Jump to content
MadameDeRosa

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt

Recommended Posts

Tessa12
13 minutter siden, Melkebarten skrev:

Er ikke rabies også, hvis man blir bitt og ikke vaksinert 100% dødelig?

Ikke hvis man får vaksine innen en viss tid etter smitte. Provaksine.

Fortsetter under...

Mrs Robinson
11 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Det er så rart at det ikke blir opplyst bedre om rabies og faren for smitte når det er så mange her til lands som reiser dit på ferie.

Å ikke opplyse allmennheten om noe så viktig anser jeg som svikt av helsenorge. Dette dødsfallet kunne ha vært unngått om kvinnen hadde vært opplyst på forhånd. 

Nå er det uansett rimelig spesielt å ikke oppsøke lege etter hundebitt. Man kan få infeksjon, bli smittet av stivkrampe og andre ting. 

MadameDeRosa
Posted (edited)
55 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Nå er det uansett rimelig spesielt å ikke oppsøke lege etter hundebitt. Man kan få infeksjon, bli smittet av stivkrampe og andre ting. 

Det er vel fordi de tenker at det ikke er så nøye fordi de mangler opplysninger om hvor alvorlig sånt faktisk er. 

Helsenorge burde foreta mer folkeopplysning på temaet.

Edited by MadameDeRosa

Honey Dew
1 time siden, Oliviero skrev:

Jeg fikk ikke tilbud om rabies vaksine når vi skulle til Thailand i vinter....

Du må jo spørre selv.

MadameDeRosa
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Du må jo spørre selv.

De kunne jo ha foreslått det og opplyst om viktigheten av det 

TrekStar

En forferdelig måte å dø på. På youtube ligger det en video, laget av et universitet, hvor det vises hvordan de siste fasene av livet er, når en er smittet. Må være grusomt for pårørende å være vitne til at en av sine egne dør på denne måten.

Annonse

altius

hmm...trodde det lå i alle folks barnelærdom at blir man bitt av et dyr så kommer man seg til lege med en gang? Dere som har fått rabiesvaksine, hvor lenge varer den før man må ta ny?

MissPierce
18 minutter siden, TrekStar skrev:

En forferdelig måte å dø på. På youtube ligger det en video, laget av et universitet, hvor det vises hvordan de siste fasene av livet er, når en er smittet. Må være grusomt for pårørende å være vitne til at en av sine egne dør på denne måten.

Her i vesten vil man bli lagt i koma for å hindre den grusomme måten å dø på. Men i fattige land uten denne muligheten, er det en helt grusom måte å dø på. 

Paramount
På 5.5.2019 den 0.17, Wiskola skrev:

Nå kommer jeg vel til å få en gjeng anti-vax folk på nakken, men skitt au.

Når man velger å ikke vaksinere seg eller sine barn - i prinsippet en personlig avgjørelse. Det jeg dog lurer på er, innser ikke folk at de utsetter andre for smitte? Det er egosime i sin verste form.

Du høres ganske kunnskapsløs ut selv, som bringer dette på banen, i akkurat dette ulykksalige enkeltstående tilfellet. Et tilfelle som enkelt kunne vært løst dersom vedkommende hadde gjort det "alle" vet; oppsøk alltid lege dersom du blir bitt av dyr i utlandet. Kunnskapsløshet kan være vel så farlig.

TrekStar
6 minutter siden, MissPierce said:

Her i vesten vil man bli lagt i koma for å hindre den grusomme måten å dø på. Men i fattige land uten denne muligheten, er det en helt grusom måte å dø på. 

Sant det. Denne kvinnen kom vel også sent i helsevesenet sitt søkelys, og da vil jeg tro at noen av symptomene fra rabies sitt første stadie, hadde kommet til overflaten. Da tenker jeg symptomer som vanskeligheter med å svelge, og ta til seg føde, da spisemuskelen\svelget ikke fungerer som den skal, slik at det er stor risiko for kvelning, og at en blir dehydrert.

Macro

Man har selv ansvar for å søke lege. Tragisk utfall.

MadameDeRosa

Man kan kalle det barnelærdom. Men man lærer ikke dette hverken på skolen, av helsesøster eller nødvendigvis i hjemmet. Men jeg syns det er på sin plass at helseministeren tar litt ansvar her. 

