Gå til innhold

Tidsspørsmål før Pegida leder mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Det er mulig du har rett. At han absolutt ikke passer. Jeg kjenner ikke mannen. Det som har kommet ut er enten sant eller ikke sant.

Det som mann_oslo_41 beskriver er ikke sånn en lærer skal jobbe.

Hvis det bildet som tegnes av Hermansen er sant, så mangler han ett eller annet vesentlig, og det er egentlig bare trist.

Jeg håper man finner nyttig plass i yrkeslivet, også for de som ikke er utrustet med alle ønskelige evner.

Tenker det blir problematisk for Max med de uttalelsene han har kommet med å kunne skape et godt læremiljø, det er lærerens oppgave som den voksne i relasjonen elev lærer å tilføre det som mangler, for at læresituasjonen skal bli bedre. er vel spesielt det med å ha respekt og toleranse for muslimske elever som blir vanskelig

Jeg synes Apis oppsummerer det godt. Elevene har krav på et godt læringsmiljø, og det blir vanskelig om elevene opplever at læreren har store fordommer mot en del av elevgruppa.

Slik jeg har forstått det, så har elevene også gjort det på riktig måte. De har sendt en klage til rektor, og bedt om en ny lærer. Det er ikke typisk drittunge-oppførsel. I og med at klagen også ble tatt såpass seriøst at de fikk en ny lærer, så er jeg også ganske sikker på at klagen har vært seriøs. Man får ikke ny lærer om en eller to elever mener en lærer er "rassist" fordi man fikk en dårlig karakter eller en anmerkning. Det må være hold i klagen, og det må være såpass seriøst man ser at det blir vanskelig å sette inn tiltak som har som mål å bedre relasjonen mellom elev og lærer. Det skal faktisk en del til for at en lærer byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg sjekket var forskjellige politiske ideologier, fra nazisme til kommunisme, allerede inne i skolen. Elevene klarer også helt fint å være både kritiske, engasjerte og finne ut av hvor de står, uten at de skal utsettes for foredrag fra en eller annen bygdetulling med nynazistiske verdier.

Her viser du dårlig holdninger som ikke en lærer skal ha. Bygdetulling er vel ikke et verdig begrep en lærer skal vise. En lærer skal stille seg nøytral. Det er rein løgn at elever får en objektiv innføring av ulike ideologier på Norsk skole i dag. Man former elevene etter hva den Norske stat bestemmer av hvilke verdier dem skal ha. Jeg mener elever selv skal kunne tenke over hva dem lærer av ulike ståsteder og samfunnsmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du har rett. At han absolutt ikke passer. Jeg kjenner ikke mannen. Det som har kommet ut er enten sant eller ikke sant.

Det er vel strengt talt få her som kjenner Hermansen. Selv om mange mener de kjenner han. Dem som kjenner den Norske stat og media samt skoleledelser rundt om. De vet at det juges og overdramatiseres voldsomt. Spesielt mot en mann med kontroversielle meninger. Det påstås i tråden at Hermansen har fordommer, ja det har han sikkert, men det har de fleste mennesker og lærere er intet unntak. Hermansen beskriver islam slik han og mange her i samfunnet mener islam er. At det sitter noen muslimer på en Norsk skole og blir fornærmet skal selvsagt ikke tas hensyn til. Om man skal tenke slik, så må undervisning om ideologier kuttes ut. Hva om det sitter noen rasister i klasserommet. De kan også bli såret. Nå vet jo jeg at slik skal man ikke tenke, for disse skal omvendes. Men Hermansen og jeg med, mener vi også burde forsøke med kunnskap og omvende muslimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Her viser du dårlig holdninger som ikke en lærer skal ha. Bygdetulling er vel ikke et verdig begrep en lærer skal vise. En lærer skal stille seg nøytral. Det er rein løgn at elever får en objektiv innføring av ulike ideologier på Norsk skole i dag. Man former elevene etter hva den Norske stat bestemmer av hvilke verdier dem skal ha. Jeg mener elever selv skal kunne tenke over hva dem lærer av ulike ståsteder og samfunnsmodeller.

