Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det her er baksiden med at damer og samfunnet generelt idag er blitt så lettkrenket! Hvem fan tørr å gjøre noe i det offentlige rom i frykt for å bli uthengt på FB, SNAP, Tiktok og KG....

 

Anonymkode: 0e3ec...441

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ingen sykdom, men det er en tilstand som gjør at man er svakere og kan gjøre stadig færre ting på egen hånd. Ingen sykdom, men definitivt ingen normaltilstand heller. Og jo lengre uti svangerskapet, jo mer behov for assistanse har man. Alderdom er heller ikke en sykdom, men en naturlig utvikling, likevel er vi enige om at vi reiser oss for eldre. 

Anonymkode: 364d7...671

Det er jeg veldig enig med deg i. Men det jeg ikke forstår er hvorfor de som er gravide er i særstilling i forhold til andre som har skjult sykdom/tilstand som kanskje sliter mer. 

Anonymkode: a457b...808

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør, men dessverre ikke mange med meg... hverken på buss/trikk eller andre ting. Syns det er leit. Da venninnen min gikk gravid med sin siste var det flere ganger jeg måtte be folk (unge folk som ikke tilsynelatende trengte sitteplass) flytte seg så hun fikk sitte.  Det burde ikke være nødvendig. Men, som mye annet - folkeskikken går ut med vaskevannet... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå bor ikke jeg i Norge, men her er det sånn at de reserverte setene på kollektivtransporten er merka eldre, folk med handikapp eller gravide. Det er gjennomgående for alle prioriterte køer her, og kanskje av den grunn reagerer folk instinktivt på gravide eller folk med småbarn; de gir fra seg plassen. Folk reiser seg mye oftere her enn i Norge.

Jeg tror dog svarene på dette forumet sier mye om hvorfor folk ikke reiser seg. "Du er ikke sentrum i universet" + en haug med likes. Ansvarsfølelsen eller i det hele tatt følelsen av at man er en del av et samfunn, hvor vi alle før eller siden trenger hverandres omsorg og omtanke, er ikke på topp. 

Anonymkode: 364d7...671

Det er oppmerkede seter på kollektivtransport her og. Ihvertfall på bussene. Det er de klappsetene som er der de også henviser barnevogner til. 

Anonymkode: ba476...8bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit ikke hvorfor de var der. Samboer ser frisk ut, men har en bevegelsehemning som gjør at hen ikke kan stå for lenge. Hen ville dermed ikke kunne reise seg for deg.

Anonymkode: 05fc6...338

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste på legekontoret har nok en grunn til å være der. Er det automatikk i at man skal reise seg for en ung sprek gravid selv om man både veier mer og har diverse tilstander? Et legekontor bør ha nok stoler til alle på venterommet, men det er en annen sak.

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var på legekontoret. Selv om folk er 35 år gamle er det ikke gitt at de har energi til å gi fra seg plassen, og de kunne jo heller ikke vite at du forventet det.

Når jeg sitter på legekontoret er jeg som regel døden nær, så vil helst kunne sitte.

Anonymkode: 91cca...fe3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (16 minutter siden):

Jeg gjør, men dessverre ikke mange med meg... hverken på buss/trikk eller andre ting. Syns det er leit. Da venninnen min gikk gravid med sin siste var det flere ganger jeg måtte be folk (unge folk som ikke tilsynelatende trengte sitteplass) flytte seg så hun fikk sitte.  Det burde ikke være nødvendig. Men, som mye annet - folkeskikken går ut med vaskevannet... 

