Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Apis skrev:

Det blir så veslevoksent og etterpåklokt og komme med det nå

Jeg har altså fremmet vaksiner og forebygging gjennom hele tråden, så den påstanden din er det lite hold i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Marissa skrev:

Jeg har altså fremmet vaksiner og forebygging gjennom hele tråden, så den påstanden din er det lite hold i. 

Ingen er uenige i at det er bra med vaksiner og at en skal være forsiktig i møte med gatehunder, men hun hadde også en god del uflaks da de fleste ikke blir smittet 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marissa skrev:

Jeg har altså fremmet vaksiner og forebygging gjennom hele tråden, så den påstanden din er det lite hold i. 

Folk mener vel kanskje at dette hører hjemme i en egen tråd på et generelt grunnlag. Denne saken har fått sitt utfall.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette

Perelandra, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk alle de gangene i livet man har vært uforsiktig og gjort ting man eeeeeegentlig vet ikke er så lurt. Og så har det gått bra og man har aldri mer tenkt over det. 

Her fikk det helt motsatt utfall. Skikkelig uflaks. Og tragisk. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, yabbadoo skrev:

Tenk alle de gangene i livet man har vært uforsiktig og gjort ting man eeeeeegentlig vet ikke er så lurt. Og så har det gått bra og man har aldri mer tenkt over det. 

Her fikk det helt motsatt utfall. Skikkelig uflaks. Og tragisk. 

Ikke sant! Ganske utrolig at dette er første tilfelle av rabies hos menneske i Norge på 200 år. Spesielt når så mange av oss reiser så mye som vi gjør. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt klort av katt i Thailand. Kunne jo også fått rabies av det, men det ble glemt med en gang. Hun var nok maks uheldig. Håper resten av reisefølge og de fra Phillipinene ikke har blitt smittet. De har jo fått rimelig sen vaksine stakkars, burde vel blitt vaksinert innen 48 timer. Heldig kan vi lære av denne tragiske hendelsen. Flotte jenta❤️  Ser det er mye rabies spesielt i India, men også ganske  utbredti både Kina og Thailand, og sikkert flere land i områdene  der nede som er rammet. Var ikke klar over såpass mange dør av sykdommen i dag. Vi har vel omtrent ikke rabies i Europa? Kunne også funnet på å reddet et skadet dyr der. Selvfølgelig vil jeg heretter være mye mer forsiktig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 15.26, Sukkerbi skrev:

Men rabies fra flaggermus er normalt noe eget. Så kalla "flaggermusrabies" er et eget virus, og ikke det samme som rev, hund o.l bærer på. Virusene er beslektede, men er ikke samme. Vet ikke om det kan ha noe å si også🤔

Update: Og nå har jeg lest meg litt opp på saken om jenta du nevner. De la henne bare i koma, ikke kjølte henne ned. Og de har prøvd samme metode på flere i ettertid uten at noen har overlevd, så de misstenker at denne jenta kanskje var smittet av en svekket versjon av viruset. Så sannsynligheten for å overleve er fortsatt nær ingen dessverre...

 

Så ikke updaten din før nå. 

Finner ikke igjen delen om nedkjøling, men snakke med 4 andre som også husker at de sa at de hadde gjort det når det gikk på TV for x-antall år siden. Mulig vi husker feil alle 4 🙈

De gjorde det samme med ei jente på 8 år i California i 2011, og hun overlevde. 

https://abcnews.go.com/Health/california-girl-us-survive-rabies/story?id=13830407

De har derimot mislykkes på 30, så det er ikke en endelig løsning. Men som jeg skrev senere i tråden. Det er den eneste muligheten legene har hittil. 

