Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Ginavn said:

Når man er gravid er det stakkars. Som fødende er derimot holdningen "slutt å sipp, dette er naturlig, kroppen er skapt for dette, dette er smerte med mening blablabla"

Dessuten i dette samfunnet med lettkrenkete personer var sikkert noen redde for å spørre om du skulle sitte. I tilfelle du kom til å bite hodet av dem fordi de antok at du var stakkarslig pga graviditet 

enig, men det blir en annen debatt, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jolene skrev (1 time siden):

Nei.

Bruker å like innleggene dine men der mistet du min respekt

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (7 timer siden):

Er det opptatt går jeg lengre og finner et ledig sete, værre er det ikke. 

Skjønner ikke at det er noe problem å gå noen seter lengre bak.

ja om du klarer det så er jo det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.47):

Jeg var på et foreldremøte en gang, det var sikkert 100 personer i lokalet (før korona) og på den andre siden av rommet stod det ei gravid dame. Det tok lang tid før noen ga henne en stol. Han som gjorde det måtte bære stolen bort til henne mens læreren snakket. Han satt nærmere enn meg men likevel var det ganske mange i mellom. Han var forøvrig latino.

Anonymkode: 0ed46...145

Folk er duster.

Men heeelt på siden, hva er en latino i Norge? I USA betegner det jo folk fra Nord-, Mellom- og Sør-Amerika som er spansk/portugisisktalende. Tenker du på f eks en chilener? For de som er «latinoer» i Europa er jo de som snakker latinske språk, og dem kaller vi som oftest med nasjonalitet (franskmenn, spanjoler, italienere, portugisere) eller det litt mer unøyaktige søreuropeere. 

Anonymkode: 041c3...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

ja om du klarer det så er jo det fint. 

Alle klarer,det handler om vilje og hvor mye man synes synd i seg selv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuttifrutti843950 skrev (6 timer siden):

Bruker å like innleggene dine men der mistet du min respekt

Så enig.

Anonymkode: 5a8cb...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Jolene skrev (På 9.6.2021 den 21.43):

Hvorfor skal man tilby plassen sin bare fordi noen er gravid? Når man klarer å bli gravid, er jo kroppen faktisk ganske godt rustet. Ergo: trenger man å sitte, får man spørre selv. Spesielt på et legekontor. At man er gravid, betyr ikke at verden kretser rundt en.

Godt rustet? Haha, er du seriøs nå? Det første jordmor sa da jeg gikk første gang, fordi jeg følte meg så sliten allerede første trimester, var at nå er kroppen litt som en gammel skrøpelig bil. Det går an å ta hensyn når man bærer fram et tilskudd til den neste generasjonen som skal ta over når du er død, så jo - verden kretser faktisk litt rundt gravide på den måten. Hadde ikke folk blitt gravide, hadde ikke livet eller menneskeheten gått videre. Reis deg heller, det hadde jeg gjort og jeg er gravid selv, men ikke så mye som TS ennå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tuttifrutti843950 said:

Bruker å like innleggene dine men der mistet du min respekt

Har fått høre denne tidligere selv. Ser ikke helt at man har ansvar for å mene det samme som en annen, selv om vedkommende har likt mesteparten av ens innlegg tidligere.

Vårt ansvar er for oss selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

INGEN SIER AT ABSOLUTT ALLE KAN REISE SEG, INGEN TRENGER Å HØRE DIN UNNSKYLDNING HER!

Anonymkode: 5a8cb...5a0

Har du fått med deg overskriften som lurer på hvorfor folk ikke AUTOMATISK reiser seg for gravide? Det er mange grunner til det, så da må man godta at folk forklarer hvorfor.

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg på stappa buss høygravid, satt en gammel dame ved barnevogn plassene. Ellers flere ungdommer som hadde okkupert plassene og bussen kjørte som en gal. Jeg sleit skikkelig med å holde balansen, men ingen reiste seg. Etter par stopp reiser den gamle damen seg!! Og sier nå skal jeg av på neste så du kan få plassen min, beklager at jeg ikke greide gi deg setet mitt før men jeg har vond rygg, ungdommen her skulle latt deg sitte! 

Kunne ikke vært mer enig, er faktisk utrolig lite folkeskikk noen har! 

Og på vei tilbake med en annen buss var det en tulling som presset på sykkelen sin på en stappa buss på barnevognplassen, slik at en dame med barnevogn ikke kom seg på! Og han ignorerte bussjåføren helt når han sa at det ikke er plass til noe sykkel nå! Altså makan! Blir helt satt ut av noen mennesker jeg.. så lite respekt enkelte har for gravide og foreldre med småbarn og vogn. Er dere klar over at vi bidrar til at samfunnet går videre med å få barn? Vis litt respekt!

Og ja dette er typisk norge! Trenger ikke dra lenger sør enn frankrike der folk alltid hjelper med vogn og viker unna for gravide og barnevogn

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.44):

Det er normal folkeskikk å reise seg for eldre og høygravide. Handler om empati og solidaritet for et medmenneske.

