Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler jo ikke selv. Du FÅR penger til utdannelse. Du får ikke no stakkars deg sympati hos meg. Og bli mamma valgte du selv, og mannen valgte du selv. Syns alenemødre får og får, jammen på tide at menn står opp for seg selv!

Hva er det alle vi alenemødre "får og får" Jeg får kun en ekstra barnetrygd og så skatter jeg i klasse 2. Jeg får hverken bostøtte, overgangsstønad eller annet. Du må huske at ikke alle alenemødre er like, ikke alle er ressurssvake. Og hva ts angår; det passer seg ikke å syte når man mottar overgangsstønad!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ytterst få som slenger dritt. Vi kritiserer stønadene og størrelsen på disse. Tror dessverre mange alenemødre er litt hårsåre.

Og det er kanskje ikke så rart, når man ser på enkelte kommentarer her og vet om fordommene og generaliseringene som florerer i samfunnet vårt? Ikke rart man føler seg angrepet da, når man stadig får disse slengt fleisen.

Hvis du kun lever på trygd - så teknisk sett - ja.

Alle som har barn, får barnetrygd. Kan knapt kalles trygd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det alle vi alenemødre "får og får" Jeg får kun en ekstra barnetrygd og så skatter jeg i klasse 2. Jeg får hverken bostøtte, overgangsstønad eller annet. Du må huske at ikke alle alenemødre er like, ikke alle er ressurssvake. Og hva ts angår; det passer seg ikke å syte når man mottar overgangsstønad!

Da har du nok en jobb som du tjener greit i, og klarer å forsørge deg selv med det. Flott for deg! Eller, så har du ikke søkt på de stønadene du kan få. Stønad til barnetilsyn får man f.eks så lenge man tjener under 6G (med barn i bhg, hos dagmamma eller SFO selvfølgelig), som er ganske mye penger. Overgangsstønad får man også opp til en ganske stor sum, usikker på hvor mye da jeg ikke finner noe konkret beløp. Samt har du også krav på barnebidrag, enten fra far eller minstebeløp fra Nav. Å si at "ikke alle får" blir tull, da man får om man søker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får bostøtte så er det fordi du ikke trenger det, eller ikke har søkt om det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med alle de som får omskolering fra Nav da? Det at de har valgt en utdannelse som de sliter seg ut på er da ikke statens feil. Eller at de kjører uforsiktig så de blir skadet, det er heller ikke statens feil.

Håper alle skjønte ironien her....

Eller hva med alle de som mottar gratis legehjelp selv om skadene er selvforskyldte?

Eller alle de som får gratis skolegang (grunnskole), når de egentlig bare ødelegger for alle andre som prøver å ta skolen seriøst?

Det er mange som ikke "fortjener" de skattepengene som de får, men hva ville alternativet være?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med alle de som får omskolering fra Nav da? Det at de har valgt en utdannelse som de sliter seg ut på er da ikke statens feil. Eller at de kjører uforsiktig så de blir skadet, det er heller ikke statens feil.

Håper alle skjønte ironien her....

Eller hva med alle de som mottar gratis legehjelp selv om skadene er selvforskyldte?

Eller alle de som får gratis skolegang (grunnskole), når de egentlig bare ødelegger for alle andre som prøver å ta skolen seriøst?

Det er mange som ikke "fortjener" de skattepengene som de får, men hva ville alternativet være?

Selvforskyldte sykdommer.. Vi kan jo begynne med de som røyker, de som er for tjukke/tynne, de som spiser usunt, de gravide, de som sykler, de som kjører bil, de som drikker, unger/voksne som brekker ben og armer i lek, de som blir syke av å være ute i kulda uten nok klær.. Man kan dra det fryktelig langt. Selv om du prøvde deg på ironi, så forstår også du at det blir for dumt å sammenligne.

Igjen, så er det ikke selve grunntanken om at alle bør får hjelp og støtte for å komme seg ut av en vanskelig situasjon. Men det er de store forskjellene som kommer bare fordi man har barn. JA, et barn koster mye. Men et barn og en voksen koster ikke mer enn det to voksne koster, og heller ikke det dobbelte av en enslig voksen. Men det virker sånn på stønadene som utbetales.

