Gå til innhold

Rabiessmittet kvinne etter hundebitt


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest mariana2222
3 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Tydeligvis ikke

Da er man isåfall ganske så dum. Jeg visste fra jeg var liten av at man måtte til legen etter å ha blitt bitt av hund eller menneske. Dette var det foreldrene mine som lærte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MadameDeRosa
4 minutter siden, mariana2222 skrev:

Da er man isåfall ganske så dum. Jeg visste fra jeg var liten av at man måtte til legen etter å ha blitt bitt av hund eller menneske. Dette var det foreldrene mine som lærte meg. 

Vil ikke kalle en bioingeniør for dum. Men uopplyst, og det er ikke hennes feil.

Det burde ha blitt opplyst mer generelt på vaksinekontorer, legekontorer, og helsenorge etc, om dette med rabiessmitte i utlandet. Ironisk nok måtte det et dødsfall til før media som VG etc, lager oppslag og artikler om temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Vil ikke kalle en bioingeniør for dum. Men uopplyst, og det er ikke hennes feil.

Det burde ha blitt opplyst mer generelt på vaksinekontorer, legekontorer, og helsenorge etc, om dette med rabiessmitte i utlandet. Ironisk nok måtte det et dødsfall til før media som VG etc, lager oppslag og artikler om temaet...

Det er jo utrolig mange parasitter, virus og bakterier man kan få i utlandet! Her kreves egen innsats når man skal ut å reise. 

Veldig vanlig å sette seg inn i sykdommer og eventuelle vaksiner som er nødvendig dit man skal. Ansvar for egen helse kalles det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Nettopp derfor må man passe på selv.

Jeg spurte på vaksinasjonskontoret hvilke vaksiner jeg trengte for å reise i Asia. Jeg ble spurt om jeg skulle besøke jungelen,  og om jeg skulle bo i kummerlig. Det svarte jeg nei til,  og da var det IKKE  nødvendig med rabiesvaksine fikk jeg høre! 

Tok derfor bare de anbefalte vaksinene, difteri,  stivkrampe og hepatitt.  Jeg vet jo man må til lege dersom man blir bitt av hund,  men hadde kanskje ikke tenkt på det,  dersom en hund hadde slikket meg.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, jordbærterte skrev:

Vi vet ikke om hun ble bitt. Vi vet hun hadde nærkontakt med hund. Hvor mange er det ikke som klapper hunder når de er på ferie i Asia? Jeg kjenner mange! Ingen av de oppsøkte lege i etterkant.

Man blir ikke smittet av rabies av å klappe et rabiessmittet dyr. Man blir smittet ved bitt, kloreskader eller spytt på hud som er skadet (altså ikke intakt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tirben skrev:

Jeg spurte på vaksinasjonskontoret hvilke vaksiner jeg trengte for å reise i Asia. Jeg ble spurt om jeg skulle besøke jungelen,  og om jeg skulle bo i kummerlig. Det svarte jeg nei til,  og da var det IKKE  nødvendig med rabiesvaksine fikk jeg høre! 

Tok derfor bare de anbefalte vaksinene, difteri,  stivkrampe og hepatitt.  Jeg vet jo man må til lege dersom man blir bitt av hund,  men hadde kanskje ikke tenkt på det,  dersom en hund hadde slikket meg.  

Dersom hunden hadde slikket deg på hel hud, ville du ikke blitt smittet. Viruset «absorberes» ikke plutselig gjennom hud, huden må være skadet på forhånd dersom infisert saliva skal gi smitte ved at en hund slikker huden.

Endret av Alivamale
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mariana2222
10 minutter siden, tirben skrev:

Jeg spurte på vaksinasjonskontoret hvilke vaksiner jeg trengte for å reise i Asia. Jeg ble spurt om jeg skulle besøke jungelen,  og om jeg skulle bo i kummerlig. Det svarte jeg nei til,  og da var det IKKE  nødvendig med rabiesvaksine fikk jeg høre! 

Tok derfor bare de anbefalte vaksinene, difteri,  stivkrampe og hepatitt.  Jeg vet jo man må til lege dersom man blir bitt av hund,  men hadde kanskje ikke tenkt på det,  dersom en hund hadde slikket meg.  

Nei, men da vet du det nå. Hvis du blir slikket på skadet hud bør du dra til legen. om man ikke har sår fra før er ikke et slikk farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig utfall, utrolig trist. 

Noen nevnte at noen fikk rabies av å bli klort? Hvordan fungerer det? Rabies er vel i spytt/blod osv? Hvordan får man rabies av klørne på et dyr? Med mindre dyret tidligere hadde klort ihjel et annet dyr med rabies og hadde blod på klørne? Hvor lenge lever rabies i størknet blod/spytt?

