Gå til innhold

Tidsspørsmål før Pegida leder mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han er så sjuk at han ikke kan skrive et brev for å svare på klagene mot ham, så er han også for sjuk til å arrangere marsjer og demonstrasjoner, og for sjuk til å ta konsulentoppdrag, og definitivt ALT for sjuk til å jobbe som lærer et annet sted.

Jeg tror ikke det.

Når han marsjerer med vennene sine, så føler han trolig samhold og støtte. Det er bra terapi det. Jeg tror det er sunt for mange psykisk syke å komme seg ut, og helst til miljøer der de aksepteres og settes pris på.

Det er mulig han er for ødelagt til å jobbe i klassesituasjon nå, og må bygges opp igjen over tid, men det overlater jeg til han, hans leger og utdanningsetaten.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser for meg en politistat i utvikling her hjemme, der de etterhvert begynner å gå inn på helt anonyme brukere på KG, og ødelegger deres yrkesliv, får dem sparket.

Dette er en utvikling vi må bremse. Å beskytte Hermansen er en prinsippsak, og jeg reagerer voldsomt på at (dersom jeg forstår det rett)det til og med er folk langt ute på venstresiden som vil knuse mennesker for deres ytringer. Det er ganske kort vei fra undervisnings-berufsverbot for Henriksen til yrkesforbud for medlemmer og sympatisører av partier som f.eks. Rødt.

Jeg forsvarer ytringsfriheten. Helt bestemt. De som angriper denne befinner seg i angrepsøyeblikket ekstremt langt ut på høyresiden (jeg mener også at Stalinister er ytre høyre).

Det er skremmende og det startet etter 22. juli. Da ble det mindre demokrati og mindre ytringsfrihet. Det var det Jens og Eskil sa og ønsket seg. Flere vaktbikkjer som skal passe på hva som sies og hva som skrives. Om man ødelegger et menneskes yrkesliv, spiller ingen rolle. Man skal gå i takt, nikke i takt og nåde den som ikke mener det samme som AUF og AP har vedtatt. Dette er sosialismens sanne ansikt. Vi ser det i alle tråder. Demonisering av andres meininger, stigmatisering, feil menneskeholdninger, etikken er det noe galt med. For sosialistene har tatt retten til å mene hva som er et godt menneske, hva som er riktig etikk osv. Det er dette folk må forstå med sosialisme. Farlige saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener noen av de verdiene er det samme, nemlig at man skal knuse sine meningsmotstandere ved å dempe deres muligheter til å uttale seg. Det er en prinsippsak.

Dette er holdninger vi ser blant sosialistene ja. Helt likt Russland. Bare der blir dem drept. Ikke for at politiske drap ikke skje i Norge og har skjedd og vil skje igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så sjuk at han ikke kan skrive et brev for å svare på klagene mot ham, så er han også for sjuk til å arrangere marsjer og demonstrasjoner, og for sjuk til å ta konsulentoppdrag, og definitivt ALT for sjuk til å jobbe som lærer et annet sted.

Du har ingen kompetanse til og vurdere om et menneske er syk eller ikke. Så der burde du sette din begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende og det startet etter 22. juli. Da ble det mindre demokrati og mindre ytringsfrihet. Det var det Jens og Eskil sa og ønsket seg. Flere vaktbikkjer som skal passe på hva som sies og hva som skrives. Om man ødelegger et menneskes yrkesliv, spiller ingen rolle. Man skal gå i takt, nikke i takt og nåde den som ikke mener det samme som AUF og AP har vedtatt. Dette er sosialismens sanne ansikt. Vi ser det i alle tråder. Demonisering av andres meininger, stigmatisering, feil menneskeholdninger, etikken er det noe galt med. For sosialistene har tatt retten til å mene hva som er et godt menneske, hva som er riktig etikk osv. Det er dette folk må forstå med sosialisme. Farlige saker.

Jeg reagerer på at du kaller disse for sosialister,

men du har litt rett. Partier og deres prinsipper har en tendens til å råtne opp fra innsiden og blir spist av autoritære karrierejegere. Jeg tror ikke Eskil og Jens er Sosialister, og jeg tror heller ikke at IS er muslimer. Det jeg tror er at de bruker partier, ideologier eller religion som verktøy til å bake sin egen kake.

