Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Ikke hvis man ikke får seg jobb.

Derfor spørs faktisk også NAV hvilken type utdanning du tar og hvilke jobbmuligheter du har i fremtiden. Dette er et kriterie for å få utdanningsstønad fra NAV.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man får stønader er fordi det er ikke barnets feil at mor ikke klarer å forsørge det. Her i Norge vil vi at alle barn skal få i seg mat og ha et tak over hodet.

Det finnes mange grunner til at jeg valgt å få barnet mitt under utdanning, og jeg føler meg absolutt ikke dum eller snyltende som fikk det. Jeg føler meg heldig fordi det finnes så mange støtteordninger, og selv om jeg ikke forstår helt hvordan TS får ting til å gå opp i hverandre, så synes jeg det er fullstendig usmakelig hvor mange i denne tråden som regelrett slenger dritt om alenemødre. Husk at alenemødre er like forskjellige fra hverandre som alle andre mennesker. Det er ikke slik at alle sitter på ræva og bare mottar.

Det er ytterst få som slenger dritt. Vi kritiserer stønadene og størrelsen på disse. Tror dessverre mange alenemødre er litt hårsåre.

• Liker 4
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Grunnen til at man får stønader er fordi det er ikke barnets feil at mor ikke klarer å forsørge det. Her i Norge vil vi at alle barn skal få i seg mat og ha et tak over hodet.

Det finnes mange grunner til at jeg valgt å få barnet mitt under utdanning, og jeg føler meg absolutt ikke dum eller snyltende som fikk det. Jeg føler meg heldig fordi det finnes så mange støtteordninger, og selv om jeg ikke forstår helt hvordan TS får ting til å gå opp i hverandre, så synes jeg det er fullstendig usmakelig hvor mange i denne tråden som regelrett slenger dritt om alenemødre. Husk at alenemødre er like forskjellige fra hverandre som alle andre mennesker. Det er ikke slik at alle sitter på ræva og bare mottar.

Jeg tror ikke folk angriper alenemødre generelt. TS skrev et innlegg som virker som om det fisker etter sympati for hennes økonomiske situasjon, men skryter også av at hun får det til å gå rundt uten lånet, som er livsnødvendig for de fleste av oss. Hun forsørger ikke bare barna, men også seg selv på støtte fra staten. Om hun hadde vinklet HI annerledes, tror jeg folks reaksjoner hadde vært annerledes. Slik det er nå, oppleves TS som lite reflektert over egen økonomisk situasjon. Igjen, ikke fordi hun er alenemor, men fordi hun ikke synes å forstå hvordan stønader og studielån skal fungere, og klager over dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser da stadig i denne tråden at overgangsstønaden er der for å gi vedkommende en mulighet til å forsørge seg og ungene selv. Men hva er galt med en jobb som ikke krever utdanning? Svigerinna mi var postbud, men så ble hun skilt og ville realisere seg selv og ta utdanning på overgansstønaden. Siden det er null krav til stønaden og hvordan man bruker den tok hun altså en utdanning det er nesten umulig å få jobb i og nå sitter hun der og blir forsørget av sosialen okke som fordi NAV ikke kan forlange at hun tar en vanlig jobb nå som hun har høyere utdanning... Jaja, forstå det den som kan...

Derfor spørs faktisk også NAV hvilken type utdanning du tar og hvilke jobbmuligheter du har i fremtiden. Dette er et kriterie for å få utdanningsstønad fra NAV.

jeg vil gjerne vite hva som stemmer her, har du en link som viser disse kriteriene du sikter til?

Gjest HunterLady
Skrevet

jeg vil gjerne vite hva som stemmer her, har du en link som viser disse kriteriene du sikter til?

Jeg gidder ikke å lete etter link akkurat nå, men jeg er ganske nylig blitt enslig forsørger selv, og husker klinkende klart at NAV stilte spørsmål om hvilken utdanning jeg tar og hva mine jobbmuligheter er i fremtiden. Det står i skjemaet du fyller ut når du søker.

Gjest O___o
Skrevet

Jeg må.likevel tilbake til det ts sier, at hun betaler ned på lånet sitt nå.

