Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Og som mange har skrevet før her, er det jo ikke ordentlig bitt en gang. Bare småskrammer fra en valp. De færreste ville tenkt på at de kunne bli syke av det. Så en opplysningsnutt fra India, der de leser opp 4-5 punkter om rabiessmitte og der kommer det tydelig fram at små skrammer også er farlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er fryktelig tragisk at denne feriereisen endte på denne måten for denne jenten.

Vi får bare ta inn over oss at det de fleste av oss trodde var allmennkunnskap om rabies ikke er det. Jeg har reist en del med charterselskap og der hvor det er et kjent problem med gatehunder har vi alltid blitt advart mot å klappe dem eller i det hele tatt komme nær dem. Vi får også ta inn over oss at allmennkunnskap om bitt fra dyr og nødvendigheten av å gå til lege ikke lenger er allmennkunnskap.

Forøvrig anbefaler jeg Dr House episoden om en pasient som dør av rabies etter at de har prøvd i lang tid å diagnosere henne. Det kan kanskje få slutt på spekulasjonene om hvor teit helsepersonell er som ikke fant ut av dette med en gang. I det hele tatt anbefaler jeg hele Dr House seriene  når det gjelder forståelsen av hvor vanskelig det kan være å oppta pasienthistorien - vi tenker rett og slett ikke over hva som kan være relevant informasjon. Hvordan skal legen greie det da med defuse symptomer?

Det var for sent å redde henne. Hun døde mandag, legene fikk først vite om valpebitt torsdagen før. Og hun har hatt symptomer i et par uker allerede. Når man først får symptomer er dette allerede nærmest en 100% dødelig sykdom. Så fra første gang hun oppsøkte helsevesen pga diffuse plager, så var det dessverre allerede for sent for hennes del. Eneste sjanse hadde vært om hun oppsøkte hjelp samme dag på Filippinene. 

Utrolig tragisk historie! Lærdom for oss alle er iallefall å ikke ta på/håndtere dyr ved visse utvalgte steder (evt alle..) Ellers er det vel lurt å ta rabiesvaksine før man reiser slik at man sikrer seg selv mer tid til ny vaksine etter er evt bitt. Så må vi også huske at dette ikke kun gjelder bitt, men også alle kloringer/skrammer. Nok at hudbarrieren er brutt.

Håper familien kommer seg videre en gang, forferdelig tragisk. Hvil i fred.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Cati skrev:

Det var for sent å redde henne. Hun døde mandag, legene fikk først vite om valpebitt torsdagen før. Og hun har hatt symptomer i et par uker allerede. Når man først får symptomer er dette allerede nærmest en 100% dødelig sykdom. Så fra første gang hun oppsøkte helsevesen pga diffuse plager, så var det dessverre allerede for sent for hennes del. Eneste sjanse hadde vært om hun oppsøkte hjelp samme dag på Filippinene. 

Utrolig tragisk historie! Lærdom for oss alle er iallefall å ikke ta på/håndtere dyr ved visse utvalgte steder (evt alle..) Ellers er det vel lurt å ta rabiesvaksine før man reiser slik at man sikrer seg selv mer tid til ny vaksine etter er evt bitt. Så må vi også huske at dette ikke kun gjelder bitt, men også alle kloringer/skrammer. Nok at hudbarrieren er brutt.

Håper familien kommer seg videre en gang, forferdelig tragisk. Hvil i fred.

Best prognose er det selvsagt jo tidligere du får behandling, men alt håp er ikke ute selv om det går mer enn én dag. Så lenge ingen symptomer har oppstått, finnes det håp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Helgeline skrev:

Tydelig at det er forskjell på generasjonene her ja. Trist at det måtte gå et ungt liv før folk våkner.

Jeg er knappe 50, og husker infoplakatene inne på kiosken der jeg kjøpte godteri. «RABIES DREPER», akkompagnert av et skummelt kranium i sort/hvitt. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en småfeit fjortis som sto i kø for å kjøpe smågodt.