De såkalte sosialistiske partiene har spist opp sin egen sjel. Den er spist opp innenfra av grådige politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at du kaller disse for sosialister,

men du har litt rett. Partier og deres prinsipper har en tendens til å råtne opp fra innsiden og blir spist av autoritære karrierejegere. Jeg tror ikke Eskil og Jens er Sosialister, og jeg tror heller ikke at IS er muslimer. Det jeg tror er at de bruker partier, ideologier eller religion som verktøy til å bake sin egen kake.

De såkalte sosialistiske partiene har spist opp sin egen sjel. Den er spist opp innenfra av grådige politikere.

Sosialdemokrater som de liker å kalle seg. Men forskjellen er liten. Jens er faktisk mer spiselig, han tilhører høyresiden i AP. Eskil og AUF er langt ute på venstresiden. AUF er etter mitt syn rimelig ekstreme.

Om IS er muslimer, ja de er en utgave av ideologien islam. Heldigvis er ikke de fleste muslimer slik. Men mange nok og fler blir det, om man ikke tar et oppgjør mot den ideologien som skaper disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Han har vel ikke fått sparken enda, så vidt jeg vet, bare fra et kurs han hadde pleid å ha?

Historiene mine stemmer. Hun første røk på dagen, vi så henne aldri igjen. Hun andre hadde det vært flere episoder i klassen med, men denne stod ut, såvidt jeg kan forstå, og hun fikk sparken kort tid etter.

Holdningen min til barn og unge vet du lite om. At du ikke tåler at jeg er uenig med deg, det er egentlig ikke mitt problem. Vet selv at jeg kommer til å bli en strålende lærer om noen år :)

Se der ja, der ble historiene dine faktisk noe annet. En lærerassisten er ikke det samme som en lærer, og har ikke samme vern. Å slå en elev er også såpass grovt at det selvfølgelig gir konsekvens. Læreren, som du selv skriver nå, mistet jobben etter flere hendelser. Det er noe helt annet enn å miste jobben etter en enkeltstående hendelse. Altså stemte ikke den første historien din.

Neida, han har ikke mistet jobben enda. Han er tross alt sykemeldt.

Om din holdning mot barn og unge er at mange av dem er utspekulerte og sleipe, så vil du ikke bli en god lærer. Relasjon med elevene er alfa og omega i dette yrket, og går du inn i relasjonen med forutinntatte ideer med negativt fortegn, så blir ikke relasjonen god. Om du ønsker å bli en god lærer, så kan du ta det som et tips på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Han ER faktisk ikke blitt sparket fra hverken det ene eller det andre. Grunnen til at han ikke er i jobb i dag, er jo at han har valgt å sykmelde seg for å slippe å forholde seg til både sine elever og sin arbeidsgiver. Nå er han jo faktisk lærer, og jeg fatter ikke helt hvordan du mener at han skal kunne VÆRE lærer uten å forholde seg til skolen og elevene, som jo er helt sentrale deler av den jobben.

Skal han sysselsettes med å forelese for et tomt rom?

Svampvasker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det var jo akkurat det jeg sa på forrige side.

Poenget her er uansett at du og dine meningsfeller mener han skal miste jobben på grunn at det han sier (før du avviser det, les dine egne innlegg først), noe jeg mener helt prinsippielt er uenig. Du ønsker altså å tie han fra å uttale seg i denne saken, og det er langt ifra uvanlig.

At dette har liknende tendenser med det som skjedde i Russland og Sovjet iforhold til meningsfeller, det er faktisk en grei sammenlikning. Det var selvfølgelig langt mer ekstremt der, men prinsippet om at man skal straffe meningsmotstandere med annet enn motargumenter er det samme.

Det er ikke tilfeldig at du spesielt som innvandringselsker, og Vampen, som tror det å være lærer selv er et trumfkort i denne sammenhengen, også mest sannsynlig befinner seg langt til venstre i den politiske skalaen i Norge. Hermansen legges på en huggestabbel, og alt han sier skal farliggjøres, og det er de stakkars elevene det går utover og bla, bla, bla.

