Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Var på smekkfull buss som høygravid. Var ikke plass til et menneske til i den bussen. Sto most mellom folk. 

Bussjåføren stoppet bussen og sa at om ingen reiser seg for den gravide kvinnen kjører jeg ikke videre. Om vi må bråbremse og hun faller vil jeg ikke være ansvarlig for at barnet blir skadet. 

Anonymkode: 4ee71...b22

Mens alle de som ikke er gravide gjerne kan falle og skade seg? Mildt sagt spesielt av bussjåføren. 

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg opplevde én gang en nordmann som hjalp meg med vogna på bussen. Tror han var rusmisbruker, han så og hørtes sånn ut i alle fall. Jeg var litt skeptisk, men han var sååå forsiktig og så lykkelig over å kunne hjelpe. ❤️

Anonymkode: db2c3...70e

Fantastisk ❤ må si svarene og holdningene som kommer fram i tråden her skremmer meg..

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus. Denne tråden er helt utrolig. Ante meg at det var grunner til at folk ikke reiste seg oftere i Norge, men at de var så mange og elendige og kyniske - det visste jeg ikke. "Selvforskyldt". Ok, det er jo svært mange plager - som kommer av livsstil osv - hvordan i all verden skal man skape et empatisk og ålreit samfunn hvis man skal vurdere hvor mye skyld den som trenger hjelp eller støtte til enhver tid har for sin egen tilstand? "Gravid, du kan takke deg selv. Hold deg hjemme!" "Gammel, du kan takke deg selv, hvis du absolutt skal ta bussen". Herrejesus. Kanskje vi trenger et kollektiv kurs i høflighet og omtanke i hverdagen? 

Anonymkode: 364d7...671

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mens alle de som ikke er gravide gjerne kan falle og skade seg? Mildt sagt spesielt av bussjåføren. 

Anonymkode: 86929...d1f

Ja fordi de bærer ikke på et ekstra liv i tillegg!! Vanskelig å forstå?

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja fordi de bærer ikke på et ekstra liv i tillegg!! Vanskelig å forstå?

Anonymkode: c2b5e...67d

Det kjører stappfulle busser rundt hver dag der mange liv er i fare hele tiden. Strengt tatt burde ståplasser vært forbudt og setebelter på plass, men da hadde ikke folk kommet seg til jobb. Jeg tviler på at den samme sjåføren nekter å kjøre videre hvis det er ledige sitteplasser og noen velger å stå.

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser det er en del svar i tråden, og det er flott med så mye engasjement.

Jeg ser en del skriver at alle er på legekontoret for en grunn, så de er sikkert veldig syke. Det virker som om dere tror at alle andre, utenom meg, hadde kjempegod grunn til å være der. Jeg hadde selvsagt også en grunn til å være der. Jeg oppsøker ikke legen for moro skyld få dager før termin. 

Jeg ser noen skriver at de ikke visste det var vanskelig å stå som gravid. Å stå i seg selv går jo greit, men å bli stående på samme sted i 20 min + er problematisk. Jeg trodde dette egentlig var ganske ubehagelig når man ikke er gravid også.

Ts

Anonymkode: ebc5f...8db

Ingen som sier at du ikke har en grunn til å være der, vi sier bare at folk har hver sin grunn og du har dermed ikke noe mer rett enn resten når de også sliter. Da er det som en annen nevnte førstemann til mølla prinsippet. Og hvis du skjønner selv at det er ubehagelig å stå 20 minutter ++ for andre som ikke er gravide, så burde det ikke være så vanskelig for deg å skjønne at noen ønsker å sitte

Anonymkode: 2db88...5e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja fordi de bærer ikke på et ekstra liv i tillegg!! Vanskelig å forstå?

Anonymkode: c2b5e...67d

Ja, det er vanskelig å forstå. En bussjåfør skal jo ikke prioritere menneskeverd? Hvor mange tennåringer er en gravid kvinne verd, osv. Her i Bergen var det ganske vanlig at det sto rundt 20 personer i rushtiden (før corona), greit for bussjåføren at de dauer, men ikke en gravid? Det er jo en helt absurd ting å si.

"Om vi må bråbremse og hun faller vil jeg ikke være ansvarlig for at barnet blir skadet."

