Gå til innhold

Reiser ikke folk seg automatisk for gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte innom legekontoret i dag. Jeg er høygravid og har under èn uke igjen til termin. Da jeg kom var alle stolene opptatt. De fleste som satt der var ikke eldre mennesker, men folk fra 20-50 år. Jeg måtte stå og vente en stund også. Venterommet er såpass lite at alle ser hverandre godt, allikevel var det ingen som tilbudte meg stolen sin. 

Er dette vanlig? Jeg turte ikke å si noe selv, da jeg er litt konfliktsky og tross alt klarte å stå, selv om det ble slitsomt. 

Anonymkode: ebc5f...8db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de burde selvfølgelig tilbydd deg plass! 

Anonymkode: 73a63...caf

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de var redde for at du skulle bli fornærmet.

Anonymkode: f01e9...961

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo si hva du trenger da! Kan ikke bare stå der til pynt og vente på at noen skal gi deg plassen sin. Det tilhører gamle dager. Nå tar man initiativ selv. 

Anonymkode: d9b1d...caf

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et foreldremøte en gang, det var sikkert 100 personer i lokalet (før korona) og på den andre siden av rommet stod det ei gravid dame. Det tok lang tid før noen ga henne en stol. Han som gjorde det måtte bære stolen bort til henne mens læreren snakket. Han satt nærmere enn meg men likevel var det ganske mange i mellom. Han var forøvrig latino.

Anonymkode: 0ed46...145

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært en av de som satt der når du kom ville jeg tilbudt plassen min. Hvis jeg hadde lagt merke til at du sto der og var høygravid.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det kan være flere grunner, de la ikke merke til deg, de eier ikke folkeskikk, de trengte å sitte selv osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er blitt en gjeng egoistiske drittsekker. Eier ikke folkeskikk lengre, det er så forrige århundre. Meg meg og atter meg. De eneste som virker å ha beholdt litt respekt for svakere er unge muslimske menn. Jeg har vært gravid og gått med vogn i buss og trikk og det er disse som hjalp. Blonde blåøyde Nordmenn er blind for omgivelsen og tenker tydeligvis som #2: "Gravide er ikke sentrum av universet". Herregud.

Anonymkode: 9249b...904

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn er blitt en gjeng egoistiske drittsekker. Eier ikke folkeskikk lengre, det er så forrige århundre. Meg meg og atter meg. De eneste som virker å ha beholdt litt respekt for svakere er unge muslimske menn. Jeg har vært gravid og gått med vogn i buss og trikk og det er disse som hjalp. Blonde blåøyde Nordmenn er blind for omgivelsen og tenker tydeligvis som #2: "Gravide er ikke sentrum av universet". Herregud.

Anonymkode: 9249b...904

Ja, nordmenn er blitt fæle. Vi som er født på 80 tallet lærte å reise oss for syke, eldre og gravide. Vi hjalp de gamle over gata osv. Men hvor flinke har vi vært til å lære opp båre små?? 

Ang utlendinger er så mye bedre så må jeg si at det stemmer ikke ut i fra min erfaring. Jeg ser ofte gravide og eldre utenlandske slite med unger, varer osv mens "herrene" kun ser dumt på.. Skammelig er det. 

Vi har alle en jobb å gjøre på å forbedre samfunnet vårt til å ta vare på hverandre. 

Anonymkode: 95d80...277

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du kan kreve plass hvis det allerede er fullt selvom du er gravid. Førstemann tiL mølla får sitte, akkurat som på buss og andre steder. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iso1 skrev (3 minutter siden):

Syns ikke du kan kreve plass hvis det allerede er fullt selvom du er gravid. Førstemann tiL mølla får sitte, akkurat som på buss og andre steder. 

Nei, det stemmer. Hun eller andre kan ikke kreve plassen. Men når man ser at noen trenger å få satt seg så tenker jeg at man ofrer setet sitt til den som trenger det. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært et par ganger hos legen pga lungebetennelse. Utad så jeg ikke ille ut, men fysisk var jeg mer ødelagt enn på slutten av noen av graviditetene. Å stå hadde ikke gått, kunne ikke reist meg for noen og hadde venterommet vært fult hadde jeg satt meg på gulvet.

Men at absolutt alle var så dårlige på "ditt" venterom tviler jeg på, folk er generelt dårlige til å se andres utfordringer.

Anonymkode: e2f66...9b5

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (Akkurat nå):

Nei, det stemmer. Hun eller andre kan ikke kreve plassen. Men når man ser at noen trenger å få satt seg så tenker jeg at man ofrer setet sitt til den som trenger det. 

Er ikke alltid jeg ser på folk som kommer inn dører eller inn på buss osv. Har nok med meg og mitt pga angst. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat på legekontor er det mange med grunner du ikke kan se som ikke bør/kan reise seg. Særlig nå skal det mye til for å få en fysisk konsultasjon. Så nei, der er det ikke gitt at du er den i rommet som trenger plassen mest!

Buss og sånt er noe annet, men på legekontoret synes ikke feks blodtrykksfall, overtråkk, mageproblemer ++ og trenger du å sitte så må du si fra.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (3 minutter siden):

Er ikke alltid jeg ser på folk som kommer inn dører eller inn på buss osv. Har nok med meg og mitt pga angst. 

Men hvis du skulle se det at noen trenger å få satt seg, så synes jeg at du burde ofre plassen om du er i stand til det. 

Endret av Forundret..
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var på et legekontor. Du vet jo ikke hvorfor de var der. Det kan hende at de trengte den plassen mer enn deg. 

Når det er sagt er folk generelt påpasselige med å anta at folk er gravide, særlig om kvinnen er litt overvektig ellers. I tillegg er folk mer opptatt av seg selv og følger med på telefon og har på headset og følger ikke med på andre som trenger litt tilrettelegging. 

Anonymkode: 1312c...42d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...