Eller kan rabies smitte via "hud" som trenger inn i åpne sår? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariana2222
7 minutter siden, miniomelett skrev:

Helt forferdelig utfall, utrolig trist. 

Noen nevnte at noen fikk rabies av å bli klort? Hvordan fungerer det? Rabies er vel i spytt/blod osv? Hvordan får man rabies av klørne på et dyr? Med mindre dyret tidligere hadde klort ihjel et annet dyr med rabies og hadde blod på klørne? Hvor lenge lever rabies i størknet blod/spytt?

Eller kan rabies smitte via "hud" som trenger inn i åpne sår? 

 

Ja veldig trist. 

Vet ikke hvordan det fungerer spesifikt med klor, vet bare at man kan få rabies av å bli klort i følge folkehelseinstituttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Alivamale skrev:

Man blir ikke smittet av rabies av å klappe et rabiessmittet dyr. Man blir smittet ved bitt, kloreskader eller spytt på hud som er skadet (altså ikke intakt).

Det er jeg klar over. Det var billedlig ment. Poenget mitt er at det ikke behøver være en illsint hund som biter en til blods for å bli smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, mariana2222 said:

Nei, men da vet du det nå. Hvis du blir slikket på skadet hud bør du dra til legen. om man ikke har sår fra før er ikke et slikk farlig. 

Det kan også smitte gjennom øynene, f.eks. ved at man får det på fingrene og gnir seg i øynene. Da vil i tillegg viruset gå direkte til hjernen, og det vil ikke være tid til å behandle det før det er for seint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist sak! 

Jeg ville nok godt til legen om jeg hadde blitt skikkelig bitt av en hund i utlandet, men ikke om jeg bare hadde blitt bitt forsiktig, eller om en hund hadde slikket meg. Jeg har veldig sensitiv hud, og jeg har eksem, så jeg får veldig lett sår og utslett, jeg har "alltid" skadet hud, så jeg ville aldri tenkt over hvis et dyr hadde slikket meg i såret, kunne jeg virkelig fått rabies av det? 

Jeg møtte på en katt på en flyplass i asia, jeg koste litt med den, jeg husker ikke om den bet eller klorte meg, men det er mulig at den gjorde det litt forsiktig. Kunne jeg fått rabies av det (om jeg hadde vært maks uheldig?)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, jordbærterte skrev:

Det er jeg klar over. Det var billedlig ment. Poenget mitt er at det ikke behøver være en illsint hund som biter en til blods for å bli smittet. 

Det gjelder uansett ikke bare hunder. Klorer en katt deg, kan du også smittes. 

Hovedregelen er uansett å ikke oppsøke kontakt med noen dyr, spesielt ikke i land der rabiessmitte er utbredt. Jeg elsker hunder, men har alltid holdt meg langt unna løse hunder i utlandet, uansett hvor søte jeg har syntes de har vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, mandel92 skrev:

Veldig trist sak! 

Jeg ville nok godt til legen om jeg hadde blitt skikkelig bitt av en hund i utlandet, men ikke om jeg bare hadde blitt bitt forsiktig, eller om en hund hadde slikket meg. Jeg har veldig sensitiv hud, og jeg har eksem, så jeg får veldig lett sår og utslett, jeg har "alltid" skadet hud, så jeg ville aldri tenkt over hvis et dyr hadde slikket meg i såret, kunne jeg virkelig fått rabies av det? 

Jeg møtte på en katt på en flyplass i asia, jeg koste litt med den, jeg husker ikke om den bet eller klorte meg, men det er mulig at den gjorde det litt forsiktig. Kunne jeg fått rabies av det (om jeg hadde vært maks uheldig?)
 

Ja, dersom den hadde hatt rabies.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bordogstol skrev:

Det står i avisene at rundt 30 personer på sykehuset har fått vaksinen. Betyr det at hun bet dem før hun døde?

Nei, det er rutine ved behandling av rabiessmittede dyr/mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 22.27, MadameDeRosa skrev:

Det er så rart at det ikke blir opplyst bedre om rabies og faren for smitte når det er så mange her til lands som reiser dit på ferie.

Å ikke opplyse allmennheten om noe så viktig anser jeg som svikt av helsenorge. Dette dødsfallet kunne ha vært unngått om kvinnen hadde vært opplyst på forhånd. 

Er du voksen nok til å reise på ferie er du voksen nok til å undersøke hvilke tiltak som må gjøres for din egen sikkerhet både før, under og etter reisen. All vaksineinfo ligger lett tilgjengelig på folkehelseinstituttet sine sider. 