Samlet så får hun kanskje 18500 pluss evt bostøtte og bidrag. Det er ikke fett når du har et matbudsjett som nok ligger på ca 6000 i mnd. Hva hun betaler i husleie vet jeg ikke, men kanskje 7000? Barnehage på ca 2500. 3000 er det igjen, pluss bidrag og evt bostøtte. Dette skal dekke bøker og semesteravgift, klær, strøm, reiseutgifter, telefon, internett, tv, forsikring og utstyr til tre barn. Og i tilegg har du råd til å betale ned et lån?

Hun betaler ikke ned lånet sitt.

VELFERDSSTATEN betaler ned studielånet hennes fra VGS.

• Liker 6
Skrevet

Slapp nå av. Jeg bruker barnetrygden på mat, som mange andre. Skal vi si at velferdsstaten holder maten min?

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Man blir ikke belønnet! Hva er det med dere??

Man får en sjans til å klare.å forsørge seg selv og barna sine. Herregud så trangsynte dere er.

" Man får en sjans til å klare å forsørge seg selv og barna sine "

Det er da nettopp det hun ikke gjør ved å motta så mye økonomisk bistand

- når hun både kan studere og arbeide selv.

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Slapp nå av. Jeg bruker barnetrygden på mat, som mange andre. Skal vi si at velferdsstaten holder maten min?

Hvis du kun lever på trygd - så teknisk sett - ja.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk innlegg! DU studerer UTEN å måtte ta opp studielån! Hva faen vil du? FÅ enda mer penger fra staten?

Jeg har ett enormt studielån som jeg må betale. Skal jeg kjøpe bolig må jeg også betale det. Hvorofr skulle du slippe lettere unna med det? Fordi du var dum og ble hjemme med barn istede for å skaffe deg en utdannelse?

Nei fy pokker, spar deg for sutringa! Du får en utdannelse uten studielån OG penger til å forsørge deg og barna. Det er folk som deg som setter alenemødre i et dårlig lys!

• Liker 10
Skrevet (endret)

Det er trangt å være alenemor, ingen tvil om det.

Jeg har spurt spørsmålet mange ganger, men ingen ser ut til å svare.

Dere som kritiserer støtten ts får, mener dere det er bedre at hun heller hadde levd på sosialstønad?

Ser dere ikke forskjellen på å være singel student og å være student med barn?

Ser ikke dere at dere også kan klare dere uten lån? Mannen har jo fortsatt sin inntekt og du kan jobbe kveld/helg?

Som sagt mange ganger før: Nei, det er helt flott av staten gir bidrag slik at TS og andre alenemødre kan oppfostre sitt barn. De skal ikke lide av mors "dumhet" (alle vet at det ikke er det smarteste å få barn man ikke kan ta vare på økonomisk, selv om jeg ikke dømmer noen her). Men et lite barn kan umulig koste over det dobbelte av det et voksent menneske koster - når man tenker på at mange av de store utgiftene blir dekket helt eller delvis.

Staten skal bidra til at barnet får en bedre oppvekst - men ikke til at alenemødre kommer i en mye bedre økonomisk stilling enn alle andre - ikke bare mens de studerer men også senere. Vi får ikke engang lov til å låne så mye som alenemødre får. Som vanlig student får man null støtte fra NAV. Holder man på å sulte ber de deg slutte i studiet.

For meg er sosiale stønader til for å utjevne ulikheter. Barn koster penger og da er det greit at man får penger til å ta vare på de. Og hadde det vært sånn at TS hadde hatt et veldig billig barn og derfor fikk mer penger på seg selv enn andre studenter - så greit. Man kan ikke kreve alt 100%. Men når forskjellen er så stor at de ikke bare har det mye lettere økonomisk (fordi jeg igjen nekter å tro at mat og bleier for en liten baby kan koste så mye - barnehageutgifter og slike store ting blir jo delvis dekket) men i tillegg slipper unna et stort lån som alle andre studenter må sitte med lenge etter endt studietid - så er det noe som ikke stemmer.

Hadde man kuttet litt i de store bidragene til alenemødre kunne man heller gitt mer i stipend til alle studenter.

Endret av melly666
  • Liker 4
Skrevet

Gadd ikke lese hele innlegget ditt, ble altfor provosert av at du mener at alenemødre har det bedre enn alle andre, både mens de studerer og etterpå. Hva mener du med det?? At ts klarer å betale ned et studielån mens hun studerer hører til de helt sjeldne tilfellene, så det er.ikke noe argument. De fleste må ha lån.

