Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, kan jo være de var redde for å fornærme, for eksempel ved at de ikke var sikre på om du er gravid eller eventuelt litt overvektig.

Ellers var ikke jeg helt klar over at det kan være såpass tungt å stå når man er gravid (har aldri vært gravid selv, og ikke noen av mine nærmeste venninner har vært det heller). Det er kanskje dumt av meg å ikke ha tenkt så mye over dette, men det er mulig at noen av de du møtte heller ikke tenkte over at det kan være tungt for deg å stå i den situasjonen. Ellers kanskje de bare satt litt i sin egen verden, eller var sjenerte. 

Kanskje du kunne satt deg på gulvet? Så kanskje noen hadde kommet bort og spurt deg om du ville ha plassen deres når de så at du måtte sette deg ned. 

Anonymkode: a8269...fa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Men hvis du skulle se det at noen trenger å få satt seg, så synes jeg at du burde ofre plassen om du er i stand til det. 

Pga min angst blir det vanskelig å kommunisere med folk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var høygravid reiste jeg meg for eldre, og først da var det andre som hev seg på ballen. 

Så folk tenker rett og slett ikke, følger ikke med. Gjør mot andre det du ønsker andre skal gjøre for deg, og si i fra om du trenger noe. 

Anonymkode: 01ba6...d27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er andre mennesker som også trenger å sitte. Jeg ser f.eks ut som en frisk 30-åring, men jeg svimer av om jeg står oppreist i mer enn 10 min. Jeg er også helt utmattet, og har ikke noe ekstra energi å bruke på å bevege meg mer enn strengt nødvendig. Den turen til legen er utrolig tung for meg. Derfor trenger jeg å sitte, og kan ikke tilby andre plassen. 

Som andre skriver, legekontoret er kanskje det siste stedet du bør forvente at folk gir fra seg setet. 

Når det er sagt - folk som meg er overalt. Husk det neste gang dere ser en yngre person sitte på spesialseter, eller spørre om å få sitte selv om de ikke er gravide. Det er utrolig mange skjulte sykdommer, du kan ikke se på folk om de trenger det :)

Anonymkode: 4c425...a28

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre observert dette flere ganger på buss og t-bane. Det er vanlig folkeskikk å reise seg for eldre og gravide!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært hendelser hvor folk blir fornærmet over å ha blitt tilbudt plass. Vil du ha plass, kan du gå nærmere og spørre om noen kan tilby plassen sin.

Anonymkode: 004a4...5f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja slik er det blitt i Norge. Bare utlendinger som reiser seg på bussen har jeg merket. 

I Spania var det en person foran meg i kø på butikken. De åpnet allikevel en egen kasse kun til meg pga gravid. Litt sprøtt hvor store forskjeller det er æ fra Norden og resten av Europa. 

Anonymkode: 4ee71...b22

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 minutt siden):

Har dessverre observert dette flere ganger på buss og t-bane. Det er vanlig folkeskikk å reise seg for eldre og gravide!

Ja, det er vanlig folkeskikk, men har du hørt om usynlig sykdom? Man kan være ung og se frisk ut, men være veldig syk og trenge det setet. Av og til skulle jeg gjerne hatt en button eller noe som sa "usynlig syk, trenger et sete" (slik de har i England), for jeg har fått så mange stygge blikk og har måtte si "beklager, jeg er syk og må også sitte". Får fremdeles stygge blikk fra andre som heller ikke reiser seg. Det er vondt altså.

Anonymkode: 4c425...a28

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (15 minutter siden):

Syns ikke du kan kreve plass hvis det allerede er fullt selvom du er gravid. Førstemann tiL mølla får sitte, akkurat som på buss og andre steder. 

Jeg har opplevd at en bussjåfør har tatt mikrofonen og spurt om passasjerene ikke har oppdragelse. Da det ikke var noen som reiste seg og ga plassen sin til ei dame i 80-årene. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja slik er det blitt i Norge. Bare utlendinger som reiser seg på bussen har jeg merket. 

I Spania var det en person foran meg i kø på butikken. De åpnet allikevel en egen kasse kun til meg pga gravid. Litt sprøtt hvor store forskjeller det er æ fra Norden og resten av Europa. 

Anonymkode: 4ee71...b22

Her er det fokus på likestilling og at graviditet er ingen sykdom. Det er jo noe en har valgt sjøl og bør ta konsekvensene, og ikke leve på at andre er greie mot deg. 

Ironivarsel. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse  tider er det færre pasienter som møter opp på legekontoret og mange har videotime, så da  må man nesten anta at de andre som sitter der sliter med egne ting som sykdom eller psykiske ting.  Jeg er hos legen fast hver uke og jeg er en av de som ikke ville reist meg opp for noen om de ikke direkte så dårlige ut uavhengig om de er gravid eller ikke. 

Kan du ikke bare si i fra til legesekretær at du trenger å sitte? 

Anonymkode: a457b...808

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Jeg har opplevd at en bussjåfør har tatt mikrofonen og spurt om passasjerene ikke har oppdragelse. Da det ikke var noen som reiste seg og ga plassen sin til ei dame i 80-årene. 

