Gå til innhold

Tidsspørsmål før Pegida leder mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet er vel heller at du ikke forstår at en lærers jobb er å undervise etter gjeldende planer, ikke trekke ting ut av egen ræv. Og, igjen, skolens planer bygger på etablert konsensus i samfunnet.

Hvorfor skulle ikke jeg forstå det? Det er da noe alle vet. I diskusjonen, skriver jeg hva jeg mener og om hvordan det burde vært. Alle som er kontroversielle i lærefaget, blir til slutt skuffet ut. Jeg har selv opplevd det. Gode reflekterte lærere som vi har mistet. Både på høgskole og ungdomsskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er vel heller at du ikke forstår at en lærers jobb er å undervise etter gjeldende planer, ikke trekke ting ut av egen ræv. Og, igjen, skolens planer bygger på etablert konsensus i samfunnet.

Du bruker for store ord for denne herremannen. Du må nok dumme deg ned på hans nivå virker det som. Og ja, det var mitt bidrag her.

Anonymous poster hash: da640...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hvorfor skulle ikke jeg forstå det? Det er da noe alle vet. I diskusjonen, skriver jeg hva jeg mener og om hvordan det burde vært. Alle som er kontroversielle i lærefaget, blir til slutt skuffet ut. Jeg har selv opplevd det. Gode reflekterte lærere som vi har mistet. Både på høgskole og ungdomsskole.

Nei, jeg tror faktisk ikke du forstår det. For hadde du skjønt hva det innebærer, så hadde du også forstått at det ikke handler om lærere eller skolens kunnskap, men innholdet i læreplanene. Ja, for jeg regner med at du vet at disse er sentralt gitt? Hadde jeg som lærer kunnet styre og stelle som jeg ville, så hadde mye sett annerledes ut. Men det kan jeg altså ikke. Så er du misfornøyd med innholdet i skolen, så får du sikte på de som lager planene.

Skolen har forøvrig alltid ligget bak samfunn når det gjelder endring og nye tanker. Og det synes jeg egentlig er greit. Skulle skolen ha endret innhold hver gang en ny tanke blir populær, og tatt for seg alle diskusjoner og debatter, så hadde det blitt et salig rot for elevene. Skolens oppgave har, som nevnt, alltid vært å formidle kunnskap og holdninger som har en bred konsensus og rot i samfunnet. For 100 år siden innebar det store doser kristendom, i dag betyr det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror faktisk ikke du forstår det. For hadde du skjønt hva det innebærer, så hadde du også forstått at det ikke handler om lærere eller skolens kunnskap, men innholdet i læreplanene.

Og det er vel stort sett akkurat hva jeg sier, som du burde se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Og det er vel stort sett akkurat hva jeg sier, som du burde se.

Nei, det er ikke stort sett akkurat det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sagt noe annet om retten til og tro?

Ytringsfrihet er nettopp det du sier og som jeg har og kjemper for. Men noe du er i mot. Du ønsker i motsetning til meg og straffe ytringer du ikke liker. Jeg mener alt er lov og ytre. Hermansen har rett til og ytre på skolen i klasserommet hva han mener om islam og muslimer. Uten å bli straffet. Så ikke sitt der og lek at du kjemper for ytringsfriheten. Det er like dumt som at Eskil i AUF skulle sagt det.

Han blir ikke straffet for noe han har sagt. Han blir muligens sparket som lærer fordi skolen trekker konsekvensen av at noe han har sagt både i og utenfor klasserommet gjør ham ubrukelig som lærer. Skal de beholde ubrukelige lærere fordi man vil at ingenting skal ha konsekvenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er normalt når man utsettes fra slike massive angrep fra alle kanter å grave seg ned. Stikke av. Gå på fylla, hoppe utfor et stup, .....

Normalt, men ugreit. Det er veldig mange som ikke hadde tålt dette.

Massivt angrep? Han har fått et brev fra sin arbeidsgiver der det blir redegjort for klager mot ham. Han burde svare på dette brevet. I stedet organiserer han protestmarsjer og stiller opp til intervjuer som om mulig gjør det enda verre for ham, og svarer fortsatt ikke på brevet han har fått. Kanskje han tar sikte på å være sykmeldt et helt år mens han opprettholder denne aktiviteteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med å skrive en linje om at du er i mot full ytringsfrihet. Foreldre til minoritetsunger. Bør først og fremst være ydmyke og takknemlige for at deres barn får være her i landet. Men det skal man vel ikke mene, da det bryter mot det korrekte tankemønstret her landet.

Som sagt, han kan gjerne ytre seg, men ytringer har konsekvenser. Han er ikke blitt forfulgt, men han har mistet det viktigste verktøyet en lærer har: Alliansen med sine elever. De opplever at han er fiendtlig innstilt fordi de er det de er, og ikke noe Hermansen kan si og gjøre nå, kan reparere dette. Så hva har han i disse klasserommene å gjøre?

Egentlig burde han ta konsekvensen av det han har gjort og slutte selv. Men han ser ut til å ha funnet en lege som er villig til å sykmelde ham for å skjerme ham fra konflikten på arbeidsplassen, alt mens han organiserer den ene demonstrasjonen etter den andre.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke jeg forstå det? Det er da noe alle vet. I diskusjonen, skriver jeg hva jeg mener og om hvordan det burde vært. Alle som er kontroversielle i lærefaget, blir til slutt skuffet ut. Jeg har selv opplevd det. Gode reflekterte lærere som vi har mistet. Både på høgskole og ungdomsskole.

