Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 11.15):

Legekontoret er kanskje det siste stedet du bør forvente at folk gir deg plassen sin. Du vet ikke hva slags medisinske tilstander folk rundt deg har, selv om de ser friske ut.

Anonymkode: 950a9...8c8

Jeg opplevde nesten det samme. En uke før jeg skulle i permisjon, høygravid og skulle på foredrag med kolleger og flere. Alle med helsebakgrunn. Leger, psykologer, sykepleiere og vernepleiere osv. stod i et fullstappet kjellerrom uten vinduer og med for lite stoler. Jeg ble også stående da ingen reiste seg for meg. Måtte sette meg med når det var pause, holdt på å besvime. 

Anonymkode: 1f68e...ba0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja da betyr det selvsagt at det gjelder alle andre også 🙄

Anonymkode: f81e9...dec

Selvsagt ikke! Men det var som svar til en som skrev at hn aldri kunne stå når hn er hos legen. Poenget er at det er svært mange grunner til å gå til legen som ikke gjør at en ikke kan stå. Selv om skulle en tro denne tråden her sitter alle og er usynlig døden nær hver gang de er hos legen og tar buss.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye dritt. Jeg var ung og sprek som gravid. 19 år var jeg. Da jeg var gravid gikk jeg med krykker en periode på grunn av ekstreme bekkensmerter og annet som gjorde at jeg nesten ikke greide å gå. Jeg glemmer aldri hvor jævlig det var å sitte på gulvet i over en time da legen var ekstremt forsinket.

Jeg ser noen her skriver at de aldri ville reist seg for «unge og spreke gravide». Fordi gravide ser unge og spreke ut betyr det ikke at alt er i nærheten av så jævlig bra som dere tror dere skal ha det til - fordi dere selv «hadde det ganske greit under eget svangerskap.»

Anonymkode: b58a3...c4a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2021 at 1:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg reiser meg for eldre, folk på krykker og mennesker som åpenbart er dårlig til beins eller sliter med balansen. Jeg reiser meg ikke for gravide. Den dagen jeg ikke trenger å ta hensyn til den jævla ammefrien dere skal ha etter permisjonen kan jeg begynne å reise meg. Frem til da er mitt bidra til ditt behov for reproduksjon å måtte jobbe for to når du skal slenge ut puppene. 

Anonymkode: 06f1c...ac3

Herregud, for en stakkarslig person du er. Du har vært baby før du også vet du, har du null respekt for din mor?

Du er klar over at uten gravide kvinner hadde mennesket dødd ut? At naturen bokstavelig talt bare handler om reproduksjon og at kvinner gjør denne jobben? Nei så forferdelig at denne plagsomme babyen trenger mat... kvinner skal både være menn og kvinner i dagens samfunn...vi skal gå gjennom en graviditet (noe som er en stor påkjenning for kroppen) og vi skal mate en baby døgnet rundt, men dette skal ikke merskes. Vi skal jobbe akkurat like hardt og være like flinke som menn. Jeg er veldig glad for at du ikke er min mann.

Anonymkode: 7e6d0...2a0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequoia skrev (8 minutter siden):

Selvsagt ikke! Men det var som svar til en som skrev at hn aldri kunne stå når hn er hos legen. Poenget er at det er svært mange grunner til å gå til legen som ikke gjør at en ikke kan stå. Selv om skulle en tro denne tråden her sitter alle og er usynlig døden nær hver gang de er hos legen og tar buss.

Nettopp. Poenget er ingen kan vite!

Anonymkode: f81e9...dec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequoia skrev (40 minutter siden):

Ja, for det er dette det handler om: gravide krever å kun sitte på HC-setene. 
 

Nei. 

Ikke så hissig nå.

Om de må stå herifra til månen bryr jeg meg fint lite om.

Syns det er verre at min gamle bestemor på 95 ikke får sitte på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tuller nå, sant? 

Anonymkode: 5a8cb...5a0

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør tilby plassen sin til gravide, eldre og syke (feks på krykker) automatisk.

Synes folk idag har blitt svært usympatiske mot gravide. Virker som mange rett og slett er ute etter å ta dem.  Slik som denne som har fått kvalmt mange likes:

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.41):

Gravide er ikke sentrum i universet. 

Anonymkode: dca17...388

Det kan være svært tungt og vondt å gå gravid. Også baby trenger moren sin i best mulig form etter fødsel. 
 

Det er som om samfunnet vårt bare blir kaldere og kaldere. Hvor godt et samfunn er å leve i ser man nettopp på hvordan de behandler de svake. Og gravide kvinner er i en av de mest sårbare fasene i livet.

Anonymkode: 49501...381

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (48 minutter siden):

Ikke så hissig nå.

Om de må stå herifra til månen bryr jeg meg fint lite om.

Syns det er verre at min gamle bestemor på 95 ikke får sitte på bussen.

Er man høygravid og faller på bussen under feks en bråbrems kan man i verste fall miste barnet om man faller stygt, eller sette i gang fødsel, eller at morkaken løsner og både mor og barn blør ihjel. Gravide er også mer utsatt for å besvime, og har ikke sjelden vondt for å stå og gå pga bekkenløsning.