Macro
2 timer siden, Oliviero skrev:

Du er jo født som arten MENNESKE og har mulighet til å tilegne deg informasjon selv. Alt er lett tilgjengelig på nett. Skal leger sitte å sjekke hvilke reiser vi booker?

Når det er sagt så vet vi ikke hva som har skjedd. Hun kan ha oppsøkt hunden, hunden angrep, provosert møte osv. Ingen vet hva som faktisk skjedde. Det eneste vi vet er at hun ikke tok det hun skulle før hun dro. 

Annonse

Macro
3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Man kan kalle det barnelærdom. Men man lærer ikke dette hverken på skolen, av helsesøster eller nødvendigvis i hjemmet. Men jeg syns det er på sin plass at helseministeren tar litt ansvar her. 

Helseministeren? Jeg og alle jeg kjenner lærte fra vi var pitte små at man ikke skal ta i dyr i andre land. Vi lærte det av foreldrene våre, for det er tross alt av foreldre man lærer seg å leve og å ovlerleve.

altius

Er en grunn til at jeg aldri tillater hunder å slikke meg. Har du et sår og hunden har rabies er du fucked.

MadameDeRosa
10 minutter siden, Macro skrev:

Helseministeren? Jeg og alle jeg kjenner lærte fra vi var pitte små at man ikke skal ta i dyr i andre land. Vi lærte det av foreldrene våre, for det er tross alt av foreldre man lærer seg å leve og å ovlerleve.

Vi lever i et land totalt uten rabies. (Om man ser bort fra tilfellene på Svalbard) 

Det er ingen selvfølge at rabies er et tema engang, og ikke alle foreldre er såpass opplyste at de lærer sine barn dette. 

Kitcat
2 timer siden, Oliviero skrev:

Det er ikke vanlig å anbefale rabiesvaksine ved turistreiser. Rabiesvaksinen er omfattende (3 doser over 21 dager) og kostbar. I tillegg må man alltid oppsøke lege ved bitt, for å sette ytterligere dose(r). Rabiesvaksine anbefales primært dersom man skal oppholde seg på plasser hvor det er lang vei til legehjelp, da man ved å ta forebyggende vaksine kjøper seg mer tid for å komme seg til legehjelp. Det er også vanlig til folk som skal arbeide tett på dyr og til barn som skal bo i risikoområder. Barn kan lettere tenkes å bli klort eller bitt uten å gi beskjed til voksen. Er man på reise og blir bitt oppsøker man lege så raskt som mulig. Er man ikke vaksinert vil man få flere doser enn om man var forhåndsvaksinert. 

Alle vaksinasjonssentre opplyser reisende om rabies der reiserute og omstendigheter krever det, informasjon skal gis, men ikke alle trenger vaksinen og det er uansett frivillig.

ingen grunn til hysteri om dette, bruk sunn fornuft og søk råd hos vaksinatør :)

gullmedalje
25 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Er man i stand til å planlegge og booke en reise til andre siden av kloden burde man også være oppegående nok til å lese seg opp på reiseråd selv... Det får da finnes grenser for hva helseministeren skal måtte gjøre!

MadameDeRosa
2 minutter siden, gullmedalje skrev:

Er man i stand til å planlegge og booke en reise til andre siden av kloden burde man også være oppegående nok til å lese seg opp på reiseråd selv... Det får da finnes grenser for hva helseministeren skal måtte gjøre!

Når de klarer å opplyse om HIV, hadde de vel klart å opplyst om noe så dødelig som rabies også. 

Macro
24 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Vi lever i et land totalt uten rabies. (Om man ser bort fra tilfellene på Svalbard) 

Det er ingen selvfølge at rabies er et tema engang, og ikke alle foreldre er såpass opplyste at de lærer sine barn dette. 

Ja, men jeg snakker da selvsagt  om besøk/reiser til andre land. Forøvrig skal man ikke ta i dyr uansett. Enten det gjelder blindehund, eierkjær katt, dyr i trening, hest på tur, spinnevilt ekorn...Detteeer hensyn vi tar i NORGE idag. Enhver person vet det er annen bakterie- og viriusflora i andre land og verdensdeler. Man må bruke sin utdelte hjerne også. Her klandrer jeg din argumentasjon, ikke den døde(som vi ikke kjenner historikken til).