Jump to content
MadameDeRosa

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt

Recommended Posts

Camlon
9 hours ago, The Kitten said:

Nå er navnet frigitt. Hun bitt av en valp hun reddet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJd3pL/birgitte-kallestad-24-doede-av-rabies

Jeg synes hun oppførte seg uansvarlig. De så en skitten sliten valp i veikanten, og så plukker de den opp og tar dem med hjem. Så vasker de hunden og lar den bite dem. Istedenfor å gå til legen, så steriliserer hun sårene og tror alt er helt ok. Hva var det de egentlig tenkte på?

Jeg bor i Asia, og det er kjent kunnskap at man holder seg langt unna løshunder. Om jeg virkelig følte synd på hunden, så hadde jeg tatt med hunden til et vetrinær for å sjekke at den ikke har noen sykdommer. De vil jeg funnet ut at hunden har rabies og de ville avlivet den.

Om du sjekker sider relatert til løshunder, så sier alle at du må være svært forsiktig og ta den med til en vetrinær. 
https://www.portercountyanimalshelter.org/182/Stray-Dogs

Fortsetter under...

MadameDeRosa

Dette kunne ha skjedd hvem som helst og jeg startet ikke denne tråden for at folk skal hetse henne. 

Anbefaler  folk å lese artikkelen som ligger ute om henne nå, og ikke dømme.

Som jeg har nevnt tidligere : det er altfor lite opplysninger om rabies og det er syns at det må et dødsfall til for at folk skal få informasjon om denne sykdommen og risikoen ved den. 

solsikk

Jeg ble bitt i Thailand for et par år siden, i fylla. Var klok nok til å hvert fall vise noen det fordi jeg synes "det var trist at hunden ikke ville kose meg lenger, og bet meg". Da han ene Thaien så dette fikk han panikk og alle rundt oss lurte på hva som skjedde. Plutselig var det full panikk i hele byen, og de hastet meg til sykehus slik at jeg fikk både stivkrampe og rabies vaksine. 
Jeg blødde såvidt, men fikk tydelig se hvor viktig det er å få vaksine UANSETT omfanget av bittet. 

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned å så youtubevideoer av rabiessmittede mennesker og dyr. Skremmende greier! Bedre med en rabies vaksine for mye, enn en for lite, sier nå jeg.

Helgeline
På 7.5.2019 den 14.46, Raspberrypi skrev:

Jeg er i av 20-årene og har aldri fått noe informasjon om rabies under oppveksten (som jeg kan huske), verken hjemme eller på skolen. Stivkrampe derimot har jeg alltid visst var en risiko ved dyrebitt. 

Tydelig at det er forskjell på generasjonene her ja. Trist at det måtte gå et ungt liv før folk våkner.

Jeg er knappe 50, og husker infoplakatene inne på kiosken der jeg kjøpte godteri. «RABIES DREPER», akkompagnert av et skummelt kranium i sort/hvitt. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en småfeit fjortis som sto i kø for å kjøpe smågodt.

En av de mer virkningsfulle kampanjene til helsedirektoratet.

Joni123

Og som mange har skrevet før her, er det jo ikke ordentlig bitt en gang. Bare småskrammer fra en valp. De færreste ville tenkt på at de kunne bli syke av det. Så en opplysningsnutt fra India, der de leser opp 4-5 punkter om rabiessmitte og der kommer det tydelig fram at små skrammer også er farlig. 

Cati
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er fryktelig tragisk at denne feriereisen endte på denne måten for denne jenten.

Vi får bare ta inn over oss at det de fleste av oss trodde var allmennkunnskap om rabies ikke er det. Jeg har reist en del med charterselskap og der hvor det er et kjent problem med gatehunder har vi alltid blitt advart mot å klappe dem eller i det hele tatt komme nær dem. Vi får også ta inn over oss at allmennkunnskap om bitt fra dyr og nødvendigheten av å gå til lege ikke lenger er allmennkunnskap.

Forøvrig anbefaler jeg Dr House episoden om en pasient som dør av rabies etter at de har prøvd i lang tid å diagnosere henne. Det kan kanskje få slutt på spekulasjonene om hvor teit helsepersonell er som ikke fant ut av dette med en gang. I det hele tatt anbefaler jeg hele Dr House seriene  når det gjelder forståelsen av hvor vanskelig det kan være å oppta pasienthistorien - vi tenker rett og slett ikke over hva som kan være relevant informasjon. Hvordan skal legen greie det da med defuse symptomer?

