Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Takk for tilbakemeldinger. 

Jeg vet selvsagt ikke hvor syke de andre var, men her jeg bor er det fortsatt lett å få legetime, og ikke vanlig med videokonsultasjon. Jeg tviler litt på at alle de ca.15 personene som satt der var for syke til å ikke kunne stå. Jeg er slank ellers, så jeg mener selv det er åpenbart at jeg er gravid og ikke overvektig,  nå få dager fra termin.

Jeg kunne selvsagt sagt ifra hvis jeg ikke klarte å stå, men jeg ville ikke være til bry og tenkte jeg fikk stå så lenge jeg klarte, og så fikk jeg heller spørre om å få plassen til noen hvis det ikke gikk. Og ja, jeg reiser meg selvsagt selv for andre jeg ser trenger det. Jeg har riktignok aldri vært i en situasjon hvor jeg har trengt å reise meg for en gravid selv, men har flere ganger reist meg for eldre, bl.a på legekontor.

Ts

Anonymkode: ebc5f...8db

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var på et foreldremøte en gang, det var sikkert 100 personer i lokalet (før korona) og på den andre siden av rommet stod det ei gravid dame. Det tok lang tid før noen ga henne en stol. Han som gjorde det måtte bære stolen bort til henne mens læreren snakket. Han satt nærmere enn meg men likevel var det ganske mange i mellom. Han var forøvrig latino.

Anonymkode: 0ed46...145

Anonymkode: b8ca0...04b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

På et venteværelse til et legekontor kan du rett og slett ikke vente at noen skal reise seg! De aller fleste er jo der fordi de er syke og da kan det faktisk hende at de har større behov for å sitte enn hva det du har, til tross for graviditet! Så forhåpentligvis har du lært av dette - neste gang så spør du om en stol og ikke forvent at noen er tankelesere!

Jeg er en av de som ikke reiser seg for andre, jeg gjorde det før og trosset smertene jeg fikk av å stå, men så fikk jeg endelig en diagnose på smertene mine, og etter det bestemte jeg meg for at jeg ikke vil ofre det neste døgnet i et smertehelvete for at noen andre skal få sitte. Til ytterst nød kan jeg sette meg ned på gulvet om det kommer en til, men da kun om det er åpenbare grunner for å tilby en stol, som f.eks alderdom eller krykker.

Anonymkode: 5f70c...a8b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nei, nordmenn gjør ikke det. Jeg har bare bedt om å Få sitte.

Anonymkode: 06196...1ab

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iso1
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Jeg har opplevd at en bussjåfør har tatt mikrofonen og spurt om passasjerene ikke har oppdragelse. Da det ikke var noen som reiste seg og ga plassen sin til ei dame i 80-årene. 

Hva vet noen om at de ikke ga fra seg plassen fordi de selv trengte plassen? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laffatus

De som er hos legen er syke  så de trenger og sitte  har du tenkt tanken

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, kan jo være de var redde for å fornærme, for eksempel ved at de ikke var sikre på om du er gravid eller eventuelt litt overvektig.

Ellers var ikke jeg helt klar over at det kan være såpass tungt å stå når man er gravid (har aldri vært gravid selv, og ikke noen av mine nærmeste venninner har vært det heller). Det er kanskje dumt av meg å ikke ha tenkt så mye over dette, men det er mulig at noen av de du møtte heller ikke tenkte over at det kan være tungt for deg å stå i den situasjonen. Ellers kanskje de bare satt litt i sin egen verden, eller var sjenerte. 

Kanskje du kunne satt deg på gulvet? Så kanskje noen hadde kommet bort og spurt deg om du ville ha plassen deres når de så at du måtte sette deg ned. 

Anonymkode: a8269...fa2

Sette seg på gulvet som høygravid? Altså, jeg har aldri vært gravid selv, men hvis man ikke forstår at det sannsynligvis er rimelig heavy og karre seg opp igjen i stående når man som høygravid har dumpet ned på gulvet er man rimelig "kort". At høygravide setter seg på gulvet på et legekontor vil jo i seg selv være såpass oppsiktsvekkende og merkelig oppførsel at mulig hun hadde blitt hentet inn av legepersonalet umiddelbart uansett.

Anonymkode: 62bd6...d5b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Blir for dumt å si at alle de som er hos legen er syke og MÅ sitte. Jeg har vært hos legen flere ganger uten være syk i den forstand og kunne fint tilbudt stolen min til en gravid kvinne eller en synlig eldre og skrøpelig person uten at de hadde trengt å måtte spørre. Mange er hos legen for å ta vanlig kontroll eller få resept osv. Da jeg var ung og tok bussen så pleide jeg alltid å reise meg for eldre folk, og det satte de pris på. Men jeg har opplevd å ha med min synlige skrøpelige bestemor i bussen der en ungdom på trass nektet å flytte foten sin fra setet foran. Det er så kvalmt oppførsel. Kanskje greit å legge til at jeg er ung og utenlandsk, det er svært stor del av min kultur å respekere de som er eldre, og til og med godt voksne folk. 

Anonymkode: b2750...15b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ser veldig lite på folk rundt meg på et legekontor. Litt fordi jeg sitter på telefonen, og litt fordi jeg tenker at ingen vil føle seg observert når de er hos legen. Når det gjelder gravide, tilbyr jeg dem plassen min dersom det er synlig at de har bruk for det, altså dersom de går ustøtt, det er synlig at det er tungt, eller de lener seg mot noe tydelig for å søke støtte. Jeg tilbyr ikke automatisk stolen bare fordi noen er gravid.

