Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

SPOCA skrev (På 4.2.2021 den 14.48):

Takk for alle hyggelige kommentarer og støtte. Dette har vært intet mindre enn en berg og dalbane. 

Jeg har ikke hørt noe fra den andre jobben ennå.

[...]

Jeg ble kalt inn, som nevnte litt tidligere, til et førstegangsintervju i dag.

[...]

De måtte bare ansette meg. JEG HAR FÅTT TILBUD OM FAST STILLING.

[...]

Den andre stillingen der jeg har vært gjennom ørten intervjuer er lagt bak meg. For denne er jo drømmejobben min egentlig. Jeg har drømt om å bli lærer siden jeg var 6 år. Jeg gråter av glede! :grine:

 

 

Hurra, dette var virkelig gode nyheter! Jeg har lest innleggene dine, og er veldig glad på dine vegne!

Og kan ikke unngå å tenke at den jobben hvor du var gjennom ørten intervjuer nå mistet en kandidat fordi de brukte for lang tid i ansettelsesprosessen. De var rett og slett trege. Mens de som var kjappe og effektive fikk ansatt en dyktig person med en gang. 

Lykke til i ny jobb! 

Anonymkode: 62da0...8be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er gale med søknadene mine til kommunen?

Jeg har jobb, høyere utdannelse og ingen hull i cv, derimot er den veldig god. Blir aldri innkalt til intervju i kommunen likevel og synes det er påfallende merkelig. Søker jeg privat blir jeg innkalt hver gang så og si.

Har et barn med spesielle behov og dermed dukker vel navnet mitt opp i søk, begynner å lure på om dette har noe å si?

Anonymkode: 07f33...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er gale med søknadene mine til kommunen?

Jeg har jobb, høyere utdannelse og ingen hull i cv, derimot er den veldig god. Blir aldri innkalt til intervju i kommunen likevel og synes det er påfallende merkelig. Søker jeg privat blir jeg innkalt hver gang så og si.

Har et barn med spesielle behov og dermed dukker vel navnet mitt opp i søk, begynner å lure på om dette har noe å si?

Anonymkode: 07f33...905

Eller at stillingene går til familie/venner som jobber der allerede. 

Anonymkode: e9ab5...2d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er gale med søknadene mine til kommunen?

Jeg har jobb, høyere utdannelse og ingen hull i cv, derimot er den veldig god. Blir aldri innkalt til intervju i kommunen likevel og synes det er påfallende merkelig. Søker jeg privat blir jeg innkalt hver gang så og si.

Har et barn med spesielle behov og dermed dukker vel navnet mitt opp i søk, begynner å lure på om dette har noe å si?

Anonymkode: 07f33...905

Trenger ikke å være noe galt med deg! Jeg har ikke klart å få jobb i hjemkommunen min, men har aldri hatt problemer med å få jobber i nabokommunene eller "i staten". Stillingene i hjemkommunen har bestandig gått til noen med fortrinnsrett eller noen som allerede fungerte i stillingen (selv om jeg på papiret var mer kvalifisert). Skal nevnes at jeg har vært innkalt til intervju noen ganger, men det har bestandig vært bortkastet tid (kommer gjerne fram i intervjuet at de allerede har noen de "må" ansette). 

Anonymkode: fd8b5...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er i et vikariat nå, og arbeidsgiver er klar på at de er veldig fornøyd med meg og har lyst å ha meg med videre. Sjefen har gått så langt som å si at de håper noen sier opp eller pensjonerer seg, så de kan ansette meg. Vikariatet mitt går ut i desember. Jeg er gravid og skal i fødselspermisjon frem til april, men dette står ikke i veien for en ev. ansettelse. 

De kan ikke ansette meg uten at noen sier opp, så jeg løper en risiko ved å ikke søke noe annet. Likevel er det ikke noe annet jeg ser for meg å jobbe med, og det er jo over et år til potensiell oppstart. Hva burde jeg gjøre? Må jeg ta noen grep nå?  

Anonymkode: 09ef7...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger ikke å være noe galt med deg! Jeg har ikke klart å få jobb i hjemkommunen min, men har aldri hatt problemer med å få jobber i nabokommunene eller "i staten". Stillingene i hjemkommunen har bestandig gått til noen med fortrinnsrett eller noen som allerede fungerte i stillingen (selv om jeg på papiret var mer kvalifisert). Skal nevnes at jeg har vært innkalt til intervju noen ganger, men det har bestandig vært bortkastet tid (kommer gjerne fram i intervjuet at de allerede har noen de "må" ansette). 

Anonymkode: fd8b5...0bf

Takk for svar.🌺🌸

Høyere utdannelse og bygging av cv har kostet, at det er lov å gi ledige stillinger til familie og venner burde bli forbud ved norsk lov, hva er da vitsen med hardt arbeid?

