Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest mariana2222
2 minutter siden, Sukkerbi skrev:

Mer informasjon enn "folk flest" på hvordan de formerer seg, og hva de gjøe inne i kroppen vår ja, men de kan ikke noe mer enn folk flest hva angår smitte og sykdommer i fremmede land.

Det burde de kanskje, siden de jobber med å analysere prøver fra pasienter som er smittet av blant annet ulike virus. I Norge og i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, mariana2222 skrev:

Det burde de kanskje, siden de jobber med å analysere prøver fra pasienter som er smittet av blant annet ulike virus. I Norge og i utlandet.

Poenget er vel at hun, i egenskap av å være bioingeniør, ikke burde "klandres" for ikke å tenke på å oppsøke lege etter nærkontakt med hund i utlandet. Hun har vel med overveiende sannsynlighet ikke vært borti noen med rabies i jobbsammenheng, all den tid det er så sjeldent. 

Jeg synes det er mer forunderlig å ikke sette seg inn i hvilke vaksiner man bør ta før en utenlandsreise. Det er noe alle, helsepersonell eller ei, bør gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mariana2222 skrev:

Det burde de kanskje, siden de jobber med å analysere prøver fra pasienter som er smittet av blant annet ulike virus. I Norge og i utlandet.

Tror kanskje du skal ta deg en prat med en bioingeniør, siden du ikke forstår forskjellen på en som kan se i et mikroskop og si om det er et virus der eller ikke, og en lege som har utdannet seg i 6 år + innen humanmedisin, diagnotisering og behandling av sykdommer.

Du tror kanskje også at en kardiolog kan utføre hjernekirurgi?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
Akkurat nå, jordbærterte skrev:

Poenget er vel at hun, i egenskap av å være bioingeniør, ikke burde "klandres" for ikke å tenke på å oppsøke lege etter nærkontakt med hund i utlandet. Hun har vel med overveiende sannsynlighet ikke vært borti noen med rabies i jobbsammenheng, all den tid det er så sjeldent. 

Jeg synes det er mer forunderlig å ikke sette seg inn i hvilke vaksiner man bør ta før en utenlandsreise. Det er noe alle, helsepersonell eller ei, bør gjøre.

Vel jeg kjenner ingen som ikke hadde oppsøkt lege etter bitt av hund i utlandet. Spesielt ikke en som jobber med analyse av bakterier og virus til daglig. Pluss at hun ikke opplyste om hundebittet på et tidligere tidspunkt virker helt rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
2 minutter siden, Sukkerbi skrev:

Tror kanskje du skal ta deg en prat med en bioingeniør, siden du ikke forstår forskjellen på en som kan se i et mikroskop og si om det er et virus der eller ikke, og en lege som har utdannet seg i 6 år + innen humanmedisin, diagnotisering og behandling av sykdommer.

Du tror kanskje også at en kardiolog kan utføre hjernekirurgi?

Jeg forstår forskjellen, ingen grunn til å bli ufin. 

Bioingeniører som jobber med analyse av prøver har grunnleggende kunnskap om virus og bakterier og om de ikke har dette om "utenlandske" virus mener jeg de burde ha det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mariana2222 skrev:

Vel jeg kjenner ingen som ikke hadde oppsøkt lege etter bitt av hund i utlandet. Spesielt ikke en som jobber med analyse av bakterier og virus til daglig. Pluss at hun ikke opplyste om hundebittet på et tidligere tidspunkt virker helt rart. 

Vi vet ikke om hun ble bitt. Vi vet hun hadde nærkontakt med hund. Hvor mange er det ikke som klapper hunder når de er på ferie i Asia? Jeg kjenner mange! Ingen av de oppsøkte lege i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mariana2222
2 minutter siden, jordbærterte skrev:

Vi vet ikke om hun ble bitt. Vi vet hun hadde nærkontakt med hund. Hvor mange er det ikke som klapper hunder når de er på ferie i Asia? Jeg kjenner mange! Ingen av de oppsøkte lege i etterkant.

Det er blitt opplyst at hun ble bitt ja og ikke bare hadde nærkontakt med hund. 

FØRDE (VG) Pasienten som ble smittet av rabies etter et hundebitt i Asia, døde mandag kveld på Førde sentralsykehus.

Endret av mariana2222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Honey Dew said:

Når man reiser til et utsatt land, sjekker man på forhånd hva som skal til av vaksiner og andre ting. Dette har jeg gjort siden jeg var ung.

Og hvis du gjorde det ville du se at rabies vanligvis bare anbefales hvis man f.eks. skal være der lenge eller bo med lokalbefolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 1.19, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Er du veldig ung? Det må i så fall være din generasjon. Merkelig egentlig, for nå i dag er jo informasjonen MYE enklere å få tak i enn da jeg vokste opp. Du kan sitte og google, supe til deg informasjon om det meste med noen tastetrykk. Vi ble fortalt det av voksne før internetts tid.  Og vi husket det og lærte.