Han ser ikke seg selv ansvarlig for vanlige mennesker, med andre ord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jesus. Denne tråden er helt utrolig. Ante meg at det var grunner til at folk ikke reiste seg oftere i Norge, men at de var så mange og elendige og kyniske - det visste jeg ikke. "Selvforskyldt". Ok, det er jo svært mange plager - som kommer av livsstil osv - hvordan i all verden skal man skape et empatisk og ålreit samfunn hvis man skal vurdere hvor mye skyld den som trenger hjelp eller støtte til enhver tid har for sin egen tilstand? "Gravid, du kan takke deg selv. Hold deg hjemme!" "Gammel, du kan takke deg selv, hvis du absolutt skal ta bussen". Herrejesus. Kanskje vi trenger et kollektiv kurs i høflighet og omtanke i hverdagen? 

Anonymkode: 364d7...671

Hva med et kurs i kommunikasjon? Året er 2021 og vi får beskjed på repeat om at vi ikke skal generalisere. Gravide kvinner driver med crossfit, Inga på 84 løper halvmaraton, etc. etc. Jeg har selv støtt på folk som blir krenket hvis du tilbyr plass, og er noe tilbakeholden med å ta initiativet. Hvis jeg ser at personen letter etter et sete, tilbyr jeg sete mitt. Jeg kommer ikke til å "bryte inn" hvis personen står med airpods i ørene og stirrer ut vinduet.

Jeg gir sete mitt til alle som spør om det, da jeg er klar over at enkelte har sykdommer o.l. som gjør det vanskelig å stå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk sånn at det er seter på bussen som er reservert for eldre og gravide med klistremerker markert på! Så om noen er så frekke og ikke fjerner seg fra de setene når en gravid kommer på må man be dem fjerne seg selv ja

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvasiKonge skrev (25 minutter siden):

Ja, det er vanskelig å forstå. En bussjåfør skal jo ikke prioritere menneskeverd? Hvor mange tennåringer er en gravid kvinne verd, osv. Her i Bergen var det ganske vanlig at det sto rundt 20 personer i rushtiden (før corona), greit for bussjåføren at de dauer, men ikke en gravid? Det er jo en helt absurd ting å si.

"Om vi må bråbremse og hun faller vil jeg ikke være ansvarlig for at barnet blir skadet."

Han ser ikke seg selv ansvarlig for vanlige mennesker, med andre ord.

Wtf???? Her har vi prime eksempel på en nordmann skremmende!!

 

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Wtf???? Her har vi prime eksempel på en nordmann skremmende!!

 

Anonymkode: c2b5e...67d

Forklar, og gi meg rangstigen etter verdi. Hvem er i bunn og hvem er på topp?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare én ting: Jeg kan selvsagt ikke takke meg selv for å ha kommet "for sent" til å få sitteplass, når jeg hadde legetime kl.9 og legekontoret åpner kl.8. Tenker dere jeg skulle møtt opp en time før? Det hadde vel for det første ikke vært lov pga korona, og ikke hadde jeg orket det heller, når dagene de to siste ukene stort sett har blitt tilbrakt i liggende stilling på sofaen pga diverse plager pga nærstående fødsel.  Grunnen til at det var fullt, var at pasienter som hadde time tidligere enn meg ikke hadde kommet inn til legen enda. Jeg ser det også som svært usannsynlig at alle på venterommet hadde såpass alvorlig sykdom at de måtte sitte. De fleste er vel på legekontoret for mindre alvorlige ting? Jeg har i hvert fall aldri vært på legekontoret selv før med tilstander som gjør at jeg ikke kan stå.

Jeg er forøvrig ikke sur for at jeg ikke fikk sitteplass. Jeg skjønner at hvis jeg absolutt hadde trengt å sitte, så kunne jeg henvendt meg i resepsjonen eller spurt ut i rommet om jeg kunne få plassen til noen som ikke trengte den like mye. Det jeg stusser på, er om vi ikke er mer høflige og omsorgsfulle mot hverandre i samfunnet. Det kunne i hvert fall aldri falt meg inn å ikke tilby plassen min til en høygravid kvinne hvis jeg ikke var gravid selv, og kunne stå en stund uten å gå i gulvet. Jeg er derfor svært overrasket både over de på legekontoret, men kanskje enda mer over majoriteten av svarene her inne. 