Jeg tillater meg å tiltale Vigrid-folk som bygdetullinger, jo. Jeg har nemlig fortsatt til gode å møte en representant som ikke passer den beskrivelsen. Og nei, det har aldri vært et krav at en lærer skal være nøytral til verden rundt seg. Jeg er ikke nøytral til nazisme, og den dagen det blir et krav at jeg skal være det, så slutter jeg. Det betyr ikke at jeg ikke klarer å få fram nazismen som ideologi handler om mer enn jødehat og grums, men også feks har stort fokus på sosialpolitikk. Min jobb er å forklare hva nazismen er, ikke å late som jeg er nøytral.

Skolen har aldri ment å være et åpent mikrofonstativ for alle som mener noe. Spesielt ikke ideologier som er på kant med norsk lov, noe som gjelder feks Vigrid. Skolens mandat har alltid vært å formidle samfunnets verdier og det man mener en samfunnsborger bør kunne. I et demokrat betyr det at det er majoritetens oppfatning som danner grunnlaget for læreplaner. Da legger det også noen begrensninger for hvem som får taletid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Slik jeg har forstått det, så har elevene også gjort det på riktig måte. De har sendt en klage til rektor, og bedt om en ny lærer. Det er ikke typisk drittunge-oppførsel. I og med at klagen også ble tatt såpass seriøst at de fikk en ny lærer, så er jeg også ganske sikker på at klagen har vært seriøs.

Husk at 17-åringer som er ute etter å ta en lærer kan være fullstendig overlegne retorisk, taktisk og intellektuelt. De kan utspille og ødelegge han fullstendig, og dette er en mann som framstår med noe sviktende vurderingsevne. De svake har lett for å bli fullstendig overkjørt.

Dessverre er det slik at en lærer må framstå som sterk og trygg. Med Pondus. Ellers blir han barnemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Men Hermansen og jeg med, mener vi også burde forsøke med kunnskap og omvende muslimer.

Skal man omvende muslimer? Eller er den sosiale og den sikkerhetsmessige prisen de frafalne må betale for stor?

Jeg håper selvfølgelig at alle religioner bare forsvinner, men ting er ikke bare enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Husk at 17-åringer som er ute etter å ta en lærer kan være fullstendig overlegne retorisk, taktisk og intellektuelt. De kan utspille og ødelegge han fullstendig, og dette er en mann som framstår med noe sviktende vurderingsevne. De svake har lett for å bli fullstendig overkjørt.

Dessverre er det slik at en lærer må framstå som sterk og trygg. Med Pondus. Ellers blir han barnemat.

Om en 17 åring er overlegen retorisk, taktisk og intellektuelt, så stiller jeg meg tvilende til om vedkommende burde være lærer i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å tiltale Vigrid-folk som bygdetullinger, jo. Jeg har nemlig fortsatt til gode å møte en representant som ikke passer den beskrivelsen. Og nei, det har aldri vært et krav at en lærer skal være nøytral til verden rundt seg. Jeg er ikke nøytral til nazisme, og den dagen det blir et krav at jeg skal være det, så slutter jeg. Det betyr ikke at jeg ikke klarer å få fram nazismen som ideologi handler om mer enn jødehat og grums, men også feks har stort fokus på sosialpolitikk. Min jobb er å forklare hva nazismen er, ikke å late som jeg er nøytral.

Skolen har aldri ment å være et åpent mikrofonstativ for alle som mener noe. Spesielt ikke ideologier som er på kant med norsk lov, noe som gjelder feks Vigrid. Skolens mandat har alltid vært å formidle samfunnets verdier og det man mener en samfunnsborger bør kunne. I et demokrat betyr det at det er majoritetens oppfatning som danner grunnlaget for læreplaner. Da legger det også noen begrensninger for hvem som får taletid.

Siden du tillater deg det. Så forventer du vel også at folk som er sterkt i mot religiøse, slik jeg selv er. Kan tiltale muslimer og kristne som tullinger, for det er min erfaring. Religiøsitet mener jeg sterkt hører til i psykiatrien. Så da har vi et utgangspunkt.

