Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor gammel ca denne pasienten som døde var? Siden hun (?) ikke kontaktet lege etter bittet, virker hun veldig lite oppdatert på risikoer og helseråd. Var hun eldre, gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Million skrev:

Noen som vet hvor gammel ca denne pasienten som døde var? Siden hun (?) ikke kontaktet lege etter bittet, virker hun veldig lite oppdatert på risikoer og helseråd. Var hun eldre, gammel?

Hun var i 20 årene. Det har stått i avisene at hun hadde oppsøkt lege flere ganger før hun ble innlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Million skrev:

Noen som vet hvor gammel ca denne pasienten som døde var? Siden hun (?) ikke kontaktet lege etter bittet, virker hun veldig lite oppdatert på risikoer og helseråd. Var hun eldre, gammel?

Hun var 24. Sto i VG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mokkilokki said:

Hun var i 20 årene. Det har stått i avisene at hun hadde oppsøkt lege flere ganger før hun ble innlagt.

Det ville nok dessverre ikke hjulpet henne om hun hadde blitt diagnostisert rett tidligere. Når man blir syk av rabies, er det for sent å gjøre noe annet enn å lindre ubehaget. Det er en håndfull mennesker som har overlevd rabies, etter at sykdommen har brutt ut, mens det er millioner som har dødd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marissa skrev:

Jeg er enig i at man ikke skal kalle henne dum. Men man kan heller ikke kritisere systemet for for lite informasjon om vaksinering og smittefare før reise, informasjon om dette ligger lett tilgjengelig på folkehelseinstituttet sine sider. Det er en del av rutinen på lik linje med å sjekke behov for visum, veksling av valuta og generelle sikkerhetstiltak. På UDs sider om reiseråd er helse også et eget punkt, det er alltid lurt å sjekke uds sider før man reiser langt vekk, der kan være mye viktig informasjon å hente. Det har flere ganger vært nevnt i media viktigheten av å sjekke slik info før man drar, og all info ligger lett tilgjengelig. Det handler nok heller om at nordmenn generelt tror ingenting kan hende dem. Reiser man har man et ansvar for selv å oppsøke relevant info. 

 

I mange land er det vanlig med løshunder, du trenger slett ikke forsøke å klappe en hund for at den skal bite deg. 

Men det er vel ikke så vanlig at de går spontant til angrep? Altså kunne jo skjedd men. Merkelig å ikke kontakte lege dersom man er blitt angrepet av en hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er vel ikke så vanlig at de går spontant til angrep? Altså kunne jo skjedd men. Merkelig å ikke kontakte lege dersom man er blitt angrepet av en hund

Vanlig og vanlig, alt kan skje. 

Ser nå at hun tok med seg en gatehund hjem og lot seg bite av den flere ganger, den var så søt så da var det sikkert ikke farlig... Når man lar seg bite av en hund i utlandet, vel det er jo ikke akkurat lurt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er vel ikke så vanlig at de går spontant til angrep? Altså kunne jo skjedd men. Merkelig å ikke kontakte lege dersom man er blitt angrepet av en hund

Det er veldig vanlig når hunden har rabies - de blir svært aggressive, derav det engelske uttrykket «rabid».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222

Sykt trist. Stakkars jente 😕 Håper flere blir obs på faren. At man ikke alltid kan se om dyret har rabies og at det er nok med små rifter, trenger ikke å være et dypt bitt. hvil i fred 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er tragisk at hun ble syk, det er trist at hun døde, men det er altså greit å ta noen forhåndsregler når man reiser ut i verden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marissa skrev:

Ja det er tragisk at hun ble syk, det er trist at hun døde, men det er altså greit å ta noen forhåndsregler når man reiser ut i verden. 

Du kjenner ikke på noen måte at du kan spare deg det her akkurat nå? 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vintage skrev:

Du kjenner ikke på noen måte at du kan spare deg det her akkurat nå? 