Det var for sent å redde henne. Hun døde mandag, legene fikk først vite om valpebitt torsdagen før. Og hun har hatt symptomer i et par uker allerede. Når man først får symptomer er dette allerede nærmest en 100% dødelig sykdom. Så fra første gang hun oppsøkte helsevesen pga diffuse plager, så var det dessverre allerede for sent for hennes del. Eneste sjanse hadde vært om hun oppsøkte hjelp samme dag på Filippinene. 

Utrolig tragisk historie! Lærdom for oss alle er iallefall å ikke ta på/håndtere dyr ved visse utvalgte steder (evt alle..) Ellers er det vel lurt å ta rabiesvaksine før man reiser slik at man sikrer seg selv mer tid til ny vaksine etter er evt bitt. Så må vi også huske at dette ikke kun gjelder bitt, men også alle kloringer/skrammer. Nok at hudbarrieren er brutt.

Håper familien kommer seg videre en gang, forferdelig tragisk. Hvil i fred.

Annonse

Raspberrypi
11 minutter siden, Cati skrev:

Det var for sent å redde henne. Hun døde mandag, legene fikk først vite om valpebitt torsdagen før. Og hun har hatt symptomer i et par uker allerede. Når man først får symptomer er dette allerede nærmest en 100% dødelig sykdom. Så fra første gang hun oppsøkte helsevesen pga diffuse plager, så var det dessverre allerede for sent for hennes del. Eneste sjanse hadde vært om hun oppsøkte hjelp samme dag på Filippinene. 

Utrolig tragisk historie! Lærdom for oss alle er iallefall å ikke ta på/håndtere dyr ved visse utvalgte steder (evt alle..) Ellers er det vel lurt å ta rabiesvaksine før man reiser slik at man sikrer seg selv mer tid til ny vaksine etter er evt bitt. Så må vi også huske at dette ikke kun gjelder bitt, men også alle kloringer/skrammer. Nok at hudbarrieren er brutt.

Håper familien kommer seg videre en gang, forferdelig tragisk. Hvil i fred.

Best prognose er det selvsagt jo tidligere du får behandling, men alt håp er ikke ute selv om det går mer enn én dag. Så lenge ingen symptomer har oppstått, finnes det håp. 

Raspberrypi
42 minutter siden, Helgeline skrev:

Tydelig at det er forskjell på generasjonene her ja. Trist at det måtte gå et ungt liv før folk våkner.

Jeg er knappe 50, og husker infoplakatene inne på kiosken der jeg kjøpte godteri. «RABIES DREPER», akkompagnert av et skummelt kranium i sort/hvitt. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en småfeit fjortis som sto i kø for å kjøpe smågodt.

Slike plakater har ikke jeg kommer over. Godt å høre at det gjorde inntrykk.  Kanskje slike kampanjer hadde vært en idé å sette igang igjen da det om mulig er enda mer aktuelt i dag. 

Tom Peng Pong
4 timer siden, Helgeline skrev:

b0f0492c-a2c7-451d-9910-e1939908efe2.jpe

Denne? 

Edited by Tom Peng Pong

Blondie65
7 timer siden, Cati skrev:

Min kommentar var angående de som mente fastlegen var idiot som ikke greide å stille diagnoen. Husk at hun har vært i kontakt med helsepersonell mange ganger. Det er ikke sikkert at noe ville hjulpet etter at hun kom hjem, men det er merkelig at mange tror at det skulle være lett å stille diagnosen. Derav House.

SoftKitty

Jeg trodde også det var allmennkunnskap hvordan man kan få rabies, hvor dødlig det er og at man må til legen ved alle dyrebitt i utlandet. Men har snakket med 2-3 stykker de siste par årene som trodde rabies og stivkrampe var det samme. Personer på rundt 30 år. Og var nok selv ikke klar over at det kunne smitte fra katt som klorer.. Så tydligvis er ikke kunnskapen der da.. 

En liten forbedring kunne kanskje vært at de som gir vaksiner til reisende samtidig opplyser om hva de skal gjøre dersom de blir klort eller bitt av dyr, selv ved små sår eller dyr som ikke ser syke ut. (Tenker på i tilfeller der de etter hva folk forteller i tråden her ikke anbefaler prevantiv vaksine før reise basert på hvor man skal og hvorfor og hva man skal gjøre der osv)

Sokkar

Ho var forvert for dyrebeskyttelsen i Sogn og Fjordane. Å hjelpe en liten valp låg nok mer instinktivt i henne, enn å ta vaksine. Ingen andre i reisefølge tenkte over at dei skulle ta vaksine. 