• Liker 1
Skrevet

Du betaler jo ikke selv. Du FÅR penger til utdannelse. Du får ikke no stakkars deg sympati hos meg. Og bli mamma valgte du selv, og mannen valgte du selv. Syns alenemødre får og får, jammen på tide at menn står opp for seg selv!

Nå er det mulig jeg misforstår deg, men har ikke også mannen valgt dette selv? Å få barn er like mye hans valg, eller hvertfall den delen som kreves for å skape et barn. Skal han bare slippe unna med alt det koster å ha barn? Nå har det seg slik at det koster en del mer enn det barnebidrag vanligvis er på, ettersom at det går på mannens inntekt. Resten må mødrene betale. Mannen har veldig stor frihet når det gjelder det å få barn. De kan velge å forlate kjæreste og barn uten store konsekvenser. Hva ville du tenkt om det var dama som stakk? Du ble satt igjen med barn, alene, uten utdannelse? Så klart, du fikk jo bidrag! ...eller? Hva om hun gjorde slik som en del menn faktisk gjør - flytter til utlandet for å slippe å betale bidrag. Synes faktisk ikke at delt omsorg for et barn de begge var med på å lage er for mye å be om. Om det å få hjelp til en utdannelse av staten skal til, så la henne få det. Du med så sterke meninger må jo være enig i at dette er bedre enn at hun sitter hjemme for resten av livet, med penger fra staten?

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Er så enkelt å diskutere med brukere som ikke leser diskusjonen og som kommenterer på ting

tatt helt ut av sin kontekst :popcorn:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS, det du selvsagt burde gjøre, er å ta opp studielån og spare pengene til du skal kjøpe bolig. Billigere huslån enn det får du ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får et fradrag på ca 11.000 i året, fordi jeg ikke deler boutgiftene med en annen voksen. Et fradrag betyr at det er 11.000 jeg ikek skal skatte av, og som i realiteten dermed gir bare 3.000 kroner direkte i kassa.

Hvis det er skatteklasse 2 du sikter til her, så er fradraget faktisk mye større, og utgjør ca 12 000 i redusert skatt. Grunnen er at du får et dobbelt personfradrag som var på 43.600 kroner i 2011.

AnonymBruker
Skrevet

Selvforskyldte sykdommer.. Vi kan jo begynne med de som røyker, de som er for tjukke/tynne, de som spiser usunt, de gravide, de som sykler, de som kjører bil, de som drikker, unger/voksne som brekker ben og armer i lek, de som blir syke av å være ute i kulda uten nok klær.. Man kan dra det fryktelig langt. Selv om du prøvde deg på ironi, så forstår også du at det blir for dumt å sammenligne.

Igjen, så er det ikke selve grunntanken om at alle bør får hjelp og støtte for å komme seg ut av en vanskelig situasjon. Men det er de store forskjellene som kommer bare fordi man har barn. JA, et barn koster mye. Men et barn og en voksen koster ikke mer enn det to voksne koster, og heller ikke det dobbelte av en enslig voksen. Men det virker sånn på stønadene som utbetales.

Hvorfor blir det for dumt å sammenligne? Fordi du da ikke kan kritisere aleneforsørgere som "får" utdannelsen sin lenger?

Om denne aleneforsørgeren ikke hadde blitt alene er det slett ikke sikkert at h*n hadde tatt noen utdannelse i det hele tatt. Men på grunn av situasjonen blir mange tvunget til det for i det hele tatt å kunne få seg en jobb de kan leve av. Studenter som frivillig ønsker en utdannelse er noe helt annet.

At det er selvforskyldt at en ikke har utdannet seg tidligere? Ja. Men det er også f.eks. røyking som fører til store utgifter på mange plan. Derfor denne sammenligningen.

• Liker 1
Skrevet

De fleste gjør da vel det, enten i form av jobb eller utdannelse. Når overgangsstønaden er over, er det ikke mye igjen å leve av.

Jeg vet ikke hvilke forpliktelser som ligger vedheftet overgangsstønad. TS benytter muligheten og studerer så hun kan få seg en jobb som forsørger familien, det er akkurat det den bør brukes til. Og da fortrinnsvis en utdannelse som faktisk leder til jobb, ikke svada-utdannelse.

Jeg irriterer meg over alenemødre som står frem i media og sier de ikke har råd til å jobbe, fordi lønna fra den jobben de er kvalifisert for er lavere enn samlede stønader/bidrag. Og de er ikke interessert i å tape penger på den måten, så da vil de heller dingle på bidrag.