tilsynelatende… hva vet du om hva som skjer på innsiden av disse unge folkene egentlig? Dette med å bli beordret opp av et sete har jeg opplevd flere ganger, som regel sier jeg nei og nekter å flytte meg! Blir jeg derimot spurt fint og det bare er et kort stykke igjen og sjansen for å få et nytt sete er stort, kan jeg til nød gjøre det da. 
Men en dag satt jeg i et smertehelvete og bare gledet meg til å komme hjem slik at jeg kunne krølle meg sammen og sove mens jeg pustet meg gjennom smertene, orket ikke å følge med på hvem som kom og gikk og var inne i min egen verden slik at jeg ikke skulle bryte totalt sammen før jeg hadde kommet meg hjem! Plutselig står det en kjerring foran meg og beordrer meg opp slik at en gravid kvinne kunne få sitte, kanskje det var deg!? og jeg ble så sjokkert og satt ut at jeg ikke klarte å gjøre annet enn å reise meg for hun var så ufyselig og stygg mot meg! Men mens jeg stod der og håpet at noen andre kom til å gå av sånn at jeg kunne sette meg var jeg nære ved å besvime opptil flere ganger! Jeg er god til å holde masken fordi jeg er usynlig syk, og pga at ingen ser at jeg er syk har jeg møtt ekstremt mye motgang, det er ingen som vil tro at en ung kvinne som meg er syk og ikke kan bruke mine tilsynelatende friske bein slik jeg burde kunne ha gjort, og det får jeg ofte høre…

Så husk, det handler ikke alltid om folkeskikk!

Anonymkode: 5f70c...a8b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så husk, det handler ikke alltid om folkeskikk!

Neida, Visste vel at den der kom.... Bak ab og greier ;) 

noen ganger kan man ikke se det, noen ganger kan man. MEN: dersom det er helt forjævlig for deg å reise deg for andre, så er det lov å si fra. Men det skal man jo ikke gjøre her. Man skal bare stilltiende akseptere å ha det helt forjævlig vondt akkurat da, fordi at man ikke tør å si fra. Like teit som alt annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (3 minutter siden):

Neida, Visste vel at den der kom.... Bak ab og greier ;) 

noen ganger kan man ikke se det, noen ganger kan man. MEN: dersom det er helt forjævlig for deg å reise deg for andre, så er det lov å si fra. Men det skal man jo ikke gjøre her. Man skal bare stilltiende akseptere å ha det helt forjævlig vondt akkurat da, fordi at man ikke tør å si fra. Like teit som alt annet. 

Ikke meg du siterte, men å bli beordret opp fra en sitteplass som man allerede sitter på og det å spørre høflig om noen kan flytte seg fordi man er gravid og har vondt er to helt forskjellige ting.  Folkeskikk går BEGGE veier. 

Anonymkode: a457b...808

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (15 minutter siden):

Neida, Visste vel at den der kom.... Bak ab og greier ;) 

noen ganger kan man ikke se det, noen ganger kan man. MEN: dersom det er helt forjævlig for deg å reise deg for andre, så er det lov å si fra. Men det skal man jo ikke gjøre her. Man skal bare stilltiende akseptere å ha det helt forjævlig vondt akkurat da, fordi at man ikke tør å si fra. Like teit som alt annet. 

Ja, og hva så? Man kan fint være anonym uten at det skal bli brukt mot en! 
Dessuten, tenker du ikke på at folk kan ha vanskelig for å si imot sånne idioter som tror de vet alt om andre og derfor mener at de kan reise seg for gravide!? Jeg er nok for optimistisk når det gjelder dine svar, men tenk over det likevel du!😉

Og du, det er som den andre ab’en her sier - folkeskikk går begge veier!

Anonymkode: 5f70c...a8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sette seg på gulvet som høygravid? Altså, jeg har aldri vært gravid selv, men hvis man ikke forstår at det sannsynligvis er rimelig heavy og karre seg opp igjen i stående når man som høygravid har dumpet ned på gulvet er man rimelig "kort". At høygravide setter seg på gulvet på et legekontor vil jo i seg selv være såpass oppsiktsvekkende og merkelig oppførsel at mulig hun hadde blitt hentet inn av legepersonalet umiddelbart uansett.

Anonymkode: 62bd6...d5b

Beklager. Jeg tenkte ikke helt på det sånn. Anbefaler ikke noen å gjøre noe som kan være farlig for seg selv eller babyen selvsagt. Men det er et poeng at ikke alle skjønner helt hvordan det er å være gravid med tanke på dette. Svært få i min omgangskrets har vært gravide, så akkurat hvor tungt det kunne være visste ikke jeg. 

