Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

Vel, legen kunne jo ha stilt spørsmål som "har du vært i utlandet iløpet av siste halvår". Men, som de fleste allmennleger, som har ti minutter ledig til sine pasienter, og avfeier 40% som psykiske plager og bagateller fremfor fysiske, istedenfor å ta noen grundige sjekker, og å ta seg tid til oppklarende spørsmål, så regner med at hun ble vist ut døren med at det er et ufarlig influensavirus som går over av seg selv i begynnelsen. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Vel, legen kunne jo ha stilt spørsmål som "har du vært i utlandet iløpet av siste halvår". Men, som de fleste allmennleger, som har ti minutter ledig til sine pasienter, og avfeier 40% som psykiske plager og bagateller fremfor fysiske, istedenfor å ta noen grundige sjekker, og å ta seg tid til oppklarende spørsmål, så regner med at hun ble vist ut døren med at det er et ufarlig influensavirus som går over av seg selv i begynnelsen. 

Vi vet for lite både om pasienten, og om symptomene .

Si at vedkommende er en ung frisk person som kommer inn pga kraftig hodepine og høy feber, så er virkelig ikke spørsmål om utenlandsreise veldig nærliggende. 

• Liker 12
Skrevet
On 5/6/2019 at 10:17 PM, Cumberbitch said:

Du tar feil, rabiesvaksine blir tilbudt reisende til Afrika og Asia. Jeg har den.

Du tar feil. Jeg har den ikke, og jeg har vært i flere asiatiske uutviklede land. Jeg har vært til legen eller på vaksinesenter før hver tur og sagt hvor jeg skulle, men rabies ble ikke nevnt.

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Du tar feil. Jeg har den ikke, og jeg har vært i flere asiatiske uutviklede land. Jeg har vært til legen eller på vaksinesenter før hver tur og sagt hvor jeg skulle, men rabies ble ikke nevnt.

Nettopp derfor må man passe på selv.

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
30 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nettopp derfor må man passe på selv.

Man kan ikke passe på noe man ikke vet om.

Skrevet
1 time siden, MadameDeRosa skrev:

Man kan ikke passe på noe man ikke vet om.

Når man reiser til et utsatt land, sjekker man på forhånd hva som skal til av vaksiner og andre ting. Dette har jeg gjort siden jeg var ung.

• Liker 11
Skrevet
On 5/4/2019 at 11:24 PM, MadameDeRosa said:

Så har vi fått første tilfelle av rabiessmitte til lands  hos menneske siden 1800-tallet. 

Dette er 90% dødelig så å si. Og jeg bare fatter ikke hvorfor personen ikke tok rabiesvaksine før hun reiste til Thailand, og heller ikke rett etter å ha blitt bitt, da kunne sykdommen ha vært unngått. 

Det er virkelig trist. 

Dette er mer enn trist.

Men det er det første tilfellet av rabies (som har kommet så langt som til symptomer) i Norge på 200 år. Så jeg vil ikke si at helseberedskapen har feilet.

• Liker 14
Gjest mariana2222
Skrevet

Så utrolig trist :/ 

Kommer frem at kvinnen var ansatt på sykehuset hun døde på. Da synes jeg det er enda mer merkelig at hun ikke har fortalt om et hundebitt eller vurderte det som en mulighet at hun kunne vært smittet av rabies. 

Skrevet
6 minutter siden, mariana2222 said:

Så utrolig trist 😕

Kommer frem at kvinnen var ansatt på sykehuset hun døde på. Da synes jeg det er enda mer merkelig at hun ikke har fortalt om et hundebitt eller vurderte det som en mulighet at hun kunne vært smittet av rabies. 

En svensk kvinne døde av rabies i 2000. Jeg tror dette dreide seg om at hun ble "lekebitt" eller slikket av en valp som virket frisk (Thailand). Du tenker kanskje ikke over faren da.

• Liker 9
Gjest mariana2222
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

En svensk kvinne døde av rabies i 2000. Jeg tror dette dreide seg om at hun ble "lekebitt" eller slikket av en valp som virket frisk (Thailand). Du tenker kanskje ikke over faren da.

Nei man tenker kanskje ikke over faren, men da hun var ansatt på et sykehus hadde hun nok mer kompetanse og kunnskap om sykdommer enn folk flest... 

Skrevet
1 minutt siden, mariana2222 said:

Nei man tenker kanskje ikke over faren, men da hun var ansatt på et sykehus hadde hun nok mer kompetanse og kunnskap om sykdommer enn folk flest... 

Jeg har ikke noe å si til det, annet enn det jeg skrev i det forrige innlegget. En hundevalp kan få hvem som helst til å slutte å tenke litt, for en stund.

Skrevet
7 minutter siden, mariana2222 skrev:

Hun var bioingeniør og trenger derfor ikke ha hatt spesielt mye kunnskap om sykdommer enn folk flest. 

• Liker 3
Gjest mariana2222
Skrevet (endret)
3 minutter siden, jordbærterte skrev:

Hun var bioingeniør og trenger derfor ikke ha hatt spesielt mye kunnskap om sykdommer enn folk flest. 

