Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest Ninnn
4 minutter siden, Viktualia skrev:

En person på 200 år folkens. En. Ro ned bæret. 

Det er sånn alle Zombie apokalypse-scenarioer starter. Én eneste smittet.

Endret av Ninnn
Bokstav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Honey Dew said:

Det gjør det. Det finnes dem som smugler inn kjæledyr også. Håper virkelig at disse dyrene er friske.

Det er dessverre ikke tilfelle. En del blir tatt på grensa, og dyrene blir ofte avlivet fordi de ikke gidder å ta kostnaden med å fremskaffe alle papirene som mangler, karantene osv. Utrolig synd (for dyrenes del).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Viktualia skrev:

En person på 200 år folkens. En. Ro ned bæret. 

Hvilken person er det som er 200 år?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 0.45, SoftKitty skrev:

Man får ikke rabies-vaksine med mindre man blir bitt av et dyr som kan ha rabies.. (Edit: Er ellers enig altså, er 100% pro-vax)

Det er feil .  Både jeg og mannen min er vaksinert mot rabies  her i Norge med 3 sprøyter hver siden vi reiser endel i Asia.  Skulle vi være uheldige og bli bitt av hund, katt,  ape etc. I et land med rabies så må vi ha 2 sprøyter til innen 48 timer isteden for 5 stk som man må begynne på innen 24 timer og fortsette med til faste intervaller.   Er man ikke forhåndsvaksinert så må man og ha hemoglobin  noe som kan være vanskelig å få tak i enkelte steder.  Det trenger man ikke om man er forhåndsvaksinert.   I Thailand er det mye løshunder og aper .  Sist vi var der så opplevde vi 3 stk nordmenn som ble bitt av hund og måtte begynne med vaksinering.  Så jeg råder alle som reiser til slike land å forhåndsvaksinert seg.  Det koster litt kroner men er allikevel en billig forsikring da utfallet av denne sykdommen jo er dødelig .

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt? Hun ble bitt på reise for noen måneder siden, men tok først kontakt med lege for én uke siden? Dette var vel dømt til å ende tragisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, eeyoree skrev:

Forstår ikke helt? Hun ble bitt på reise for noen måneder siden, men tok først kontakt med lege for én uke siden? Dette var vel dømt til å ende tragisk. 

Riktig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
2 timer siden, Hentacruel skrev:

Vi har ikke nylig hatt et tilfelle av rabiessmitte hos menneske her til lands, hun ble smittet i utlandet og kom syk hjem. 

Ok, stemmer det. Min feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TrekStar skrev:

En forferdelig måte å dø på. På youtube ligger det en video, laget av et universitet, hvor det vises hvordan de siste fasene av livet er, når en er smittet. Må være grusomt for pårørende å være vitne til at en av sine egne dør på denne måten.

Har du link til videoen? Dersom den ikke er for fæl å se på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

8 minutter siden, Purple Basil skrev:

Har du link til videoen? Dersom den ikke er for fæl å se på? 

 

Endret av Raspberrypi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 1.02, Rosewood skrev:

Altså, jeg hadde dratt til legen om jeg så ble bitt av min egen hund. Eller samboer. Liksom bitt til det punktet der hudbarrieren brytes, mtp stivkrampe.

I utlandet? Ingen tvil.

Ufattelig tragisk uansett :( 

Hvis du hadde blitt bitt til blods av din samboer bør du også ta stivkrampevaksine, selv om han ikke har rabies

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hvis du hadde blitt bitt til blods av din samboer bør du også ta stivkrampevaksine, selv om han ikke har rabies

Ja det var det jeg mente, jeg ville dratt til legen hvis jeg ble bitt, om så mitt kjæledyr eller samboer hadde bitt meg 😛 med tanke på stivkrampe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Herregud. Kjenner et par som har innført hunder (på lovlig vis). Heldigvis er disse hundene friske. Det er trist med alle disse gatehundene som faktisk trenger et kjærlig hjem, men nå blir nektet hjelp fordi det er useriøse aktører ute og går.

