Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa

Så har vi fått første tilfelle av rabiessmitte til lands  hos menneske siden 1800-tallet. 

Dette er 90% dødelig så å si. Og jeg bare fatter ikke hvorfor personen ikke tok rabiesvaksine før hun reiste til Thailand, og heller ikke rett etter å ha blitt bitt, da kunne sykdommen ha vært unngått. 

Det er virkelig trist. 

Endret av MadameDeRosa
Kvinne, ikke mann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt akkurat de samme tankene. Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor man ikke i hui og hast drar til lege etter at man har blitt bitt for å komme i gang med vaksinering før sykdommen utvikler seg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg vel til å få en gjeng anti-vax folk på nakken, men skitt au.

Når man velger å ikke vaksinere seg eller sine barn - i prinsippet en personlig avgjørelse. Det jeg dog lurer på er, innser ikke folk at de utsetter andre for smitte? Det er egosime i sin verste form.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wiskola said:

Nå kommer jeg vel til å få en gjeng anti-vax folk på nakken, men skitt au.

Når man velger å ikke vaksinere seg eller sine barn - i prinsippet en personlig avgjørelse. Det jeg dog lurer på er, innser ikke folk at de utsetter andre for smitte? Det er egosime i sin verste form.

Man får ikke rabies-vaksine med mindre man blir bitt av et dyr som kan ha rabies.. (Edit: Er ellers enig altså, er 100% pro-vax)

Endret av SoftKitty
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoftKitty skrev:

Man får ikke rabies-vaksine med mindre man blir bitt av et dyr som kan ha rabies..

Det visste jeg ikke. Man lærer så lenge man lever. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wiskola said:

Det visste jeg ikke. Man lærer så lenge man lever. :)

Googlet litt og det ser ut som det også er mulig å ta en på forhånd om man feks skal til et område med risiko for smitte, men vet ikke om det er vanlig å gjøre da :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoftKitty skrev:

Googlet litt og det ser ut som det også er mulig å ta en på forhånd om man feks skal til et område med risiko for smitte, men vet ikke om det er vanlig å gjøre da :)

Var det jeg ikke helt fikk til å stemme. Dro til Tanzania forrige året og mente det var snakk om rabies-vaksine (kan ha vært en annen og at jeg bare surrer med navn), så tror det finnes en vaksine man kan ta på forhånd, men er neimen ikke sikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uannsett utrolig merkelig å bli bitt av hund i Asia og ikke dra til lege.. man kan jo få både rabies og stivkrampe og kanskje andre infeksjoner.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vaksinere seg før man reiser til utsatte land, mener det står i "reiseguide" også, har familie som reiser til Thailand ofte, de er vaksinert. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg hadde dratt til legen om jeg så ble bitt av min egen hund. Eller samboer. Liksom bitt til det punktet der hudbarrieren brytes, mtp stivkrampe.

I utlandet? Ingen tvil.

Ufattelig tragisk uansett :( 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Wiskola skrev:

Nå kommer jeg vel til å få en gjeng anti-vax folk på nakken, men skitt au.

Når man velger å ikke vaksinere seg eller sine barn - i prinsippet en personlig avgjørelse. Det jeg dog lurer på er, innser ikke folk at de utsetter andre for smitte? Det er egosime i sin verste form.

Rabies smitter ikke mellom mennesker. Det kan smitte, men da er det mye som skal ligge til rette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raspberrypi skrev:

Rabies smitter ikke mellom mennesker. Det kan smitte, men da er det mye som skal ligge til rette. 

Selvmotsigelse på bare to setninger. Ikke verst.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Selvmotsigelse på bare to setninger. Ikke verst.

Haha, litt klønete skrevet kanskje😅 Men det er bare så utrolig usannsynlig at det skulle smitte mellom mennesker at jeg velger å legge det frem på den måten.

Skulle det kunne smitte måtte det være kontakt mellom åpent sår hos den syke og åpent sår hos den friske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Raspberrypi skrev:

Haha, litt klønete skrevet kanskje😅 Men det er bare så utrolig usannsynlig at det skulle smitte mellom mennesker at jeg velger å legge det frem på den måten.

Skulle det kunne smitte måtte det være kontakt mellom åpent sår hos den syke og åpent sår hos den friske. 

Dette ble nettopp debattert i en annen tråd, så der fikk vi svar på det egentlig. Rabies smitter f.eks gjennom organdonasjon eller ved bitt (såvidt jeg fikk lest på linken). Jeg er ikke helsepersonell da, og vet ikke om man burde stole på Wikipedia, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola skrev:

Dette ble nettopp debattert i en annen tråd, så der fikk vi svar på det egentlig. Rabies smitter f.eks gjennom organdonasjon eller ved bitt (såvidt jeg fikk lest på linken). Jeg er ikke helsepersonell da, og vet ikke om man burde stole på Wikipedia, haha.

Det er helt rett at det kan smitte ved organtransplantasjon. Smitten finnes jo også i spytt så det vil smitte dersom en rabiessmittet person biter en annen til blods også, men det skjer jo ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raspberrypi skrev:

Det er helt rett at det kan smitte ved organtransplantasjon. Smitten finnes jo også i spytt så det vil smitte dersom en rabiessmittet person biter en annen til blods også, men det skjer jo ikke 

Tipper man sa "Det skjer ikke" om rabies i Norge igjen også, men jaggu..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vidt jeg har lest er det ingen tilfeller der personer har overlevd etter at symptomene har debutert? Den er uhelbredlig og normalt dør en allerede etter 2-7 dager. Så antar at personen ikke står til og redde siden h*n er alvorlig syk? :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sukkerbi skrev:

Så vidt jeg har lest er det ingen tilfeller der personer har overlevd etter at symptomene har debutert? Den er uhelbredlig og normalt dør en allerede etter 2-7 dager. Så antar at personen ikke står til og redde siden h*n er alvorlig syk? :(

Jeg har kun sett rabies "in action" i Criminal Minds, der så det ikke pent ut, for å si det sånn. Det lille av info jeg har lest etter at nyheten slapp er ikke så positive de heller, dessverre. 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wiskola skrev:

Tipper man sa "Det skjer ikke" om rabies i Norge igjen også, men jaggu..

Tror ikke det er noen stor fare for at vi er på randen til en rabiesepidemi i Norge altså..

Men veldig synd for denne ene personen og familien dens 😔

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sukkerbi skrev:

Så vidt jeg har lest er det ingen tilfeller der personer har overlevd etter at symptomene har debutert? Den er uhelbredlig og normalt dør en allerede etter 2-7 dager. Så antar at personen ikke står til og redde siden h*n er alvorlig syk? 

Leste feil ☺

Endret av Raspberrypi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...