Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sosialstønad er tidsbegrenset og behovsprøvd. OS også, men på langt nær i samme grad.

Du kan tjene over 400K i året og fortsatt kvalifisere til OS.

Nå skal det sies at OS blir redusert i takt med annen inntekt. Bare så ikke en tror at en får 13000 i tillegg til sin vanlige lønn. Det vil si at de som tjener 400.000 i året får utbetalt minimalt med OS.

Videoannonse
Annonse
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Såpass godt? Hun sier jo selv at hun må snu på hver krone for å få det til å gå opp. Det at hun har valgt å jobbe ekstra i stedet for å ta lån er et valg andre studenter også kan gjøre.

Poenget er jo at hun får en sum andre studenter bare kan drømme om uten å jobbe. Med studielån og jobb ved siden av hadde ikke jeg kommet opp i den summen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er jo at hun får en sum andre studenter bare kan drømme om uten å jobbe. Med studielån og jobb ved siden av hadde ikke jeg kommet opp i den summen

Men så har ikke du utgifter som kan sammenlignes med en som har barn heller da. F.eks. så koster mine to barn, iflg Sifo, litt over 13.000 kroner pr mnd.

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Men så har ikke du utgifter som kan sammenlignes med en som har barn heller da. F.eks. så koster mine to barn, iflg Sifo, litt over 13.000 kroner pr mnd.

Det er jo nesten SIFOen til to voksne personer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nesten SIFOen til to voksne personer.

Så det kom som en bombe at barn koster penger? Du kan jo sjekke selv. Barnehage og SFO koster en del, samt at barn må ha nye klær hele tiden. Bare for å nevne noe.

• Liker 2
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Nå er SIFO ganske generøse med hva de legger opp som kostnader, da. Som student skal jeg visstnok forbruke 7370 kr i måneden - uten bokostnader. Det sier seg selv at dette ikke går, så da får jeg la være å bruke de budsjetterte 1450 kr (!) på lek og fritid. Det må gå an å kutte tilsvarende fra andre SIFO-budsjett.

• Liker 5
Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg er nok litt farget av at jeg ser dette fra en annen side. Min bror, som har sitt barn 50% har fått krav fra moren om å betale henne bidrag. Hun hadde ingen utdannelse da hun fikk barn, men valgte å ta denne etter bruddet. Da fant hun seg en annen mann og bodde i hans leilighet mens hun utdannet seg. Nå er dette forholdet også slutt og hun vil at min bror skal gi henne penger fordi hun ikke skal jobbe i sommer. Han jobber ræva av seg og har også ny samboer og ei lita jente med henne, så han har nok av utgifter, for å si det sånn. For meg blir det litt rart at hun kan be ham om penger når han gladelig kjøper utstyr og alt som deres felles barn trenger og også gjerne kan ta dette barnet mer enn 50%.

Jeg mener at det er smart å ta utdannelse før man får barn og å ha en grei økonomi. Jeg mener også at man ikke kan basere seg på at mannen skal tjene og man selv skal "ta seg av hjemmet". Det er naivt, i mine øyne. Men kanskje jeg er gammeldags...

Dessuten tenker jeg at studielån er en investering i framtiden som ruster deg til en bedre jobb. Derfor betaler jeg mitt studielån med lett hjerte, selv om det selvsagt koster.

Ikke sånn kjempemye sympati herifra altså, selv om jeg absolutt ikke er en "hater".

AnonymBruker
Skrevet

Nå er SIFO ganske generøse med hva de legger opp som kostnader, da. Som student skal jeg visstnok forbruke 7370 kr i måneden - uten bokostnader. Det sier seg selv at dette ikke går, så da får jeg la være å bruke de budsjetterte 1450 kr (!) på lek og fritid. Det må gå an å kutte tilsvarende fra andre SIFO-budsjett.

Jeg kan gledelig kutte i mitt eget budsjett, for den eneste som taper på at jeg ikke får gå på kino e.l. er bare meg selv.

Men å nekte mine barn å være med på utflukter med skole eller barnehage, eller nekte dem å få sykkel når alle andre i barnehagen har, det gjør jeg bare ikke. Mine barn skal ikke vokse opp og føle seg annerledes. Da tar jeg heller imot den støtten jeg har krav på, og hever meg over alle smålige bemerkninger om at jeg lever på staten.

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Sett vekk i fra at TS er mor:

Hva gjør at hun som student skal slippe å ta opp studielån

som ALLE andre studenter må - og bruke 20 år på å betale ned?

Hvorfor skal hun få en gratis utdanning?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så det kom som en bombe at barn koster penger? Du kan jo sjekke selv. Barnehage og SFO koster en del, samt at barn må ha nye klær hele tiden. Bare for å nevne noe.

Barn må ikke ha nye klær hele tiden, nei. Mange kan arve, og man får mye fint på FINN. Jeg har aldri vært i nærheten av å bruke så mye som SIFO mener jeg skal.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett vekk i fra at TS er mor:

Hva gjør at hun som student skal slippe å ta opp studielån

som ALLE andre studenter må - og bruke 20 år på å betale ned?

Hvorfor skal hun få en gratis utdanning?

Min bror tok masterutdannelse uten å måtte ta opp lån. Han jobbet det han kunne i feriene og helgene, og snudde på hver krone. Det kan ALLE andre studenter også klare dersom de er innstilt på å ha minimalt med fritid de årene det står på. På samme måte som en aleneforsørger må.

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Min bror tok masterutdannelse uten å måtte ta opp lån. Han jobbet det han kunne i feriene og helgene, og snudde på hver krone. Det kan ALLE andre studenter også klare dersom de er innstilt på å ha minimalt med fritid de årene det står på. På samme måte som en aleneforsørger må.

En aleneforsørger har da fritid. Å være med egne barn er fritid.

• Liker 2
Gjest Seajewel
Skrevet

Jo, men en aleneforsørger uten mye hjelp utenfra har svært lite alenetid...

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jo, men en aleneforsørger uten mye hjelp utenfra har svært lite alenetid...

Hva har det med saken å gjøre? Fritid er fritid. Du kan ikke sammenligne det å tilbringe tid med egne barn med å jobbe alle kvelder og helger.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Kunne tenkt meg å ta videreutdanning, men har ikke råd til å slutte i jobben fordi jeg sitter på en stor leilighet. Hvor mye vil jeg få i støtte hvis jeg velger å få barn? (alene)

Det er mange smårlige, barnslige kommentarer i denne tråden. Har du barn selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, men det er begrenset hva en kan gjøre. En kan f.eks ikke feste hver eneste helg, eller ta seg en spontan tur ut bare fordi en har lyst.

Studenter som jobber i ferier og helger har også fritid hver eneste dag.

Gjest Seajewel
Skrevet

Hva har det med saken å gjøre? Fritid er fritid. Du kan ikke sammenligne det å tilbringe tid med egne barn med å jobbe alle kvelder og helger.

Ok. Tydelig at du ikke har barn. Enough said.

• Liker 3
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Selvfølgelig, men det er begrenset hva en kan gjøre. En kan f.eks ikke feste hver eneste helg, eller ta seg en spontan tur ut bare fordi en har lyst.

Studenter som jobber i ferier og helger har også fritid hver eneste dag.

Hvordan kan fn student ha fritid hvis man skal studere på dagen og jobbe kveld og helger?

• Liker 6
Gjest O___o
Skrevet

Jeg tror ikke din brors tilfelle er generaliserbart til alle andre studenter. ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan fn student ha fritid hvis man skal studere på dagen og jobbe kveld og helger?

Jeg snakket ikke om å jobbe hver kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...