Ts 

Anonymkode: ebc5f...8db

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var på smekkfull buss som høygravid. Var ikke plass til et menneske til i den bussen. Sto most mellom folk. 

Bussjåføren stoppet bussen og sa at om ingen reiser seg for den gravide kvinnen kjører jeg ikke videre. Om vi må bråbremse og hun faller vil jeg ikke være ansvarlig for at barnet blir skadet. 

Var heldigvis en ung utlending som da ga meg sin plass. Satt vel 30 studenter fra universitetet i bussen, alle de stirret bare mutt i gulvet. 

Jeg er flau av å være norsk iblant. 

Anonymkode: 4ee71...b22

Bussen er enda verre enn legesenteret for en gravid kvinne vil jeg tro, siden den er i bevegelse. Godt at det ordnet seg den gangen da :)

Kanskje det fins noen tiltak man kan ordne da? Som egne seter reservert for folk som trenger det av ulike grunner? Eller fins dette alt? 

Anonymkode: a8269...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legekontor er jo et sted der folk gjerne er syke, så for alt du vet var det mange av de andre i rommet som ikke orka å reise seg.

Mange blir også fornærma dersom noen spør om de vil sitte, så det er nok en del som rett og slett ikke tør å spørre. Trenger man å sitte, må man spørre selv, rett og slett. Å være gravid er ingen tilstand som automatisk gjør at man har krav på andres seter. Jeg hadde ikke behov for det da jeg var gravid, mange er i god form.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke! 

Jeg sliter med rygg og bekken pga prolapser. Noe som gjør at jeg ikke kan stå lenge om gangen. Det syns ikke på meg, men hos legen har jeg all rett til å sitte til timen min er klar.

Ikke alle gravide trenger å sitte selv om de er høygravide. Jeg var en av de som hadde en flott svangerskap uten mye vondt.

Har du vondt for å stå da spør du eller spør om resepsjonisten har en ekstra stol. 

At du klager over dette på et legekontor blir for dumt!

Anonymkode: 36cbe...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ukjentjente skrev (2 timer siden):

Så du vet hva som feilte alle andre på det legekontoret? Det er andre her som oppgir gode grunner for hvorfor de trenger sitteplassen selv, eller at de er så inn i egne tanker at de rett og slett ikke enset ts? Virker som mange elsker å snakke om hvor uforskammet vi er i Norge uten å vite noe som helst om settingen. hører om uforskammede nordmenn støtt og stadig men som en som tar kollektivt så og si daglig har jeg faktisk omtrent uten untak sett NORSKE (ja tenk det!) reise seg for eldre og gravide som kommer på bussen.. det tar ikke akkurat lange tiden før noen spretter opp. 
 

men det som irriterer meg er at det virker som noen her syns det er greit å formane folk vekk fra sin plass på en frekk måte. Hadde en høygravid eller venninne av en høygravid osv snakket sånn til meg så hadde jeg aldri flyttet meg.. som sagt kan man også ha sine grunner for å sitte og da er det veldig festlig å bli skjelt ut av fremmede. De som feks mener at de med angst bare kan reise seg og gå, ja da har dere ikke peiling på angst. 
Man kan spørre pent selvom man er gravid eller skrøpelig. 

og det at folk her påstår at utlendinger er så forbaska mye mer høflig enn nordmenn tror jeg ingenting på. Her jeg bor hat jeg stikk motsatt oppfatning.
 

Jeg synes du faktisk har en del gode poenger. I tillegg til usynlige sykdommer kan det være ting som angst, eller stress som gjør at man ikke merker omgivelsene så godt, som gjør at man ikke reiser seg. Eller man kan være redd for å fornærme. 

Jeg skjønner også at gravide, som enkelte andre, kan ønske sitteplass (spesielt hvis det tar lang tid uten). Jeg er usikker på hva som er beste løsning, men kanskje det å gå bort å spørre om det er noen som er villige til å stå kan funke. Ellers kanskje de kunne hatt egne seter på legekontorene som var reservert for folk som mener de trenger det, slik at ikke hvem som helst setter seg på akkurat de setene? 

Anonymkode: a8269...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.40):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Hvorfor spurte du ikke i resepsjonen om de hadde en ekstra stol? Du vet ikke hva som feiler disse som ikke reiste seg. 

