Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som påstår de er i særstilling? Man kan jo håpe og ønske den samme høfligheten uansett hva det er som gjør at man er skrøpeligere enn de i nærmeste omkrets. Si meg, oppfatter du dette som en slags konkurranse mellom skrøpelige?

Anonymkode: 62bd6...d5b

Nei, på ingen måte. Men her klager ts over at ingen tok hensyn til henne på et sted det er opplagt at mange kan slite med sitt  Hadde hun sagt i fra i resepsjonen hadde dette løst seg veldig fint uten at noen trengte å ofre plassen sin. 

Anonymkode: a457b...808

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på smekkfull buss som høygravid. Var ikke plass til et menneske til i den bussen. Sto most mellom folk. 

Bussjåføren stoppet bussen og sa at om ingen reiser seg for den gravide kvinnen kjører jeg ikke videre. Om vi må bråbremse og hun faller vil jeg ikke være ansvarlig for at barnet blir skadet. 

Var heldigvis en ung utlending som da ga meg sin plass. Satt vel 30 studenter fra universitetet i bussen, alle de stirret bare mutt i gulvet. 

Jeg er flau av å være norsk iblant. 

Anonymkode: 4ee71...b22

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde  jeg gjort om magen var stor.

Anonymkode: 94cd5...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, på ingen måte. Men her klager ts over at ingen tok hensyn til henne på et sted det er opplagt at mange kan slite med sitt  Hadde hun sagt i fra i resepsjonen hadde dette løst seg veldig fint uten at noen trengte å ofre plassen sin. 

Anonymkode: a457b...808

Hun klager ikke. Hun stiller et legitimt spørsmål om det er vanlig at ingen reiser seg for høygravide. Det ser ut til at voldsomt mange her i denne tråden tar dette personlig og mener det er direkte kritikk til dem. Jeg ser det ikke slik. Om det er kritikk til noen så er det selvsagt til dem som ikke GIDDER å reise seg og som ikke har en gyldig grunn til det. De som føler seg forurettet av dette spørsmålet fordi de har ørten grunner til ikke å reise seg, kan vel bare anta at spørsmålet ikke er rettet til dem? At så mange allikevel tar sånn på vei p.g.a dette enkle spørsmål om høflighet og omsorg for andre kan tyde på at mange kanskje innerst inne vet de er noen kjipe egoister, men hater å bli minnet på det og går rett i selvforsvar. 

Anonymkode: 62bd6...d5b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun klager ikke. Hun stiller et legitimt spørsmål om det er vanlig at ingen reiser seg for høygravide. Det ser ut til at voldsomt mange her i denne tråden tar dette personlig og mener det er direkte kritikk til dem. Jeg ser det ikke slik. Om det er kritikk til noen så er det selvsagt til dem som ikke GIDDER å reise seg og som ikke har en gyldig grunn til det. De som føler seg forurettet av dette spørsmålet fordi de har ørten grunner til ikke å reise seg, kan vel bare anta at spørsmålet ikke er rettet til dem? At så mange allikevel tar sånn på vei p.g.a dette enkle spørsmål om høflighet og omsorg for andre kan tyde på at mange kanskje innerst inne vet de er noen kjipe egoister, men hater å bli minnet på det og går rett i selvforsvar. 

Anonymkode: 62bd6...d5b

Ts skrev at venterommet var lite, og siden vi er en pandemi så antar jeg det var minst 1 meter mellom hver stol. Det kan ikke ha vært  mange pasienter der, og da må man ta høyde for at samtlige som var der hadde gyldig grunn til å ikke gi plass til TS. Noen var garantert syke/hadde vondter, mens andre kanskje satt i egne tanker fordi de gruet seg for å ta opp noe vanskelig med legen, har angst, osv. Jeg forstår TS her, det må ha vært helt forferdelig for henne å stå i 20 min +. som høygravid. Men jeg mener at man ikke kan forvente samme  høflighet/omsorg fra andre på et venterom hos legen o.l.  som i andre settinger. 

Anonymkode: a457b...808

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et usynlig syndrom og behøver sitteplassen selv. Det å stå er det verste jeg gjør, så nei sorry. Selv om jeg er i tidlig 30 og årene og ser frisk ut er jeg drit dårlig og frekventerer det legekontoret mye oftere enn deg.

Anonymkode: 74f9b...f74

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk med en smule folkeskikk og empati reiser seg for gravide og eldre. Tydligvis for mye å be om i Norge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du være sur. Dette var ikke på buss, trikk eller tog. Var hos legen.

Anonymkode: f3efb...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er operert i knær, hofte,rygg og nakke...men jeg ser ganske sprek ut. Hadde nok ikke reist meg hos legen nei, for der behøver jeg plassen selv når jeg er der 🤕

Anonymkode: 90cbb...014

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (14 minutter siden):Folk med en smule folkeskikk og empati reiser seg for gravide og eldre. Tydligvis for mye å be om i Norge. 