Selv noen av hundene som er hentet på lovelig vis, og fra seriøse aktører (I hvertfall kjent som det) har vist seg å ha diverse sykdommer de ikke har i følge papirene. Kjenner til og med ei som kjøpte katt fra en oppdretter her i Norge. Viste seg at kattungene var smuglet inn fra Polen, og at papirene fra veterinæren var forfalsket av oppdretter. Stempelet som ble brukt i papirene, var etter det vi vet stjålet fra veterinæren der nede. 

Så man kan dessverre ikke si sikkert, med mindre man selv har hatt dyret hos veterinær i landet dyret kommer fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Viktualia said:

En person på 200 år folkens. En. Ro ned bæret. 

Det er faktisk bare et spørsmål om tid før vi har rabies tilbake i landet. Dette som følge av alle som smugler inn hunder fra alle mulige land, eller importerer hunder med falske dokumenter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnen skal ha oppsøkt lege flere ganger og vært akuttinnlagt ved en tidligere anledning. Synes det er merkelig at verken kvinnen selv eller helsevesenet har klart å fatte noen som helst mistanke. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n3enM/kvinne-som-doede-av-rabies-var-akuttinnlagt-tidligere?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Madeon said:

Kvinnen skal ha oppsøkt lege flere ganger og vært akuttinnlagt ved en tidligere anledning. Synes det er merkelig at verken kvinnen selv eller helsevesenet har klart å fatte noen som helst mistanke. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n3enM/kvinne-som-doede-av-rabies-var-akuttinnlagt-tidligere?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 

Hun hadde hatt bedre prognose i hendene på en dyrlege. Humanmedisinere stinker når det kommer til infeksjonsmedisin og zoonoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Madeon skrev:

Kvinnen skal ha oppsøkt lege flere ganger og vært akuttinnlagt ved en tidligere anledning. Synes det er merkelig at verken kvinnen selv eller helsevesenet har klart å fatte noen som helst mistanke. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n3enM/kvinne-som-doede-av-rabies-var-akuttinnlagt-tidligere?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 

Synes ikke det er rart i det hele tatt. Får man inn en pasient med generell sykdomsfølelse er IKKE rabies det første de vil mistenke . Spesielt når helsepersonellet ikke kjente til bittet 

Screenshot_20190507-231355_Samsung Internet.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rullerusk skrev:

Hun hadde hatt bedre prognose i hendene på en dyrlege. Humanmedisinere stinker når det kommer til infeksjonsmedisin og zoonoser. 

På ingen måte. Det er komplett umulig å diagnostisere rabies tidlig i forløpet med så uspesifikke symptomer når man ikke VET at pasienten har vært i kontakt med løshund i en slik grad at det kan være smitteførende. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så veldig provoserende. Man kan bli smittet over hele Asia, Afrika og sør-amerika. Sykehuset har selv sagt at de ønsker verne om familien og deres privatliv, så det er vel derfor de ikke gir ut mer informasjon enn de har gjort. 

Lærdommen er uansett: blir du bitt av et dyr i utlandet - dra til legen! 

Screenshot_20190508-104953_Samsung Internet.jpg

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at kvinnen ikke ble bitt særlig alvorlig. Er skikkelig hundebitt krever jo legebesøk uansett, oftest fordi man må sy.

Jeg har flere ganger blitt «bitt» av egen hund under lek, der en tann såvidt punkterer huden, og betegner ikke dette som bitt, og har ikke oppsøkt lege (mulig jeg ville gjort det i utlandet nettopp pga rabies, men det er lett å si i etterpåklokskapens lys).

Poenget er : Hvis det skjer en minimal hendelse, «ufarlig» bitt, katt som klorer deg eller dyr som sleiker deg i et sår, er det ikke sikkert man husker dette når man blir syk to måneder etter med diffuse symptomer. 

Antar at legene etter hvert som det ble mer alvorlig begynte å stille mange spørsmål, og at bitt først ble nevnt da. Det var nok ikke slik at hun oppsøkte legen med ordene «jeg ble bitt i Thailand og nå har jeg xy og z symptomer».

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...