Du besitter åpenbart ikke almennkunnskap om rabies, og mener det er den norske staten sin feil (som vanlig, alle skylder på staten og regjeringen her i landet når ting ikke går som de ønsker),at du ikke visste det går an å få rabies i utlandet, er det så? Du kunne på få minutter gjort deg kjent med hva som anbefales og kan trenges av vaksiner for ethvert land du skal reise til. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mariana2222 skrev:

Det er blitt opplyst at hun ble bitt ja og ikke bare hadde nærkontakt med hund. 

FØRDE (VG) Pasienten som ble smittet av rabies etter et hundebitt i Asia, døde mandag kveld på Førde sentralsykehus.

Det var jeg ikke klar over. Enig med deg i at det endrer en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i avisene at rundt 30 personer på sykehuset har fått vaksinen. Betyr det at hun bet dem før hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
1 minutt siden, bordogstol skrev:

Det står i avisene at rundt 30 personer på sykehuset har fått vaksinen. Betyr det at hun bet dem før hun døde?

Det betyr at du må lese deg opp på hvordan rabies smitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bordogstol skrev:

Det står i avisene at rundt 30 personer på sykehuset har fått vaksinen. Betyr det at hun bet dem før hun døde?

Det betyr at de ikke vet om de KAN ha hatt en liten rift eller et sår på hendene mens de pleiet henne, og kanskje har de fått spytt, sekret eller bittelitt blod fra pasienten på seg. Smitten går inn i kroppens blodbaner gjennom sår i huden. Såret trenger ikke være et svært hundebitt, det holder med en ørliten punktering av huden der virus kan trenge inn.

De er antageligvis vaksinert fordi de har hatt kontakt med pasienten siden hun ble lagt inn. Og for å være på den sikre siden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mariana2222
3 minutter siden, bordogstol skrev:

Det står i avisene at rundt 30 personer på sykehuset har fått vaksinen. Betyr det at hun bet dem før hun døde?

Nei, men hun kan ha vært i kontakt med prøver siden hun jobbet med det. 

Det smitter ved at spytt fra et sykt dyr (menneske sjeldent), kommer i kontakt med et menneske eller dyr via bitt, slikking på hud med åpent sår eller at man får spytt inn i nesen eller øynene. Så veldig lite sannsynlig, men mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
11 minutter siden, Million skrev:

Er du veldig ung? Det må i så fall være din generasjon. Merkelig egentlig, for nå i dag er jo informasjonen MYE enklere å få tak i enn da jeg vokste opp. Du kan sitte og google, supe til deg informasjon om det meste med noen tastetrykk. Vi ble fortalt det av voksne før internetts tid.  Og vi husket det og lærte.

Du besitter åpenbart ikke almennkunnskap om rabies, og mener det er den norske staten sin feil (som vanlig, alle skylder på staten og regjeringen her i landet når ting ikke går som de ønsker),at du ikke visste det går an å få rabies i utlandet, er det så? Du kunne på få minutter gjort deg kjent med hva som anbefales og kan trenges av vaksiner for ethvert land du skal reise til. 

 

Men for hva i helvete da, har du ikke lest hele tråden? Har gjentatte ganger sagt at jeg vet. Men hun og hennes reisefølge ikke visste, og om det hadde vært mer opplysninger om det generelt, og folk har fått dette opplyst f eks ved reiser,  så hadde dette vært unngått!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Men for hva i helvete da, har du ikke lest hele tråden? Har gjentatte ganger sagt at jeg vet. Men hun og hennes reisefølge ikke visste, og om det hadde vært mer opplysninger om det generelt, og folk har fått dette opplyst f eks ved reiser,  så hadde dette vært unngått!!!

Alle vet vel at man skal oppsøke lege om man blir bitt av en hund i utlandet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det vel ikke så rart at det ikke var mistanke om rabies på et tidligere tidspunkt. Jeg så for meg at man måtte bli bitt av en aggresiv hund, ikke lekebiting med en valp. Visste heller ikke at det smitter via sår i huden. Er det da lurt å dekke til skrubbsår når man ferierer i Asia?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
3 minutter siden, mariana2222 skrev:

Alle vet vel at man skal oppsøke lege om man blir bitt av en hund i utlandet... 

Tydeligvis ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg snakker om lekebiting så mener jeg at man ikke blir bitt til blods. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
1 minutt siden, bordogstol skrev:

Og når jeg snakker om lekebiting så mener jeg at man ikke blir bitt til blods. 

Så lenge bittet punkterer huden kan man få infeksjoner, virus og parasitter av mange slag. Dekke til skrubbsår kan man jo gjøre om man har nærkontakt med dyr i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...