Gå til innhold

Tidsspørsmål før Pegida leder mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jøss, for det har selvsagt ingenting med det faktum å gjøre at diskriminering og trakassering på bakgrunn av rase er like ille som diskriminering og trakassering på bakgrunn av religion, seksualitet, funksjonalitet, kjønn osv. osv. :ironi:

Anonymous poster hash: 6f2e3...674

Trakassering og sjikane er ikke rasisme. Det er ofte en mer subjektiv opplevelse, men selvsagt ikke akseptert. Men ikke rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Du må gjerne forklare hvorfor en lærer med et kontroversielt syn og som er langt unna det offentlige synet på islam, ikke skal få undervise i den Norske skolen.

Det har jeg vel strengt tatt allerede gjort? Sånn til tross for at du selvfølgelig vrir på utgangspunktet.

Du vet sikkert at det finnes noen få utdanninger hvor skikkethet er et eget vurderingskriterie? Lærerutdanningen er en av dem. Og dette med å være skikket forsvinner ikke når man går over i yrkeslivet. Du må være skikket til å være lærer. Det handler ikke bare om formell utdanning, kompetanse og faglig kunnskap, men vel så mye om personlige egenskaper og evnen til å fylle lærerrollen. Om du i det offentlige rom har en oppførsel eller fronter meninger som går utover vurderingen av din skikkethet, så vil man ha problemer med å fungere som lærer.

Rosinen i pølsa er at dette ikke er begrenset til "politisk ukorrekte ytringer om islam". Du vil ikke klare å gjøre jobben som lærer, om man mangler tillit fra de man er lovpålagt å samarbeide med. Og det finnes både handlinger og ytringer som vil kunne skade den tilliten. Igjen, læreryrket er et av de yrkene som kommer med noen begrensninger når det gjelder hva man kan tillate seg i offentlighet. Du skal få mene akkurat hva du vil om det, men det er like fullt realiteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Når jeg begynte å studere til vernepleier så var det noe av det første dem kom med. Ved seinere studier dukker dette opp. Vær skeptisk og still spørsmål. Ikke sluk alt man leser, selv av anerkjente psykologer og psykiatere. Men det er klart, vi er fra helt ulike yrkesretnginer.

At man lærer kildekritikk og oppfordres til kritisk tenking, er ikke det samme som at man lærer å være prinsipielt skeptisk til alt og alle som omtales som eksperter. Utelukkende basert på tittelen. Da har man misforstått noe grunnleggende. Et ekspertargument er til og med en av de ferdighetene man bør beherske om man skal skrive akademiske tekster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakassering og sjikane er ikke rasisme. Det er ofte en mer subjektiv opplevelse, men selvsagt ikke akseptert. Men ikke rasisme.

Spørsmålet er vel heller om det er noen forskjell på om trakassering, sjikane, diskriminering, undertrykking osv. er noe verre når det rammer folk som kan sies å tilhøre en rase enn når det rammer folk som tilhører en religion, seksuell legning, fysisk eller psykisk funksjonsnivå osv.

Anonymous poster hash: 6f2e3...674

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest noen hatefulle ytringer fra Hermansen, bare kritikk av islam og ukontrollert innvandring. Å sparke ham på grunn av legitime ytringer innenfor ytringsfriheten er både farlig og uakseptabelt i et land som Norge som vil fremstille seg som utviklet, demokratisk og en del av den vestlige sivilisasjonen. Denne nazitankegangen med yrkenekt hører ikke hjemme her. Stalin i Sovjet drev med det samme og Norge vil neppe sammenlignes med Sovjet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Max har et poeng i det han sier, om kvinneundertrykkelse og kriminalitet og arbeidsdeltakelse for muslimer, er det da rasisme?

Jeg synes også Max her generaliserer ganske grovt, men - er det rasisme?

Hvis man drar rasismebegrepet for langt, så kan vi bure inn 90% av vår befolkning for rasisme, og det gjelder både svarte , hvite, gule og blå. Det er vår borgerplikt å være såpass rasister at vi står opp mot undertrykkende og diskriminerende religioner.

