Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg er i et vikariat frem til desember, men har foreldrepermisjon ut mars. Når ville dere begynt å søke ny jobb?

Anonymkode: 09ef7...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det med hull i CV er en dårlig overbevisning å tro på. Hull i CV trenger ikke bety noe som helst annet enn at man ikke jobbet. Fordi det ikke var jobb. 

I dag så selger man CV på nett. Jeg syns det er mistenksomt... 

Anonymkode: 8957d...c30

Hva er det du prøver å si her? At arbeidsgivere ikke bryr seg om CV-hull, at det bare er noe søkere innbiller seg?

Eller at arbeidsgivere ikke BURDE bry seg om CV-hull, og at det er teit at de gjør det?

Anonymkode: eca3f...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi, ja to år er lenge 😕 men hva gjør du i mellomtiden? Kan jeg spørre hvilken utdannelse du har? Håper det løser seg snart for deg!

Anonymkode: bc935...881

Jeg har deltid i butikk, men det gir ikke akkurat noe god inntekt, og jeg sliter med å ikke få brukt kompetansen min. Det er bare så kjedelig. Jeg er glad jeg har noe inntekt i det hele tatt, men skulle jo gjerne fra brukt utdannelsen til noe. Jeg har master i kriminologi. 

I tillegg til deltid, har jeg også jobbet frivillig i forskjellige grupper innad Røde Kors. Så jeg har jo litt på CVen fra denne tiden, men virker som det ikke hjelper når det ikke er den erfaringen de søker etter... 

Tusen takk! Jeg håper også det løser seg snart! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det du prøver å si her? At arbeidsgivere ikke bryr seg om CV-hull, at det bare er noe søkere innbiller seg?

Eller at arbeidsgivere ikke BURDE bry seg om CV-hull, og at det er teit at de gjør det?

Anonymkode: eca3f...8ea

At ingen burde bry seg nevneverdig om disse hullene. De hullene kan oppstå helt naturlig, fordi man mister jobben eller ikke får jobb.

Visse arbeidsgivere er veldig opptatt av disse hullene, fordi det kan tyde på noe negativt. Altså at noe er feil med søkeren. Og enkelte kan dra det så langt at man ikke tar inn søkeren på grunn av hullene. Men denne typen holdning og innstilling mener jeg bare er en form for overtro, som man burde sette litt mer fokus på i dag. 

I dag er det enkelt å stå uten jobb, fordi det er covid... For eksempel. Og det kan komme til å gjelde mange en stund fremover. Altså, naturlige årsaker som covid kan føre til langvarige hull i CV. Foreksempel..

Var det ok forklart?, 🙂

Anonymkode: 8957d...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i et vikariat frem til desember, men har foreldrepermisjon ut mars. Når ville dere begynt å søke ny jobb?

Anonymkode: 09ef7...970

Fast stillinger - med én gang, så kan du ha luksusen ved å bare søke de du faktisk har lyst på. Om arbeidsgiver vil ha deg så venter de gjerne.

Vikariat  - 4/5 måneder før, 3 mnd før så må du søke absolutt alt 

 

 

Anonymkode: ae768...67b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At ingen burde bry seg nevneverdig om disse hullene. De hullene kan oppstå helt naturlig, fordi man mister jobben eller ikke får jobb.

Visse arbeidsgivere er veldig opptatt av disse hullene, fordi det kan tyde på noe negativt. Altså at noe er feil med søkeren. Og enkelte kan dra det så langt at man ikke tar inn søkeren på grunn av hullene. Men denne typen holdning og innstilling mener jeg bare er en form for overtro, som man burde sette litt mer fokus på i dag. 

I dag er det enkelt å stå uten jobb, fordi det er covid... For eksempel. Og det kan komme til å gjelde mange en stund fremover. Altså, naturlige årsaker som covid kan føre til langvarige hull i CV. Foreksempel..

Var det ok forklart?, 🙂

Anonymkode: 8957d...c30

Ingen burde bry seg? Vel...spørs om hvorfor man har hull i cv-en 

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blæ! Etter 3 intervjurunder hvor det sto mellom meg og 1 til, ble det dessverre ikke meg :( Og er såå demotivert i dagens jobb. Og sånn prosesser tar så lang tid. Nå er det bare å begynne på nytt..