Anonymkode: 73a63...caf

Det var ikke mitt valg at ts skulle bli gravid.

Anonymkode: d86c2...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke mitt valg at ts skulle bli gravid.

Anonymkode: d86c2...5c8

Gud, som jeg miskliker nordmenn merker jeg..

Anonymkode: 7e6d0...2a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.40):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Har du lagt merke til hvor mange som reiser seg å frigjør plassen sin til eldre idag. ?    Nei, det har utvilsamt skjedd ein holdningsendring hos mange yngre idag som ikkje er foreneleg med vanleg folkeskikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er nordmenn så kalde og egoistiske? 

Anonymkode: 43444...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele problemet med denne tråden her er at begge sider ikke klarer å slutte å tenke på dem selv. Mens begge sider på en måte har rett.

Det er sant at når du har VALGT å bli gravid så er det DITT problem i teorien. Selv om det er hyggelig at fremmede tar hensyn så er det ikke en RETT du har. Og det er viktig å huske at andre har sine ting og problemer å tenke på. Det er ganske stygt å forvente noe fra fremmede. Håpe på noe er greit, men å sette krav til noen som ikke kjenner deg er ganske egoistisk.

På den andre siden er det viktig å være medmennesker og hjelpe folk som trenger det. Hadde vært ganske kaldt å gå forbi et menneske som har falt og slått seg foreks. Ja du MÅ ikke hjelpe, men du burde. 

Når alt kommer til alt, så er det veldig HYGGELIG av noen som tilbyr seg plassen sin, men det gjør dem ikke automatisk uhyggelig om de ikke gjør det. Du har ingen rett til å dømme andre når du ikke kjenner dem.

Anonymkode: 6eda0...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var gravid for første gang for ca 15 år siden, stod jeg på bussen og var overrasket over at ingen reiste seg. Jeg la så merke til at det også var en annen person som stod på bussen litt lenger fremme. Denne personen var blind! På dette området synes jeg generelt at nordmenn burde skjerpe seg! (Er nordmann selv).

Anonymkode: 0f3bd...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutti843950 skrev (På 11.6.2021 den 2.01):

Bruker å like innleggene dine men der mistet du min respekt

Det er helt greit. Jeg mener man kommer lengre med å spørre om å sitte, enn å kreve. En krav-mentalitet er ikke noe jeg synes er veldig konstruktivt. Dialog fremfor krav, vil i de fleste tilfeller være det beste alternativet. Samfunnet i dag er i grunn blitt en blanding mellom de som føler seg krenket, offer og krav-mentalitet. Det er ikke noe som er veldig positivt for fremtiden. Man har et eget ansvar selv også, det ansvaret bør man vitterlig ikke overlate til fremmede. Selv har jeg en ryggskade, men det ser du ikke på meg der jeg sitter med høyhælte sko og venter. Hadde du spurt meg om å få sitte, hadde mest sannsynlig svaret blitt "nei" på grunn av ryggen min. Er det en dag jeg har migrene også, blir jeg fort veldig svimmel i tillegg. Det er derimot opplysninger jeg ikke er pliktig til å gi til noen. Folk har sine utfordringer, men det er jo ikke alle utfordringer som faktisk synes.

skruttveig skrev (23 timer siden):

Godt rustet? Haha, er du seriøs nå? Det første jordmor sa da jeg gikk første gang, fordi jeg følte meg så sliten allerede første trimester, var at nå er kroppen litt som en gammel skrøpelig bil. Det går an å ta hensyn når man bærer fram et tilskudd til den neste generasjonen som skal ta over når du er død, så jo - verden kretser faktisk litt rundt gravide på den måten. Hadde ikke folk blitt gravide, hadde ikke livet eller menneskeheten gått videre. Reis deg heller, det hadde jeg gjort og jeg er gravid selv, men ikke så mye som TS ennå! 

Jeg reiser meg ikke, da jeg trenger plassen selv. Dersom man trenger å sitte, får man heller spørre. Det at man i det hele tatt blir gravid, er jo faktisk et tegn på at kroppen fungerer. Dersom det er tungt, ja, da får man heller spørre da. At man skal enten kreve, eller forvente at folk reiser seg, blir litt barnslig og tåpelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om folk trengte  plassen selv? Jeg hadde heller ikke reist meg.

 

Anonymkode: 2fd83...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (På 7.6.2021 den 15.30):

Jeg gjør, men dessverre ikke mange med meg... hverken på buss/trikk eller andre ting. Syns det er leit. Da venninnen min gikk gravid med sin siste var det flere ganger jeg måtte be folk (unge folk som ikke tilsynelatende trengte sitteplass) flytte seg så hun fikk sitte.  Det burde ikke være nødvendig. Men, som mye annet - folkeskikken går ut med vaskevannet... 

hvordan vet du de ikke trengte sitteplass? Ikke alt kan sees utenpå kroppen 

Anonymkode: 2fd83...044

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...