Eller som Gro kanskje blir nødt til å si:" Det er typisk norsk å være rasist,"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest noen hatefulle ytringer fra Hermansen, bare kritikk av islam og ukontrollert innvandring. Å sparke ham på grunn av legitime ytringer innenfor ytringsfriheten er både farlig og uakseptabelt i et land som Norge som vil fremstille seg som utviklet, demokratisk og en del av den vestlige sivilisasjonen. Denne nazitankegangen med yrkenekt hører ikke hjemme her. Stalin i Sovjet drev med det samme og Norge vil neppe sammenlignes med Sovjet.

+ fra meg Drizzt! Til og med jeg er kjempe-enig med deg i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at norsk kultur er ugrei? For det finnes også norske drittunger i klasserommene.

Mannen har fått flere klager fra elevene. Og med de holdningene og debattstilen jeg har sett mannen fronte, så har han ikke noe i et klasserom å gjøre. Han vil nemlig ikke klare å skape den troverdigheten, arbeidsmiljøet og samarbeidet som trengs for å fungere som lærer.

Jeg tror Norske drittunger er mindre samlet mot lærerne, og at to , tre enkeltdrittunger er til å leve med. Pakistanerdrittunger har mer gjengkultur, og blir følgelig en vanskeligere oppgave.

Hermansen er slått. Drittungene har overvunnet han, og han har tippa over. Han var ikke egnet til å undervise i det miljøet han var i, men det betyr ikke at han er uegnet som lærer. Han kan fungere helt perfekt andre steder. Det finnes nemlig hyggelige skoler med veloppdragne og motiverte elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss, for det har selvsagt ingenting med det faktum å gjøre at diskriminering og trakassering på bakgrunn av rase er like ille som diskriminering og trakassering på bakgrunn av religion, seksualitet, funksjonalitet, kjønn osv. osv. :ironi:

Anonymous poster hash: 6f2e3...674

Hva med det faktum at Hermansen er det virkerlige mobbeofferet i denne saken, og at han helt rettmessig går ut mot den kulturen mobberne hans har sprunget ut fra? I stedet for å ta enkeltpersoner, så tar han kulturen og religionen som ligger i bunn. Jeg kan forstå slik tankegang. Man skal ikke gi drittungene skylda for at de er drittunger. Foreldre og deres miljø og kultur er vesentlige årsaker.

Eller som en psykolog sa:" når jeg får barn inn, så er det som regel foreldrene som trenger behandling."

Muslimsk ukultur, disrespekt for vantro , og gjengkultur er ett problem som må snakkes om, og vi skal ikke tolerere og tie under trusselen å bli rasiststemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg tror Norske drittunger er mindre samlet mot lærerne, og at to , tre enkeltdrittunger er til å leve med. Pakistanerdrittunger har mer gjengkultur, og blir følgelig en vanskeligere oppgave.

Hermansen er slått. Drittungene har overvunnet han, og han har tippa over. Han var ikke egnet til å undervise i det miljøet han var i, men det betyr ikke at han er uegnet som lærer. Han kan fungere helt perfekt andre steder. Det finnes nemlig hyggelige skoler med veloppdragne og motiverte elever.

Jeg tror du er på bærtur. Det er på ingen måte sånn at norske "drittunger" er enklere å ha med å gjøre enn ikke-norske drittunger. Drittunger er drittunger, og de kommer i både norsk og ikke-norsk utgave. Akkurat som man har flotte ungdommer i både norsk og ikke-norsk utgave. Men vet du hva? Å hanskes med "drittunger" er faktisk en del av jobben. Du finner få lærere som ikke med jevne mellomrom må jobbe med både vanskelige elever og klasser. Det er ofte en grunn til at vanskelige elever er som de er. Læreren har faktisk et mandat som innebærer at man også skal forsøke å hjelpe og følge opp disse elevene. Men at Hermansen vil slite med å få den tilliten og troverdigheten som trengs blant store deler av elevgruppa, er jammen ikke rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man lærer kildekritikk og oppfordres til kritisk tenking, er ikke det samme som at man lærer å være prinsipielt skeptisk til alt og alle som omtales som eksperter. Utelukkende basert på tittelen. Da har man misforstått noe grunnleggende. Et ekspertargument er til og med en av de ferdighetene man bør beherske om man skal skrive akademiske tekster.