Anonymkode: 2c592...b5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.40):

høygravid og har under èn uke igjen til termin.

Hadde jeg sett deg komme inn på legesenteret der jeg selv hadde sittet hadde jeg spurt deg om du ville sitte ja 😊 (med mindre jeg var døden nær selv selvfølgelig 😆 ) men da hadde jeg trolig ikke sittet i kø på legesenteret...Når man er høygravid er man stort sett veldig tung og det er mye ekstra å bære på så da hadde jeg stilt min stol til disposisjon ;) Som noen sier det er ikke alle som kan stå og det er jeg enig i. Man skal selvfølgelig ta hensyn til seg selv og egen helse ,det sier seg selv. Men om jeg bare skulle inn til sjekk o.l selv så hadde jeg selv reist meg for deg .Snakker kun for meg selv og hva jeg selv hadde gjort i en slik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ukjentjente said:

Så du vet hva som feilte alle andre på det legekontoret? Det er andre her som oppgir gode grunner for hvorfor de trenger sitteplassen selv, eller at de er så inn i egne tanker at de rett og slett ikke enset ts? Virker som mange elsker å snakke om hvor uforskammet vi er i Norge uten å vite noe som helst om settingen. hører om uforskammede nordmenn støtt og stadig men som en som tar kollektivt så og si daglig har jeg faktisk omtrent uten untak sett NORSKE (ja tenk det!) reise seg for eldre og gravide som kommer på bussen.. det tar ikke akkurat lange tiden før noen spretter opp. 
 

men det som irriterer meg er at det virker som noen her syns det er greit å formane folk vekk fra sin plass på en frekk måte. Hadde en høygravid eller venninne av en høygravid osv snakket sånn til meg så hadde jeg aldri flyttet meg.. som sagt kan man også ha sine grunner for å sitte og da er det veldig festlig å bli skjelt ut av fremmede. De som feks mener at de med angst bare kan reise seg og gå, ja da har dere ikke peiling på angst. 
Man kan spørre pent selvom man er gravid eller skrøpelig. 

og det at folk her påstår at utlendinger er så forbaska mye mer høflig enn nordmenn tror jeg ingenting på. Her jeg bor hat jeg stikk motsatt oppfatning.
 

herregud. På et fullt legekontor har jeg virkelig vanskelig for å tro at INGEN kunne gi plassen sin til en høygravid dame. 

Det burde være en selvfølge å tilby sitteplass til gravide på offentlig transport o.l. Jeg har tatt kollektivt i hele mitt voksne liv og har aldri sett gravide "formane" folk vekk fra plassen sin. Derimot har jeg sett, gang på gang, gravide og eldre som går på bussen, uten å bli tilbudt en eneste plass. Folk kikker ut av vinduet, i gulvet eller på telefonenen sine. Unntakene er faktisk  svært ofte utlendinger og innvandrere. 

På høy tid at kollektiv transport begynner å ha egne plasser holdt av for eldre og gravide. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etniske nordmenn har blitt mye mer egoistiske, selvsentrerte og med mindre høflighet enn for bare en generasjon siden.

Selvfølgelig kan det være noen som har mer behov for å sitte en TS. Og i en del tilfeller kan man ikke se det. Men at det gjelder alle er veldig lite sannsynlig. Det er mange friske som er innom legekontoret og mange med helsetilstander som ikke gjør det spesielt belastende å stå. Nei, gravide er ikke universets sentrum. Ikke en gang mennesker eller jorda er det. Men man kan da ta litt hensyn til hverandre for det.

Høfligheten forsvinner. Når jeg var liten og det ble åpnet en ny kasse i butikken sørget man for at de som sto i den opprinnelige køen ble fordelt i rekkefølge på begge køene.  Nå betaler folk for seter på fly og vil ikke flytte seg hvis det kommer noen som trenger setet mer en de selv. En gang jeg reiste meg for en gravid dame var det en fyr som sto nærmere som snappet setet før hun fikk satt seg. På Internett og i kommentarfelt viser folk ingen hensyn, selv i tråder om temaer som i liten grad engasjerer og berører de.

Det er også mitt inntrykk at mange utlendinger er høfligere enn etniske nordmenn. Blant disse er klart muslimske unge menn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...