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hurra, dette var virkelig gode nyheter! Jeg har lest innleggene dine, og er veldig glad på dine vegne!

Og kan ikke unngå å tenke at den jobben hvor du var gjennom ørten intervjuer nå mistet en kandidat fordi de brukte for lang tid i ansettelsesprosessen. De var rett og slett trege. Mens de som var kjappe og effektive fikk ansatt en dyktig person med en gang. 

Lykke til i ny jobb! 

Anonymkode: 62da0...8be

Enig! Og takk! 

Jeg hørte forøvrig endelig tilbake fra dem, for litt over en uke siden. Og jeg ble stilt inn som nummer 2. De gav jobben til en annen som hadde akkurat samme stilling som den som var lyst ut, men hos en konkurrent. Jeg har ikke en slik type stilling i dag, så det er forsåvidt greit nok. Hun hadde erfaringen jeg ikke hadde på akkurat det punktet. Det var visst det eneste som skilte oss, ellers stilte vi likt på alle de andre kravene (som var en liste så lang som et vondt år). Og det er fair nok. Det var ikke grunnet referansene, det hadde de heldigvis gjennomskuet. Og det er fair nok det. 

Men, det var egentlig bare en lettelse, og da jeg svarte: "ah, men det var bra, for jeg fikk allerede ny jobb for nesten to uker siden, de ville ikke gå glipp av en kandidat som meg!". Han ble litt paff, og til pass for han. Han ble.. spak. Jeg tenker det er helt greit å bli stilt inn som nummer to altså, men jeg synes det er litt dumt å dra ut prosessene så vanvittig og ha så mange runder. Det kaster vekk folks tid og ressurser.

Endret av SPOCA
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar.🌺🌸

Høyere utdannelse og bygging av cv har kostet, at det er lov å gi ledige stillinger til familie og venner burde bli forbud ved norsk lov, hva er da vitsen med hardt arbeid?

Anonymkode: 07f33...905

Kvalifikasjonsprinsippet står sterkt i det offentlige, men det er ofte lett å argumentere for at noen som allerede fungerer i stillingen er best kvalifisert..

Anonymkode: fd8b5...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvalifikasjonsprinsippet står sterkt i det offentlige, men det er ofte lett å argumentere for at noen som allerede fungerer i stillingen er best kvalifisert..

Anonymkode: fd8b5...0bf

Kvalifikasjonsprinsippet gjelder for ansettelse i Staten, ikke i kommunen. Det er lovfestet i Statsansatteloven. 

Anonymkode: c7202...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvalifikasjonsprinsippet står sterkt i det offentlige, men det er ofte lett å argumentere for at noen som allerede fungerer i stillingen er best kvalifisert..

Anonymkode: fd8b5...0bf

Kan så være men innen mitt fagfelt går det tydelig frem hvor kvaliffisert jeg er, fikk to lederstillinger i ung alder ( uten å søke direkte på dem ). Det ser de på Cven.

Lærte meg om ydmykhet, men noe er vi alle flink til.

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å søke på ny arbeid og stilling. Trenger å oppleve mer profesjonalitet rundt meg og mer saklig prat rundt yrket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan så være men innen mitt fagfelt går det tydelig frem hvor kvaliffisert jeg er, fikk to lederstillinger i ung alder ( uten å søke direkte på dem ). Det ser de på Cven.

Lærte meg om ydmykhet, men noe er vi alle flink til.

Anonymkode: 07f33...905

Utdannelse er også en viktig faktor, og ofte har arbeidsgivere «særdeles gode kommunikasjonsferdigheter» som må-krav. 

Anonymkode: c7202...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt inn 5 søknader de siste månedene. Leser de godt igjennom, har 3 årig utdanning og en god CV. Jobber i helsevesenet, allikevel ingen napp, ukesvis etter de utløper🙄 Jeg har en jobb og vil så inderlig bytte... 

Anonymkode: 322a3...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kvalifikasjonsprinsippet gjelder for ansettelse i Staten, ikke i kommunen. Det er lovfestet i Statsansatteloven. 

Anonymkode: c7202...d52

Jeg er ingen jurist, men det er vel et ulovfestet prinsipp for kommunal sektor? Jobber i statlig sektor, så er godt kjent med hva som gjelder for oss. :) 

Anonymkode: fd8b5...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutt skrev (På 26.2.2021 den 19.46):

Ok. Da kan se se langt etter de to stillingene jeg har søkt på😩

Men kjære deg....Ring dem! 😊

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 10.24):

Hva er gale med søknadene mine til kommunen?

Jeg har jobb, høyere utdannelse og ingen hull i cv, derimot er den veldig god. Blir aldri innkalt til intervju i kommunen likevel og synes det er påfallende merkelig. Søker jeg privat blir jeg innkalt hver gang så og si.