Enten er du svært usympatisk eller uvitende. Men det er problematisk at friske folk ikke tilbyr plassene sine til gravide. 

Anonymkode: 49501...381

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sier at gravide ikke er sentrum av universet har tydeligvis aldri vært høygravid selv. Er i disse dager høygravid selv og klarer ikke stå lenge før jeg blir svimmel og sykt kvalm og sliten.. 

forrige svangerskap var jeg i grei form, men merket meg likevel at det var forskjell på hjem som tilbød plass.. jeg tok toget fra et sted i Bærum inn til Oslo daglig og det var aldri - og da mener jeg aldri noen dag at noen spratt opp og tilbød plass. Da jeg skulle tilbake fra jobb og tok en typisk «sentrumsbuss» som var preget av ungdommer med nesen i mobilen så fikk jeg aldri tilbud om å sitte - så tror dette handler om god gammeldags folkeskikk - som

man antagelig ser mer til hos middelaldrende mennesker l bærum enn hos ungdomsgjenger på Tøyen. Forkastelig er det uansett. 

Anonymkode: 836b7...9a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den som sier at gravide ikke er sentrum av universet har tydeligvis aldri vært høygravid selv. Er i disse dager høygravid selv og klarer ikke stå lenge før jeg blir svimmel og sykt kvalm og sliten.. 

forrige svangerskap var jeg i grei form, men merket meg likevel at det var forskjell på hjem som tilbød plass.. jeg tok toget fra et sted i Bærum inn til Oslo daglig og det var aldri - og da mener jeg aldri noen dag at noen spratt opp og tilbød plass. Da jeg skulle tilbake fra jobb og tok en typisk «sentrumsbuss» som var preget av ungdommer med nesen i mobilen så fikk jeg aldri tilbud om å sitte - så tror dette handler om god gammeldags folkeskikk - som

man antagelig ser mer til hos middelaldrende mennesker l bærum enn hos ungdomsgjenger på Tøyen. Forkastelig er det uansett. 

Anonymkode: 836b7...9a3

Skrev feil oppe der , mente « det var aldri en dag der noen IKKE spratt opp og tilbød plass…»

Anonymkode: 836b7...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mitt problem om folk velger å få barn. Kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: dd7b1...3a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (På 8.6.2021 den 7.55):

Folk med en smule folkeskikk og empati reiser seg for gravide og eldre. Tydligvis for mye å be om i Norge. 

Hvorfor??? Jeg trengte ikke at noen reiste seg for meg de gangene jeg var gravid..... 

Mine besteforeldre på 86 år, trenger heller ikke at noen reiser seg.....

Min pappa på 65 år, trenger at noen reiser seg, pga SYKDOM...

Rar tankegang at man automatisk skal reise seg, bare fordi noen er gravid (kanskje i toppform) eller noen er eldre (mange eldre, mine besteforeldre inkl., er i bedre form enn mange yngre). Snakk om å tildele folk skrøpeligheter de kanskje ikke har!!! 

Mener du det er viktigere å reise seg for gravide og eldre, før de du ser virkelig sliter med å stå???? Bare fordi de er "eldre" eller gravid? I såfall, veldig trist! 

Min far på 65 kan ikke stå. Jeg kan ikke holde meg fast på buss/bybane hvis jeg må holde i et håndtak høyt oppe pga armene mine. Dette er usynlige ting for mange, men gjør at jeg ønsker at folk tenker litt sjøl.... man har ikke automatisk problemer med å stå som gravid.... (meg selv inkludert) 

Anonymkode: d345b...513

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (På 7.6.2021 den 14.20):

Hva vet noen om at de ikke ga fra seg plassen fordi de selv trengte plassen? 

Eller fordi de ikke la merke til at det var en gravid person der? Jeg reiser meg gjerne for de som trenger det mer enn meg (hvis jeg ser det), men mesteparten av tiden er jeg helt "fjern" og ser ikke hvem som er rundt. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor??? Jeg trengte ikke at noen reiste seg for meg de gangene jeg var gravid..... 

Mine besteforeldre på 86 år, trenger heller ikke at noen reiser seg.....

Min pappa på 65 år, trenger at noen reiser seg, pga SYKDOM...

Rar tankegang at man automatisk skal reise seg, bare fordi noen er gravid (kanskje i toppform) eller noen er eldre (mange eldre, mine besteforeldre inkl., er i bedre form enn mange yngre). Snakk om å tildele folk skrøpeligheter de kanskje ikke har!!! 

Mener du det er viktigere å reise seg for gravide og eldre, før de du ser virkelig sliter med å stå???? Bare fordi de er "eldre" eller gravid? I såfall, veldig trist! 

Min far på 65 kan ikke stå. Jeg kan ikke holde meg fast på buss/bybane hvis jeg må holde i et håndtak høyt oppe pga armene mine. Dette er usynlige ting for mange, men gjør at jeg ønsker at folk tenker litt sjøl.... man har ikke automatisk problemer med å stå som gravid.... (meg selv inkludert) 

Anonymkode: d345b...513

Du kan fint takk nei, dersom du ikke har behovet, men er fint å bli spurt når man har synlige tegn på potensielle begrensninger (alder, graviditet) . Det er jo det som er fint med folkeskikk. Det er en enkel måte å få samfunnet til å gli fint uten at det blir konflikter og frustrasjoner - og det tar 2 sek å takke nei. 