Ja ikke uenig med deg i det. Det er også stor forskjell mellom fagene. Innenfor psykologi og psykiatri er det stor faglig uenighet og mange ulike retninger. Der er det nok lettere og være skeptisk en i andre fagområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vel strengt tatt allerede gjort? Sånn til tross for at du selvfølgelig vrir på utgangspunktet.

Du vet sikkert at det finnes noen få utdanninger hvor skikkethet er et eget vurderingskriterie? Lærerutdanningen er en av dem. Og dette med å være skikket forsvinner ikke når man går over i yrkeslivet. Du må være skikket til å være lærer. Det handler ikke bare om formell utdanning, kompetanse og faglig kunnskap, men vel så mye om personlige egenskaper og evnen til å fylle lærerrollen. Om du i det offentlige rom har en oppførsel eller fronter meninger som går utover vurderingen av din skikkethet, så vil man ha problemer med å fungere som lærer.

Rosinen i pølsa er at dette ikke er begrenset til "politisk ukorrekte ytringer om islam". Du vil ikke klare å gjøre jobben som lærer, om man mangler tillit fra de man er lovpålagt å samarbeide med. Og det finnes både handlinger og ytringer som vil kunne skade den tilliten. Igjen, læreryrket er et av de yrkene som kommer med noen begrensninger når det gjelder hva man kan tillate seg i offentlighet. Du skal få mene akkurat hva du vil om det, men det er like fullt realiteten.

Skikkethet er et begrep man bruker i de fleste yrker. Så kan man stille spørsmål om dem som til en hver tid bedømmer andres skikkethet, om dem er skikket til og kontrollere andre og hvem kontrollerer dem osv. Så det er ikke noe holdbart, egentlig.

Jeg vil ha en helt annen skole. Spesielt når man kommer på ungdomstrinnet. Elever der burde lære alle typer teorier innenfor politikk og samfunnsliv. Folk som Hermansen, Vigrid, SOS rasisme og andre på den ekstreme venstresiden bør komme og holde foredrag om sine syn på innvandring, islam, nazisme, rasisme osv. På den måten kan elevene selv finne ut hvor dem står politisk. Det er også en god mulighet for rekrutering å få flere ungdommer interessert i samfunnet og politikk.

Feilen i dag er at alle lærer at alt er fint og flott med det samfunn og den politikk vi praktiserer. Det man kaller Norske verdier, skal føres videre. Hvem som har bestemt hva som er Norges verdier, det er ikke så viktig og være kritisk i mot. Så jeg vil ha en skole der elever lærer og tenke selv, slik er det ikke i dag rundt samfunn og politisk lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Skikkethet er et begrep man bruker i de fleste yrker. Så kan man stille spørsmål om dem som til en hver tid bedømmer andres skikkethet, om dem er skikket til og kontrollere andre og hvem kontrollerer dem osv. Så det er ikke noe holdbart, egentlig.

Jeg vil ha en helt annen skole. Spesielt når man kommer på ungdomstrinnet. Elever der burde lære alle typer teorier innenfor politikk og samfunnsliv. Folk som Hermansen, Vigrid, SOS rasisme og andre på den ekstreme venstresiden bør komme og holde foredrag om sine syn på innvandring, islam, nazisme, rasisme osv. På den måten kan elevene selv finne ut hvor dem står politisk. Det er også en god mulighet for rekrutering å få flere ungdommer interessert i samfunnet og politikk.

Feilen i dag er at alle lærer at alt er fint og flott med det samfunn og den politikk vi praktiserer. Det man kaller Norske verdier, skal føres videre. Hvem som har bestemt hva som er Norges verdier, det er ikke så viktig og være kritisk i mot. Så jeg vil ha en skole der elever lærer og tenke selv, slik er det ikke i dag rundt samfunn og politisk lærdom.

Sist jeg sjekket var forskjellige politiske ideologier, fra nazisme til kommunisme, allerede inne i skolen. Elevene klarer også helt fint å være både kritiske, engasjerte og finne ut av hvor de står, uten at de skal utsettes for foredrag fra en eller annen bygdetulling med nynazistiske verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså ytringsfriheten til lærere er behandlet i høyesterett i 1982, og konklusjonen er noe slik som (oppsummert av Elin Ørjansæther):

"Altså; det er av betydning om ytringene er i klasserommet eller i fritiden. Men selv i fritiden har lærere noe snevrere rammer for sin ytringsfrihet enn for eksempel et postbud eller en IT-ingeniør."

