Gå til innhold

Tidsspørsmål før Pegida leder mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og Carl I har ikke peiling på hva som har skjedd. Med andre ord, mobbeteoriene er bare spekulering og fjas.

Hva med dine teorier om at han ikke har blitt mobbet, hva slags fjas er det? Det er temmelig drøyt av deg å motsi Max i det hele tatt. Tror du virkerlig ikke det er alvorlige grunner til at Max har fått muslimer i vrangstrupen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vernepleierhøyskolen en adferdsanalyseprofessor som ble tatt ut av undervisningen fordi han ikke aksepterte psykiateres doping av psykisk psyke?

Arild Karlsen ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å kalle de som angriper Max for venstrevridde. De sparker en arbeider som ligger nede, en som angripes av øvrigheten, forsvarsløst bundet av sin taushetsplikt.

Venstresiden og arbeiderklassen står for solidaritet.

Disse reaksjonære kreftene står flere kilometer til høyre for Carl ivar Hagen.

Disse reaksjonære angriper en arbeider som står opp mot en erkekonservativ føydalistisk maktreligion.

Ekte venstrevridde støtter de undertrykte, de støtter arbeiderklassen, de støtter Max.

Hvis Frp er Norges mest venstrevridde parti, så er det noe hult og uekte med de som påstår å stå til venstre for Frp, men som ikke evner å støtte han som våger å stå opp og prate de etablerte midt i mot.

Jeg mener selv jeg står til venstre for Frp, og har sterke sosialdemokratiske og solidariske meninger.

Jeg sier ikke at alle som angriper Max er venstrevridde, men alle som ønsker å legge et lokk på innvandringsdebatten er det.

Hvordan har du fått for deg at FrP er et venstrevridd parti? I dagens Norge er de ikke det.

At de venstrevridde står for solidaritet, det kan absolutt diskuteres. Solidaritet blant meningsfeller, mens alle andre meninger er uakseptable i enkelte saker. Innvandring er en av dem, feminisme er en annen. Meningsmotstandere stemples og settes i bås, og det er det som skjer med Max nå. Litt av en solidaritet, må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev vel full i skolekretsen, ikke skoleområdet. Du vet hva en skolekrets er?

Og joda, det kan sammenlignes. Ikke fordi handlingene i seg selv er like, men fordi de alle kan skade tilliten man har til vedkommende er skikket til å være lærer.

Problemet til Hermansen er ikke at han diskuterer innvanding. Problemet er at han framstår som fordomsfull mot muslimer som gruppe, og har kommet med mange useriøse innspill, både i og utenfor klasserommet. Det skaper tvil om han klarer å behandle muslimske elever på en god måte, og om han klarer å være objektiv i klasserommet.

En lærer som er politisk aktiv innenfor et av de norske partiene, vil ikke møte samme utfordring, med mindre vedkommende framstår på samme måte.

Det du sier gir fortsatt ikke mening. Du vaser i vei med det samme, at det er skadelig for tilliten mellom han og elevene. Nå vet jeg ikke hvordan du har det som lærer eller tror du har det, men det var få som hadde spesielt stor tillit til lærerne på den videregående skolen jeg gikk på. Rykter verserte om både at flere av lærerne var pedofile og rasister, og at de forskjellsbehandlet på kjønn. Det er dog ingenting etter tre år på skolen som skulle tilsi at det stemte for min del, men mobben var klar.

Du skal ikke tro at det elevene sier om at han har snakket ned om islam i klasserommet stemmer. Dette kan like godt vært funnet på etter han ble kjent gjennom media, og folk vil ha han fjernet. For en som gikk på vgs for ikke så alt for mange år siden, er det neppe uvanlig at mislikte lærere ble utsatt for slike rykter rundt seg.

Å være innenfor et politisk parti er ikke det eneste som kan gi muligheten til å være politisk. Faktisk er trenden i landet at færre og færre er medlemmer av politiske partier, men melder seg inn i organisasjoner som fremmer deres hjertesaker. Noe Pegida kan sier å være for Max Hermansen. Han har like mye rett til å uttale seg om islam og muslimer som du har til å sitte her og kreve at en kollega blir sparket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått for deg at FrP er et venstrevridd parti? I dagens Norge er de ikke det.

Frp er ikke venstrevridd, det er egentlig ett indre høyre-parti,

Men det som er veldig spesielt er at wannabevenstrevridde partier ikke makter å plassere seg til venstre for frp, men derimot sklir langt utover mot ytre høyre.