Og selvsagt, hvis en person på 25 eller 65 eller hva enn sliter med helsa så er dette angelig synlig, og man vil (med god folkeskikk vel og merke..) selvsagt tilby vedkommende å sitte. 

Anonymkode: 836b7...9a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man er gravid er det stakkars. Som fødende er derimot holdningen "slutt å sipp, dette er naturlig, kroppen er skapt for dette, dette er smerte med mening blablabla"

Dessuten i dette samfunnet med lettkrenkete personer var sikkert noen redde for å spørre om du skulle sitte. I tilfelle du kom til å bite hodet av dem fordi de antok at du var stakkarslig pga graviditet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan fint takk nei, dersom du ikke har behovet, men er fint å bli spurt når man har synlige tegn på potensielle begrensninger (alder, graviditet) . Det er jo det som er fint med folkeskikk. Det er en enkel måte å få samfunnet til å gli fint uten at det blir konflikter og frustrasjoner - og det tar 2 sek å takke nei. 

Og selvsagt, hvis en person på 25 eller 65 eller hva enn sliter med helsa så er dette angelig synlig, og man vil (med god folkeskikk vel og merke..) selvsagt tilby vedkommende å sitte. 

Anonymkode: 836b7...9a3

Usynlig sykdom er  tydeligvis et ukjent fenomen for deg!

Anonymkode: f81e9...dec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten gladhistorie: I dag skulle jeg én holdeplass med bussen. Det var en kar som satte seg på prioriteringssetet, men da han så meg spratt han opp og tok et annet sete. En ung jente spurte om jeg ønsket å sitte. Jeg takket høflig nei (siden jeg kun skulle ett stopp), men jeg satte utrolig pris på å få tilbudet. Jeg er gravid i 6 mnd, ikke høygravid :). 

Uansett, synes folk som ikke trenger å sitte, burde reise seg for gravide, gamle og funksjonshemmede. Er det virkelig slik at mange har fullstendig mistet grepet på å ta vare på hverandre i samfunnet? På et legekontor kan det være litt vanskelig å vurdere situasjonen, men ellers burde det være innlysende. 

Anonymkode: b05e5...ca9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor??? Jeg trengte ikke at noen reiste seg for meg de gangene jeg var gravid..... 

Mine besteforeldre på 86 år, trenger heller ikke at noen reiser seg.....

Min pappa på 65 år, trenger at noen reiser seg, pga SYKDOM...

Rar tankegang at man automatisk skal reise seg, bare fordi noen er gravid (kanskje i toppform) eller noen er eldre (mange eldre, mine besteforeldre inkl., er i bedre form enn mange yngre). Snakk om å tildele folk skrøpeligheter de kanskje ikke har!!! 

Mener du det er viktigere å reise seg for gravide og eldre, før de du ser virkelig sliter med å stå???? Bare fordi de er "eldre" eller gravid? I såfall, veldig trist! 

Min far på 65 kan ikke stå. Jeg kan ikke holde meg fast på buss/bybane hvis jeg må holde i et håndtak høyt oppe pga armene mine. Dette er usynlige ting for mange, men gjør at jeg ønsker at folk tenker litt sjøl.... man har ikke automatisk problemer med å stå som gravid.... (meg selv inkludert) 

Anonymkode: d345b...513

- At DU ikke trengte en sitteplass da du var gravid er helt urelevant. Det handler om elementær omtankte for andre. Normale folk TILBYR sitteplass til gravide og eldre, opp til den enkelte om en takker ja eller ikke. 

- Flott at dine besteforeldre er spreke, flertallet av 86-åringer er ikke det. Igjen, man tilbyr en sitteplass, så kan personen selv bestemme seg om en trenger å sitte eller ikke.

Rar tankegang at man automatisk skal reise seg, bare fordi noen er gravid (kanskje i toppform) eller noen er eldre (mange eldre, mine besteforeldre inkl., er i bedre form enn mange yngre). Snakk om å tildele folk skrøpeligheter de kanskje ikke har!!! 

Mener du det er viktigere å reise seg for gravide og eldre, før de du ser virkelig sliter med å stå???? Bare fordi de er "eldre" eller gravid? I såfall, veldig trist! 

- Men man vet jo ikke! Det er DERFOR man spør om de vil sitte. En gravid kan føle seg kvalm, sliten etc. Er du virkelig så tiltaksløs at du ikke skjønner at gravide og eldre også kan ha usynlige plager? 

- Hva er trist med å spørre gravide og eldre om å sitte? Logikken din henger virkelig ikke på greip. Hvis friske mennesker, som alltid vil være i flertall på en buss, automatisk spør om eldre/gravide vil sitte, så har det null og si for de få andre som av diverse årsaker trenger å sitte selv. 

med andre ord, bedre for ALLE om folk begynner å ta mer hensyn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...