Tematikken var her om jødeutryddelsen faktisk hadde skjedd eller ikke.

Les også om arbeidstakernes lojalitetsplikt på denne linken: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/744/749/751

Relevante uttrekk fra teksten:

"Videre er arbeidstaker underlagt en lydighetsplikt. Kjernen i denne plikten er at arbeidstaker må respektere arbeidsgiver eller overordnedes instrukser og beskjeder om arbeidets utførelse, hvordan man oppfører eller ter seg osv"

"En arbeidstaker kan ikke nekte å utføre arbeidsoppgaver som strider mot vedkommendes generelle samfunnssyn, religiøse oppfatning osv. For særskilte yrker er det imidlertid en såkalt reservasjonsrett som innbærer at den ansatte kan reservere seg mot å utføre visse arbeidsoppgaver under henvisning til de overnevnte grunner"

Så kan vi se på arbeidstakeren (Her MH) opp mot læreryrkets etiske plattform, som etter min mening er føringen en lærer signerer på ved å ta en jobb i norsk offentlig skole.

Link til dokument fra 2013 - https://www.utdanningsforbundet.no/upload/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_plakat%20A3%20bm_ny%2031.10.12.pdf

Kort oppsummert:

1. Menneskeverd og menneskerettigheter

2. Profesjonell integritet

3. Respekt og likeverd

4. Personvern

Tjenestepåtale er levert til Hermansen, og det er tydelig at noen av hendelsene har foregått i klasserommet. Dog; kan hendelsene har skjedd på bakgrunn av at de har lest hans private FB profil. MH har ikke tilbekvist følgende "anklager" om ytringer i klasserommet, men omtaler de som "tatt ut av sammenheng".

"......

blant annet at han skal ha sagt at profeten var pedofil og en voldtektsmann og at IS følger det som står i Koranen – «drep de vantro». Det hevdes også at han skal ha sagt til en jente med hijab at hun skulle klemme en gutt i klassen."

Min personlig mening er at MH er helt på grensen av det som kan aksepteres av en lærer, og jeg tenker en suspensjon i 6 måneder til et år er passende. Ved ny overtredelse vil ha bli fra dømt retten til å være lærer i norsk offentlig skole. La meg presisere at han ikke har anket tjenestepåtalen, og at den dermed må tolkes som en korrekt gjengivelse av hendelsene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er på bærtur. Det er på ingen måte sånn at norske "drittunger" er enklere å ha med å gjøre enn ikke-norske drittunger. Drittunger er drittunger, og de kommer i både norsk og ikke-norsk utgave. Akkurat som man har flotte ungdommer i både norsk og ikke-norsk utgave. Men vet du hva? Å hanskes med "drittunger" er faktisk en del av jobben. Du finner få lærere som ikke med jevne mellomrom må jobbe med både vanskelige elever og klasser. Det er ofte en grunn til at vanskelige elever er som de er. Læreren har faktisk et mandat som innebærer at man også skal forsøke å hjelpe og følge opp disse elevene. Men at Hermansen vil slite med å få den tilliten og troverdigheten som trengs blant store deler av elevgruppa, er jammen ikke rart.

Å hanskes med drittunger er en del av jobben, men det er ikke drittunger over alt, og det er store forskjeller på hvor utspekulerte og organiserte de er. Han hadde jo ikke problemer med kristne drittunger. Det er tydelig at Hermansen tapte mot sine drittunger, men det betyr ikke at han hadde feilet i ett annet miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Å hanskes med drittunger er en del av jobben, men det er ikke drittunger over alt, og det er store forskjeller på hvor utspekulerte og organiserte de er. Han hadde jo ikke problemer med kristne drittunger. Det er tydelig at Hermansen tapte mot sine drittunger, men det betyr ikke at han hadde feilet i ett annet miljø.

