Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...


Gjest alenemamma

Anbefalte innlegg

Ja, du høres virkelig ut som en smarting. Hvordan ser du for deg Norge da?

Mest sannsynlig et Norge der enda flere kvinner sørger for sitt eget liv, utdannelse og fremtid, fremfor å la mannen styre med sitt. Sosialstønad har vi uansett, til alle som virkelig trenger det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TS her

Med mindre du ble giftet bort mot din vilje. Og voldtatt og tvunget til å beholde tre barn. Med makt og trusler og tvang.

Da tar jeg tilbake det jeg har skrevet.

Du skremmer meg faktisk... kan du definere makt , trusler og tvang ?

Selv i 2012 finnes det etniske norske kvinner som kan være i situasjoner med en mann der de føler at de ikke har et valg... tenk litt på den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS her

Her ser jeg begge sider. På den ene siden er jeg ufattelig imponert over TS som tar grep for å løfte seg opp av gjørma her, og unner henne virkelig å få et bedre liv som resultat av å jobbe+studere+ta seg av tre barn på bare 20 tusen. I hennes konkrete situasjon mener jeg at hun gjør det rette.

På den andre siden er det et uheldig mønster i samfunnet generelt der man gir store stønader til alle som har ofret seg for mann og barn. Ja, det er urettferdig at mannen til TS sitter igjen med fulle pensjonsrettigheter og hele huset og alt det der mens TS må begynne på nytt. Samtidig er det uheldig om samfunnet hele tiden skal betale for de som har ofret seg, fordi folk (ofte kvinner) fortsetter å ofre seg for disse mennene.

Samfunnet betaler EGENTLIG for disse mennene som synes det er så greit å ha noen til å stelle for seg hjemme, ved at vi må rydde opp når det blir slutt mellom dem. Vi betaler prisen kvinnene har betalt ved å si fra seg inntekt og pensjon "for kjærligheten til mann og barn".

Dersom det blir forferdelig dyrt og grusomt å ha ofret seg er det gjerne flere kvinner som vil sette ned foten og be mannen smøre brødskiva si sjøl - hun skal faktisk studere og jobbe, så da får han skifte flere bleier selv, for å si det slik. Så står begge bedre rustet ved et eventuelt brudd, gjennom at begge har betalt prisen da de var sammen, om dere skjønner.

Jeg er faktisk veldig enig med deg... derfor blir min fremtidige jobb å hjelpe unge kvinner med å bygge opp selvtillit og evnen til å se sitt eget potensiale og sette grenser ! På tross av at jeg per idag mottar overgangstønad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig et Norge der enda flere kvinner sørger for sitt eget liv, utdannelse og fremtid, fremfor å la mannen styre med sitt. Sosialstønad har vi uansett, til alle som virkelig trenger det.

Ja, da får vi veldig mange på sosialstønad. Du tenker ikke på barna du? Du ser kun at noen mottar noen skattepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får vi veldig mange på sosialstønad. Du tenker ikke på barna du? Du ser kun at noen mottar noen skattepenger.

Joda, jeg tenker masse på barna. Med både en mor og en far som har tatt ansvar og har tatt utdanning og fått jobb før de får barn, vil disse barna ha større muligheter enn der mor har valgt å være hjemme hvis det skulle ende opp med brudd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skremmer meg faktisk... kan du definere makt , trusler og tvang ?Selv i 2012 finnes det etniske norske kvinner som kan være i situasjoner med en mann der de føler at de ikke har et valg... tenk litt på den.

Verken jeg eller TS har sagt noenting om etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra mange som "sliter med studielån" har omsatt lånene i øl og festivaler. TS jobber alle ferier og fridager for å slippe. Hun kan ikke bare hive seg med på tirsdagsquizen og ta en fire, fem halvlitere. Hun har barn..

Hvis du tror studielånet rekker til øl hver helg og store festivaler må du tro om igjen.

Studiestøtten iår (11-12) var/er 90 800. Det er fullt lån + borteboerstipend.

Du må ha et sted å bo. Er du smart og søker tidlig får du bo i studentbolig. La oss si 4000. Der forsvinner 48000.