Jeg kritiserer venstresiden for å være utro mot sine prinsipper, eller for å mangle prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier gir fortsatt ikke mening. Du vaser i vei med det samme, at det er skadelig for tilliten mellom han og elevene. Nå vet jeg ikke hvordan du har det som lærer eller tror du har det, men det var få som hadde spesielt stor tillit til lærerne på den videregående skolen jeg gikk på. Rykter verserte om både at flere av lærerne var pedofile og rasister, og at de forskjellsbehandlet på kjønn. Det er dog ingenting etter tre år på skolen som skulle tilsi at det stemte for min del, men mobben var klar.

Jeg tror ikke jeg i løpet av mine år på ungdomstrinnet i skolen, hadde en lærer der vi som elever hadde tillitt til. Jeg husker kun en og han var den gang kontroversiell og var litt ute i kulda i forhold til resten av lærene. På videregående litt bedre, men utrolig mange venstrevridde friks med svært liten toleranse for andres synspunkter. På høgskole ble det heldigvis reflekterte kunnskapsrike forelesninger. Men disse er ikke lærere. Lærere i Norsk skole er et produkt, spyttet ut av staten som læreplaner og annet. PK meninger og null refleksjon. Selvsagt får man ingen, eller svært få av lærere til og innrømme det. Derfor trenger vi de kontroversielle, de med bred kunnskap og som våger og gi elvene det de trenger. Refleksjon, som er en stor mangel blant mange unge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans blir ikke straffet, bare fratatt jobben ;)

"Sorry mann 42, dine venstrevridde meninger på din fritid er ikke forenelig med en del av våre kunders tanker. Derfor har du brutt tilliten til noen av våre kunder, og derfor er du ubrukelig i ditt arbeid. Du har herved sparken."

Man må kunne forvente at elever ved videregående skole er voksne nok til å tåle at en annen person har en annen mening enn seg selv.

Det finnes helt sikkert jobber der dette er et realistisk scenario. Hvis man foretar seg ting på fritiden som gjør at kundene ikke stoler på en, og man er avhengig av kundenes tillitt for å kunne gjøre sin jobb, så er man per def ubrukelig i den jobben, og må sies opp.

Og det fins jobber der det kreves vandelsattest. Du vil f.eks finne det vanskelig å få jobb i en barnehage dersom du har en Facebookside der du prediker at den seksuelle lavalderen er meningsløs og at små gutter trenger å lære om seksualitet fra voksne menn. Det er bare en ytring, men en ytring som gjør at man ikke stoler på din integritet i fht barnehagens barn. Av samme grunn vil du heller ikke kunne jobbe som ungdomsleder, idrettsleder eller for den saks skyld lærer.

Den norske kirke vil ikke ansette erklærte ateister i prestestillinger, og det er i det hele tatt mange jobber der ens ytringer kan gjøre en uegnet til å gjøre jobben eller beholde den.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er heller om Max er voksen nok til å tåle at elevene har et annet syn på religion en han selv.

Videre så er det faktisk læreren som den sterke part som skal legge mest til grunn for et godt læremiljø.

Det virker definitivt som om det er DET som er det springende punkt, ikke motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt sikkert jobber der dette er et realistisk scenario. Hvis man foretar seg ting på fritiden som gjør at kundene ikke stoler på en, og man er avhengig av kundenes tillitt for å kunne gjøre sin jobb, så er man per def ubrukelig i den jobben, og må sies opp.

Og det fins jobber der det kreves vandelsattest. Du vil f.eks finne det vanskelig å få jobb i en barnehage dersom du har en Facebookside der du prediker at den seksuelle lavalderen er meningsløs og at små gutter trenger å lære om seksualitet fra voksne menn. Det er bare en ytring, men en ytring som gjør at man ikke stoler på din integritet i fht barnehagens barn. Av samme grunn vil du heller ikke kunne jobbe som ungdomsleder, idrettsleder eller for den saks skyld lærer.

Den norske kirke vil ikke ansette erklærte ateister i prestestillinger, og det er i det hele tatt mange jobber der ens ytringer kan gjøre en uegnet til å gjøre jobben eller beholde den.

"Hold kjeft, sleik oss oppover ryggen, eller få sparken," er en ukultur som sprer seg for fullt i det offentlige, og jeg føler at den kom for fullt sammen med New Public Management som begynte å slå inn på slutten av 90-tallet.

Denne ukulturen bør venstresiden og arbeiderklassen slå hardt ned på. Ledere snakker om transparens,og tetter igjen etter beste evne.

Man oppfordrer til varsling, for så å lage helvete for varslere.

