Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Hun har vel kanskje vært i en ferieboble, og ikke tenkt over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mariana2222
6 minutter siden, Nimorna skrev:

Hun har vel kanskje vært i en ferieboble, og ikke tenkt over det. 

Ja sikkert. Men det er jo på ferie man bør være mest obs på bakterier o.l. Hva man spiser, hygiene osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mariana2222 skrev:

Ja sikkert. Men det er jo på ferie man bør være mest obs på bakterier o.l. Hva man spiser, hygiene osv...

Sant nok. Men det er lett å være etterpåklok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nimorna skrev:

Sant nok. Men det er lett å være etterpåklok.

Litt sent nå. Såvidt jeg har hørt så døde hun? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Litt sent nå. Såvidt jeg har hørt så døde hun? 

Ja dessverre :( Når man har fått symptomene er det nesten 100% dødelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jordbærterte skrev:

Synes man skal holde seg for god til å kalle henne dum. Vi vet at hun har blitt bitt, men ikke om det var et lekebitt av en valp eller noen andre ting av omstendighetene rundt. Det er en tragisk og forferdelig trist sak som hverken hun eller legene hun har vært i kontakt med har skyld i. Man kan kritisere systemet i at det ikke er rutine i å gi god nok informasjon om vaksinering og smittefare av rabies på utenlandsreise, men det er en annen sak. 

Det finnes mye god og lett tilgjengelig informasjon ute på nett man selv kan lete opp når man skal ut og reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Litt sent nå. Såvidt jeg har hørt så døde hun? 

Ja, hun døde. Men andre må ta lærdom av dette, så lignende tilfeller kan unngås i fremtiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nimorna skrev:

Ja, hun døde. Men andre må ta lærdom av dette, så lignende tilfeller kan unngås i fremtiden.

Joda. Det er klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun 15 år gamle jenta i USA som overlevde rabies, ble heller ikke diagnoser før hun var alvorlig syk. Foreldrene tenkte ikke på bittet fra flaggermusen før hun var lagt inn på akutten. Da legen fikk vite om bittet hadde han blitt helt blek i ansiktet, og skyntet seg ut for å kontakte en annen lege. I USA så har man til og med rabies, og ikke en gang der tenkte foreldrene eller legene på det med en gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 time siden, MissPierce skrev:

Hun 15 år gamle jenta i USA som overlevde rabies, ble heller ikke diagnoser før hun var alvorlig syk. Foreldrene tenkte ikke på bittet fra flaggermusen før hun var lagt inn på akutten. Da legen fikk vite om bittet hadde han blitt helt blek i ansiktet, og skyntet seg ut for å kontakte en annen lege. I USA så har man til og med rabies, og ikke en gang der tenkte foreldrene eller legene på det med en gang. 

Rabies er ikke VANLIG i USA, og flaggermus er en annen type rabies enn hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Rabies er ikke VANLIG i USA, og flaggermus er en annen type rabies enn hund. 

Har ikke sagt at det er vanlig, men det dør mellom 1 og 3 personer av rabies årlig i USA, fra bitt som er hendt der. 

Ja flaggermus rabies er en annen type, men fortsatt like dødelig. 

Katter, flaggermus, vaskebjørn, rev er de som smitter folk i hovedsak i USA. 

Rabies hos hund er trodd utryddet, pga ekstremt strenge vaksinasjons lover. 

Flere blir bitt av dyr som er smittet der årlig, men få dør da de får behandling i tide. 

Så akkurat om det på tv faktisk. 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jordbærterte skrev:

Synes man skal holde seg for god til å kalle henne dum. Vi vet at hun har blitt bitt, men ikke om det var et lekebitt av en valp eller noen andre ting av omstendighetene rundt. Det er en tragisk og forferdelig trist sak som hverken hun eller legene hun har vært i kontakt med har skyld i. Man kan kritisere systemet i at det ikke er rutine i å gi god nok informasjon om vaksinering og smittefare av rabies på utenlandsreise, men det er en annen sak. 

Jeg er enig i at man ikke skal kalle henne dum. Men man kan heller ikke kritisere systemet for for lite informasjon om vaksinering og smittefare før reise, informasjon om dette ligger lett tilgjengelig på folkehelseinstituttet sine sider. Det er en del av rutinen på lik linje med å sjekke behov for visum, veksling av valuta og generelle sikkerhetstiltak. På UDs sider om reiseråd er helse også et eget punkt, det er alltid lurt å sjekke uds sider før man reiser langt vekk, der kan være mye viktig informasjon å hente. Det har flere ganger vært nevnt i media viktigheten av å sjekke slik info før man drar, og all info ligger lett tilgjengelig. Det handler nok heller om at nordmenn generelt tror ingenting kan hende dem. Reiser man har man et ansvar for selv å oppsøke relevant info. 

 

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg forstår ikke hvordan hun klarte å bli bitt. Gikk hun bort og skulle klappe hunden eller? 

