Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

1 time siden, Zoey skrev:

Er rabiesvaksinen like omfattende å ta preventivt, som etter bitt? 

Litt mindre enn om man er blitt bitt😊 jeg fikk 3 doser i 2012 og det ser ut som det fremdeles er gjeldende. Om man blir bitt så er det 4 eller 5 doser, alt etter regime som blir valgt ser det ut som på Felleskatalogen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Zoey skrev:

Er rabiesvaksinen like omfattende å ta preventivt, som etter bitt? 

Preventivt tar man 3 doser i løpet av 21 dager, på dag 0, 7 og 21. Prisen for en slik pakke hos vaksinasjonsklinikk i Norge vil ligge på 2-3000. 

Etter eksponering skal man ha ytterligere 2 doser dersom man var vaksinert på forhånd, på dag 0 og 3.

Etter eksponering skal man ha 5 doser over 28 dager hvis man IKKE var vaksinert. I en slik situasjon, hvis man får fanget dyret og satt det under observasjon kan man avslutte behandlingen av mennesket etter ti dager dersom dyret forblir friskt. Dyr utvikler rabies fort, og dør etter få dager. Et dyr som virker sykt avlives og kan vevsundersøkes mht rabies. 

Rabies er bortimot 100% dødelig hvis man først utvikler symtomer. Heldigvis finnes post-eksponeringsbehandling, så vaksinasjon vil kun være anbefalt for noen få.

Er man vaksinert med 3 doser og trenger å opprettholde beskyttelse pga fortsatt risiko må man fylle på etter 2-5 år. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gt-2000 skrev:

Ubehagelig å tenke på at vi har mange personer i dette landet som absolutt skal hente gatehunder til Norge.

Det er skremmende at mange ikke forstår hvor ekstremt heldig vi er som ikke har rabies her. 

Nå har disse reglene for å hente gatehunder, heldigvis blitt strammet veldig inn på. 

De sier at hundene er sjekket i alle retninger for sykdommer, men når disse hundene blir sjekket her i Norge. Så viser det seg faktisk at mange ikke har fått de vaksinene de skal ha, selv om papirene fra veterinæren i landet de kom fra sier noe annet. Så mye forfalskninger av veterinær papirer der. 

Endret av MissPierce
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

9 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Når de klarer å opplyse om HIV, hadde de vel klart å opplyst om noe så dødelig som rabies også. 

En kan ikke overlate ansvaret for egen vaksine til andre. En må faktisk opplyse seg selv. Det er heller ikke alle som har en legetime før de skal reise og det sier seg selv at legen ikke kan vite hvor du skal og gi deg vaksineråd hvis du ikke har time hos vedkommende i god tid før avreise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gt-2000 skrev:

Ubehagelig å tenke på at vi har mange personer i dette landet som absolutt skal hente gatehunder til Norge.

Helt enig, vis en har en interesse for slikt er det bedre å sponse et steriliserings prosjekt i nærområdet til disse hundene

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Mulig det er en generasjonsgreie men for de i min generasjon 40+ så er det barnelærdom , lurer på om det faktisk ikke gikk en TV serie om rabies vaksinens far i barndomen, han prøvde vel den først på seg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Missfoxy skrev:

Utrolig trist dette her :(  Noen som vet hvor i asia hun var? 

De vil ikke opplyse destinasjon pga personvern selv om jeg personlig mener at det ville vært til allmenn nytte. Selv har jeg resonert meg fram til Bali eller Lombok i Indonesia da kvinnen var på fritidsreise, kvinnens alder tatt i betrakning og beskrivelsen som "sørøst-asia" i media.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Helt enig, vis en har en interesse for slikt er det bedre å sponse et steriliserings prosjekt i nærområdet til disse hundene

Gatehundene som blir hentet til Norge, måtte før gå igjennom ganske nøye undersøkelser vedr helse og psyke før de får innpass i Norge. Blant annet må de igjennom endel vaksiner.

Nå ser det heldigvis ut til at det er blitt forbudt å innføre disse hundene og godt er det.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/krav_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136

Endret av Honey Dew
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew said:

Gatehundene som blir hentet til Norge, måtte før gå igjennom ganske nøye undersøkelser vedr helse og psyke før de får innpass i Norge. Blant annet må de igjennom endel vaksiner.

