Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa
Akkurat nå, Macro skrev:

Ja, men jeg snakker da selvsagt  om besøk/reiser til andre land. Forøvrig skal man ikke ta i dyr uansett. Enten det gjelder blindehund, eierkjær katt, dyr i trening, hest på tur, spinnevilt ekorn...Detteeer hensyn vi tar i NORGE idag. Enhver person vet det er annen bakterie- og viriusflora i andre land og verdensdeler. Man må bruke sin utdelte hjerne også. Her klandrer jeg din argumentasjon, ikke den døde(som vi ikke kjenner historikken til).

Tror du ikke vedkommende ville ha gjort hastetiltakene som trengs, om hun hadde visst om alvorlighetsgraden av å bli bitt av hund? Er jo helt tydelig at hun ikke skjønte omfanget, og hadde slikt blitt opplyst om og vært en del av den allmenne lærdom i skolen, og allmenn kunnskap også her til lands, så hadde jo dette  kunne ha vært unngått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/5/2019 at 12:45 AM, SoftKitty said:

Man får ikke rabies-vaksine med mindre man blir bitt av et dyr som kan ha rabies.. (Edit: Er ellers enig altså, er 100% pro-vax)

Hvis du er dyrlege får du det.

Endret av Rullerusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Når de klarer å opplyse om HIV, hadde de vel klart å opplyst om noe så dødelig som rabies også. 

De har de klart i mange år, men folk feiler i å klare å finne det tydeligvis. Folk skriver fra seg alt ansvar, og det koster liv. FHI flyter over med lett tilhjengelig informasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
Akkurat nå, Macro skrev:

De har de klart i mange år, men folk feiler i å klare å finne det tydeligvis. Folk skriver fra seg alt ansvar, og det koster liv. FHI flyter over med lett tilhjengelig informasjon.

Nei. De har feilet i å nå ut til folket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Tror du ikke vedkommende ville ha gjort hastetiltakene som trengs, om hun hadde visst om alvorlighetsgraden av å bli bitt av hund? Er jo helt tydelig at hun ikke skjønte omfanget, og hadde slikt blitt opplyst om og vært en del av den allmenne lærdom i skolen, og allmenn kunnskap også her til lands, så hadde jo dette  kunne ha vært unngått. 

Det er allmenn kunnskap. Dessverre.

 

Uansett. Tragisk utfall. Men kan dog ikke skyldes andre enn offer og hund. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
Akkurat nå, Macro skrev:

Det er allmenn kunnskap. Dessverre.

 

Uansett. Tragisk utfall. Men kan dog ikke skyldes andre enn offer og hund. 

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Nei. De har feilet i å nå ut til folket. 

Feilet i å nå ut til deg ihvertfall... Det er ihvertfall sikkert. Lurt å ta til seg kunnskap før du får skrekkeksempler kastet i ansiktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 minutt siden, Macro skrev:

Feilet i å nå ut til deg ihvertfall... Det er ihvertfall sikkert. Lurt å ta til seg kunnskap før du får skrekkeksempler kastet i ansiktet.

Jeg snakker om offeret. 

Og hvis du leser kommentarene under nyhetssaken i VG og Dagbladet, er de fleste uvitne om hvor dødelig rabies faktisk er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Jeg visste at man aldri skal ta på dyr i andre land. Jeg vet også at man skal oppsøke lege med en gang etter bitt, både på grunn av stivkrampe og rabies. Jeg visste også at man ikke skal la hunder slikke på deg. Jeg vet også at når man som menneske viser symptomer på rabies så er det for sent. Jeg aner ikke hvordan jeg vet alt dette, men et sted har jeg da lært det. Ikke skyld på skolen, for alle kan ikke lære og huske på alt. Jeg har lært masse som jeg ikke husker i voksen alder. Et kjapt google-søk er alt man trenger å gjøre. Det å oppsøke kunnskap som voksen er veldig, veldig viktig. Synd at ingen i reisefølget eller noen rundt jenta visste hvor alvorlig det KAN være å bli bitt av en hund. Egentlig ganske hårreisende, men ja. Det er jo for sent nå, til skrekk og advarsel for oss andre. Det går dessverre rasende fort når man først får symptomer. Har sett et par videoer på YouTube nå, og det gjorde inntrykk! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Nå må jeg spørre... bor du i tykkeste Oslo?  Hvordan har du ikke fått med deg at man ikke skal ta i dyr på utenlandsferie? Det er jo for å beskytte både folk og dyr. Jeg tar ikke i andre hester når jeg er utenlands nettopp fordi jeg vil beskytte mine. Hvordan kan dette være nytt for deg? Menneskesmitte er vanskelig å forhindre pga kommunikasjon,samhandling osv, men dyr er som regel no-go. Hva tenker du egentlig? Alle vet dette? Det mest utrygge du gjør er å sette deg på ræv å si at andre har ansvar. Det er du som må ta konsekvensen uansett.