På 7.5.2019 den 0.23, MadameDeRosa skrev:

Man kan kalle det barnelærdom. Men man lærer ikke dette hverken på skolen, av helsesøster eller nødvendigvis i hjemmet. Men jeg syns det er på sin plass at helseministeren tar litt ansvar her. 

Helseministeren kan ikke ta ansvar for alle naive nordmenn som skal oppleve verden uten å forstå at forholdene ikke er som hjemme. Du er ansvarlig for deg selv, ikke helseministeren. 

På 7.5.2019 den 1.12, MadameDeRosa skrev:

Tror du ikke vedkommende ville ha gjort hastetiltakene som trengs, om hun hadde visst om alvorlighetsgraden av å bli bitt av hund? Er jo helt tydelig at hun ikke skjønte omfanget, og hadde slikt blitt opplyst om og vært en del av den allmenne lærdom i skolen, og allmenn kunnskap også her til lands, så hadde jo dette  kunne ha vært unngått. 

Det er faktisk allmenn lærdom å kontakte lege ved dyrebitt, også i Norge. 

22 timer siden, Madeon skrev:

Kvinnen skal ha oppsøkt lege flere ganger og vært akuttinnlagt ved en tidligere anledning. Synes det er merkelig at verken kvinnen selv eller helsevesenet har klart å fatte noen som helst mistanke. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n3enM/kvinne-som-doede-av-rabies-var-akuttinnlagt-tidligere?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 

Hvis hun ikke har opplyst om reise og hundebitt, hvordan skal da sykehuset ha sjans til å finne ut av det? Kvinnen hadde selv et ansvar for å oppgi relevant informasjon.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.5.2019 den 0.17, Wiskola skrev:

Nå kommer jeg vel til å få en gjeng anti-vax folk på nakken, men skitt au.

Når man velger å ikke vaksinere seg eller sine barn - i prinsippet en personlig avgjørelse. Det jeg dog lurer på er, innser ikke folk at de utsetter andre for smitte? Det er egosime i sin verste form.

Det gjelder jo veldig mange voksne også, da mange av vaksinene kun varer i et visst antall år. Det var en annen tråd her der det virket som om mange ikke tar ny vaksineboost i voksen alder. Jeg var ikke klar over at stivkrampevaksinen bare varte i 10år f.eks. Fant det ut da jeg ble bitt av en hund i voksen alder og ringte legevakten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Muffin said:

På ingen måte. Det er komplett umulig å diagnostisere rabies tidlig i forløpet med så uspesifikke symptomer når man ikke VET at pasienten har vært i kontakt med løshund i en slik grad at det kan være smitteførende. 

Tror ikke på at leger stiller de rette spørsmålene. De fleste fastleger vet ikke engang hva Leptospirose er.

En dyrlege haddebrukt tid på pasienten. En fastlege hadde stått på sitt og sendt henne hjem for å ta Paracet.......

 

Endret av Rullerusk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marissa said:

Er du voksen nok til å reise på ferie er du voksen nok til å undersøke hvilke tiltak som må gjøres for din egen sikkerhet både før, under og etter reisen. All vaksineinfo ligger lett tilgjengelig på folkehelseinstituttet sine sider. 

Helseministeren kan ikke ta ansvar for alle naive nordmenn som skal oppleve verden uten å forstå at forholdene ikke er som hjemme. Du er ansvarlig for deg selv, ikke helseministeren. 

Det er faktisk allmenn lærdom å kontakte lege ved dyrebitt, også i Norge. 

Hvis hun ikke har opplyst om reise og hundebitt, hvordan skal da sykehuset ha sjans til å finne ut av det? Kvinnen hadde selv et ansvar for å oppgi relevant informasjon.

 

Du har da for pokker som lege ansvar for å ta opp en grundig anamnese. Men man rekker vel ikke det på de 10 minuttene en får til rådighet hos en fastlege. 

Enhver dyrlege hadde spurt om reisehistorikk. Ikke f om en fastlege gjør det. 

Endret av Rullerusk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mandel92 said:

Veldig trist sak! 

Jeg ville nok godt til legen om jeg hadde blitt skikkelig bitt av en hund i utlandet, men ikke om jeg bare hadde blitt bitt forsiktig, eller om en hund hadde slikket meg. Jeg har veldig sensitiv hud, og jeg har eksem, så jeg får veldig lett sår og utslett, jeg har "alltid" skadet hud, så jeg ville aldri tenkt over hvis et dyr hadde slikket meg i såret, kunne jeg virkelig fått rabies av det? 

Jeg møtte på en katt på en flyplass i asia, jeg koste litt med den, jeg husker ikke om den bet eller klorte meg, men det er mulig at den gjorde det litt forsiktig. Kunne jeg fått rabies av det (om jeg hadde vært maks uheldig?)
 

Ja! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...