En av de mer virkningsfulle kampanjene til helsedirektoratet.

Slike plakater har ikke jeg kommer over. Godt å høre at det gjorde inntrykk.  Kanskje slike kampanjer hadde vært en idé å sette igang igjen da det om mulig er enda mer aktuelt i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
4 timer siden, Helgeline skrev:

Tydelig at det er forskjell på generasjonene her ja. Trist at det måtte gå et ungt liv før folk våkner.

Jeg er knappe 50, og husker infoplakatene inne på kiosken der jeg kjøpte godteri. «RABIES DREPER», akkompagnert av et skummelt kranium i sort/hvitt. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en småfeit fjortis som sto i kø for å kjøpe smågodt.

En av de mer virkningsfulle kampanjene til helsedirektoratet.

b0f0492c-a2c7-451d-9910-e1939908efe2.jpe

Denne? 

Endret av Tom Peng Pong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, Cati skrev:

Det var for sent å redde henne. Hun døde mandag, legene fikk først vite om valpebitt torsdagen før. Og hun har hatt symptomer i et par uker allerede. Når man først får symptomer er dette allerede nærmest en 100% dødelig sykdom. Så fra første gang hun oppsøkte helsevesen pga diffuse plager, så var det dessverre allerede for sent for hennes del. Eneste sjanse hadde vært om hun oppsøkte hjelp samme dag på Filippinene. 

Min kommentar var angående de som mente fastlegen var idiot som ikke greide å stille diagnoen. Husk at hun har vært i kontakt med helsepersonell mange ganger. Det er ikke sikkert at noe ville hjulpet etter at hun kom hjem, men det er merkelig at mange tror at det skulle være lett å stille diagnosen. Derav House.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde også det var allmennkunnskap hvordan man kan få rabies, hvor dødlig det er og at man må til legen ved alle dyrebitt i utlandet. Men har snakket med 2-3 stykker de siste par årene som trodde rabies og stivkrampe var det samme. Personer på rundt 30 år. Og var nok selv ikke klar over at det kunne smitte fra katt som klorer.. Så tydligvis er ikke kunnskapen der da.. 

En liten forbedring kunne kanskje vært at de som gir vaksiner til reisende samtidig opplyser om hva de skal gjøre dersom de blir klort eller bitt av dyr, selv ved små sår eller dyr som ikke ser syke ut. (Tenker på i tilfeller der de etter hva folk forteller i tråden her ikke anbefaler prevantiv vaksine før reise basert på hvor man skal og hvorfor og hva man skal gjøre der osv)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho var forvert for dyrebeskyttelsen i Sogn og Fjordane. Å hjelpe en liten valp låg nok mer instinktivt i henne, enn å ta vaksine. Ingen andre i reisefølge tenkte over at dei skulle ta vaksine. 

Jeg kunne gjort akkurat det samme. Og synes det hele bare er utrolig tragisk. Og synes vel faktisk det at mange plutselig har blitt rabieshysteriske er det som forundrer meg mest. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det var en gruppe som som tok seg av denne hunden, kan kanskje ha ført til en slags variant av tilskuereffekten. 

Sitat

 

Når vi blir usikre, vender vi oss mot hverandre for tips om hva som er lurt å foreta seg. Når alle avventer hverandres respons blir resultatet kollektiv apati: ingen ”bryr” seg.

 

Ingen tenker tanken på at den søte valpen er smittefarlig. Ikke nødvendigvis pga mangel på kunnskap, men fordi ingen andre i gruppa gjør det. Vi mennesker tenker og handler på mange måter i flokk, på godt og vondt.