Så fantastisk av den sjåføren 😎

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Hvordan syke var de som satt? Det er litt vanskelig og dømme hvem som hadde mest behov for og sitte. Generelt har folk blitt dårligere på og reise seg for eldre og gravide. Det går litt begge veier. Har man prøvd et par ganger og reise seg for gravide og får svar « jeg er gravid , ikke syk « , eller for eldre « er du frekk, jeg da frisk som en fisk «. Samfunnet har endret seg på alle måter. Jeg tror hvis en sier at en har behov for og sitte , så vil noen med glede hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser meg gjerne for gravide! Må ha en vegg å støtte meg til, og helst noe å holde meg fast i da, men det er ikke så farlig om jeg besvimer...

Greit at graviditet ofte er synlig, men å tro at graviditet gjør en viktigere enn resten av befolkningen, og at man har fortrinnsrett til sitteplasser foran noen som har fysiske skader/sykdommer er ugreit. Hvorfor har du som gravid mer rett på en stol enn jeg som sliter med svimmelhetsanfall? Hvorfor må jeg eventuelt opplyse deg om mine lidelser og forklare hvorfor jeg ikke reiser meg? Mister jeg retten til å verne om mitt privatliv fordi DU har valgt reprodusere deg? 

Joda, mange reiser seg ikke fordi de mangler folkeskikk, men nå er det mange gravide som også mangler folkeskikk...

 

Anonymkode: a805f...513

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det er vanlig folkeskikk, men har du hørt om usynlig sykdom? Man kan være ung og se frisk ut, men være veldig syk og trenge det setet. Av og til skulle jeg gjerne hatt en button eller noe som sa "usynlig syk, trenger et sete" (slik de har i England), for jeg har fått så mange stygge blikk og har måtte si "beklager, jeg er syk og må også sitte". Får fremdeles stygge blikk fra andre som heller ikke reiser seg. Det er vondt altså.

Anonymkode: 4c425...a28

Jeg er helt enig med deg. Det burde absolutt finnes en slik button i Norge også, selv om man ikke skulle trenge det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gravide er ikke sentrum i universet. 

Anonymkode: dca17...388

Det finnes selvfølgelig kun de to ytterpunktene, ingenting i midten. 
Enten er gravide sentrum i universet eller ingenting å ta hensyn til i det hele tatt. 
Glad jeg slipper å kommunisere med deg på jevnlig basis, det må være giftig for folk rundt deg. 

Anonymkode: 60936...522

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola
Zooey skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Det burde absolutt finnes en slik button i Norge også, selv om man ikke skulle trenge det.

Jeg har sånn ufør kort som skal sikre meg plass på setene som er reservert gravide, uføre og eldre på banen og buss. Det har bare ikke skjedd at jeg har gått inn på en full bane og viftet med kortet og ropt « er det noen som sitter ulovlig her? « 😅 ubrukelig løsning. Ja, en button hadde vært bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nordmenn er blitt en gjeng egoistiske drittsekker. Eier ikke folkeskikk lengre, det er så forrige århundre. Meg meg og atter meg. De eneste som virker å ha beholdt litt respekt for svakere er unge muslimske menn. Jeg har vært gravid og gått med vogn i buss og trikk og det er disse som hjalp. Blonde blåøyde Nordmenn er blind for omgivelsen og tenker tydeligvis som #2: "Gravide er ikke sentrum av universet". Herregud.

Anonymkode: 9249b...904

At folkeskikken kunne vært bedre skal jeg være enig i, men det gjelder da virkelig mange forskjellige folk og ikke bare de norske.

Hva har forresten hår- og øyefarge med personlige egenskaper å gjøre?

47 minutter siden, Hannah80 said:

Jeg har opplevd at en bussjåfør har tatt mikrofonen og spurt om passasjerene ikke har oppdragelse. Da det ikke var noen som reiste seg og ga plassen sin til ei dame i 80-årene. 

Fantastisk, flere sånne sjåfører!

Anonymkode: ede53...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk helt skjønner hva det betyr å være gravid. Det er som å bære en baby. Tungt.

Flaut at vi nordmenn har blitt slik, jeg har lagt merke til det samme selv: Folk reiser seg ikke for eldre og gravide lengre. 

Så tilbake til deg selv, HI: Har du selv reist deg for gravide og eldre? Hvis ikke, vet du kanskje selv svaret på ditt eget spørsmål?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at folk ikke tenker over det. Har flere ganger tatt meg selv i å stå og se på en gravid dame, uten at jeg har ofret en tanke at hun er gravid. I tillegg så kan det være at folk har usynlige sykdommer som du ikke ser. Har selv kroniske ryggplager og da er det deilig å kunne sette seg ned å hvile litt. I tillegg til at jeg sliter med en meget anspent nakke. Da orker jeg ikke stå etter en lang dag for da blir det bare verre eller fremkaller smertene

Anonymkode: 2db88...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...