Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.40):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Hadde jeg kunne ville jeg nok, er glad min lege har et sms system for når vi straks skal inn. Går ikke inn på venterommet før jeg får den

Anonymkode: 80f13...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.47):

Jeg var på et foreldremøte en gang, det var sikkert 100 personer i lokalet (før korona) og på den andre siden av rommet stod det ei gravid dame. Det tok lang tid før noen ga henne en stol. Han som gjorde det måtte bære stolen bort til henne mens læreren snakket. Han satt nærmere enn meg men likevel var det ganske mange i mellom. Han var forøvrig latino.

Anonymkode: 0ed46...145

Hvorfor kunne ikke du ta initiativet og tilby henne din stol, eller hjelpe henne? Virker som du synes det er uhørt at så mange ikke gjorde noe får å hjelpe henne med en stol, men selv så gjorde du ingenting? Kommentaren din hadde sett mye bedre ut, vis du hadde hjulpet henne. Da er det mere legitimt å kritisere andre i å ikke hjelpe til.

Endret av MegHer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å oppklare én ting: Jeg kan selvsagt ikke takke meg selv for å ha kommet "for sent" til å få sitteplass, når jeg hadde legetime kl.9 og legekontoret åpner kl.8. Tenker dere jeg skulle møtt opp en time før? Det hadde vel for det første ikke vært lov pga korona, og ikke hadde jeg orket det heller, når dagene de to siste ukene stort sett har blitt tilbrakt i liggende stilling på sofaen pga diverse plager pga nærstående fødsel.  Grunnen til at det var fullt, var at pasienter som hadde time tidligere enn meg ikke hadde kommet inn til legen enda. Jeg ser det også som svært usannsynlig at alle på venterommet hadde såpass alvorlig sykdom at de måtte sitte. De fleste er vel på legekontoret for mindre alvorlige ting? Jeg har i hvert fall aldri vært på legekontoret selv før med tilstander som gjør at jeg ikke kan stå.

Jeg er forøvrig ikke sur for at jeg ikke fikk sitteplass. Jeg skjønner at hvis jeg absolutt hadde trengt å sitte, så kunne jeg henvendt meg i resepsjonen eller spurt ut i rommet om jeg kunne få plassen til noen som ikke trengte den like mye. Det jeg stusser på, er om vi ikke er mer høflige og omsorgsfulle mot hverandre i samfunnet. Det kunne i hvert fall aldri falt meg inn å ikke tilby plassen min til en høygravid kvinne hvis jeg ikke var gravid selv, og kunne stå en stund uten å gå i gulvet. Jeg er derfor svært overrasket både over de på legekontoret, men kanskje enda mer over majoriteten av svarene her inne. 

Ts 

Anonymkode: ebc5f...8db

Nei, i disse dager tas faktisk mindre alvorlige ting som regel over telefon eller videokonsultasjon. Sist jeg var hos legen var det pga en postoperativ komplikasjon, jeg hadde vondt, var kvalm og svimmel, og hadde absolutt behov for stolen jeg satt på. Men du og dine like ser en slapp dame som ikke gidder gi vekk stolen sin. Uansett trenger du neppe å stå lenge om det var mange med time før deg på kontoret, da er jo de nestemann inn. Jeg er omsorgsfull og høflig, men ikke ovenfor gravide som generelt sett lager mye kødd i livet mitt med sine krav og forventninger, da forbeholder jeg meg retten til å ikke ta hensyn til den gjengen når jeg ikke må. 

Anonymkode: 06f1c...ac3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, i disse dager tas faktisk mindre alvorlige ting som regel over telefon eller videokonsultasjon. Sist jeg var hos legen var det pga en postoperativ komplikasjon, jeg hadde vondt, var kvalm og svimmel, og hadde absolutt behov for stolen jeg satt på. Men du og dine like ser en slapp dame som ikke gidder gi vekk stolen sin. Uansett trenger du neppe å stå lenge om det var mange med time før deg på kontoret, da er jo de nestemann inn. Jeg er omsorgsfull og høflig, men ikke ovenfor gravide som generelt sett lager mye kødd i livet mitt med sine krav og forventninger, da forbeholder jeg meg retten til å ikke ta hensyn til den gjengen når jeg ikke må. 

Anonymkode: 06f1c...ac3

Wow bitter much?

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg for eldre og funksjonshemmede, ikke gravide.

Anonymkode: 2c592...b5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, mange er redd for å antyde at noen er gravide også er det feil. 

Anonymkode: b2bbc...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.43):

Vanlig og vanlig. Kanskje disse menneskene hadde sine grunner til å ikke ta hensyn? Altså egne problemer? Kanskje noen av de ikke la ordentlig merke til deg? Kanskje noen var hos legen med angstproblematikk, og ikke turte å tilby deg plassen sin? 
 

Ikke tenk noe mer over det

Anonymkode: 53d2f...5d0

Jeg tror at noe av grunnen er at det nå er så vanlig å tenke at graviditet ikke er en sykdom. Mange er superspreke selvsagt. Jeg såg sikkert sprek ut selv men hadde det tungt hele svangerskapet egentlig. Hadde lavt blodtrykk og ble lett svimmel. Å stå i ro var verst. 
 

Ja takk til å reise seg for gravide (og eldre) hvis en selv er frisk nok. 
 