Jeg forstår at det er vanskelig og være nøytral. Det er også viktig og beskrive en ideologi slik den er, ikke slik vi ønsker den skal være. Der får vi straks noen utfordringer i forhold til islam. Jeg mener sterkt at islam er en barbarisk menneskefiendtlig ideologi lik nazismen, altså brutaliteten er lik. Islam har også et dårlig kvinnesyn, klesplagg som kvinner tvinges til å gå med osv. Islam er en ideologi skapt for menn. Dette er hva jeg mener Norske skoleungdommer skal lære seg. Det er også fakta om islam. Gjør man ikke det, da svikter man og unnlater å gi ungdommen kunnskap. Derfor trenger vi lærere som Hermansen. Som våger og beskrive deler av islam ingen andre vil fortelle om, pga. sin politiske korrekthet.

Skolen er et åpent mikrofonstativ til dem man vil. Her handler det om sensur og systematisk forming av elever. Dette er statlig overgrep mot det frie individ som skal ha rett til, objektiv undervisning. Ikke undervisning plukket ut av en liten elite som mener at dette og kun det skal dem lære. Rett og slett et overgrep mot de unge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man omvende muslimer? Eller er den sosiale og den sikkerhetsmessige prisen de frafalne må betale for stor?

Jeg håper selvfølgelig at alle religioner bare forsvinner, men ting er ikke bare enkelt.

Jeg mener at med kunnskap så vil religiøsitet gradvis forsvinne. Derfor er det også viktig at ingen former for religiøsitet tas hensyn til og tilrettelegges på noen måte. Målet bør være å få islam vekk fra det Norske samfunn først og fremst. Kristendommen er kuet og ufarlig i dag. Så her har lærere en jobb og gjøre og vi trenger langt flere som Hermansen. Muslimer har selv valgt å bosette seg i Norge, selv om islam ikke har noen tilhørighet i vårt samfunn. Våre verdier er uforenelige med islam. Det skal våre unge lære i dag. Kun da kan de ta et standpunkt om de er for eller i mot et flerkulturelt samfunn der islam er inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Siden du tillater deg det. Så forventer du vel også at folk som er sterkt i mot religiøse, slik jeg selv er. Kan tiltale muslimer og kristne som tullinger, for det er min erfaring. Religiøsitet mener jeg sterkt hører til i psykiatrien. Så da har vi et utgangspunkt.

Jeg forstår at det er vanskelig og være nøytral. Det er også viktig og beskrive en ideologi slik den er, ikke slik vi ønsker den skal være. Der får vi straks noen utfordringer i forhold til islam. Jeg mener sterkt at islam er en barbarisk menneskefiendtlig ideologi lik nazismen, altså brutaliteten er lik. Islam har også et dårlig kvinnesyn, klesplagg som kvinner tvinges til å gå med osv. Islam er en ideologi skapt for menn. Dette er hva jeg mener Norske skoleungdommer skal lære seg. Det er også fakta om islam. Gjør man ikke det, da svikter man og unnlater å gi ungdommen kunnskap. Derfor trenger vi lærere som Hermansen. Som våger og beskrive deler av islam ingen andre vil fortelle om, pga. sin politiske korrekthet.

Skolen er et åpent mikrofonstativ til dem man vil. Her handler det om sensur og systematisk forming av elever. Dette er statlig overgrep mot det frie individ som skal ha rett til, objektiv undervisning. Ikke undervisning plukket ut av en liten elite som mener at dette og kun det skal dem lære. Rett og slett et overgrep mot de unge.

Nei, det er en forskjell. Både mtp at jeg bruker uttrykket bygdetulling i diskusjon med deg på nett, ikke i klasserommet. Videre har vi religionsfrihet i Norge, og skolen skal ikke bedrive religiøs forkynnelse, eller omvende elever. Religionsfriheten er ikke bare en menneskerett, det er hjemmet som har det religiøse ansvaret. Videre vil angrep på elevers religiøse bakgrunn bryte med kravet om respekt og inkludering, og skape vanskeligheter med å skape det læringsmiljøet elevene har en lovfestet rett til.

Religion hører også hjemme i et fag som skal være nøytralt og ikke-forkynnende. Vigrid-representanter har derimot blitt dømt for rasisme, så er foredrag av nevnte bygdetulling vil fort bryte med norsk lov. Nazisme er heller ikke en seriøs part i det norske politiske landskap, og dermed lite aktuell som noe mer enn en historisk levning, eller som et ledd i en teoretisk forståelse av forskjellige politiske ideologier.