Så du vet hva som feilte alle andre på det legekontoret? Det er andre her som oppgir gode grunner for hvorfor de trenger sitteplassen selv, eller at de er så inn i egne tanker at de rett og slett ikke enset ts? Virker som mange elsker å snakke om hvor uforskammet vi er i Norge uten å vite noe som helst om settingen. hører om uforskammede nordmenn støtt og stadig men som en som tar kollektivt så og si daglig har jeg faktisk omtrent uten untak sett NORSKE (ja tenk det!) reise seg for eldre og gravide som kommer på bussen.. det tar ikke akkurat lange tiden før noen spretter opp. 
 

men det som irriterer meg er at det virker som noen her syns det er greit å formane folk vekk fra sin plass på en frekk måte. Hadde en høygravid eller venninne av en høygravid osv snakket sånn til meg så hadde jeg aldri flyttet meg.. som sagt kan man også ha sine grunner for å sitte og da er det veldig festlig å bli skjelt ut av fremmede. De som feks mener at de med angst bare kan reise seg og gå, ja da har dere ikke peiling på angst. 
Man kan spørre pent selvom man er gravid eller skrøpelig. 

og det at folk her påstår at utlendinger er så forbaska mye mer høflig enn nordmenn tror jeg ingenting på. Her jeg bor hat jeg stikk motsatt oppfatning.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS oser av egoisme, meg meg! Uten å tenke på andre sine evt lidelser.

Typisk norsk, superego. Norske kvinner har det altfor lett, ammepermisjon! 

Anonymkode: 7d964...34b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nordmenn er blitt en gjeng egoistiske drittsekker. Eier ikke folkeskikk lengre, det er så forrige århundre. Meg meg og atter meg. De eneste som virker å ha beholdt litt respekt for svakere er unge muslimske menn. Jeg har vært gravid og gått med vogn i buss og trikk og det er disse som hjalp. Blonde blåøyde Nordmenn er blind for omgivelsen og tenker tydeligvis som #2: "Gravide er ikke sentrum av universet". Herregud.

Anonymkode: 9249b...904

Hvordan veit du at de er muslimske? Tror du alle som ser litt "eksotiske" ut er muslimer :P 

Anonymkode: e8fe5...db4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan veit du at de er muslimske? Tror du alle som ser litt "eksotiske" ut er muslimer :P 

Anonymkode: e8fe5...db4

Lurer jeg og på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diverse kroniske sykdommer og er ofte hos legen, ingen av dem medfører problemer med å stå. Jeg er neppe alene om det, så jeg tviler på forklaringen er at alle på venterommet trengte å sitte.

Selv kan jeg være redd for å ta feil og fornærme noen. Noen kan bli veldig oppblåste og se gravide ut uten å være det. Rett før termin er det jo veldig tydelig på de fleste, men ikke alle. Om det hadde vært umulig å ta feil så hadde jeg reist meg.

Og uansett så hadde jeg reist meg umiddelbart om noen hadde spurt ut i rommet om å få sitte (med eller uten synlig grunn til det). Tenker det er bedre enn å spørre en person direkte, da man aldri vet hvem som har problemer med å stå, og de bør jo få slippe å forsvare hvorfor de ikke kan gi bort plassen sin.

Anonymkode: db2c3...70e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt greia med at man sliter så veldig med å stå når man er gravid. Jeg sliter mye mer nå med min vonde rygg enn heg gjorde når jeg gikk med ungene. Men nå er det ingen som reiser seg.

At man reiser seg for et gammelt menneske forstår jeg, men jeg hadde nok ikke tenkt over det med gravide med mindre de helt klart ga uttrykk for at de trengte plassen. 
Det er mange høygravide som fint klarer å stå oppreist en god stund. 

Anonymkode: 196e8...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn er nordmenn. Vært gravid 3 ganger, bare utlendinger som gir deg plassen sin og hjelper deg med vogna på bussen.. nordmenn er kalde

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt greia med at man sliter så veldig med å stå når man er gravid. Jeg sliter mye mer nå med min vonde rygg enn heg gjorde når jeg gikk med ungene. Men nå er det ingen som reiser seg.

At man reiser seg for et gammelt menneske forstår jeg, men jeg hadde nok ikke tenkt over det med gravide med mindre de helt klart ga uttrykk for at de trengte plassen. 
Det er mange høygravide som fint klarer å stå oppreist en god stund. 

Anonymkode: 196e8...19a

Du skjønner vel at det er mange som får veldig vond rygg av å være gravid?

Anonymkode: c2b5e...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den gravide har fått nok reisning for en stund.

Anonymkode: 89a64...e37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Sånn er nordmenn. Vært gravid 3 ganger, bare utlendinger som gir deg plassen sin og hjelper deg med vogna på bussen.. nordmenn er kalde

Anonymkode: c2b5e...67d

Jeg opplevde én gang en nordmann som hjalp meg med vogna på bussen. Tror han var rusmisbruker, han så og hørtes sånn ut i alle fall. Jeg var litt skeptisk, men han var sååå forsiktig og så lykkelig over å kunne hjelpe. ❤️

Anonymkode: db2c3...70e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...