Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Sukkerbi skrev:

Så vidt jeg har lest er det ingen tilfeller der personer har overlevd etter at symptomene har debutert? Den er uhelbredlig og normalt dør en allerede etter 2-7 dager. Så antar at personen ikke står til og redde siden h*n er alvorlig syk? :(

En jente på 15 overlevde faktisk i USA etter å ha blitt bitt av en flaggermus. Hun hadde utviklet symptomer, og var veldig syk. Familien fikk tilbud om å legge henne i kunstig koma, og fryse ned kroppen hennes for å hindre at rabis viruset skulle spre seg mer. De ante ikke om det ville fungere, men de prøvde siden hun uansett ville ha dødd. 

I juli 2013 kom det en dame til Ullevål sykehus med mistanke om rabis smitte, hun skulle ha blitt smittet fra Asia. De fant antistoffer mot rabies hos henne. Hørte aldri endelig utfall der. 

Med mindre vi får ett dyr hit med smitte, så skal det mye til for vi får denne sykdommen til landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, MissPierce skrev:

En jente på 15 overlevde faktisk i USA etter å ha blitt bitt av en flaggermus. Hun hadde utviklet symptomer, og var veldig syk. Familien fikk tilbud om å legge henne i kunstig koma, og fryse ned kroppen hennes for å hindre at rabis viruset skulle spre seg mer. De ante ikke om det ville fungere, men de prøvde siden hun uansett ville ha dødd. 

I juli 2013 kom det en dame til Ullevål sykehus med mistanke om rabis smitte, hun skulle ha blitt smittet fra Asia. De fant antistoffer mot rabies hos henne. Hørte aldri endelig utfall der. 

Med mindre vi får ett dyr hit med smitte, så skal det mye til for vi får denne sykdommen til landet. 

Fryste de med kroppen hennes? Altså bokstavelig talt? Eller "bare" som i at de la henne i koma? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Raspberrypi skrev:

Fryste de med kroppen hennes? Altså bokstavelig talt? Eller "bare" som i at de la henne i koma? 

Beklager dårlig formulering fra min side der 🙈

Er så utrolig mange år siden jeg så om det på tv. Men det ga virkelig inntrykk at de faktisk reddet henne. Selv om hun brukte lang tid på opptrening.

De la henne i dypt kunstig koma, og senket kroppstemperaturen hennes for å hindre at hjernen tok skade av at de rett og "slo av hjernen" hennes midlertidig. 

Når de har sett på hjernen til de som har dødd av rabies, så har ikke hjernen hatt noen skader. Men de vet at rabies gjør sånn at hjernens evne til å styre hjerteslag, pust og spytt går bananas. De drukner i sitt eget spytt og blod, av hjerte arrhythmia eller at de ikke får puste pga spasmer. 

De tenkte at vist hjernen var "slått av", så ville den ikke sende disse signalene til kroppen. Å kroppen kunne få tid til å bekjempe rabies viruset. Hun fikk også vaksinen mot rabies, som skal hjelpe kroppen i å lage anti virus. 

Hun lå i koma i litt over en uke mener jeg å huske, før de vekket henne da de så at kroppen hadde laget nok anti stoffet mot viruset. 

 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MissPierce skrev:

Beklager dårlig formulering fra min side der 🙈

Er så utrolig mange år siden jeg så om det på tv. Men det ga virkelig inntrykk at de faktisk reddet henne. Selv om hun brukte lang tid på opptrening.

De la henne i dypt kunstig koma, og senket kroppstemperaturen hennes for å hindre at hjernen tok skade av at de rett og "slo av hjernen" hennes midlertidig. 

Når de har sett på hjernen til de som har dødd av rabies, så har ikke hjernen hatt noen skader. Men de vet at rabies gjør sånn at hjernens evne til å styre hjerteslag, pust og spytt går bananas. De drukner i sitt eget spytt og blod, av hjerte arrhythmia eller at de ikke får puste pga spasmer. 

De tenkte at vist hjernen var "slått av", så ville den ikke sende disse signalene til kroppen. Å kroppen kunne få tid til å bekjempe rabies viruset. Hun fikk også vaksinen mot rabies, som skal hjelpe kroppen i å lage anti virus. 

Hun lå i koma i litt over en uke mener jeg å huske, før de vekket henne da de så at kroppen hadde laget nok anti stoffet mot viruset. 