Om du ikke forstår at du må beskytte deg selv så er det ingen som kan beskytte deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Jeg snakker om offeret. 

Og hvis du leser kommentarene under nyhetssaken i VG og Dagbladet, er de fleste uvitne om hvor dødelig rabies faktisk er. 

VG og dagbladet er ikke relevant her. Jeg diskuterer saken, ikke kommentarene et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

 

14 minutter siden, Macro skrev:

Nå må jeg spørre... bor du i tykkeste Oslo?  Hvordan har du ikke fått med deg at man ikke skal ta i dyr på utenlandsferie? Det er jo for å beskytte både folk og dyr. Jeg tar ikke i andre hester når jeg er utenlands nettopp fordi jeg vil beskytte mine. Hvordan kan dette være nytt for deg? Menneskesmitte er vanskelig å forhindre pga kommunikasjon,samhandling osv, men dyr er som regel no-go. Hva tenker du egentlig? Alle vet dette? Det mest utrygge du gjør er å sette deg på ræv å si at andre har ansvar. Det er du som må ta konsekvensen uansett.

Om du ikke forstår at du må beskytte deg selv så er det ingen som kan beskytte deg.

Vel, når en hel gjeng mennesker ikke har fått med seg hva man må gjøre etter et hundebitt, da er det tydelig at det trengs økt opplysning om det. 

Jeg vet jo dette. Har reist mye. Men offeret og hennes reisefølge visste tydeligvis ikke dette. Det er også helt tydelig at rabies burde det ha vært mer opplysninger om, siden det årlig reiser såpass mange nordmenn til land hvor det finnes rabies. 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

 

Vel, når en hel gjeng mennesker ikke har fått med seg hva man må gjøre etter et hundebitt, da er det tydelig at det trengs økt opplysning om det. 

Jeg vet jo dette. Har reist mye. Men offeret og hennes reisefølge visste tydeligvis ikke dette. Det er også helt tydelig at rabies burde det ha vært mer opplysninger om, siden det årlig reiser såpass mange nordmenn til land hvor det finnes rabies. 

Det gikk deg hus fordi at alle i følget er fra forskjellige steder i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Cumberbitch skrev:

Du tar feil, rabiesvaksine blir tilbudt reisende til Afrika og Asia. Jeg har den.

Samme her. Tok den før et opphold i Afrika på noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rabiesvaksinen like omfattende å ta preventivt, som etter bitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
4 timer siden, Macro skrev:

Det gikk deg hus fordi at alle i følget er fra forskjellige steder i landet?

Irrelevant. Les om igjen det jeg skrev om du ikke forstod.

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MadameDeRosa
5 minutter siden, Zoey skrev:

Er rabiesvaksinen like omfattende å ta preventivt, som etter bitt? 

Man må uansett få tatt vaksine rett etter bitt (innen 12 timer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det (siden jeg leste det etter de siste dagers nyheter). Og har ingen planer om å stille meg i kø for vaksine pga uberettiget frykt, men jeg lurte på om vaksinasjon etter bitt er så omfattende for å ikke overbelastet et immunforsvar allerede under angrep - og i så fall om preventiv vaksine er like omfattende. 

Tenkte å spørre her siden flere i tråden sier det har tatt den preventivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er ikke allmenn kunnskap her i landet. 

Man har selv ansvar for å følge opp egen helse, det innebærer og sjekke ut relevant fakta i forhold til vaksiner og forhåndsregler ved reise. 

Vi lever i 2019, det har aldri vært så enkelt å skaffe seg informasjon som det er er idag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig å tenke på at vi har mange personer i dette landet som absolutt skal hente gatehunder til Norge.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...