Bioingeniør er en yrkesgruppe som har som oppgave å ta pasientprøver og å utføre analyse av biologisk materiale ved hjelp av avansert teknologisk utstyr. Bioingeniører er både helsearbeidere og ingeniører og er den største yrkesgruppen ved sykehusenes medisinske laboratorier.

Regner med at hun hadde mer medisinsk kunnskap enn folk flest jo.

Endret av mariana2222
Skrevet
Akkurat nå, mariana2222 skrev:

Bioingeniør er en yrkesgruppe som har som oppgave å ta pasientprøver og å utføre analyse av biologisk materiale ved hjelp av avansert teknologisk utstyr. Bioingeniører er både helsearbeidere og ingeniører og er den største yrkesgruppen ved sykehusenes medisinske laboratorier.

Ja, jeg mener fortsatt at bioingeniører ikke nødvendigvis vet mer om sykdommer enn folk flest. De jobber med blodprøvetaking, annen type prøvetaking, tolkning av prøver osv. 

I og med at det ikke har vært rabies i Norge på 200 år synes jeg ikke det er mer merkelig at en bioingeniør (som ikke jobber direkte med sykdommer) ikke tenkte på å oppsøke lege, enn en hvilken som helst annen person som ikke jobber på sykehus.

• Liker 2
Gjest mariana2222
Skrevet
3 minutter siden, jordbærterte skrev:

Ja, jeg mener fortsatt at bioingeniører ikke nødvendigvis vet mer om sykdommer enn folk flest. De jobber med blodprøvetaking, annen type prøvetaking, tolkning av prøver osv. 

I og med at det ikke har vært rabies i Norge på 200 år synes jeg ikke det er mer merkelig at en bioingeniør (som ikke jobber direkte med sykdommer) ikke tenkte på å oppsøke lege, enn en hvilken som helst annen person som ikke jobber på sykehus.

Du får mene hva du vil. Men bioingeniører har kunnskap fra sitt studie om blant annet medisinsk mikrobiologi, som omfatter kunnskap om bakterier, parasitter og virus... 

Annonse
Skrevet (endret)
9 minutter siden, mariana2222 skrev:

Du får mene hva du vil. Men bioingeniører har kunnskap fra sitt studie om blant annet medisinsk mikrobiologi, som omfatter kunnskap om bakterier, parasitter og virus... 

Spørte samboeren som er bioingeniør, og nei, de kan ikke noe mer enn folk flest ang. sykdommer og smittefare i andre land (som er det eneste relevante i denne saken). Ja, de vet på et detaljert nivå hvordan blant annet virus, bakterier og parasitter fungerer. Han kan også undersøke og se om en person har leukemi og hvilken behandling som vil fungere best. Han kan fortelle deg egenskapene til de ulike kromosomene og han kan å ta blodprøve av deg. Men det er ikke kunnskap som hjelper i denne sammenheng. 

Endret av Sukkerbi
Skrivefeil
  • Liker 9
Gjest mariana2222
Skrevet
1 minutt siden, Sukkerbi skrev:

Spørte samboeren som er bioingeniør, og nei, de kan ikke noe mer enn folk flest ang. sykdommer og smittefare i andre land, som er det eneste relevante i denne saken. Ja, de vet på et detaljert nivå hvordan blant annet virus, bakterier og parasitter fungerer. Han kan også undersøke og se om en person har leukemi og hvilken behandling som vil funke best. Han kan fortelle deg egenskapene til de ulike kromosoma og han kan å ta blodprøve av deg. Men det er ikke kunnskap som hjelper ikke i denne sammenheng. 

Hvis de vet på et detaljert nivå hvordan virus og bakterier fungerer har de mer medisinsk kunnskap enn folk flest. Hvis man jobber på sykehus har man tilgang til kollegaer med kunnskap og mer informasjon enn folk flest. 

Gjest Sorbus
Skrevet (endret)
På 7.5.2019 den 16.04, eeyoree skrev:

Forstår ikke helt? Hun ble bitt på reise for noen måneder siden, men tok først kontakt med lege for én uke siden? Dette var vel dømt til å ende tragisk. 

Nei, i en av artiklene kommer det frem at hun oppsøkte fastlege flere ganger etter hun kom hjem, og var i tillegg på et tidspunkt lagt inn ved døgnenhet på sykehus.

Desverre fikk ikke sykehuset vite om hundebittet før torsdagen 4 dager etter innleggelsen.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/rabiessmitta-pasient-doydde-atte-dagar-etter-at-ho-vart-innlagd-1.14541177

Endret av Sorbus
Lagt til kilde
Skrevet (endret)
3 minutter siden, mariana2222 skrev:

Hvis de vet på et detaljert nivå hvordan virus og bakterier fungerer har de mer medisinsk kunnskap enn folk flest. Hvis man jobber på sykehus har man tilgang til kollegaer med kunnskap og mer informasjon enn folk flest. 

Mer informasjon enn "folk flest" på hvordan de formerer seg, og hva de gjøe inne i kroppen vår ja, men de kan ikke noe mer enn folk flest hva angår smitte og sykdommer i fremmede land.

Endret av Sukkerbi
  • Liker 3
Gjest Sorbus
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av Sorbus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...