Jeg kunne gjort akkurat det samme. Og synes det hele bare er utrolig tragisk. Og synes vel faktisk det at mange plutselig har blitt rabieshysteriske er det som forundrer meg mest. 

Nimorna

Det at det var en gruppe som som tok seg av denne hunden, kan kanskje ha ført til en slags variant av tilskuereffekten. 

Sitat

Når vi blir usikre, vender vi oss mot hverandre for tips om hva som er lurt å foreta seg. Når alle avventer hverandres respons blir resultatet kollektiv apati: ingen ”bryr” seg.

Ingen tenker tanken på at den søte valpen er smittefarlig. Ikke nødvendigvis pga mangel på kunnskap, men fordi ingen andre i gruppa gjør det. Vi mennesker tenker og handler på mange måter i flokk, på godt og vondt.

Edited by Nimorna

Annonse

Trulteskogen

Valper småbiter på hender. Lett å bare avfeie dette som valpefakter og ikke bry seg med at det kan innebære smittefare. Forferdelig trist det som har skjedd og mine varmeste tanker går til familie og venner av den flotte, dyrekjære jenta. 

29_j
15 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Dette kunne ha skjedd hvem som helst og jeg startet ikke denne tråden for at folk skal hetse henne. 

Anbefaler  folk å lese artikkelen som ligger ute om henne nå, og ikke dømme.

Som jeg har nevnt tidligere : det er altfor lite opplysninger om rabies og det er syns at det må et dødsfall til for at folk skal få informasjon om denne sykdommen og risikoen ved den. 

Da du startet tråden visste ikke engang du om hva som skjedde. Alle vet et det å plukke opp en valp er noe de fleste ville gjort. Vi visste ingenting om detaljer om hendelsen før nå nylig. Aner meg at du tenkte det samme før du startet tråden, Ts. 

29_j
15 timer siden, solsikk skrev:

Jeg ble bitt i Thailand for et par år siden, i fylla. Var klok nok til å hvert fall vise noen det fordi jeg synes "det var trist at hunden ikke ville kose meg lenger, og bet meg". Da han ene Thaien så dette fikk han panikk og alle rundt oss lurte på hva som skjedde. Plutselig var det full panikk i hele byen, og de hastet meg til sykehus slik at jeg fikk både stivkrampe og rabies vaksine. 
Jeg blødde såvidt, men fikk tydelig se hvor viktig det er å få vaksine UANSETT omfanget av bittet. 

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned å så youtubevideoer av rabiessmittede mennesker og dyr. Skremmende greier! Bedre med en rabies vaksine for mye, enn en for lite, sier nå jeg.

Hurra!!👋👋 enig! 

Poly

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

29_j
Akkurat nå, Poly skrev:

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

Samme tenkte jeg. Jeg tenker som selv jobber innen medisin at de ikke har fått bitt nok til å blø. Det aner meg at den "lekebitinga" kanskje da kan ha endt opp med en lett blødning. Rabies-smitte smittes gjennom rift i huden. De andre har vært heldige å ikke fått rift i huden. Et hundebitt trenger ikke å være et heftig kjøttsår, det er viktig å få frem. 

Poly
1 minutt siden, 29_j skrev:

Samme tenkte jeg. Jeg tenker som selv jobber innen medisin at de ikke har fått bitt nok til å blø. Det aner meg at den "lekebitinga" kanskje da kan ha endt opp med en lett blødning. Rabies-smitte smittes gjennom rift i huden. De andre har vært heldige å ikke fått rift i huden. Et hundebitt trenger ikke å være et heftig kjøttsår, det er viktig å få frem. 

Det stemmer sikkert. Stod forøvrig også at hun hadde sterilisert såret godt så det var tydeligvis blod og sår nok til at hun følte hun trengte å gjøre det iallefall. Bare så tragisk at hun ikke tenkte på å gå til lege. 

29_j
15 minutter siden, Poly skrev:

Det stemmer sikkert. Stod forøvrig også at hun hadde sterilisert såret godt så det var tydeligvis blod og sår nok til at hun følte hun trengte å gjøre det iallefall. Bare så tragisk at hun ikke tenkte på å gå til lege. 

Det hjelper ikke med for eks pyrisept om man blir bitt av hund som kan ha et hav med smitte i seg. Man må dra til lege om man blir bitt av hund, for det kan alle bli, selv uten å klappe frivillig en hund. Gå til lege å få vaksine med ei gang. Desverre gjorde hun nok (mest sannsynlig ikke det tidlig nok..)