Anonymkode: ae088...0b2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg reiser meg alltid for gravide, og når jeg var gravid selv reiste jeg meg for de som bar tyngre enn meg. Ulempen med å reise seg for gravide er at det er ca 50/50 om du får kjeft eller takk tilbake.. 

Anonymkode: 3006d...ebb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Herregud, så mye selvrettferdige sytere det var i denne tråden. Alle er visst så skjøre og svake at å ofre plassen sin for andre som kanskje trenger den mer er helt utenkelig. I stedet serveres det tirade på tirade med sob stories om eget liv. Dere som har så mange vondter og som føler for å forsvare dere, vit at TS' innlegg neppe var adressert til dere. Dere har åpenbart mer enn nok med dere selv. Men på et venterom fullt av folk vil jeg tippe at iallfall 50% hadde mindre vondt av å stå på sine egne ben enn TS. 

La oss heller fremme en holdning om å ta hensyn, først og fremst, og de som av andre årsaker ikke kan ta den støyten det er å gi fra seg setet sitt, kan heller applaudere de som gjør det fremfor å forsure omgivelsene med sin selvrettferdighet. Da kan de i det minste håpe på at andre vil yte dem den omtanken neste gang det er deres tur til å motta en hjelpende hånd. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skreppamedleppa

Graviditet er ingen sykdom. Av og til reiser jeg meg, men det er overhode ikke alltid nei. Mangen andre jeg ville reist meg for enn gravide..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Reiser meg for folk som ser skrøpelige ut. Har fått tilsnakk fra folk som har blitt fornærmet over at jeg tilbød plassen min. Tror enkelte ser det som frekt å bli tilbudt plass. At folk ser på de og tror de er for sjukelige, gamle og svake til å stå selv. 

Anonymkode: ba476...8bc

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå bor ikke jeg i Norge, men her er det sånn at de reserverte setene på kollektivtransporten er merka eldre, folk med handikapp eller gravide. Det er gjennomgående for alle prioriterte køer her, og kanskje av den grunn reagerer folk instinktivt på gravide eller folk med småbarn; de gir fra seg plassen. Folk reiser seg mye oftere her enn i Norge.

Jeg tror dog svarene på dette forumet sier mye om hvorfor folk ikke reiser seg. "Du er ikke sentrum i universet" + en haug med likes. Ansvarsfølelsen eller i det hele tatt følelsen av at man er en del av et samfunn, hvor vi alle før eller siden trenger hverandres omsorg og omtanke, er ikke på topp. 

Anonymkode: 364d7...671

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (10 minutter siden):

Graviditet er ingen sykdom. Av og til reiser jeg meg, men det er overhode ikke alltid nei. Mangen andre jeg ville reist meg for enn gravide..

Det er ingen sykdom, men det er en tilstand som gjør at man er svakere og kan gjøre stadig færre ting på egen hånd. Ingen sykdom, men definitivt ingen normaltilstand heller. Og jo lengre uti svangerskapet, jo mer behov for assistanse har man. Alderdom er heller ikke en sykdom, men en naturlig utvikling, likevel er vi enige om at vi reiser oss for eldre. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Novellemonster

Jeg for min del tror jeg hadde blitt redd for å fornærme noen ved å reise meg 😂 Noen gravide eller eldre ville jo sikkert dratt en "Nei vet du hva, jeg er da ikke så dårlig til. Klarer da å stå!" Husker jeg en gang var på bussen og ei dame reiste seg for en eldre kvinne som kom på, og hun ble dritfornærma og nekta å ta plassen hennes

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, så mye selvrettferdige sytere det var i denne tråden. Alle er visst så skjøre og svake at å ofre plassen sin for andre som kanskje trenger den mer er helt utenkelig. I stedet serveres det tirade på tirade med sob stories om eget liv. Dere som har så mange vondter og som føler for å forsvare dere, vit at TS' innlegg neppe var adressert til dere. Dere har åpenbart mer enn nok med dere selv. Men på et venterom fullt av folk vil jeg tippe at iallfall 50% hadde mindre vondt av å stå på sine egne ben enn TS. 

La oss heller fremme en holdning om å ta hensyn, først og fremst, og de som av andre årsaker ikke kan ta den støyten det er å gi fra seg setet sitt, kan heller applaudere de som gjør det fremfor å forsure omgivelsene med sin selvrettferdighet. Da kan de i det minste håpe på at andre vil yte dem den omtanken neste gang det er deres tur til å motta en hjelpende hånd. 

Amen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hannah80
Iso1 skrev (44 minutter siden):

Hva vet noen om at de ikke ga fra seg plassen fordi de selv trengte plassen? 

De så rimelig spreke ut disse ungdommene fra den videregående skolen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skreppamedleppa
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ingen sykdom, men det er en tilstand som gjør at man er svakere og kan gjøre stadig færre ting på egen hånd. Ingen sykdom, men definitivt ingen normaltilstand heller. Og jo lengre uti svangerskapet, jo mer behov for assistanse har man. Alderdom er heller ikke en sykdom, men en naturlig utvikling, likevel er vi enige om at vi reiser oss for eldre. 

Viss jeg har vondt i kroppen eller andre har vondt så synes jeg det er helt blåst at noen skal ha mer rett til å sitte bare fordi de skal ha en unge.., du får mene at det er egoistisk som bare det men sånn tenker jeg. Og sånn tenker de fleste i samfunnet også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Problemløseren
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Ja de burde tilbudt plass, men du overlevde nok å stå litt allikevel

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...