Anonymkode: a8269...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, og hva så? Man kan fint være anonym uten at det skal bli brukt mot en! 
Dessuten, tenker du ikke på at folk kan ha vanskelig for å si imot sånne idioter som tror de vet alt om andre og derfor mener at de kan reise seg for gravide!? Jeg er nok for optimistisk når det gjelder dine svar, men tenk over det likevel du!😉

Og du, det er som den andre ab’en her sier - folkeskikk går begge veier!

Anonymkode: 5f70c...a8b

Jada man kan ha ab uten at det skal brukes mot en. 

Og så kaller du meg en idiot?  Det var da ikke spesielt pent gjort. Jeg tror virkelig ikke jeg vet alt om alle, men så har du heller ikke vært med i de situasjonene jeg snakker om og da er det jo vanskelig for deg å vite hva jeg konkret mener...

Ja, klart folkeskikk går begge veier. Jeg er heldigvis godt utstyrt med det  - men sier gjerne i fra når det butter i mot hos andre :)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk jo grei for deg å stå.

Du kan jo gå til pressen å hyle om at du ble krenket.

Anonymkode: 7d964...34b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk har då ulike opplevelser av dette?!

Jeg pendlet med buss og tog til Oslo i rushen gjennom 2 svangerskap, og fra jeg fikk litt mage ble jeg tilbud noens sete så godt som hver dag… Jeg var i strålende form, så tror ikke jeg så unormalt skrøpelig ut heller… Jeg takket oftest pent nei, da jeg helt fint klarte å stå - faktisk var det behagelig ettter en lang stillesittende arbeidsdag.

Selv reiser jeg meg også for eldre, skadede og gravide hvis jeg har fått sitteplass, men ofte kommer noen meg i forkjøpet og gir fra seg sin plass. Så jeg opplever ikke «mangel på folkeskikk» som noe problem.

Dog synes jeg «eldre» er vanskelig. Kommer en 98 år gammel dame stabbende inn med rullator er jo saken grei, men om en 67 åring går litt sakte inn så er det vanskelig å vite om de vil bli fornærmet av å bli katogorisert som «eldre»..😖

 
 

Anonymkode: 7fb59...ae3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (6 timer siden):

Nei, det stemmer. Hun eller andre kan ikke kreve plassen. Men når man ser at noen trenger å få satt seg så tenker jeg at man ofrer setet sitt til den som trenger det. 

Kan jo være de på legekontoret hadde prolaps i ryggen for alt vi vet. Eller et annet IKKE-selvvalgt fysisk problem, i motsetning til hva en graviditet er. 

Endret av Expandable86
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har valgt å bli gravid og dermed er det ditt problem.

Anonymkode: ed896...9fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi det? Er du sterk nok til å bære barn er du sterk nok til å stå litt. Andre kan ha større usynlige behov for å sitte.

Anonymkode: a245e...6e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (5 timer siden):

Hva vet noen om at de ikke ga fra seg plassen fordi de selv trengte plassen? 

Hva er oddsen for at ALLE PÅ BUSSEN trengte plassen?! Det er fordi nordmenn er sauer. Om ingen reiser seg gjør ingen det, gjør én det ser man fort at 2-3 andre gjør det 

Anonymkode: 06196...1ab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sette seg på gulvet som høygravid? Altså, jeg har aldri vært gravid selv, men hvis man ikke forstår at det sannsynligvis er rimelig heavy og karre seg opp igjen i stående når man som høygravid har dumpet ned på gulvet er man rimelig "kort". At høygravide setter seg på gulvet på et legekontor vil jo i seg selv være såpass oppsiktsvekkende og merkelig oppførsel at mulig hun hadde blitt hentet inn av legepersonalet umiddelbart uansett.

Anonymkode: 62bd6...d5b

Jeg har satt meg på gulvet på T-banen som høygravid flere ganger når ingen har reist seg opp og tilbudt meg en plass. Ser skammen i folks øyne da og. 

Anonymkode: 06196...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...