Det er som Bjørn Nistad sier sinnssykt bra, at man skal gjøre det samme med en lærer emd hijab. Vi kan diskutere i timesvis om hva hijab betyr og representerer, men vi er vel også enige om at vi ikke skal eskludere dem fra arbeidsmarkedet.

Hadde jeg ikke visst bedre, så hadde jeg forventet at dere som ønsker Hermansen sparket også ønsker lærere som bruker hijab sparket, selv om det kun hadde vært på fritida... ;)

Beklager å måtte skuffe, jeg tilhører ikke noen side politisk, da jeg synes det er noe galt med både høyre, venstre og sentrum.

Og ja, jeg er i all ydmykhet sikker på at jeg kjenner livet i skolen bedre enn du gjør, og vet dermed også mer om hva lærerrollen krever og hva som må til for eventuelt å miste jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Enkelt, om eleven oppfører seg høflg og interessert i klassen vil denne eleven framstå helt perfekt i øynene til slike som Max. Men drittunger derimot, om de får like objektiv og seriøs vurdering, det vet jeg ikke, men dette er en elevkategori som blir diskriminert av de aller fleste lærere, og sånn sett er det vel best å sparke alle lærere. Problemet til Hermansen er at han har opplevd at de fleste drittungene har en spesiell reaksjonær religiøs bakgrunn, og systematisert dette.

Om Hermansen er avhengig av at alle elever er høflig og interessert i klasserommet for å fungere, så vil han ha et problem. Uavhengig av elevenes bakgrunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Hermansen er avhengig av at alle elever er høflig og interessert i klasserommet for å fungere, så vil han ha et problem. Uavhengig av elevenes bakgrunn.

Det har du rett i. Jeg husker selv på vgs, vi hadde en lærer som gikk for å være dårligst på skolen, men jeg og min kamerat viste kjempeinteresse for organisk kjemi, og mannen blomstret, sprudlet og var helt fantastisk.

Elevene har en viktig jobb å gjøre, med å gjøre læreren god. Skolen på min tid var dessverre ikke flink nok til å motivere elever til å tenke sånn.

Problemet du skisserer er nok dessverre mange læreres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det.

Når han marsjerer med vennene sine, så føler han trolig samhold og støtte. Det er bra terapi det. Jeg tror det er sunt for mange psykisk syke å komme seg ut, og helst til miljøer der de aksepteres og settes pris på.

Det er mulig han er for ødelagt til å jobbe i klassesituasjon nå, og må bygges opp igjen over tid, men det overlater jeg til han, hans leger og utdanningsetaten.

Hahaha, ja, en nazimarsj i ny og ne er nok godt for psyken, ja. Mon tro om ikke vi kunne fått bukt med de lange køene innen psykisk helsevern bare ved å arrangere marsjer.

Anonymous poster hash: 6f2e3...674

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter akkurat å leser en bok om Putin, og forfatteren tar for seg historien i de seneste årene av Sovjetunionen, hvor demokratiet og ytringsfriheten etter hvert kom ut mot slutten av 80-tallet og folk turte mer å si hva de mente, og hvor oppglødet folk var over TV-debatter o.l. Spesielt én ting bet jeg merke til som faktisk er relevant for denne tråden. "Tenk at folk nå faktisk kunne si hva de mente uten at de stod i fare for å miste jobben eller havne i fengsel". Om ikke ordrett, så var noe ala dette.

Egentlig litt skremmende å tenke at det faktisk er relevant i Norge i 2015. At det faktisk er såpass begrenset ytringsfrihet i Norge at man skal kunne miste jobben for å uttale seg om en sak som faktisk ikke er relatert til det arbeidet man driver med en gang.

Det er faktisk SKAMMELIG at dere sitter her og nyter godt av ytringsfriheten nettet til en viss grad gir, og ønsker innskrenkninger på hva man skal kunne si. Jeg vil absolutt si at demokratiet er svekket (noe den siste maktutredningen også sier), og ytringsfriheten den samme.