Skolen har et mandat, uavhengig av hva du mener om det. Å gi åpen mikrofon til ekstreme minoriteter, som operer i grenseland mtp norsk lov, er ikke en del av dette mandatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en forskjell. Både mtp at jeg bruker uttrykket bygdetulling i diskusjon med deg på nett, ikke i klasserommet. Videre har vi religionsfrihet i Norge, og skolen skal ikke bedrive religiøs forkynnelse, eller omvende elever. Religionsfriheten er ikke bare en menneskerett, det er hjemmet som har det religiøse ansvaret. Videre vil angrep på elevers religiøse bakgrunn bryte med kravet om respekt og inkludering, og skape vanskeligheter med å skape det læringsmiljøet elevene har en lovfestet rett til.

Religion hører også hjemme i et fag som skal være nøytralt og ikke-forkynnende. Vigrid-representanter har derimot blitt dømt for rasisme, så er foredrag av nevnte bygdetulling vil fort bryte med norsk lov. Nazisme er heller ikke en seriøs part i det norske politiske landskap, og dermed lite aktuell som noe mer enn en historisk levning, eller som et ledd i en teoretisk forståelse av forskjellige politiske ideologier.

Skolen har et mandat, uavhengig av hva du mener om det. Å gi åpen mikrofon til ekstreme minoriteter, som operer i grenseland mtp norsk lov, er ikke en del av dette mandatet.

Nå må du huske på en ting. Islam er ikke bare en religion, men også en politisk ideologi. Er ikke du lærer? Da burde du vite det.

Ja vi skal ha religionsfrihet. Men i den Norske skole skal kunnskap fremmes, ikke overtro og vrangforestillinger. Tro hører privatlivet til og har ingen ting på en institusjon der kunnskap formidles.

Som sagt, uavhengig av dommer mot noe man har kalt rasisme, så mener jeg at alle representanter for levende ideologier i vårt samfunn skal slippe til. Selv islam som på ingen måte har noen tilhørighet i vårt samfunn skal få slippe til. Selv om islam dyrker kvinneundertrykking, drap, lemlestelse, tortur og annet råttenskap så skal dem slippe til, slik også nazisme skal.

Skolen er under staten og staten er oss. Derfor hører det hjemme i et liberalt samfunn å gi mikrofonen til både islamister og nazister. Alt annet er sensur og noe som ikke hører hjemme i et fritt liberalt demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Dette er bare lureri», utdypet han(Hermansen overfor Nettavisen, og han la til at de som sto bak synagogemarkeringen absolutt ikke fortjente honnør.

Hermansen markerer dermed at han ikke stoler på muslimer generelt. Når muslimsk ungdom står opp for gode verdier, mener han de lyver fordi de er muslimer.

Å slynge ut påstanden uten begrunnelse, slik Hermansen gjør, gir skolen et godt argument hvis de vil bli kvitt ham.

Tilbake til helgens hærverk: Muslimske ungdommer foreslo for Hermansen at muslimsk ungdom vasker veggene og følger ham til politiet for å anmelde saken. Hermansen takket nei, fordi han ser det som en «tom symbolhandling», ifølge Nrk.no.

Men «tomme» symbolske handlinger er svært viktige i politikken. Han burde definitivt takket ja til tilbudet. Max Hermansen ytrer seg altså ikke bare ut av jobben som lærer, men også ut av rollen som en mulig viktig samfunnsdebattant.



Anonymous poster hash: da640...6b3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en 17 åring er overlegen retorisk, taktisk og intellektuelt, så stiller jeg meg tvilende til om vedkommende burde være lærer i utgangspunktet.

Uenig.

De skarpeste 17-åringene er overlegne gjennomsnittelige lærere, iallfall med tanke på intelligens.

Utspekulerte unger , som kan ha mer enn 10 års erfaring i intriger og renkespill tar lett en lærer med halvdårlig sosial intelligens. Husk at det er mange av dem også.

Bare for å illustrere hvor smarte de skarpeste barna er: Magnus Carlsen ble stormester i sjakk som sjuendeklassing eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Dette er bare lureri», utdypet han(Hermansen overfor Nettavisen, og han la til at de som sto bak synagogemarkeringen absolutt ikke fortjente honnør.

Hermansen markerer dermed at han ikke stoler på muslimer generelt.