"Hold kjeft kulturen" er ett vesentlig problem som bare sklir ut mer og mer, og hvis man i tillegg fronter upopulære meninger så er mann ille ute å kjøre.

"Hold kjeft kulturen" er gull verd for utro småsjefer som bare vil snylte og sikre egen posisjon.

Max har angrepet krefter som er sterkere enn han selv. Det er selvfølgelig veldig skadelig, og ett grovt brudd på jungelens lov.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hva med dine teorier om at han ikke har blitt mobbet, hva slags fjas er det? Det er temmelig drøyt av deg å motsi Max i det hele tatt. Tror du virkerlig ikke det er alvorlige grunner til at Max har fått muslimer i vrangstrupen?

Som sagt, elevene har levert en klage og fått medhold. Det er ikke typisk mobbeoppførsel. Jeg har heller ikke lest at Max påstår ar han blir mobbet. Har du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det du sier gir fortsatt ikke mening. Du vaser i vei med det samme, at det er skadelig for tilliten mellom han og elevene. Nå vet jeg ikke hvordan du har det som lærer eller tror du har det, men det var få som hadde spesielt stor tillit til lærerne på den videregående skolen jeg gikk på. Rykter verserte om både at flere av lærerne var pedofile og rasister, og at de forskjellsbehandlet på kjønn. Det er dog ingenting etter tre år på skolen som skulle tilsi at det stemte for min del, men mobben var klar.

Du skal ikke tro at det elevene sier om at han har snakket ned om islam i klasserommet stemmer. Dette kan like godt vært funnet på etter han ble kjent gjennom media, og folk vil ha han fjernet. For en som gikk på vgs for ikke så alt for mange år siden, er det neppe uvanlig at mislikte lærere ble utsatt for slike rykter rundt seg.

Å være innenfor et politisk parti er ikke det eneste som kan gi muligheten til å være politisk. Faktisk er trenden i landet at færre og færre er medlemmer av politiske partier, men melder seg inn i organisasjoner som fremmer deres hjertesaker. Noe Pegida kan sier å være for Max Hermansen. Han har like mye rett til å uttale seg om islam og muslimer som du har til å sitte her og kreve at en kollega blir sparket.

Med mindre du nylig har gått ut av skolen, så har nok skolen endret seg mye siden din tid. Det har blitt langt større fokus på elevenes rettigheter, og både elever og foreldre er mer "på". Det er også stor forskjell på mumling i gangene om at lærerjævlen som ga deg 2- er rasist, og reell mangel på tillit med påfølgende klage til rektor. Førstnevnte ender nemlig sjelden opp som klage, da man ikke har noe å komme med i en eventuell klage. I tilfelle Hermansen har man ikke bare klaget, men fått medhold. Det skal faktisk en del til, og vitner om en større mangel på tillit enn når grinete tenåringer syter om læreren i gangene.

Om det ikke stemmer at han har sagt disse tingene, hvorfor har da ikke Hermansen svart på beskyldningene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du nylig har gått ut av skolen, så har nok skolen endret seg mye siden din tid. Det har blitt langt større fokus på elevenes rettigheter, og både elever og foreldre er mer "på". Det er også stor forskjell på mumling i gangene om at lærerjævlen som ga deg 2- er rasist, og reell mangel på tillit med påfølgende klage til rektor. Førstnevnte ender nemlig sjelden opp som klage, da man ikke har noe å komme med i en eventuell klage. I tilfelle Hermansen har man ikke bare klaget, men fått medhold. Det skal faktisk en del til, og vitner om en større mangel på tillit enn når grinete tenåringer syter om læreren i gangene.

Om det ikke stemmer at han har sagt disse tingene, hvorfor har da ikke Hermansen svart på beskyldningene?

Tviler på at det har endret seg noe særlig, da det er kun fire år siden jeg gikk ut av vgs. Jeg går også utdanning med sikte på å bli nettopp lærer i videregående skole, så for meg er dette en viktig sak. Jeg kommer aldri til å gjøre som Hermansen, men prinsippielt er uenig at han skal sparkes.

Skal ikke så mye til å få en lærer sparket. Har selv vært delaktig å få to lærere sparket og mine vitnemål var avgjørende. Den ene saken var vold - en lærerassistent klasket en klassekompis i ansiktet, og jeg var det eneste vitnet til det. Hadde min agenda vært å få henne sparket så hadde ikke det vært noe problem. Hun fikk det, men jeg fortalte bare sannheten. En annen gang ble en annen lærer sparket for trakassering av en elev ved å skjelle ut henne foran en mindre klassegruppe for hennes resultat på eksamen, blant annet.