Joda, vanskelige elever finner du stort sett over alt. I hvilken grad de fortsetter å være vanskelige, kan også henge sammen med læreren. Har det kommet fram at flere lærere slet med samme elevgruppe? I den grad at de ble byttet ut på grunn av klager fra elevene?

Jeg synes egentlig det er latterlig å legge skylda på 17 år gamle elever, og forklare problemene med at disse er drittunger. Basert på de tingene som har kommet ut i media, mtp hva som skal ha blitt sagt, så har Hermansen på ingen måte opptrådt som en profesjonell og objektiv lærer. Derimot har han lagt fram sitt syn på verden, på en måte som også synliggjør fordommer mot mer enn halvparten av elevgruppa. Det sier seg selv at det blir et umulig utgangspunkt. Jeg ser heller ikke noe som tilsier at han automatisk hadde kommet godt overens med "kristne elever". Hadde jeg stått i klasserommet og sagt de tingene Hermansen skal ha sagt, så kan jeg garantere at jeg også hadde fått store deler av den enisk norske elev- og foreldregruppa mot meg. At man ikke selv blir rammet av fordommene, betyr ikke at man automatisk aksepterer å ha en lærer som bruker klasserommet til å forkynne sine fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det ingen her som ler, i hvert fall ikke med deg, kanskje mye mer av deg!!

Det er din fordømrade påstand at Max Hermansen er rasist, da er det din fordømrade plikt, dersom man holder seg til vanlig debatt-etikette, å dokumentere din påstand!

Enten har du et par - gjerne saftige - eksempler på Max's angivelige rasisme, eller også er du full av løgn.

Jeg vet hvilken konklusjon jeg heller til, men så liker jeg da heller ikke selvgode, hodet-langt-opp-i-2eren sosialister.

For et nivå! Hahaha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vanskelige elever finner du stort sett over alt. I hvilken grad de fortsetter å være vanskelige, kan også henge sammen med læreren. Har det kommet fram at flere lærere slet med samme elevgruppe? I den grad at de ble byttet ut på grunn av klager fra elevene?

Jeg synes egentlig det er latterlig å legge skylda på 17 år gamle elever, og forklare problemene med at disse er drittunger. Basert på de tingene som har kommet ut i media, mtp hva som skal ha blitt sagt, så har Hermansen på ingen måte opptrådt som en profesjonell og objektiv lærer. Derimot har han lagt fram sitt syn på verden, på en måte som også synliggjør fordommer mot mer enn halvparten av elevgruppa. Det sier seg selv at det blir et umulig utgangspunkt. Jeg ser heller ikke noe som tilsier at han automatisk hadde kommet godt overens med "kristne elever". Hadde jeg stått i klasserommet og sagt de tingene Hermansen skal ha sagt, så kan jeg garantere at jeg også hadde fått store deler av den enisk norske elev- og foreldregruppa mot meg. At man ikke selv blir rammet av fordommene, betyr ikke at man automatisk aksepterer å ha en lærer som bruker klasserommet til å forkynne sine fordommer.

Det er mulig du har rett. At han absolutt ikke passer. Jeg kjenner ikke mannen. Det som har kommet ut er enten sant eller ikke sant.

Det som mann_oslo_41 beskriver er ikke sånn en lærer skal jobbe.

Hvis det bildet som tegnes av Hermansen er sant, så mangler han ett eller annet vesentlig, og det er egentlig bare trist.

Jeg håper man finner nyttig plass i yrkeslivet, også for de som ikke er utrustet med alle ønskelige evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir problematisk for Max med de uttalelsene han har kommet med å kunne skape et godt læremiljø, det er lærerens oppgave som den voksne i relasjonen elev lærer å tilføre det som mangler, for at læresituasjonen skal bli bedre. er vel spesielt det med å ha respekt og toleranse for muslimske elever som blir vanskelig

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir problematisk for Max med de uttalelsene han har kommet med å kunne skape et godt læremiljø, det er lærerens oppgave som den voksne i relasjonen elev lærer å tilføre det som mangler, for at læresituasjonen skal bli bedre. er vel spesielt det med å ha respekt og toleranse for muslimske elever som blir vanskelig

Det kan se ut som om det er kjørt for han nå, og at han enten må satse på Pegidakarriere, omskolere seg eller rett og slett naving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...