 

Men rabies fra flaggermus er normalt noe eget. Så kalla "flaggermusrabies" er et eget virus, og ikke det samme som rev, hund o.l bærer på. Virusene er beslektede, men er ikke samme. Vet ikke om det kan ha noe å si også🤔

Update: Og nå har jeg lest meg litt opp på saken om jenta du nevner. De la henne bare i koma, ikke kjølte henne ned. Og de har prøvd samme metode på flere i ettertid uten at noen har overlevd, så de misstenker at denne jenta kanskje var smittet av en svekket versjon av viruset. Så sannsynligheten for å overleve er fortsatt nær ingen dessverre...

 

Endret av Sukkerbi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sukkerbi skrev:

Men rabies fra flaggermus er normalt noe eget. Så kalla "flaggermusrabies" er et eget virus, og ikke det samme som rev, hund o.l bærer på. Virusene er beslektede, men er ikke samme. Vet ikke om det kan ha noe å si også🤔

Var ei jente på 8 år i California som overlevde rabies etter å ha bli klort av en smittet villkatt i 2011. De gjorde det samme med henne. Google det nå. 

Vet ikke om typen rabies har noe å si, men rabies virusene angriper kroppen på samme måte. Så å "slå av hjernen" mens kroppen får bekjempe viruset, er en ny tenkt behandlings form. Hvor mange det er forsøkt på vet jeg ikke. 

https://abcnews.go.com/Health/california-girl-us-survive-rabies/story?id=13830407

Legger til under her i stede for ny post : Metoden har vist feilet på rundt 30 personer. I hvert fall en av de var bitt av en flaggermus. En gutt på 6 år i Florida døde, selv om de prøvde denne metoden ( The Milwaukee Protocol) Men som de skriver: Det er ikke som om legene har noe bedre å prøve. 

 

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa

Veldig trist. Håper vedkommende ikke fikk forstå alvoret av sykdommen så slapp å være livredd de siste døgnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tragisk med dødsfallet... Vet ikke hvilken tilstand vedkommende var i da hun døde, altså om hun klarte å forstå, men familien visste nok at hun kom til å dø etter få dager 😕
Kanskje lett å glemme sykdommer man potensielt utsetter seg for når man reiser til andre siden av jorda? At man blir litt blendet av alt det fine man får sett...
Da jeg skulle reise til Sørøst-Asia første gang opplyste en på vaksinasjonskontoret om rabies, og jeg fikk klar beskjed om hvor farlig det er dersom man blir smittet og ikke er vaksinert. Jeg tok i alle fall 3 doser over et halvt år, og hvis jeg da ble bitt, måtte jeg likevel få i meg en ny vaksine innen 12 timer etter bittet.. I området jeg skulle fantes det ikke sykehus med denne type vaksine, så jeg hadde reiseforsikring med mulighet for helikoptertransport til nærmeste sykehus om jeg skulle blitt bitt. 
 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg virker dum nå, men visste faktisk ikke at rabies var så farlig for mennesker 🤔🤔 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PetraPerlesukker skrev:

Kanskje jeg virker dum nå, men visste faktisk ikke at rabies var så farlig for mennesker 🤔🤔 

Jeg tror ikke du er den eneste, dessverre😔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.5.2019 den 0.45, SoftKitty skrev:

Man får ikke rabies-vaksine med mindre man blir bitt av et dyr som kan ha rabies.. (Edit: Er ellers enig altså, er 100% pro-vax)

Du tar feil, rabiesvaksine blir tilbudt reisende til Afrika og Asia. Jeg har den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tilbud om rabies vaksine når vi skulle til Thailand i vinter....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om en dame i 20-årene som var smittet av rabies, og ikke en mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke rabies også, hvis man blir bitt og ikke vaksinert 100% dødelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
4 minutter siden, Astoria skrev:

Jeg leste om en dame i 20-årene som var smittet av rabies, og ikke en mann...

Jeg tok feil eller leste i en av de første artiklene at det var en mann. Det er en kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Melkebarten skrev:

Er ikke rabies også, hvis man blir bitt og ikke vaksinert 100% dødelig?

Jepp :( I følge snl står det at det vanligvis tar mellom to og åtte uker til sykdomsutbruddet, og at man deretter dør i koma etter 4-5 dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Det er så rart at det ikke blir opplyst bedre om rabies og faren for smitte når det er så mange her til lands som reiser dit på ferie.

Å ikke opplyse allmennheten om noe så viktig anser jeg som svikt av helsenorge. Dette dødsfallet kunne ha vært unngått om kvinnen hadde vært opplyst på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...