et glass Farris i stedet 🙂

Anonymkode: b08c9...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, TS :)

hvordan går det med deg?

Jeg er den som skrev på søndag, at jeg drev og satt meg inn i "spis deg fri". Kuttet sukker fredag, er fortsatt helt sukkerfri. Pussig nok går det utrolig lett? Er nå på 5.dagen uten noe tilsatt sukker. Fra et utrolig overforbruk, "gressing" hele dagen, konstant sug etter søtt og mat... nå spiser jeg annerledes og helt sukkerfritt. God respons fra kroppen og føler meg mindre oppblåst. Fire kilo ned på disse dagene, pussig nok 😕 Jeg synes det er utrolig rart at jeg ikke har mat- eller søtsug? Holder meg unna sukkerfri brus, pastiller osv også. Fra halvannen liter brus om dagen... Så rart, når kommer det store suget? Dette kan ikke være så lett, smellet må jo komme?

Siden vi er flere med anonymbruker, er jeg fra nå av "Godtetrollet" 

 

Anonymkode: 408d8...f87

Hei du! Hyggelig å høre fra deg og høre at det går så bra! 
Om vi kommer til å få en smell eller noe, vet jeg ikke. Jeg tror kanskje for min del at den værste tiden var første dagene. Og i tillegg til å holde meg helt unna + holde meg opptatt, så gikk det utrolig bra.

Tror som deg det er lurt å holde seg unna sukkerfrie alternativer. Ikke tenke at man «må» ha noe/tilføre noe søtt. Dessuten føler jeg meg heldig, at jeg spiser mat jeg har lyst på og som er bra næring for kroppen. Har alltid ett godt måltid som inkluderer frukt og bær hver dag og det er et skikkelig kosemåltid egentlig. 


Vektnedgang og at man ikke er oppblåst er også mine positive sider av dette. Elsker å ikke ende kvelden som oppblåst eller morgenen for den del. 

ts

Anonymkode: d8af6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...