Hvorfor det? Fordi det var en søt ung dame som døde av noe 60 000 mennesker dør av i året, men hun var blond og norsk? Folk har anklagt helsepersonell over flere sider her for å ikke finne ut hva som feilte henne, men pasientn har åpenbart ikke sett sammenhengen selv. Hvorfor er det da rett at mange sider med ankager mot leger skal få stå, men å påpeke at hennes handlinger ikke var smarte ikke skal komme frem i lyset? Skal man unngå lignende hendelse i fremtiden holder det ikke å be folk vaksinere seg og oppsøke lege ved bitt, folk må også lære seg å unngå smitten, altså ikke klappe hunder (og andre dyr) i utlandet fordi de er så søte. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall fått meg en ordentlig tankevekker, og forstår at jeg har vært alt for uforsiktig på reise. Jeg har selv lekt med kattunger i land hvor rabies har forekommet, og fått både klor og små bitt uten å tenke på å dra til lege. Heldigvis er dette 6 år siden, ellers hadde jeg dratt sporenstreks til lege for vaksine og HRIG 😨 

Det blir vaksine neste gang jeg drar til et land med rabies gitt. OG jeg holder meg unna dyr. 

Endret av Raspberrypi
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så utrolig dårlig stil av enkelte brukere her som snakker nedsettende om en ung jente som har mistet livet sitt! Man setter seg som dommer i en sak man overhodet ikke har nok kjennskap til å uttale seg om (fordi man ikke kjenner offeret eller var tilstede på turen). 

Selv om hun ikke har tatt rabiesvaksine vil ikke det si at hun har totalt blåst i alle råd hun har fått fra vaksine eller fastlegekontor på forhånd. Hun har garantert tatt alle vaksiner hun har blitt anbefalt og fortalt om.

Det har ikke vært et tilfelle av rabies på fastlandet i Norge på 200 år. Hvor mye fokus tror dere det norske helsevesenet har på dette?

Det er utrolig trist det som har skjedd, og jeg håper ikke flere i reisefølget hennes som også lekte med valpen er blitt smittet. Tror også det vil fokuseres mye mer på informasjon om rabiessmitte etter dette. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222

At man ikke kan kose med dyr i utlandet får være helt opp til den enkelte. Jeg er veldig glad i dyr og kommer ikke til å slutte å gjøre det, men kommer til å være ekstra påpasselig både før, under og etter nærkontakt med dyr. 

Endret av mariana2222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble snakket om tidligere i tråden, er det allmennkunnskap for de fleste at man ikke er borti gatedyr i utlandet.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, nadiine skrev:

Det er så utrolig dårlig stil av enkelte brukere her som snakker nedsettende om en ung jente som har mistet livet sitt! Man setter seg som dommer i en sak man overhodet ikke har nok kjennskap til å uttale seg om (fordi man ikke kjenner offeret eller var tilstede på turen). 

Selv om hun ikke har tatt rabiesvaksine vil ikke det si at hun har totalt blåst i alle råd hun har fått fra vaksine eller fastlegekontor på forhånd. Hun har garantert tatt alle vaksiner hun har blitt anbefalt og fortalt om.

Det har ikke vært et tilfelle av rabies på fastlandet i Norge på 200 år. Hvor mye fokus tror dere det norske helsevesenet har på dette?

Det er utrolig trist det som har skjedd, og jeg håper ikke flere i reisefølget hennes som også lekte med valpen er blitt smittet. Tror også det vil fokuseres mye mer på informasjon om rabiessmitte etter dette. 

Men selv om noen er døde så blir de ikke så hellige at man ikke kan si at de gjorde et feil valg. Er jo viktig å unngå at flere ikke gjør som henne. At flere ikke dør

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men selv om noen er døde så blir de ikke så hellige at man ikke kan si at de gjorde et feil valg. Er jo viktig å unngå at flere ikke gjør som henne. At flere ikke dør

Ja, det er jeg enig i. Men synes du selv at det er en respektfull måte enkelte skriver det på? Det finnes bedre måter å få fram informasjon på. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig at glipper skal få så grusomme konsekvenser. Stakkars jente og familie❤

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marissa skrev:

Ja det er tragisk at hun ble syk, det er trist at hun døde, men det er altså greit å ta noen forhåndsregler når man reiser ut i verden. 

Det blir så veslevoksent og etterpåklokt og komme med det nå

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...