Så det er faktisk ikke så vanskelig, og hadde jeg hatt en bakenforliggende intensjon ved det jeg fortalte til rektoren og klasseforstanderen i disse to sakene, så hadde neppe det fått noe annet utfall.

Det er klart man skal lytte til elevene, men det finnes mange sleipe barn og ungdom også. Om de har lagt Hermansen for hat etter hans offentlige meninger så skal det ikke så mye til.

Og du vet like godt som meg at Hermansen har taushetsplikt, så han kan neppe gå til media og klage på anklagene og forklare seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det har endret seg noe særlig, da det er kun fire år siden jeg gikk ut av vgs.

Jeg har barn i 10 klasse og i 2 klasse. Jeg kan love deg en ting. Skolen har endret seg noe. Men lærene har ikke endret seg mange millimeter siden jeg gikk ut fra skolen og jeg er over 40. Fortsatt er det vranglære i mange fag. Elever blir fortsatt som vi ble, hjernevasket og klargjort for hva man skal mene og ikke mene i dette samfunn. Så de endringer som er. Mindre disiplin, flere innvandrer barn på godt og vondt, flere hysteriske nevrotiske lærere, det ser vi på min jobb og mindre faglige dyktige lærere. Det virker som noen av dem bare eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes helt sikkert jobber der dette er et realistisk scenario. Hvis man foretar seg ting på fritiden som gjør at kundene ikke stoler på en, og man er avhengig av kundenes tillitt for å kunne gjøre sin jobb, så er man per def ubrukelig i den jobben, og må sies opp.

Og det fins jobber der det kreves vandelsattest. Du vil f.eks finne det vanskelig å få jobb i en barnehage dersom du har en Facebookside der du prediker at den seksuelle lavalderen er meningsløs og at små gutter trenger å lære om seksualitet fra voksne menn. Det er bare en ytring, men en ytring som gjør at man ikke stoler på din integritet i fht barnehagens barn. Av samme grunn vil du heller ikke kunne jobbe som ungdomsleder, idrettsleder eller for den saks skyld lærer.

Den norske kirke vil ikke ansette erklærte ateister i prestestillinger, og det er i det hele tatt mange jobber der ens ytringer kan gjøre en uegnet til å gjøre jobben eller beholde den.

Er stor forskjell på en pedofilidebatt og en innvandringsdebatt da. Det tror jeg du skjønner og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor forskjell på en pedofilidebatt og en innvandringsdebatt da. Det tror jeg du skjønner og.

Dette er hverken en pedofilidebatt eller en innvandringsdebatt, det er en debatt om hvorvidt en arbeidstaker nødvendigvis kan forvente å ha uinnskrenket rett til å si hva han vil og profilere seg hvordan han vil, uten at det får konsekvenser for hans arbeidsforhold dersom ytringer og handlinger gjør ham uegnet til å fortsette i stillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Tviler på at det har endret seg noe særlig, da det er kun fire år siden jeg gikk ut av vgs. Jeg går også utdanning med sikte på å bli nettopp lærer i videregående skole, så for meg er dette en viktig sak. Jeg kommer aldri til å gjøre som Hermansen, men prinsippielt er uenig at han skal sparkes.

Skal ikke så mye til å få en lærer sparket. Har selv vært delaktig å få to lærere sparket og mine vitnemål var avgjørende. Den ene saken var vold - en lærerassistent klasket en klassekompis i ansiktet, og jeg var det eneste vitnet til det. Hadde min agenda vært å få henne sparket så hadde ikke det vært noe problem. Hun fikk det, men jeg fortalte bare sannheten. En annen gang ble en annen lærer sparket for trakassering av en elev ved å skjelle ut henne foran en mindre klassegruppe for hennes resultat på eksamen, blant annet.

Så det er faktisk ikke så vanskelig, og hadde jeg hatt en bakenforliggende intensjon ved det jeg fortalte til rektoren og klasseforstanderen i disse to sakene, så hadde neppe det fått noe annet utfall.

Det er klart man skal lytte til elevene, men det finnes mange sleipe barn og ungdom også. Om de har lagt Hermansen for hat etter hans offentlige meninger så skal det ikke så mye til.

Og du vet like godt som meg at Hermansen har taushetsplikt, så han kan neppe gå til media og klage på anklagene og forklare seg.

Har han taushetsplikt overfor arbeidsgiver også?