Erfaring tilsier at man bør være meget skeptisk til hva muslimer sier og gjør. Men jeg har valgt og se på dette tiltak som unge muslimer utførte som noe positivt. Så derfor uenig med Hermansen. Men det er kjempeviktig at samfunnet har en mann som Hermansen som er der med sin kritiske tale. Det minner oss alle om at vi skal være skeptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er en forskjell. Både mtp at jeg bruker uttrykket bygdetulling i diskusjon med deg på nett, ikke i klasserommet. Videre har vi religionsfrihet i Norge, og skolen skal ikke bedrive religiøs forkynnelse, eller omvende elever. Religionsfriheten er ikke bare en menneskerett, det er hjemmet som har det religiøse ansvaret. Videre vil angrep på elevers religiøse bakgrunn bryte med kravet om respekt og inkludering, og skape vanskeligheter med å skape det læringsmiljøet elevene har en lovfestet rett til.

Religion hører også hjemme i et fag som skal være nøytralt og ikke-forkynnende. Vigrid-representanter har derimot blitt dømt for rasisme, så er foredrag av nevnte bygdetulling vil fort bryte med norsk lov. Nazisme er heller ikke en seriøs part i det norske politiske landskap, og dermed lite aktuell som noe mer enn en historisk levning, eller som et ledd i en teoretisk forståelse av forskjellige politiske ideologier.

Skolen har et mandat, uavhengig av hva du mener om det. Å gi åpen mikrofon til ekstreme minoriteter, som operer i grenseland mtp norsk lov, er ikke en del av dette mandatet.

Nå er det faktisk de religiøse som er de ekstreme.

Religion er en uting, som drar med seg altfor mye ugreit. Det brukes også til å samle makt, organisere terror og motivere til terror.

Jeg er enig i at skolesystemet bør gjøre alt som er mulig for å begrense religion, og også at det er en samfunnsoppgave å gjøre religionsutøvelse mest mulig tungvint.

En artig ide er å kreve at man fyller ut 17 skjemaer hver gang man skal inn i moske eller kirke.

En annen ide er å stoppe all finansiering av religiøse bygg og aktiviteteter. Dette har imidlertid ingenting med skole å gjøre, men med offentlig forvaltning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk de religiøse som er de ekstreme.

Religion er en uting, som drar med seg altfor mye ugreit. Det brukes også til å samle makt, organisere terror og motivere til terror.

Jeg er enig i at skolesystemet bør gjøre alt som er mulig for å begrense religion, og også at det er en samfunnsoppgave å gjøre religionsutøvelse mest mulig tungvint.

En artig ide er å kreve at man fyller ut 17 skjemaer hver gang man skal inn i moske eller kirke.

En annen ide er å stoppe all finansiering av religiøse bygg og aktiviteteter. Dette har imidlertid ingenting med skole å gjøre, men med offentlig forvaltning.

Spennende ideer du kom med. Målet bør være å gjøre det mest mulig vanskelig og få praktisert sin overtro. At vi finansierer dette religiøse tøvet, er en skam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende ideer du kom med. Målet bør være å gjøre det mest mulig vanskelig og få praktisert sin overtro. At vi finansierer dette religiøse tøvet, er en skam.

Du er med andre ord ingen tilhenger av religionsfrihet? For det er en ting å si at samfunnet ikke skal bruke ressurser på å finansiere folks religionsutøvelse, men noe helt annet å si at samfunnet skal legge hindringer i veien for den som har en religion.

Jeg tror du igjen er inne på en tankerekke som ikke er forenlig med ideen om et demokratisk sekulært samfunn med ytringsfrihet og trosfrihet, hva enten den troen er av religiøs eller politisk art.

Hver eneste gang du skisserer trekk fra ditt idealsamfunn, så ser jeg konturene av et diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.

De skarpeste 17-åringene er overlegne gjennomsnittelige lærere, iallfall med tanke på intelligens.

Utspekulerte unger , som kan ha mer enn 10 års erfaring i intriger og renkespill tar lett en lærer med halvdårlig sosial intelligens. Husk at det er mange av dem også.

Bare for å illustrere hvor smarte de skarpeste barna er: Magnus Carlsen ble stormester i sjakk som sjuendeklassing eller noe sånt.

Og sånne som Magnus Carlsen går det 13 av på dusinet, mener du?

Hvis Max Hermansen har "halvdårlig sosial intelligens", så burde han heller ikke undervise ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...