I følge denne har 6 av 41 overlevd Meriden, men det diskutetes om det er metoden eller at noen kan bekjempe viruset uten hjelp av vaksine. 

https://www.nature.com/scitable/blog/viruses101/is_rabies_really_100_fatal

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joni123 skrev:

Jeg har blitt klort av katt i Thailand. Kunne jo også fått rabies av det, men det ble glemt med en gang. Hun var nok maks uheldig. Håper resten av reisefølge og de fra Phillipinene ikke har blitt smittet. De har jo fått rimelig sen vaksine stakkars, burde vel blitt vaksinert innen 48 timer. Heldig kan vi lære av denne tragiske hendelsen. Flotte jenta❤️  Ser det er mye rabies spesielt i India, men også ganske  utbredti både Kina og Thailand, og sikkert flere land i områdene  der nede som er rammet. Var ikke klar over såpass mange dør av sykdommen i dag. Vi har vel omtrent ikke rabies i Europa? Kunne også funnet på å reddet et skadet dyr der. Selvfølgelig vil jeg heretter være mye mer forsiktig. 

Jeg tror nok at hvis hun hadde blitt angrepet av en voksen hund så ville hun dratt til legen. Når det er en liten valp som lekebiter? Da ville i hvert fall ikke jeg tenkt rabies med en gang. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg tror nok at hvis hun hadde blitt angrepet av en voksen hund så ville hun dratt til legen. Når det er en liten valp som lekebiter? Da ville i hvert fall ikke jeg tenkt rabies med en gang. 

Voksne gatehunder er et problem der nede og en grunn til at mange ikke går ut etter det blir mørkt, de følger etter deg og er rimelig aggressive, min kone er fra Filippinene, det er vanlig og oppsøke lege for injeksjon når du er bitt, men jeg vet ikke vis det er snakk om en søt liten hundevalp som trenger hjelp, og enda ikke har fått de typiske tegnene på rabies? Dette er bare en uheldig hendelse med tragisk utfall for jenta, familie og venner 

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marissa skrev:

Vanlig og vanlig, alt kan skje. 

Ser nå at hun tok med seg en gatehund hjem og lot seg bite av den flere ganger, den var så søt så da var det sikkert ikke farlig... Når man lar seg bite av en hund i utlandet, vel det er jo ikke akkurat lurt. 

Er det ikke forbudt å ta med seg gatehunder til Norge? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Honey Dew skrev:

Er det ikke forbudt å ta med seg gatehunder til Norge? 

Jo,det er vell forbudt,men hun tok den med seg hjem der hun bodde der nede 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er fryktelig tragisk at denne feriereisen endte på denne måten for denne jenten.

Vi får bare ta inn over oss at det de fleste av oss trodde var allmennkunnskap om rabies ikke er det. Jeg har reist en del med charterselskap og der hvor det er et kjent problem med gatehunder har vi alltid blitt advart mot å klappe dem eller i det hele tatt komme nær dem. Vi får også ta inn over oss at allmennkunnskap om bitt fra dyr og nødvendigheten av å gå til lege ikke lenger er allmennkunnskap.

Forøvrig anbefaler jeg Dr House episoden om en pasient som dør av rabies etter at de har prøvd i lang tid å diagnosere henne. Det kan kanskje få slutt på spekulasjonene om hvor teit helsepersonell er som ikke fant ut av dette med en gang. I det hele tatt anbefaler jeg hele Dr House seriene  når det gjelder forståelsen av hvor vanskelig det kan være å oppta pasienthistorien - vi tenker rett og slett ikke over hva som kan være relevant informasjon. Hvordan skal legen greie det da med defuse symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

At folk sier hun var uforsiktig, er jeg helt uenig i. Sjansen for å få rabies i denne situasjonen, er helt minimal. Og at det var snakk om valpebitt i tillegg, gjør at det hele virker enda mer utrolig. Man kan nærmest ikke ha mer uflaks. Det her blir tilnærmet risiko som den turisten som vasket nesa i vann og fikk en parasitt i hjernen i Thailand. Det er mye farligere å kjøre bil/motorsykkel/buss i disse landene. Da snakker vi virkelig stor fare! Eller å ikke bruke myggmidler osv. Mye større risiko for dengue og malaria, og jeg er sikker på at de færreste smører seg med myggmiddel 24/7 når de er i Asia. 

Ikke annet å si enn maks uflaks og en forferdelig tragedie, noe det selvsagt er når alle unge mennesker dør plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marissa skrev:

Vet du hvilket land hun var i? For det har jeg ikke sett spesifisert. Det jeg har uthevet er imidlertid ikke riktig. For det meste av Asia (unntatt Maldivene, Singapore og Japan) anbefales Rabiesvaksine dersom man skal være i områder med dårlige sanitæforhold eller ha kontakt med lokalbefolkningen, reiselengden er ikke vesentlig. 

