Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man blir ikke belønnet! Hva er det med dere??

Man får en sjans til å klare.å forsørge seg selv og barna sine. Herregud så trangsynte dere er.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får en sjans til å klare.å forsørge seg selv og barna sine. Herregud så trangsynte dere er.

Og litt til. At en alenemor klarer å forsørge seg selv og sine tre barn som student, uten studielån, kan bo i egen leilighet OG betaler på et annet studielån samtidig, da er det virkelig ikke "bare for å klare seg".

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og igjen, det er ikke AT hun får stønader som er greia, det er hvor mye hun får i forhold til andre studenter med barn, som tilfeldigvis fortsatt bor sammen med faren til barnet/barna.

• Liker 4
Gjest loren
Skrevet

Nei, vi som er gifte har som regel heller ikke råd til å studere istedet for å jobbe. Hvor mange tror du kan gjøre det? Alenemødre, innvandrere, helst innvandrer-alenemødre ...

Dette er faktisk rett og slett bullshit!

Jeg er ikke gift, men var samboer da jeg startet studiene, og det gikk faktisk helt suverent, der er det prioriteringsspørsmål, enkelt og greit.

Nå er jeg deltidsmamma som det så fint heter - dvs vi har delt omsorg og han bor annenhver uke hos hver av oss.

Jeg studerer som sagt, og det siste året har jeg hatt undervisning eller praksis 4 dager i uka, jeg har måttet jobbe mellom 40-60% i tillegg for å få det til å gå rundt, dvs i gjennomsnitt 2-3 dager/kvelder/netter pr uke, som da har blitt forsøkt lagt til de ukene jeg ikke har sønnen min hos meg. Dvs noen uker har jeg hatt flere 16-timers dager, mens andre har jeg måttet være på skolen eller praksis fra kl 0800 og så hatt barnevakt (som og må betales) som henter i bhg for så å ikke være hjemme før kl 23.

Optimalt? Nei. Investering for framtida? Ja.

Jeg får 6000,- fra lånekassen pr mnd. (Ja, større i aug og jan, men de går også til mange engangsutgifter som bøker semesteravgift, studieavgift osv)

Tjener mellom 8000 og 13000 avhengig av ekstravakter.

Dvs maks 19 000 som skal dekke alt.

Og hva jeg får av NAV i tillegg til dette? 970,-

(for de som ikke vet er det ordinær barnetrygd.

NAV regner meg ikke som enslig forsørger, og jeg ser jo at jeg strengt tatt ikke er det, men jeg betaler fortsatt alle boutgifter (bolig, strøm, forsikringer osv) alene og trenger større plass enn om jeg hadde vært uten barn.

Snur på hver krone, men prøver å ikke klage, jeg har selv valgt å studere og det er kun en periode.

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan vel forsørge seg og barna sine på studielån og deltidsjobb? Eller rett og slett ved å jobb og studere på kveldstid f.eks.?

Jeg er alene med barn og jobber, men jeg har lyst på en annen utdanning. MEN om jeg slutter i jobben min så får jeg altså ikke noen overgangsstønad for å forsørge meg og ungene, jeg må regne med å ta studielån og jobbe deltid SLIK SOM ALLE ANDRE. Det er ikke umulig, de fleste kan klare å leve litt trangt en periode i livet sitt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må.likevel tilbake til det ts sier, at hun betaler ned på lånet sitt nå.

Samlet så får hun kanskje 18500 pluss evt bostøtte og bidrag. Det er ikke fett når du har et matbudsjett som nok ligger på ca 6000 i mnd. Hva hun betaler i husleie vet jeg ikke, men kanskje 7000? Barnehage på ca 2500. 3000 er det igjen, pluss bidrag og evt bostøtte. Dette skal dekke bøker og semesteravgift, klær, strøm, reiseutgifter, telefon, internett, tv, forsikring og utstyr til tre barn. Og i tilegg har du råd til å betale ned et lån?

Skrevet

Hun kan vel forsørge seg og barna sine på studielån og deltidsjobb? Eller rett og slett ved å jobb og studere på kveldstid f.eks.?

Jeg er alene med barn og jobber, men jeg har lyst på en annen utdanning. MEN om jeg slutter i jobben min så får jeg altså ikke noen overgangsstønad for å forsørge meg og ungene, jeg må regne med å ta studielån og jobbe deltid SLIK SOM ALLE ANDRE. Det er ikke umulig, de fleste kan klare å leve litt trangt en periode i livet sitt.

Forskjellen her er at du allerede har en utdannelse, det har ikke hun. Selvsagt vil ikke staten hjelpe deg med enda en.

Hvem skal passe barna mens hun studerer? Når skal hun få sett barna?

Jeg har jobbet 100% og studert 50% i pr. Jeg er alene med tre barn. Det er nesten umulig. Uansett går det bare i en kort periode, for alt blir satt på vent. Jeg klarte det, men gjør det ikke igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må.likevel tilbake til det ts sier, at hun betaler ned på lånet sitt nå.