"Du kan si hva du vil, så lenge du klarer deg uten jobb."

Shame on you.

Å uttale seg som Hermansen gjør er i høyeste grad relatert til arbeidet. Han arbeider med muslimsk ungdom og klager til støtt og stadighet over de 200.000 muslimene i landet. Det er langt mer skremmende om det skulle være greit.

Anonymous poster hash: 6f2e3...674

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo akkurat det jeg sa på forrige side.

Poenget her er uansett at du og dine meningsfeller mener han skal miste jobben på grunn at det han sier (før du avviser det, les dine egne innlegg først), noe jeg mener helt prinsippielt er uenig. Du ønsker altså å tie han fra å uttale seg i denne saken, og det er langt ifra uvanlig.

At dette har liknende tendenser med det som skjedde i Russland og Sovjet iforhold til meningsfeller, det er faktisk en grei sammenlikning. Det var selvfølgelig langt mer ekstremt der, men prinsippet om at man skal straffe meningsmotstandere med annet enn motargumenter er det samme.

Det er ikke tilfeldig at du spesielt som innvandringselsker, og Vampen, som tror det å være lærer selv er et trumfkort i denne sammenhengen, også mest sannsynlig befinner seg langt til venstre i den politiske skalaen i Norge. Hermansen legges på en huggestabbel, og alt han sier skal farliggjøres, og det er de stakkars elevene det går utover og bla, bla, bla.

Det er som Bjørn Nistad sier sinnssykt bra, at man skal gjøre det samme med en lærer emd hijab. Vi kan diskutere i timesvis om hva hijab betyr og representerer, men vi er vel også enige om at vi ikke skal eskludere dem fra arbeidsmarkedet.

Hadde jeg ikke visst bedre, så hadde jeg forventet at dere som ønsker Hermansen sparket også ønsker lærere som bruker hijab sparket, selv om det kun hadde vært på fritida... ;)

Det var da voldsomt med selvmotsigelser. Hvordan i all verden skal man ha en fruktbar debatt dersom prinsippet - hele kjernen i saken - er at tjenesteforholdet ditt binder måten du som ansatt kan delta i den offentlige debatten din? Det er ingen som ønsker å tie max ihjel (som du så fint ordlegger det) men måten og hvordan det er gjort på, er for 100 gangen så til de grader idiotisk, at det må få konsekvenser. Så kan du være så prinsipiell uenig i det som du vil. Det er faktisk veldig enkelt. Selv om jeg mener at rusdebatten er så til de grader skakkjørt, så er det faktisk regler som binder meg med hensyn til hvordan jeg skal ordlegge meg (hvertfall i det offentlige rom) om jeg ikke vil bli sett på som en idiot. Jeg kan slå meg på kassa, gi fan i reglene og rope ut "'men jeg har jo ytringsfriheten min og dere skal ikke legge bånd på den", men sålenge jeg representerer i tillegg arbeidsgiverens mine interesser og jeg ikke er representativt for meningen hans, så må jeg tåle å velge mine ord med omhu, og måten jeg tar debatten på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det har du rett i. Jeg husker selv på vgs, vi hadde en lærer som gikk for å være dårligst på skolen, men jeg og min kamerat viste kjempeinteresse for organisk kjemi, og mannen blomstret, sprudlet og var helt fantastisk.

Elevene har en viktig jobb å gjøre, med å gjøre læreren god. Skolen på min tid var dessverre ikke flink nok til å motivere elever til å tenke sånn.

Problemet du skisserer er nok dessverre mange læreres problem.