Endret av Nimorna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper småbiter på hender. Lett å bare avfeie dette som valpefakter og ikke bry seg med at det kan innebære smittefare. Forferdelig trist det som har skjedd og mine varmeste tanker går til familie og venner av den flotte, dyrekjære jenta. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 29_j skrev:

Samme tenkte jeg. Jeg tenker som selv jobber innen medisin at de ikke har fått bitt nok til å blø. Det aner meg at den "lekebitinga" kanskje da kan ha endt opp med en lett blødning. Rabies-smitte smittes gjennom rift i huden. De andre har vært heldige å ikke fått rift i huden. Et hundebitt trenger ikke å være et heftig kjøttsår, det er viktig å få frem. 

Det stemmer sikkert. Stod forøvrig også at hun hadde sterilisert såret godt så det var tydeligvis blod og sår nok til at hun følte hun trengte å gjøre det iallefall. Bare så tragisk at hun ikke tenkte på å gå til lege. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sokkar skrev:

Og synes vel faktisk det at mange plutselig har blitt rabieshysteriske er det som forundrer meg mest. 

Ikke sant. Dette er så usannsynlig uflaks! Det er hundrevis av folk som har daua mens de gjorde ubetenksomme ting som å kjøre scooter i sandaler og uten hjelm eller bada i fylla i syden. Det aller meste annet er mye mer sannsynlig å dø av, det er farligere å ta bussen til flyplassen for søren!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
8 timer siden, 29_j skrev:

Da du startet tråden visste ikke engang du om hva som skjedde. Alle vet et det å plukke opp en valp er noe de fleste ville gjort. Vi visste ingenting om detaljer om hendelsen før nå nylig. Aner meg at du tenkte det samme før du startet tråden, Ts. 

Nettopp! Og det er derfor jeg ber folk om å ikke dømme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Viktualia skrev:

Ikke sant. Dette er så usannsynlig uflaks! Det er hundrevis av folk som har daua mens de gjorde ubetenksomme ting som å kjøre scooter i sandaler og uten hjelm eller bada i fylla i syden. Det aller meste annet er mye mer sannsynlig å dø av, det er farligere å ta bussen til flyplassen for søren!

Helt sant! Men om man kan få litt mer bevissthet rundt rabies tror jeg det bare er positivt. Ingen grunn til hysteri, selvsagt, men jeg tror mange (spesielt unge?) nordmenn er ganske naive.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Poly skrev:

Det stod i ene artikkelen at flere fra reisefølge også var blitt bitt av valpen. Hvorfor ble ikke de syke?

Ikke sikkert bittet gikk gjennom huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Viktualia skrev:

Ikke sant. Dette er så usannsynlig uflaks! Det er hundrevis av folk som har daua mens de gjorde ubetenksomme ting som å kjøre scooter i sandaler og uten hjelm eller bada i fylla i syden. Det aller meste annet er mye mer sannsynlig å dø av, det er farligere å ta bussen til flyplassen for søren!

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? Er jo utbredt rabiessmitte der nede. Sjansen er faktisk ganske stor for å bli smittet om man blir bitt. Vi hører ikke om alle som kunne blitt smittet fordi de mest sannsynlig går til legen og får vaksinen om uhellet skulle skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Honey Dew skrev:

Ikke sikkert bittet gikk gjennom huden.

Da syns jeg det er litt rart at familien går ut med at "flere i reisefølge også ble bitt". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge resten av familien som også ble bitt av hunden ikke har fått symptomer ennå, skal det være god effekt av vaksine mot rabies, om jeg har forstått det riktig. Inkubasjonstiden er vanligvis 1-3 måneder, men det kan ta opptil ett år (ifølge fhi). Så jenta som døde var nok den som fikk symptomer først. Og når man har fått de første symptomene, som feber og hodepine, er det allerede for sent... 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Poly skrev:

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? 

Rabies smitter ikke så lett som man kanskje skulle tro. Men først og fremst er det uflaks fordi det har skjedd en gang de siste to hundre årene at det har vært en person med rabies innenfor Norges grenser. Det vil i praksis si at det aldri skjer. Sjansen for å bli stanget og tråkket ihjel av en helt rabiesfri ku her i gamlelandet er hundre ganger større.

Endret av Viktualia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...