Samlet så får hun kanskje 18500 pluss evt bostøtte og bidrag. Det er ikke fett når du har et matbudsjett som nok ligger på ca 6000 i mnd. Hva hun betaler i husleie vet jeg ikke, men kanskje 7000? Barnehage på ca 2500. 3000 er det igjen, pluss bidrag og evt bostøtte. Dette skal dekke bøker og semesteravgift, klær, strøm, reiseutgifter, telefon, internett, tv, forsikring og utstyr til tre barn. Og i tilegg har du råd til å betale ned et lån?

Semesteravgift og bøker får du utdanningsstønad til fra nav. Har hun 7000 i husleie har hun kanskje 3500 i bostøtte (det har i hvertfall en bekjent på AAP), og hun har selv sagt at hun har 2000 i bidrag. Da er hun plutselig oppe i 8500 kr. Jeg regner med at du har tatt hensyn til at hun jobber litt utenom i den summen du startet med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dersom det stemmer at hun bare får 2000 i bidrag for 3 barn, og faren tjener såpass bra, så kan hun gå til nav og be de regne ut bidraget på nytt. Her er det noe som ikke stemmer. Når hun nesten ikke har inntekt utenom stønader fra nav, så vil han måtte betale enda mer for barna.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er en del som ikke stemmer her.

Jeg har studert og vært alene med barn selv, men hadde ikke hatt sjans uten lån. Jeg fikk ikke bostøtte heller. Jeg kunne ikke jobbe ved siden av, i og med at jeg da måtte lønne en barnevakt og vinninga gikk opp i spinninga.

Tror jeg hadde utbetalt ca 14000, pluss lån. Dette er riktignok noen år siden, men likevel.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Tipper det uansett blir andre boller etter regjeringsskiftet ved neste stortingsvalg :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser da stadig i denne tråden at overgangsstønaden er der for å gi vedkommende en mulighet til å forsørge seg og ungene selv. Men hva er galt med en jobb som ikke krever utdanning? Svigerinna mi var postbud, men så ble hun skilt og ville realisere seg selv og ta utdanning på overgansstønaden. Siden det er null krav til stønaden og hvordan man bruker den tok hun altså en utdanning det er nesten umulig å få jobb i og nå sitter hun der og blir forsørget av sosialen okke som fordi NAV ikke kan forlange at hun tar en vanlig jobb nå som hun har høyere utdanning... Jaja, forstå det den som kan...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser da stadig i denne tråden at overgangsstønaden er der for å gi vedkommende en mulighet til å forsørge seg og ungene selv. Men hva er galt med en jobb som ikke krever utdanning? Svigerinna mi var postbud, men så ble hun skilt og ville realisere seg selv og ta utdanning på overgansstønaden. Siden det er null krav til stønaden og hvordan man bruker den tok hun altså en utdanning det er nesten umulig å få jobb i og nå sitter hun der og blir forsørget av sosialen okke som fordi NAV ikke kan forlange at hun tar en vanlig jobb nå som hun har høyere utdanning... Jaja, forstå det den som kan...

Selv om jeg er negativ til mye i denne tråden, så er det faktisk ikke bare å "få seg en jobb", uansett om man har utdanning eller ikke. Ikke alle bor på steder der det er flust av deltidsjobber. Og som voksen alenemor er det ikke sikkert man er førstevalg til jobber der det kreves en del fleksibilitet. Og med barn på skole/i barnehage så har man noen hensyn til arbeidstider som igjen gjør det litt vanskeligere å finne noe. Ja, man kan flytte, men mye av vinninga går opp i spinninga med tanke på nettverk, familie, barnets far/mor som bor langt unna osv. Evt om barnet går i bhg allerede, så er det ikke bare bare å flytte til nytt sted og få barnehageplass heller. Så i mange tilfeller så blir man sittende "på Nav" selv om man ønsker å jobbe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Ikke at jeg forsvarer de som bevisst gjør dumme valg, men det er mange som ikke har så mye valg.)

AnonymBruker
Skrevet

fordi NAV ikke kan forlange at hun tar en vanlig jobb nå som hun har høyere utdanning...

Hæ, de må da kunne forlange det?

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Grunnen til at man får stønader er fordi det er ikke barnets feil at mor ikke klarer å forsørge det. Her i Norge vil vi at alle barn skal få i seg mat og ha et tak over hodet.

Det finnes mange grunner til at jeg valgt å få barnet mitt under utdanning, og jeg føler meg absolutt ikke dum eller snyltende som fikk det. Jeg føler meg heldig fordi det finnes så mange støtteordninger, og selv om jeg ikke forstår helt hvordan TS får ting til å gå opp i hverandre, så synes jeg det er fullstendig usmakelig hvor mange i denne tråden som regelrett slenger dritt om alenemødre. Husk at alenemødre er like forskjellige fra hverandre som alle andre mennesker. Det er ikke slik at alle sitter på ræva og bare mottar.

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

Hæ, de må da kunne forlange det?

Det er på sikt mer fruktbart at folk tar høyere utdanning, kontra å sitte i kassa på Rimi. En betaler på en måte litt tilbake ved å ta seg en høyere utdanning.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Det er på sikt mer fruktbart at folk tar høyere utdanning, kontra å sitte i kassa på Rimi. En betaler på en måte litt tilbake ved å ta seg en høyere utdanning.

Ikke hvis man ikke får seg jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror ikke vi helt diskuterer samme sak her. Les hele innlegget som ble sitert, så ser du hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...