Har et barn med spesielle behov og dermed dukker vel navnet mitt opp i søk, begynner å lure på om dette har noe å si?

Anonymkode: 07f33...905

Da har jeg fått to avslag til, begrunnelse: "du nådde ikke opp denne gangen"- i den stillingen har jeg lang arbeidserfaring, de søkte etter studenter og jeg har en bachelor, er i jobb med samme brukergruppe nå så man skulle jo tro at "jeg ville nå opp" ikke sant?

Avslag nr 2: Har jobbet i mange år i samme yrke og jobber som det nå, ikke et intervju en gang.

Vurderer om jeg skal ringe å høre om "hvorfor jeg ikke når opp" når alle kvalifikasjonskrav er fylt, men det er kanskje ikke noe god ide?

Noen som vet hvorfor det er slik?

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har jeg fått to avslag til, begrunnelse: "du nådde ikke opp denne gangen"- i den stillingen har jeg lang arbeidserfaring, de søkte etter studenter og jeg har en bachelor, er i jobb med samme brukergruppe nå så man skulle jo tro at "jeg ville nå opp" ikke sant?

Avslag nr 2: Har jobbet i mange år i samme yrke og jobber som det nå, ikke et intervju en gang.

Vurderer om jeg skal ringe å høre om "hvorfor jeg ikke når opp" når alle kvalifikasjonskrav er fylt, men det er kanskje ikke noe god ide?

Noen som vet hvorfor det er slik?

Anonymkode: 07f33...905

Ring og hør! Det er ingen som kan vite hvorfor du ikke nådde opp, bortsett fra de som intervjuer.

Jeg tror ikke de kan se at du har barn med spesielle behov, med mindre du søker på en avdeling hvor de behandler saker med barn som har spesielle behov. Jeg jobber i kommunen nå og får i hvert fall ikke opp noen sånn info, og det var nettopp en ansettelsesprosess her, hvor de også bare lente seg på informasjon som ble tilsendt av søkeren. 

Det kan jo tenkes at det var mange søkere som fylte kvalifikasjonskravene, og så tok de inn f.eks. de fem beste til intervju. Det er et vanskelig arbeidsmarked nå, med særs mange søkere. Du kan be om utvidet søkerliste, så får du se hvilken bakgrunn de andre søkerne har. 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring og hør! Det er ingen som kan vite hvorfor du ikke nådde opp, bortsett fra de som intervjuer.

Jeg tror ikke de kan se at du har barn med spesielle behov, med mindre du søker på en avdeling hvor de behandler saker med barn som har spesielle behov. Jeg jobber i kommunen nå og får i hvert fall ikke opp noen sånn info, og det var nettopp en ansettelsesprosess her, hvor de også bare lente seg på informasjon som ble tilsendt av søkeren. 

Det kan jo tenkes at det var mange søkere som fylte kvalifikasjonskravene, og så tok de inn f.eks. de fem beste til intervju. Det er et vanskelig arbeidsmarked nå, med særs mange søkere. Du kan be om utvidet søkerliste, så får du se hvilken bakgrunn de andre søkerne har. 

Anonymkode: 09ef7...970

Hun har vel stilt opp i en avisartikkel rundt situasjonen hennes - det er vel det hun mente.

Anonymkode: 6576c...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Da har jeg fått to avslag til, begrunnelse: "du nådde ikke opp denne gangen"- i den stillingen har jeg lang arbeidserfaring, de søkte etter studenter og jeg har en bachelor, er i jobb med samme brukergruppe nå så man skulle jo tro at "jeg ville nå opp" ikke sant?

Avslag nr 2: Har jobbet i mange år i samme yrke og jobber som det nå, ikke et intervju en gang.

Vurderer om jeg skal ringe å høre om "hvorfor jeg ikke når opp" når alle kvalifikasjonskrav er fylt, men det er kanskje ikke noe god ide?

Noen som vet hvorfor det er slik?

Anonymkode: 07f33...905

Du kan ha blitt ansett som overkvalifisert. Jeg har søkt på en del stillinger der de etterlyser studenter, og da jeg ringte og sjekket, fikk jeg beskjed om at de faktisk var ute etter studenter: En søker i tredveårene, med ferdig grad og arbeidserfaring, var ikke interessant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (2 timer siden):

Du kan ha blitt ansett som overkvalifisert. Jeg har søkt på en del stillinger der de etterlyser studenter, og da jeg ringte og sjekket, fikk jeg beskjed om at de faktisk var ute etter studenter: En søker i tredveårene, med ferdig grad og arbeidserfaring, var ikke interessant.

🌸Tusen takk for konstruktivt svar🌺:)

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...