Hadde vernepleierhøyskolen en adferdsanalyseprofessor som ble tatt ut av undervisningen fordi han ikke aksepterte psykiateres doping av psykisk psyke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir ikke straffet for noe han har sagt. Han blir muligens sparket som lærer fordi skolen trekker konsekvensen av at noe han har sagt både i og utenfor klasserommet gjør ham ubrukelig som lærer. Skal de beholde ubrukelige lærere fordi man vil at ingenting skal ha konsekvenser?

Jeg vil tro at han kan fungere helt perfekt i etnisk Norske miljøer, og det bør holde. Han bør overflyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at han kan fungere helt perfekt i etnisk Norske miljøer, og det bør holde. Han bør overflyttes.

"Overflyttes"? Ja, flytt ham til Kyrkjesæterøyra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg vil tro at han kan fungere helt perfekt i etnisk Norske miljøer, og det bør holde. Han bør overflyttes.

Overflyttes til hvor og hva? Skal Hermansen påtvinges en annen skole, tenkte du? "Han funka ikke her, vær så god, nå kan dere ta ham? Bare pass på å gjemme alle som kan se muslimsk ut, om dere skal unngå forkynnelse i klasserommet og protesttog i gatene"? Hvis han skal være i et helnorsk miljø, så må han ut av Oslo. Så vidt jeg vet finnes det ikke overføringsmuligheter mellom skoler i hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir ikke straffet for noe han har sagt. Han blir muligens sparket som lærer fordi skolen trekker konsekvensen av at noe han har sagt både i og utenfor klasserommet gjør ham ubrukelig som lærer. Skal de beholde ubrukelige lærere fordi man vil at ingenting skal ha konsekvenser?

Hans blir ikke straffet, bare fratatt jobben ;)

"Sorry mann 42, dine venstrevridde meninger på din fritid er ikke forenelig med en del av våre kunders tanker. Derfor har du brutt tilliten til noen av våre kunder, og derfor er du ubrukelig i ditt arbeid. Du har herved sparken."

Man må kunne forvente at elever ved videregående skole er voksne nok til å tåle at en annen person har en annen mening enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Hans blir ikke straffet, bare fratatt jobben ;)

"Sorry mann 42, dine venstrevridde meninger på din fritid er ikke forenelig med en del av våre kunders tanker. Derfor har du brutt tilliten til noen av våre kunder, og derfor er du ubrukelig i ditt arbeid. Du har herved sparken."

Man må kunne forvente at elever ved videregående skole er voksne nok til å tåle at en annen person har en annen mening enn seg selv.

Jeg er sikker på at den jevne 17 åring tåler at andre mener noe annet enn dem. Men de skal ikke måtte tåle å måtte forholde seg til en lærer, som de skal kunne ha tillit til og som også skal vurdere og veilede dem, har tydelige fordommer mot dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overflyttes til hvor og hva? Skal Hermansen påtvinges en annen skole, tenkte du? "Han funka ikke her, vær så god, nå kan dere ta ham? Bare pass på å gjemme alle som kan se muslimsk ut, om dere skal unngå forkynnelse i klasserommet og protesttog i gatene"? Hvis han skal være i et helnorsk miljø, så må han ut av Oslo. Så vidt jeg vet finnes det ikke overføringsmuligheter mellom skoler i hele landet.

Vi burde klare å få til noe. Det er ikke greit til å degradere han til naver. La han få jobbe der han kan bidra godt. Det er fortsatt umuslimske skolemljøer på mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans blir ikke straffet, bare fratatt jobben ;)

"Sorry mann 42, dine venstrevridde meninger på din fritid er ikke forenelig med en del av våre kunders tanker. Derfor har du brutt tilliten til noen av våre kunder, og derfor er du ubrukelig i ditt arbeid. Du har herved sparken."

Man må kunne forvente at elever ved videregående skole er voksne nok til å tåle at en annen person har en annen mening enn seg selv.

Spørsmålet er heller om Max er voksen nok til å tåle at elevene har et annet syn på religion en han selv.

Videre så er det faktisk læreren som den sterke part som skal legge mest til grunn for et godt læremiljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sikker på at den jevne 17 åring tåler at andre mener noe annet enn dem. Men de skal ikke måtte tåle å måtte forholde seg til en lærer, som de skal kunne ha tillit til og som også skal vurdere og veilede dem, har tydelige fordommer mot dem.

Så egentlig mener du at lærere ikke har mulighet til å ytre seg offentlig. Noen blir støtt av det ene, andre av det andre.

Da kan du ikke skille mellom islamkritikk og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Så egentlig mener du at lærere ikke har mulighet til å ytre seg offentlig. Noen blir støtt av det ene, andre av det andre.

Da kan du ikke skille mellom islamkritikk og andre ting.

Jeg har allerede skrevet i denne tråden at læreryrket kommer med noen begrensninger for hva som er akseptabel atferd og ytringer i det offentlige rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vi burde klare å få til noe. Det er ikke greit til å degradere han til naver. La han få jobbe der han kan bidra godt. Det er fortsatt umuslimske skolemljøer på mange steder.

Hvem er "vi"? Og hvorfor skal ikke Max kunne søke jobb som alle andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede skrevet i denne tråden at læreryrket kommer med noen begrensninger for hva som er akseptabel atferd og ytringer i det offentlige rom.

Og skillet går på hva som er politisk korrekt, og hva som ikke er politisk korrekt. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...