Anonymkode: 19043...cf8

Det var virkelig synd 😞

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har søkt jobber siden juni, og med unntak av noen samtaler med rekrutteringsbyråer har jeg ikke fått ett eneste intervju. Men jeg sendte en søknad i går, fikk svar i dag, allerede i morgen vil de ha meg inn til intervju! Hyl! Håper dette går veien! 🤞

Anonymkode: ac2e5...3fc

Hvordan gikk det? 😊

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så flaut å se på alle disse unge menneskene, gjerne kvinner som har fått seg jobb i rekrutteringsbyrå. De er ofte ganske nyutdannet selv, ingen erfaring i arbeidslivet. Hvordan kan de få denne jobben da?

De er jo ikke skikket til å finne rett person til en stilling.

Lever etter alle flosklene som fremoverlent, energisk, lidenskapelig...bla bla. Stiller helt håpløse spørsmål på den ENKLESTE jobb. De har ofte lite kontakt med virkeligheten.

Anonymkode: 7cbf0...ec9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det? 😊

Anonymkode: bfa60...068

Jeg tror det gikk fint! Fikk skryt for god og original søknad, og for fin mappe. Nå har jeg fått en case jeg skal løse innen deadline, og så får vi se etter det! Føles hvertfall utrolig godt å endelig bli sett av noen, de aller færreste svarer på søknadene.

Anonymkode: ac2e5...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fast stillinger - med én gang, så kan du ha luksusen ved å bare søke de du faktisk har lyst på. Om arbeidsgiver vil ha deg så venter de gjerne.

Vikariat  - 4/5 måneder før, 3 mnd før så må du søke absolutt alt 

 

 

Anonymkode: ae768...67b

Takk for svar, det høres veldig fornuftig ut! Jeg har et lite håp om en fast stilling her hvor jeg har vikariatet, men foreløpig er det ingen planlagte åpninger. 

Anonymkode: 09ef7...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kalt inn til sjefen denne uka angående å få fortsette i vikariatet mitt etter juni. Var ganske optimistisk før møtet. Sjefen min malte et helt svart bilde, og ba meg om å begynne å søke jobber..😪 

Så NÅ må jeg begynne å søke, det eneste problemet er at det ikke er EN eneste stilling utlyst som passer til min utdannelse. *dobbeltsukk*!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrsa skrev (8 timer siden):

Ble kalt inn til sjefen denne uka angående å få fortsette i vikariatet mitt etter juni. Var ganske optimistisk før møtet. Sjefen min malte et helt svart bilde, og ba meg om å begynne å søke jobber..😪 

Så NÅ må jeg begynne å søke, det eneste problemet er at det ikke er EN eneste stilling utlyst som passer til min utdannelse. *dobbeltsukk*!

Hva slags utdannelse har du? :)

Anonymkode: 2d997...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 14.08):

Hun har vel stilt opp i en avisartikkel rundt situasjonen hennes - det er vel det hun mente.

Anonymkode: 6576c...3bd

Nei, på ingen måte.

Har en med lett form for autisme og ble meldt til bv sikkert 5 ganger i oppveksten hans, det av folk som ikke kjenner meg eller så meg (?) så det er registrert i nav systemet, samtidig var jeg utdannet sosionom. Hvem får jobb da? papirene ligger der ennå.

År etter og har en voksen velfungerende og empatisk sønn på vdg, klarer seg selv og er reflektert som mammaen. Har jobbet med barn i alle år, men aldri som sosionom-synes det er påfallende og lurer på om dette kan være årsaken.

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Yrsa said:

Ble kalt inn til sjefen denne uka angående å få fortsette i vikariatet mitt etter juni. Var ganske optimistisk før møtet. Sjefen min malte et helt svart bilde, og ba meg om å begynne å søke jobber..😪 

Så NÅ må jeg begynne å søke, det eneste problemet er at det ikke er EN eneste stilling utlyst som passer til min utdannelse. *dobbeltsukk*!

Hvor i landet leter du etter jobb? Ta gjerne kontakt direkte med arbeidsgivere. Ser det er mange typer jobber ledig i Rogaland: https://www.rog.no

Anonymkode: e26d1...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SPOCA Du er jo on fire. Det virker som du både har den rette kompetansen og personligheten, som gjør deg veldig ettertraktet. Gratulerer med jobb. 