Nettopp! Områder med dårlige sanitærforhold eller bo med lokalbefolkning.  Sier man at man skal bo på luksushotell,  får man vite at det ikke er nødvendig med rabiesvaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Maleficenta said:

Men selv om noen er døde så blir de ikke så hellige at man ikke kan si at de gjorde et feil valg. Er jo viktig å unngå at flere ikke gjør som henne. At flere ikke dør

Det blir feil å hetse en ung jente fordi hun ikke tenkte på noe som det er svært lite sannsynlighet for skal skje og som heller ikke helsevesenet har i sine reiseråd. Faktisk er det større fare for at nordmenn dør i flyulykker enn at de skal dø av rabies. Man advarer ikke folk mot å fly av den grunn.

Jeg synes at det er et nederlag at familien faktisk må gå ut med historien fordi ondsinnende mennesker ikke klarer å unngå å spekulere høyt om hva som har skjedd. Dessverre er det slik i dag at du kan ikke holde noe for deg selv fordi det alltid er noen som høyt spekulerer i om at du har dårlige motiver, er dum e.l.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, The Kitten said:

Nå er navnet frigitt. Hun bitt av en valp hun reddet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJd3pL/birgitte-kallestad-24-doede-av-rabies

Jeg synes hun oppførte seg uansvarlig. De så en skitten sliten valp i veikanten, og så plukker de den opp og tar dem med hjem. Så vasker de hunden og lar den bite dem. Istedenfor å gå til legen, så steriliserer hun sårene og tror alt er helt ok. Hva var det de egentlig tenkte på?

Jeg bor i Asia, og det er kjent kunnskap at man holder seg langt unna løshunder. Om jeg virkelig følte synd på hunden, så hadde jeg tatt med hunden til et vetrinær for å sjekke at den ikke har noen sykdommer. De vil jeg funnet ut at hunden har rabies og de ville avlivet den.

Om du sjekker sider relatert til løshunder, så sier alle at du må være svært forsiktig og ta den med til en vetrinær. 
https://www.portercountyanimalshelter.org/182/Stray-Dogs

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Dette kunne ha skjedd hvem som helst og jeg startet ikke denne tråden for at folk skal hetse henne. 

Anbefaler  folk å lese artikkelen som ligger ute om henne nå, og ikke dømme.

Som jeg har nevnt tidligere : det er altfor lite opplysninger om rabies og det er syns at det må et dødsfall til for at folk skal få informasjon om denne sykdommen og risikoen ved den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bitt i Thailand for et par år siden, i fylla. Var klok nok til å hvert fall vise noen det fordi jeg synes "det var trist at hunden ikke ville kose meg lenger, og bet meg". Da han ene Thaien så dette fikk han panikk og alle rundt oss lurte på hva som skjedde. Plutselig var det full panikk i hele byen, og de hastet meg til sykehus slik at jeg fikk både stivkrampe og rabies vaksine. 
Jeg blødde såvidt, men fikk tydelig se hvor viktig det er å få vaksine UANSETT omfanget av bittet. 

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned å så youtubevideoer av rabiessmittede mennesker og dyr. Skremmende greier! Bedre med en rabies vaksine for mye, enn en for lite, sier nå jeg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 14.46, Raspberrypi skrev:

Jeg er i av 20-årene og har aldri fått noe informasjon om rabies under oppveksten (som jeg kan huske), verken hjemme eller på skolen. Stivkrampe derimot har jeg alltid visst var en risiko ved dyrebitt. 

Tydelig at det er forskjell på generasjonene her ja. Trist at det måtte gå et ungt liv før folk våkner.

Jeg er knappe 50, og husker infoplakatene inne på kiosken der jeg kjøpte godteri. «RABIES DREPER», akkompagnert av et skummelt kranium i sort/hvitt. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en småfeit fjortis som sto i kø for å kjøpe smågodt.

En av de mer virkningsfulle kampanjene til helsedirektoratet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...