Det er også mange uforstandige alenemødre som lever herrens glade dager i 3 år på overgangsstønad, og ikke skjønner at de årene burde brukes mer fornuftig, til å forberede resten av livet... Derfor sier jeg at de burde ikke få overgangsstønad i det hele tatt, hvis ikke den brukes som et stipend til å komme seg over på fastlønn som vil forsørge familien.

Jeg er ikke så opptatt av at andre studenter ikke får like mye penger. Overgangsstønad handler om at "nå har vi engang en situasjon hvor en kvinne har barn, og ikke har nok inntekt til å forsørge dem selv. Da lager vi en løsning hvor vi hjelper henne i en overgangsfase som gjør henne istand til å forsørge familien, som er en god investering vs at staten skal forsørge familien på trygder resten av livet".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er så enkelt å diskutere med brukere som ikke leser diskusjonen og som kommenterer på ting

tatt helt ut av sin kontekst :popcorn:

Sånn som deg? :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har du nok en jobb som du tjener greit i, og klarer å forsørge deg selv med det. Flott for deg! Eller, så har du ikke søkt på de stønadene du kan få. Stønad til barnetilsyn får man f.eks så lenge man tjener under 6G (med barn i bhg, hos dagmamma eller SFO selvfølgelig), som er ganske mye penger. Overgangsstønad får man også opp til en ganske stor sum, usikker på hvor mye da jeg ikke finner noe konkret beløp. Samt har du også krav på barnebidrag, enten fra far eller minstebeløp fra Nav. Å si at "ikke alle får" blir tull, da man får om man søker.

Det er DU som snakker tull. Alle får ikke bostøtte eller overgangsstønad, kun de med lavest inntekt. Jeg tjener ikke mye, men nok til å forsørge oss. Du får heller ikke bostøtte om du har formue, skjønner du... Så nei, alle får ikke... og jeg vil heller forsrøge meg selv enn å snylte!

AnonymBruker
Skrevet

Av den enkle grunn at staten forventer at et voksent menneske skal leve på 7500 kr i måneden.

Er denne summen tatt ut fra studiestøtten? Studiestøtte (-lån) gis for 10 måneder i året, ikke 12. Med andre ord er det over 9000,- per måned.

AnonymBruker
Skrevet

Det er DU som snakker tull. Alle får ikke bostøtte eller overgangsstønad, kun de med lavest inntekt. Jeg tjener ikke mye, men nok til å forsørge oss. Du får heller ikke bostøtte om du har formue, skjønner du... Så nei, alle får ikke... og jeg vil heller forsrøge meg selv enn å snylte!

Nei, alle får ikke bostøtte, det har jeg ikke skrevet. Det er (heldigvis) behovsprøvd, og ikke begrenset til aleneforeldre. Hva annet mener du er tull? At man får stønad til barnetilsyn med en lønn opp til 6G? At man får overgangsstønad opp til ganske høy lønn? At man har krav på barnebidrag? At man får en ekstra barnetrygd? Alt dette finner du på nav sine sider.

Jeg klarer derimot ikke å finne noe konkret beløp der overgangsstønaden slutter. Men om man trekker 40 øre fra overgangsstønaden per krone man tjener, så er det faktisk et ganske høyt beløp det er snakk om.

• Liker 3
Gjest Tigress
Skrevet

Hmmm, eg har 90% jobb som lektor og får utbetalt om lag 22 000,- i månaden etter skatt. Er det merkeleg å synest det er mykje å få 20 000,- i stønadar då?

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, eg har 90% jobb som lektor og får utbetalt om lag 22 000,- i månaden etter skatt. Er det merkeleg å synest det er mykje å få 20 000,- i stønadar då?

Nei. Og om du skulle bli alenemor med den lønnen har du krav på ca 4000 kr i overgangsstønad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Og om du skulle bli alenemor med den lønnen har du krav på ca 4000 kr i overgangsstønad.

Wow, jeg tjener bare 19 000 på en 100% stilling.

Jeg skulle heller ha lagt meg på rygg, det ser jeg nå.

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Takk for opplysninga, det skal eg hugse. Men førebels har eg ikkje ungar, berre ein katt, så det går nok bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...