• Liker 2
Skrevet

Gadd ikke lese hele innlegget ditt, ble altfor provosert av at du mener at alenemødre har det bedre enn alle andre, både mens de studerer og etterpå. Hva mener du med det?? At ts klarer å betale ned et studielån mens hun studerer hører til de helt sjeldne tilfellene, så det er.ikke noe argument. De fleste må ha lån.

Av den enkle grunn at staten forventer at et voksent menneske skal leve på 7500 kr i måneden. Det er inkludert husleie og alt av utgifter. Bidragene skal gå til barnet, ikke mor. Derfor vil det være naturlig å ta utgangspunkt i at mor skal leve av disse 7500 i måneden som alle andre må. Men når startet et to år gammelt barn å koste 16 000 i mnd? Ja, litt er lagt inn for å dekke høyere bokostander, men der har man også annen støtte. Og ja, noe er lagt inn pga barnehagekostnader men igjen - der blir også deler av det støttet. Den dagen man trenger 16 000 for å betale for bleier og mat til barnet - da tror jeg Norge går under.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Av den enkle grunn at staten forventer at et voksent menneske skal leve på 7500 kr i måneden. Det er inkludert husleie og alt av utgifter. Bidragene skal gå til barnet, ikke mor. Derfor vil det være naturlig å ta utgangspunkt i at mor skal leve av disse 7500 i måneden som alle andre må. Men når startet et to år gammelt barn å koste 16 000 i mnd? Ja, litt er lagt inn for å dekke høyere bokostander, men der har man også annen støtte. Og ja, noe er lagt inn pga barnehagekostnader men igjen - der blir også deler av det støttet. Den dagen man trenger 16 000 for å betale for bleier og mat til barnet - da tror jeg Norge går under.

Hvis en går ut ifra at mor skal klare seg på 7500 kroner, da sitter hun igjen med 8500 kroner. Pengene er delvis støtte til barnehage ja, men av disse 8500 kronene må mor fortsatt betale hele barnehageutgiften. Da sitter hun igjen med litt over 6000. Synes ikke dette høres urimelig ut for et barn som trenger mat, klær og annet utstyr jeg. Og tenk da på alle de som har mer enn ett barn, som da "bare" får 970 kroner ekstra pr barn.

Og nå er det tatt i betraktning at mor faktisk klarer seg med 7500 kroner til alt av utgifter. Normalt sett holder det nesten ikke til husleie engang.

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som tror at aleneforsørgere får all verdens støtte. Jeg er selv aleneforsørger, og har fått avslag på både bostøtte og sosialstønad fordi jeg er student.

• Liker 1
Skrevet

Hvis en går ut ifra at mor skal klare seg på 7500 kroner, da sitter hun igjen med 8500 kroner. Pengene er delvis støtte til barnehage ja, men av disse 8500 kronene må mor fortsatt betale hele barnehageutgiften. Da sitter hun igjen med litt over 6000. Synes ikke dette høres urimelig ut for et barn som trenger mat, klær og annet utstyr jeg. Og tenk da på alle de som har mer enn ett barn, som da "bare" får 970 kroner ekstra pr barn.

Og nå er det tatt i betraktning at mor faktisk klarer seg med 7500 kroner til alt av utgifter. Normalt sett holder det nesten ikke til husleie engang.

Men de 7500 får hun jo av studielånet som alle oss andre :)

Gjest O___o
Skrevet

Kanskje du nettopp skal lese innleggene? :kgbaby: :kgbaby: :kgbaby:

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Men de 7500 får hun jo av studielånet som alle oss andre :)

Som student og mor vil hun få 15-17 000 i mnd.

Skrevet

Ja det vet jeg. Tenkte bare i sammenligningen min, hvor en trakk de 7500 studenter forventes å leve av fra selve bidraget. De 7500 jeg tenkte på var i form av studielån og stipend som for alle oss andre (for staten kan vel umulig ha som målsetting at det bare er alenemødre som skal få slippe lån?) og så kommer de 15-17 tusen oppå der igjen - til bare barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Pluss evt bostøtte, barnebidrag, flere barnetrygder med flere barn og evt studielån og deltidsjobb på toppen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...