Resten av innlegget ditt er bare tullball. Lærere har en ekstremt sikker jobb, om noe er det for vanskelig å sparke dårlige lærere. Så beklager, jeg har ikke den helt store troa på historiene dine. Eller, historien. En ufaglært assistent har ikke det samme stillingsvernet, og vold er noe annet. Så her er det i beste fall mer bak. En enkeltstående hendelse skal være grov for at du får sparken som lærer. Så om du tror at utspekulerte elever enkelt kan kvitte seg med upopulære lærere, så kommer du til å få deg en overraskelse.

Og helt ærlig, om dette er holdningen din til barn og unge, så håper jeg du dropper planen om å bli lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Dette er hverken en pedofilidebatt eller en innvandringsdebatt, det er en debatt om hvorvidt en arbeidstaker nødvendigvis kan forvente å ha uinnskrenket rett til å si hva han vil og profilere seg hvordan han vil, uten at det får konsekvenser for hans arbeidsforhold dersom ytringer og handlinger gjør ham uegnet til å fortsette i stillingen.

Og dette er vel hele kjernen, som ser ut til å gå en del hus forbi. Å framstille dette som at lærere ikke kan være politisk aktive og engasjerte er bare tull. Å vri det til at Hermansen har mistet tilliten fordi han diskuterer innvandring er også bare tull. Hermansen har luftet sine fordommer mot store deler av elevgruppa offentlig. Da burde det ikke komme som en bombe på noen at det blir vanskelig. Hvordan skal en muslimsk elev kunne føle seg trygg på at denne mannen kan gi en objektiv og seriøs vurdering?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en muslimsk elev kunne føle seg trygg på at denne mannen kan gi en objektiv og seriøs vurdering?

Enkelt, om eleven oppfører seg høflg og interessert i klassen vil denne eleven framstå helt perfekt i øynene til slike som Max. Men drittunger derimot, om de får like objektiv og seriøs vurdering, det vet jeg ikke, men dette er en elevkategori som blir diskriminert av de aller fleste lærere, og sånn sett er det vel best å sparke alle lærere. Problemet til Hermansen er at han har opplevd at de fleste drittungene har en spesiell reaksjonær religiøs bakgrunn, og systematisert dette.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er vel hele kjernen, som ser ut til å gå en del hus forbi. Å framstille dette som at lærere ikke kan være politisk aktive og engasjerte er bare tull. Å vri det til at Hermansen har mistet tilliten fordi han diskuterer innvandring er også bare tull. Hermansen har luftet sine fordommer mot store deler av elevgruppa offentlig. Da burde det ikke komme som en bombe på noen at det blir vanskelig. Hvordan skal en muslimsk elev kunne føle seg trygg på at denne mannen kan gi en objektiv og seriøs vurdering?

Mange lærere er politisk røde. Hva da med elever som tidlig interesserer seg i politikk og er blå. Dette opplevd jeg selv. Som 14 år gikk jeg inn i FpU. På videregående ble vi i FrP stigmatisert av flere lærere, noe jeg vet har foregått over hele landet, også i dag. Mange lærere har store fordommer mot FrP og deres velgere og medlemmer. Derfor er ditt argument mot Hermansen tøv. Det som er fakta, er at enkelte fordommer som eks. mot FrP, det er helt akseptert, men fordommer mot islam, det er ikke politisk korrekt. Så igjen. Alle skal nikke og gå i takt, i skolen som ellers i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han taushetsplikt overfor arbeidsgiver også?

Resten av innlegget ditt er bare tullball. Lærere har en ekstremt sikker jobb, om noe er det for vanskelig å sparke dårlige lærere. Så beklager, jeg har ikke den helt store troa på historiene dine. Eller, historien. En ufaglært assistent har ikke det samme stillingsvernet, og vold er noe annet. Så her er det i beste fall mer bak. En enkeltstående hendelse skal være grov for at du får sparken som lærer. Så om du tror at utspekulerte elever enkelt kan kvitte seg med upopulære lærere, så kommer du til å få deg en overraskelse.

Og helt ærlig, om dette er holdningen din til barn og unge, så håper jeg du dropper planen om å bli lærer.

Han har vel ikke fått sparken enda, så vidt jeg vet, bare fra et kurs han hadde pleid å ha?

Historiene mine stemmer. Hun første røk på dagen, vi så henne aldri igjen. Hun andre hadde det vært flere episoder i klassen med, men denne stod ut, såvidt jeg kan forstå, og hun fikk sparken kort tid etter.

Holdningen min til barn og unge vet du lite om. At du ikke tåler at jeg er uenig med deg, det er egentlig ikke mitt problem. Vet selv at jeg kommer til å bli en strålende lærer om noen år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...