Jeg har fått et sommervikariat, og jeg begynner å grue meg ganske mye. Jeg føler meg ikke kompetent nok, og jeg er redd for at jeg ikke består eksamenene mine til våren. Jeg var ærlig under intervjuet med hva jeg kan og ikke kan, og jeg får jo opplæring, men samtidig føler jeg virkelig på mindreverdighetskompleksene mine. Jeg føler jeg må øve i forkant (som er litt vanskelig praktisk sett). Hvordan løser dere andre dette her? Det blir ikke lang opplæringstid, så det er det jeg bekymrer meg litt for. 

Anonymkode: c4b04...2d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags utdannelse har du? :)

Anonymkode: 2d997...886

Jeg er utdannet lærer (skulle ikke tro det var vanskelig å få jobb i den bransjen om dagen....)

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor i landet leter du etter jobb? Ta gjerne kontakt direkte med arbeidsgivere. Ser det er mange typer jobber ledig i Rogaland: https://www.rog.no

Anonymkode: e26d1...934

Jeg har familie, barn i skolealder og samboer (med fast jobb),  så å flytte på seg er ikke aktuelt. Bor i en større by.

Takk for tips! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 13.55):

Ingen burde bry seg? Vel...spørs om hvorfor man har hull i cv-en 

Anonymkode: bfa60...068

Det er det ingen som kan finne ut av 😂 Det er derfor det er så teit. Fikk spm av en sjef, som syns dette var mistenksomt. Sannheten var bare at jeg fikk ikke jobb i mellomtiden. Han ville ikke ansette meg fordi jeg ikke hadde "funnet noe annet å drive med". Det ble for suspekt for ham. Ikke skjønte han at jeg hadde så fin sykkel heller. (jeg syklet til intervjuet fordi jeg hadde jo ikke råd til bil) 

Jeg personlig hadde gått hjemme et år i påvente av napp på ny søknad. I mellomtiden hadde jeg altså gått hjemme (og søkt jobber) . Men det var ikke gyldig grunn.

Men som du foreslår her: Jeg kunne jo funnet på noe.. Norgesferie... F. eks. Dj vil aldri vite om jeg juger eller ikke. 

Anonymkode: 8957d...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 8.51):

@SPOCA Du er jo on fire. Det virker som du både har den rette kompetansen og personligheten, som gjør deg veldig ettertraktet. Gratulerer med jobb. 

Jeg har fått et sommervikariat, og jeg begynner å grue meg ganske mye. Jeg føler meg ikke kompetent nok, og jeg er redd for at jeg ikke består eksamenene mine til våren. Jeg var ærlig under intervjuet med hva jeg kan og ikke kan, og jeg får jo opplæring, men samtidig føler jeg virkelig på mindreverdighetskompleksene mine. Jeg føler jeg må øve i forkant (som er litt vanskelig praktisk sett). Hvordan løser dere andre dette her? Det blir ikke lang opplæringstid, så det er det jeg bekymrer meg litt for. 

Anonymkode: c4b04...2d2

Takk! 

Og gratulerer med vikariat. Jeg er sikker på at du vil gjøre det bra, du har jo vært ærlig og da tenker jeg at de er klar over situasjonen. Samtidig skjønner jeg deg, jeg føler litt på det samme. Jeg har f.eks aldri jobbet som lærer (kun et par veldig korte vikaroppdrag samt praksis, og jeg har hatt opplæringsansvar på jobb), og jeg kjenner faktisk på det samme. Samtidig må jeg bare tenke: dette brenner jeg for, dette er riktig og dette er drømmen! Tenker man får holde seg litt for nesa, se på det som god læring og hoppe ut i det med hele kroppen. Jeg grugleder meg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 15.17):

Jeg har søkt jobber siden juni, og med unntak av noen samtaler med rekrutteringsbyråer har jeg ikke fått ett eneste intervju. Men jeg sendte en søknad i går, fikk svar i dag, allerede i morgen vil de ha meg inn til intervju! Hyl! Håper dette går veien! 🤞

Anonymkode: ac2e5...3fc

Nå har jeg jo vært på intervju, også presenterte jeg casen jeg fikk i dag. Fikk høre at det så fint ut, og at jeg hadde gode tanker rundt valgene mine, men ingenting som kunne tyde på hvordan jeg ligger an i prosessen. Men det har visst bare vært 5-6 personer inne til intervju, og de ønsker å ansette to, gjerne en junior og en senior, så da kan det hende at jeg har en sjanse, selv om jeg er nyutdannet. Håper, håper, håper 🤞 Jeg er så lei av NAV nå, jeg trenger sårt noe å fylle dagene med.

Anonymkode: ac2e5...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...