Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville henvendt meg til resepsjonen, ts. 
 

Har selv reist meg flere ganger for gravide og eldre - men vet av erfaring at folk ikke gjør det, ja! Folk glor alle andre veier enn å møte blikket til hun høygravide. 
 

Husker et øyeblikk da jeg fikk en litt stor pakke på posten når jeg var ca 25 uker på vei, og hadde en liten kul 💜 da bar butikkekspeditøren pakken ut i bilen, for at hun ikke ville jeg skulle bære på den.  Var vel det eneste jeg husker som sånn omtenksomt øyeblikk i gravditeten fra fremmede. Hun har vel vært gravid selv på et tidspunkt.. 🙂  og kanskje det er greia? Vi får reise oss for våre medsøstre? Så får de gamle gubbene stå på bussen? :P 

Anonymkode: 94341...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Altså, jeg er større nå enn da jeg var høygravid, og har mye mer plager. Har problemer med hoftene og korsryggen. Klarer fint å stå.... Forventer ikke at noen skal reise seg for meg, så lenge jeg klarer å stå på bena. Disse som satt på venterommet, har kanskje en grunn til å ikke reise seg. Min far, f.eks, kan ikke stå, da han er svak i bena. 

Anonymkode: d345b...513

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville henvendt meg til resepsjonen, ts. 
 

Har selv reist meg flere ganger for gravide og eldre - men vet av erfaring at folk ikke gjør det, ja! Folk glor alle andre veier enn å møte blikket til hun høygravide. 
 

Husker et øyeblikk da jeg fikk en litt stor pakke på posten når jeg var ca 25 uker på vei, og hadde en liten kul 💜 da bar butikkekspeditøren pakken ut i bilen, for at hun ikke ville jeg skulle bære på den.  Var vel det eneste jeg husker som sånn omtenksomt øyeblikk i gravditeten fra fremmede. Hun har vel vært gravid selv på et tidspunkt.. 🙂  og kanskje det er greia? Vi får reise oss for våre medsøstre? Så får de gamle gubbene stå på bussen? :P 

Anonymkode: 94341...c19

Man er ikke sykelig fordi man er gravid.... Hvorfor kunne ikke du bære en pakke ut selv? Jeg har bært og løftet mye under graviditetene mine, inkl barnevogner osv. Hadde bare følt meg dum.  

 

Anonymkode: d345b...513

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når det er et legekontor er det grunn til å tro at alle der er litt slitne, ikke bare du.

Anonymkode: cda34...72f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Dessverre er det mange som er så trangsynte at de ikke skjønner at det er sinnsykt tøft å bære en baby så nær fødsel og at man både er disponibel for å besvime og alt mulig og at da kan et lite spedbarn bli skadet. Det burde jo være en selvfølgelighet å reise seg for noen som bærer en nesten fullbåren baby.

Anonymkode: 2d404...5a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nordmenn er blitt en gjeng egoistiske drittsekker. Eier ikke folkeskikk lengre, det er så forrige århundre. Meg meg og atter meg. De eneste som virker å ha beholdt litt respekt for svakere er unge muslimske menn. Jeg har vært gravid og gått med vogn i buss og trikk og det er disse som hjalp. Blonde blåøyde Nordmenn er blind for omgivelsen og tenker tydeligvis som #2: "Gravide er ikke sentrum av universet". Herregud.

Anonymkode: 9249b...904

Wow er du rasist eller?

Anonymkode: 2d404...5a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

unge muslimske menn

Hvordan vet du at de var muslimske? Er det mørkhudet=muslim?

Anonymkode: 147ee...304

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre er det mange som er så trangsynte at de ikke skjønner at det er sinnsykt tøft å bære en baby så nær fødsel og at man både er disponibel for å besvime og alt mulig og at da kan et lite spedbarn bli skadet. Det burde jo være en selvfølgelighet å reise seg for noen som bærer en nesten fullbåren baby.

Anonymkode: 2d404...5a9

Eventuelt en del gravide som mister gangsynet og ikke forstår at alle de andre også var på legekontoret av en grunn?

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser meg for eldre, folk på krykker og mennesker som åpenbart er dårlig til beins eller sliter med balansen. Jeg reiser meg ikke for gravide. Den dagen jeg ikke trenger å ta hensyn til den jævla ammefrien dere skal ha etter permisjonen kan jeg begynne å reise meg. Frem til da er mitt bidra til ditt behov for reproduksjon å måtte jobbe for to når du skal slenge ut puppene. 

Anonymkode: 06f1c...ac3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dessverre er det mange som er så trangsynte at de ikke skjønner at det er sinnsykt tøft å bære en baby så nær fødsel og at man både er disponibel for å besvime og alt mulig og at da kan et lite spedbarn bli skadet. Det burde jo være en selvfølgelighet å reise seg for noen som bærer en nesten fullbåren baby.

Anonymkode: 2d404...5a9

Å ikke være fullstendig opplyst om hvordan det er å være gravid er ikke nødvendigvis å være trangsynt. Kanskje dette rett og slett er noe som burde legges litt mer vekt på i utdannelsen da? Vet ikke om det er et teit forslag, men selv var jeg ikke helt klar over at det var så tungt å stå når man er gravid. Du får kalle meg trangsynt for det, men det handler om at jeg ikke skjønte at akkurat det kan være såpass tungt. Jeg vet jo mer om det nå og vil gi en høygravid kvinne plassen hvis jeg kommer i en situasjon der det blir naturlig (gitt at jeg selv er frisk og ikke føler meg dårlig).

Anonymkode: a8269...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

 Jeg vet jo mer om det nå og vil gi en høygravid kvinne plassen hvis jeg kommer i en situasjon der det blir naturlig (gitt at jeg selv er frisk og ikke føler meg dårlig).