Nå ser det heldigvis ut til at det er blitt forbudt å innføre disse hundene og godt er det.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/krav_for_innforsel_av_gatehunder_er_strammet_inn.31136

Vi har sett eksempler på at importere hunder har hatt multiresistente bakterier og alvorlige sykdommer som hjerteorm og leishmania. Det importers også hunder til Norge som, når de undersøkes, ikke er godt nok vaksinert mot rabies. I noen tilfeller lurer vi på om vaksinasjonspapirene kan være forfalsket, sier Jørgensen.

https://www.vetinst.no/nyheter/import-av-hunder-med-ukjent-opphav-utgjor-en-smitterisiko

Dessverre

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, opprørsk skrev:

Vi har sett eksempler på at importere hunder har hatt multiresistente bakterier og alvorlige sykdommer som hjerteorm og leishmania. Det importers også hunder til Norge som, når de undersøkes, ikke er godt nok vaksinert mot rabies. I noen tilfeller lurer vi på om vaksinasjonspapirene kan være forfalsket, sier Jørgensen.

https://www.vetinst.no/nyheter/import-av-hunder-med-ukjent-opphav-utgjor-en-smitterisiko

Dessverre

Herregud. Kjenner et par som har innført hunder (på lovlig vis). Heldigvis er disse hundene friske. Det er trist med alle disse gatehundene som faktisk trenger et kjærlig hjem, men nå blir nektet hjelp fordi det er useriøse aktører ute og går.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, MadameDeRosa said:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Hvem er det som ikke vet slikt? Det vil jo si at noe  har feilet drastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Honey Dew said:

Herregud. Kjenner et par som har innført hunder (på lovlig vis). Heldigvis er disse hundene friske. Det er trist med alle disse gatehundene som faktisk trenger et kjærlig hjem, men nå blir nektet hjelp fordi det er useriøse aktører ute og går.

En burde heller finne kjærlige hjem til disse dyrene i de landene de faktisk kommer fra, så slipper vi innførsel av uønskede og farlige sykdommer. Det finnes dessverre nok av dyr til omplassering her til lands også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
39 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Hvem er det som ikke vet slikt? Det vil jo si at noe  har feilet drastisk.

Rabies -offeret og hele reisefølget visste tydeligvis ikke det. Er så trist når det kunne ha vært unngått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Apis skrev:

Mulig det er en generasjonsgreie men for de i min generasjon 40+ så er det barnelærdom , lurer på om det faktisk ikke gikk en TV serie om rabies vaksinens far i barndomen, han prøvde vel den først på seg selv 

Jeg er i av 20-årene og har aldri fått noe informasjon om rabies under oppveksten (som jeg kan huske), verken hjemme eller på skolen. Stivkrampe derimot har jeg alltid visst var en risiko ved dyrebitt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MadameDeRosa said:

Rabies -offeret og hele reisefølget visste tydeligvis ikke det. Er så trist når det kunne ha vært unngått. 

Hvordan vet du hva de visste eller ikke? Cumberbitch skrev i innlegg #34 at hun ble tilbudt rabiesvaksine før reise og valgte å ta den. Denne kvinnen kan godt ha valgt å takke nei til denne vaksinen.

Jeg er også av den oppfatning at dette er allmennkunnskap og ikke en «svikt» fra helsenorge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/4/2019 at 11:24 PM, MadameDeRosa said:

Så har vi fått første tilfelle av rabiessmitte til lands  hos menneske siden 1800-tallet. 

Dette er 90% dødelig så å si. Og jeg bare fatter ikke hvorfor personen ikke tok rabiesvaksine før hun reiste til Thailand, og heller ikke rett etter å ha blitt bitt, da kunne sykdommen ha vært unngått. 

Det er virkelig trist. 

Vi har ikke nylig hatt et tilfelle av rabiessmitte hos menneske her til lands, hun ble smittet i utlandet og kom syk hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, opprørsk skrev:

En burde heller finne kjærlige hjem til disse dyrene i de landene de faktisk kommer fra, så slipper vi innførsel av uønskede og farlige sykdommer. Det finnes dessverre nok av dyr til omplassering her til lands også.

Det gjør det. Det finnes dem som smugler inn kjæledyr også. Håper virkelig at disse dyrene er friske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bitt av en mus, en gang.. (putta fingeren inn i buret den bodde... for den var så søt...og ja, jeg var er barn). Jeg visste med EN gang at jeg måtte til lege etter å ha blitt bitt av et dyr. Dette da mine foreldre hadde informert meg fra jeg var bitteliten om bitt/ klor som går gjennom huden KAN gi smitte og at legen derfor må vurdere behov for f. Eks påfyll av stivkrampe... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...