Eventuelt er det også lærerens jobb som klasseleder å gjøre elevene høflig og interessert. Min erfaring er at om relasjonen mellom lærer og elev er god, så går det meste greit. Jeg har også hatt elever som er vanskelige, demotiverte, uinteresserte og tidvis uhøflige. Jeg har også hatt elever jeg må jobbe knallhardt for å bli glad i. Men jeg har pr dags dato aldri blitt kalt noe stygt av en elev, eller opplevd ufin oppførsel rettet mot meg. Det er fordi relasjonen i bunnen er god. Og er den på plass, så er elever stort sett både lojale, hyggelige og greie. Jeg tror nemlig elever flest tross alt ønsker å ha et godt forhold til læreren sin. Men hvordan skal man få til det, om elevene opplever at læreren offentlig har fordommer mot noe de identifiserer seg med?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du være så prinsipiell uenig i det som du vil. Det er faktisk veldig enkelt. Selv om jeg mener at rusdebatten er så til de grader skakkjørt, så er det faktisk regler som binder meg med hensyn til hvordan jeg skal ordlegge meg

Etter 22 juli ble ytringsfriheten forsøkt begrenset av "ytringsansvar"

Kanskje dette er spiren til et fascistisk og autoritært meningsregime?

Det er lovlig å klage på fascisme, men dersom lignende greier er pakket inn i religiøst papir, så har det liksom et hellig vern.

Jeg må forøvrig klage på vestens dobbeltmoral. Her i Norge skal Islam respekteres, men i de pakistanske grenseområder så anses muslimer som tørklehoder, som straffefritt kan henrettes med amerikanske droner. Det siste er jeg forresten sterkt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eventuelt er det også lærerens jobb som klasseleder å gjøre elevene høflig og interessert. Min erfaring er at om relasjonen mellom lærer og elev er god, så går det meste greit. Jeg har også hatt elever som er vanskelige, demotiverte, uinteresserte og tidvis uhøflige. Jeg har også hatt elever jeg må jobbe knallhardt for å bli glad i. Men jeg har pr dags dato aldri blitt kalt noe stygt av en elev, eller opplevd ufin oppførsel rettet mot meg. Det er fordi relasjonen i bunnen er god. Og er den på plass, så er elever stort sett både lojale, hyggelige og greie. Jeg tror nemlig elever flest tross alt ønsker å ha et godt forhold til læreren sin. Men hvordan skal man få til det, om elevene opplever at læreren offentlig har fordommer mot noe de identifiserer seg med?

Han gjør selvfølgelig jobben sin unødvendig vanskelig. Jeg er enig i at å gå ut slik han har gjort er elendig profilering, og at han motarbeider seg selv og skoleverket.

Samtidig mener jeg at vi skal ta vare på våre lærere, selv de det klikker for, og heller forsøke å gi de tilrettelagt arbeid, som f.eks kan være en klasse på beste vestkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 22 juli ble ytringsfriheten forsøkt begrenset av "ytringsansvar"

Kanskje dette er spiren til et fascistisk og autoritært meningsregime?

Det er lovlig å klage på fascisme, men dersom lignende greier er pakket inn i religiøst papir, så har det liksom et hellig vern.

Jeg må forøvrig klage på vestens dobbeltmoral. Her i Norge skal Islam respekteres, men i de pakistanske grenseområder så anses muslimer som tørklehoder, som straffefritt kan henrettes med amerikanske droner. Det siste er jeg forresten sterkt i mot.

Cocaine is a hell of a drug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Han gjør selvfølgelig jobben sin unødvendig vanskelig. Jeg er enig i at å gå ut slik han har gjort er elendig profilering, og at han motarbeider seg selv og skoleverket.

Samtidig mener jeg at vi skal ta vare på våre lærere, selv de det klikker for, og heller forsøke å gi de tilrettelagt arbeid, som f.eks kan være en klasse på beste vestkant.

Du tror en klasse på "beste vestkant" er enklere? Tro meg, elever fra ressurssterke hjem er ikke automatisk engler. De kan til og med være svært krevende. Ofte med kravstore og engasjerte foreldre på kjøpet. En lærer som "har klikket" finner ikke nødvendigvis et kurbad ved å få seg jobb i de fineste områdene av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror en klasse på "beste vestkant" er enklere? Tro meg, elever fra ressurssterke hjem er ikke automatisk engler. De kan til og med være svært krevende. Ofte med kravstore og engasjerte foreldre på kjøpet. En lærer som "har klikket" finner ikke nødvendigvis et kurbad ved å få seg jobb i de fineste områdene av byen.

Vel, gi han ett par år med vestkantramp, og vips, så elsker han plutselig muslimer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...