Husker en eldre dame som kom inn på bussen. Ingen gjorde mine til å reise seg på hennes ferd bakover i leting etter et sete. Jeg satt litt langt bak og bare ante hva som kunne skje. Bussen begynte å kjøre og damen falt fremover. Heldigvis hadde vi fått øyekontakt og jeg var påvei ut av setet for å tilby henne min plass. Så jeg tok henne imot når hun falt fremover. Litt selvskryt her. Men episoden minnet meg på å være oppmerksom på omgivelsene og menneskene rundt meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (På 7.6.2021 den 11.06):

Syns ikke du kan kreve plass hvis det allerede er fullt selvom du er gravid. Førstemann tiL mølla får sitte, akkurat som på buss og andre steder. 

Gravide kan få blodtrykksfall av å stå, selv tidlig i graviditeten med små mager. De kan oppleve å bli svimle og kvalme av å stå. Noen kan ha veldig vonde hofter.
Så de friske som kjenner til dette vil kanskje forstå at det er større behov for en gravid å få sitte enn en selv. 
Derfor var det vanlig før for friske å gi fra seg plassen sin:)

Anonymkode: 6063b...dcf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første svangerskap hadde jeg invalidiserende bekkenløsning. Da tok jeg en del buss/bane. Det var nok relativt tydelig på ganglaget at jeg hadde behov å sitte. Uten unntak var det voksne menn av utenlandsk opprinnelse som spratt opp og ga bort plassen sin, aldri etnisk norske personer. Det var såpass påfallende at jeg la merke til det. 

Anonymkode: 8d19c...e24

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av svarene på denne tråden. Nordmenn er så kalde og egoistiske at jeg har ikke ord. Vi lever i narsissistisk gullalder dessverre .

Anonymkode: 43444...a90

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gravide kan få blodtrykksfall av å stå, selv tidlig i graviditeten med små mager. De kan oppleve å bli svimle og kvalme av å stå. Noen kan ha veldig vonde hofter.
Så de friske som kjenner til dette vil kanskje forstå at det er større behov for en gravid å få sitte enn en selv. 
Derfor var det vanlig før for friske å gi fra seg plassen sin:)

Anonymkode: 6063b...dcf

Jeg ser ikke på folk som kommer på sÅ jeg kan ikke vite om folk er gravide, gamle eller ikke. Som jeg sa tidligere så har jeg nok med mitt inne på bussen pga det jeg sliter med selv. Håper de selv kan kontakte folk hvis de ønsket å sitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å bli helt oppgitt. Om dette er holdningen folk flest har til å ta vare på menneskene i samfunnet vårt spår jeg slutten på velferddstaten og generell høflighet og medmenneskelighet innen kort tid. Og til alle dere skrøpelige, selvrettferdige sutrere: det blir deres problem.
 

Selvfølgelig er det noen som er så skrøpelige at de ikke kan reise seg (tror de fleste har proklamert sine problemer i denne tråden allerede), men de er da heldigvis foreløpig ikke flertallet av personer tilstede i det offentlige rom - selv på et legekontor! 

Trist utvikling. Reiser meg selvfølgelig alltid for gravide, med mindre kulen er kjempeliten og de ser veldig spreke ut. Eldre også, om de er over alderen hvor en risikerer å fornærme, eller ser ustø/svekket ut på noen måte.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen selv i går. På veggen henger det en plakat. "Max 5 om gangen. Er stolene opptatt så vent på gangen." Altså kun 5 stoler, og da er det fult. Hvem ventet på gangen? Den som kom sist eller den som reiste seg for den gravide. (kommune med 0 smitte nå)

Anonymkode: f3efb...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da jeg var 8 mnd på vei måtte jeg stå på en busstur på 40 min fordi ingen reiste seg.😐🙄 heldigvis sa bussjåføren ifra

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jaggu mye pisspreik.

REIS DERE for eldre mennesker og høygravide damer, for faen.

Uansett hvor persilleblad dere måtte være, å reise seg for andre som virkelig trenger plassen, gjør deg ikke mer psykisk syk enn hva du i utgangspunktet måtte være.

Dæven så drittlei jeg er av alt som skal gjemmes bak svevende diagnoser. Dere hadde ikke overlevd lenge i et hardere samfunn enn det norske.

 

Anonymkode: 2d021...a92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 9.33):

Mens alle de som ikke er gravide gjerne kan falle og skade seg? Mildt sagt spesielt av bussjåføren. 

Anonymkode: 86929...d1f

Så da skulle bussen be alle som benytter ståplasser om å gå av? 

Som gravid har du større risiko enn andre for å skade deg, og du bære itillegg på et barn som er lite og sårbart. 

Er det vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 4ee71...b22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det er vanlig, folk gir faen og tenker meg meg meg, særlig nordmenn.

Anonymkode: cbf8c...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man tilby plassen sin bare fordi noen er gravid? Når man klarer å bli gravid, er jo kroppen faktisk ganske godt rustet. Ergo: trenger man å sitte, får man spørre selv. Spesielt på et legekontor. At man er gravid, betyr ikke at verden kretser rundt en.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er vanlig, folk gir faen og tenker meg meg meg, særlig nordmenn.

Anonymkode: cbf8c...d59

Har du noen spesifikk forskning/fakta å vise til som underbygger din påstand ? Begynner å få det der «nordmenn er så ego og kalde» langt opp i halsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så da skulle bussen be alle som benytter ståplasser om å gå av? 

Som gravid har du større risiko enn andre for å skade deg, og du bære itillegg på et barn som er lite og sårbart. 

Er det vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 4ee71...b22

Nei, bussjåføren skal kjøre bussen. Sjåføren aner ingenting om hvem som trenger sitte og hvem ikke. Strengt tatt hadde alle trengt å sitte, med setebelte på. Et under at det ikke skjer flere ulykker på bybussene med null belter og stappfullt i midtgangen.

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...