I mange land er det vanlig med løshunder, du trenger slett ikke forsøke å klappe en hund for at den skal bite deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 5.5.2019 den 0.51, SoftKitty skrev:

Googlet litt og det ser ut som det også er mulig å ta en på forhånd om man feks skal til et område med risiko for smitte, men vet ikke om det er vanlig å gjøre da :)

Det er veldig lite info å få om dette, og det gjøres vanligvis ikke. Lite kunnskap rundt om på legekontor og helsestasjoner. Da jeg backpacket i Asia tok vi rabies-vaksine, men det var fordi jeg på forhånd visste at de hadde hatt rabies på en av plassene vi skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest har lite kunnskap om rabies. I den grad folk kjenner til sykdommen, har jeg inntrykk av at de tror en hund må være ravende gal og fråde om munnen for å være farlig. Mange tenker nok ikke over at et overfladisk bitt fra en søt valp, eller et katteklor fra en katt for den saks skyld, i verste fall kan føre til denne forferdelige sykdommen. 

Det blir feil å kritisere henne for ikke å ha satt seg inn i hvilke vaksiner som trengs. Hun kan ha tatt full pakke med de vaksinene som trengs for en vanlig turistferie for alt vi vet, og rabiesvaksine er ikke noe som nevnes anbefalt dersom man reiser på turistferie  dit hun dro i inntil 4 uker. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nimorna skrev:

Folk flest har lite kunnskap om rabies. I den grad folk kjenner til sykdommen, har jeg inntrykk av at de tror en hund må være ravende gal og fråde om munnen for å være farlig. Mange tenker nok ikke over at et overfladisk bitt fra en søt valp, eller et katteklor fra en katt for den saks skyld, i verste fall kan føre til denne forferdelige sykdommen. 

Det blir feil å kritisere henne for ikke å ha satt seg inn i hvilke vaksiner som trengs. Hun kan ha tatt full pakke med de vaksinene som trengs for en vanlig turistferie for alt vi vet, og rabiesvaksine er ikke noe som nevnes anbefalt dersom man reiser på turistferie  dit hun dro i inntil 4 uker. 

Vet du hvilket land hun var i? For det har jeg ikke sett spesifisert. Det jeg har uthevet er imidlertid ikke riktig. For det meste av Asia (unntatt Maldivene, Singapore og Japan) anbefales Rabiesvaksine dersom man skal være i områder med dårlige sanitæforhold eller ha kontakt med lokalbefolkningen, reiselengden er ikke vesentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marissa skrev:

Vet du hvilket land hun var i? For det har jeg ikke sett spesifisert. Det jeg har uthevet er imidlertid ikke riktig. For det meste av Asia (unntatt Maldivene, Singapore og Japan) anbefales Rabiesvaksine dersom man skal være i områder med dårlige sanitæforhold eller ha kontakt med lokalbefolkningen, reiselengden er ikke vesentlig. 

Jeg leste et sted at det var Filippinene. Rabiesvaksine står i parentes på Folkehelseinstituttet sine nettsider, hvilket betyr at det må gjøres individuelle vurderinger. Det har jo kommet frem flere ganger i tråden her at folk ikke har fått anbefalt denne vaksinen selv om de har vært på vaksinasjonskontor i forkant av reise til områder hvor det finnes rabies. Det er sikkert fordi sjansen er så minimal! Hun må ha hatt megauflaks. Det er ufattelig tragisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Marissa skrev:

Vet du hvilket land hun var i? For det har jeg ikke sett spesifisert. Det jeg har uthevet er imidlertid ikke riktig. For det meste av Asia (unntatt Maldivene, Singapore og Japan) anbefales Rabiesvaksine dersom man skal være i områder med dårlige sanitæforhold eller ha kontakt med lokalbefolkningen, reiselengden er ikke vesentlig. 

Filippinene. Rabies-vaksine er ikke anbefalt for vanlige turistreiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marissa skrev:

Vet du hvilket land hun var i? For det har jeg ikke sett spesifisert. Det jeg har uthevet er imidlertid ikke riktig. For det meste av Asia (unntatt Maldivene, Singapore og Japan) anbefales Rabiesvaksine dersom man skal være i områder med dårlige sanitæforhold eller ha kontakt med lokalbefolkningen, reiselengden er ikke vesentlig. 

Filippinene.

https://www.reisemedisin.no/vaksine-reiserad-filippinene/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 29_j skrev:

De råder folk til å vaksinere seg før utlandsreise. Om manblir bitt og får vaksinert sdg i tide, så burde nok det være godt nok. Alt i alt; Blir man bitt av et dyr/hvilket som helst dyr - gå til lege. Man tar ingen sjanser. Rabies er jo forferdelig. 

Jobber selv på sykehjem og jeg ble bitt av en av pasientene. Gikk rett til lege. Trengte ikke gjøre noe før det ble hovent. Stivkrampesprøyte er jo et alternativ da. 

Ja det gjør de. USA anbefaler rabies vaksine før man besøker Norge også faktisk. 

Jeg er helt enig i at man drar til lege om man blir bitt av ett dyr. Men mange tror nok at man ikke trenger det om det ikke er ett skikkelig bitt. Å den lærdommen kan bli alvorlig og ender tragisk. Jeg har oppdatert stivkrampe sprøyte da jeg jobber i barnehage. Utagerende barn biter hardt og vondt selv om de ikke er så store. 

Selv om rabies er sjelden i USA, så blir rundt 40.000 behandlet med mistanke om rabies smitte ved bitt og klor hvert år. 

USA ser også ut til å ha en oppsving av rabies siste årene. Så akkurat det som skrives her på tv for noen dager siden https://www.cheatsheet.com/health-fitness/is-rabies-on-the-rise.html/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette. 

Vi minner om at ved siteringer skal det alltid vises til kilde. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...