Anonymkode: a8269...fa2

Nettopp. Dette var på et legekontor, som man som regel ikke oppsøker fordi man er frisk og ikke føler seg dårlig.

Anonymkode: 86929...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp. Dette var på et legekontor, som man som regel ikke oppsøker fordi man er frisk og ikke føler seg dårlig.

Anonymkode: 86929...d1f

Mn kan jo aldri vite hvem det gjelder, men det er nok sannsynlig at ikke alle følte seg dårlige ja. Samtidig kan det spille inn faktorer som at de ikke vet at det å være gravid kan gjøre det såpass tungt å stå, at de er litt fjerne fordi de er stresset eller noe (slik at de ikke merker at det akkurat kom inn en høygravid kvinne), at man ikke tør si noe pga sosial angst, at man ikke er sikker på om hun er gravid etc. Så kan det også være hele den gruppementaliteten om at noen andre må ta ansvar, ikke en selv.

Så, ja, det er nok en fin ting å tilby plassen til en som er gravid. Likevel er det kanskje ikke en dum idé å spørre selv om det ikke er noen som har noe imot å stå. Noen har usynlige ting som gjør at de ikke vil det, og det må være helt greit. Men jeg skjønner også at den gravide kanskje gjerne ønsker å sitte, og det er fint å ta hensyn til det hvis man har mulighet. 

Anonymkode: a8269...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg sittet der så kunne jeg nok glatt ha oversett at du var gravid og/eller ikke tenkt over at du trenger å sitte. Handler ikke om å være egoistisk eller noe, men jeg sitter ofte i egne tanker og tenker ikke over det. Jeg kunne sett rett på/mot deg, men ikke sett på deg. Jeg prøver dog å vise hensyn om jeg legger merke til sånt. 

Anonymkode: c19ae...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del svar i tråden, og det er flott med så mye engasjement.

Jeg ser en del skriver at alle er på legekontoret for en grunn, så de er sikkert veldig syke. Det virker som om dere tror at alle andre, utenom meg, hadde kjempegod grunn til å være der. Jeg hadde selvsagt også en grunn til å være der. Jeg oppsøker ikke legen for moro skyld få dager før termin. 

Jeg ser noen skriver at de ikke visste det var vanskelig å stå som gravid. Å stå i seg selv går jo greit, men å bli stående på samme sted i 20 min + er problematisk. Jeg trodde dette egentlig var ganske ubehagelig når man ikke er gravid også.

Ts

Anonymkode: ebc5f...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

Bare vent til ungen er født og du får den hetsen. 
man skulle tro det var en selvfølge, men nei. Mødre kan aldri vinne. 
Uansett hva vi gjør er det feil. 

Anonymkode: b2393...88f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden det var på et legekontor var nok folk der syke. Graviditet er faktisk ikke en sykdom.  

Anonymkode: ac8f1...0a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg reiser meg for eldre, folk på krykker og mennesker som åpenbart er dårlig til beins eller sliter med balansen. Jeg reiser meg ikke for gravide. Den dagen jeg ikke trenger å ta hensyn til den jævla ammefrien dere skal ha etter permisjonen kan jeg begynne å reise meg. Frem til da er mitt bidra til ditt behov for reproduksjon å måtte jobbe for to når du skal slenge ut puppene. 

Anonymkode: 06f1c...ac3

Kan drikke melde dette inn til NAV da. At du forakter neste generasjon mennesker retten til å ha sin primære omsorgsperson tilstede. Så kan du jo bare si ifra om at du ikke vil ha hjelp når du blir syk, gammel og behøver hjelp fra legene og sykepleierne som er født når komme de år. 
 

Anonymkode: b2393...88f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det er en del svar i tråden, og det er flott med så mye engasjement.

Jeg ser en del skriver at alle er på legekontoret for en grunn, så de er sikkert veldig syke. Det virker som om dere tror at alle andre, utenom meg, hadde kjempegod grunn til å være der. Jeg hadde selvsagt også en grunn til å være der. Jeg oppsøker ikke legen for moro skyld få dager før termin. 

Jeg ser noen skriver at de ikke visste det var vanskelig å stå som gravid. Å stå i seg selv går jo greit, men å bli stående på samme sted i 20 min + er problematisk. Jeg trodde dette egentlig var ganske ubehagelig når man ikke er gravid også.

Ts

Anonymkode: ebc5f...8db

Men så greit at alle inkludert deg hadde en kjempe god grunn til å være hos legen. Men da er det førstemann til mølla opplegget. Kanskje hadde de som satt også ventet lenge, kanskje hadde de også måtte ta til takke med ståplasser før du kom, før det ble ledig og de kunne sitte litt, kanskje ditt og datt... Det er sånn på et venterom, og bussen og etc, at det er alltid de som kommer først på bussen eller kommer først til venterommet som får plasser. Du må gjerne mene at dette er frekt eller ubehagelig å måtte stå en stund, men det er ikke normalt at selv om en bare er gravid så skal alle bukke og nikke og reise seg av den grunn.. Hadde du spurt, eller tatt dette opp i resepsjonen så hadde kanskje noen byttet plass. Men de fleste er slitne, har vondter og ønsker å sitte.. Både de gravide og ikke gravide.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Det er jeg veldig enig med deg i. Men det jeg ikke forstår er hvorfor de som er gravide er i særstilling i forhold til andre som har skjult sykdom/tilstand som kanskje sliter mer. 

Anonymkode: a457b...808

Det er vel ingen som påstår de er i særstilling? Man kan jo håpe og ønske den samme høfligheten uansett hva det er som gjør at man er skrøpeligere enn de i nærmeste omkrets. Si meg, oppfatter du dette som en slags konkurranse mellom skrøpelige?

Anonymkode: 62bd6...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...