Så må du ha bøker. Er du heldig trenger du bare 6 bøker. Gjennomsnittspris på disse bøkene er 600. Det blir 3600.

Man har da brukt 51 600 av støtten på det som er absolutt nødvendig. Man sitter igjen med 39200.

Så er det mat og husholdningsartikler. Det vanlige å bruke er vel en 2000. Det blir 24000.

Busskort må man ha - 250 kr. 3000.

Man sitter da igjen med den nette summen 12 200, i lommepenger for hele året. Det vil si at man har 1017 (opprunnet) i måneden å bruke - på klær, ta toget for å reise hjem, telefonregning, strøm, internett, kjøpe inn ting som blir ødelagt, julegaver og luksus (kantinemat, sjokolade, øl).

Ja, mange festivaler du... Tar man i betraktning at alle foreleserne (iallefall på mitt studie) sier "IKKE jobb. Det er ikke mulig. Lev heller på knekkebrød i disse tre årene, men IKKE jobb!" får man et godt innblikk i students liv.

Og ja - de fleste jobber sommeren rundt. For man har ikke andre valg.

edit: glemte å ta med semesteravgiften som man må betale for å få støtte av lånekassen. 1400,-. Da har man 900 i lommepenger. Her blir det fest!

Endret av melly666
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig enig med deg... derfor blir min fremtidige jobb å hjelpe unge kvinner med å bygge opp selvtillit og evnen til å se sitt eget potensiale og sette grenser ! På tross av at jeg per idag mottar overgangstønad.

Ja, det er det jeg mener - vi (samfunnet) må løfte de som trenger det i dag, men samtidig sørge for at flere står på egne ben i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, i et land som Norge, et av verdens beste land å bo- takket være alle mennesker som ofret seg for landet og kjempet for et fint land. Det var mennesker som virkelig for vår skyld, vi mennesker, som lever i dag.

Det er sjokkerende at nordmenn i 2012, er så fryktelig opptatte med å hakke på andre og kritisere- og rett og slett være kvalme. Det er så mange av dere-hva er årsaken? Jo, dere er i slekt med de mindre omtenksomme menneskene når Norge slet. Dere er i slekt-med de som ikke rikka en fot for å kjempe for Norge.

Man kan se tydelige skiller- de som faktisk gjør en kjempe innsats og jobber for både tilværelsen, mennesker de bryr seg om, og et fint liv. Så har vi de som ikke bryr seg om noen, kun seg selv, og som klikker hvis andre får litt hjelp. For dem, er hjelp fyfy. Her må man klare seg sjøl, uten hjelp fra andre.

Det ER faktisk greit å få hjelp. Har man mulighetene, så skal man takke ja. Siden råtne mennesker syntes det er en skam at mange får hjelp fra NAV, staten osv osv., vitner dette om elendig menneskehet. Hvordan vil verden bli hvis disse menneskene skal "regjere"?

Vil man klare seg sjøl- helt greit. Trenger man litt mer hjelp- absolutt greit! Folk må begynne å tenke mer på sitt eget liv istedenfor å blande seg i andres - og ikke minst - være glad på andres vegne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk, takk.

Meningen bak begrepet "Haters gonna hate." er at de som hater kommer til og fortsette med det.

"They see u studying..they hatin...they see u makin it.. they hatin.." betyr da : De ser du leser, de hater. De ser du klarer deg, de hater.

Ikke jeg som skrev setningen men følte for og hjelpe deg forstå, må være synd og ikke kunne såpass engelsk en gang :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som tenker på at TS kommer til å bli en solid skatteyter framover? Hun kommer nok til å ha betalt for seg selv før hun pensjonerer seg i form av at hun kommer til å skatte av en bedre betalt jobb (= betale mer skatt). Man må se livsløpet her, ikke se oss blinde på at hun i noen år trenger et løft over kneika og at det liksom er en kjempeutgift for samfunnet, for det er det ikke i det lange løp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen bak begrepet "Haters gonna hate." er at de som hater kommer til og fortsette med det.

"They see u studying..they hatin...they see u makin it.. they hatin.." betyr da : De ser du leser, de hater. De ser du klarer deg, de hater.

Ikke jeg som skrev setningen men følte for og hjelpe deg forstå, må være synd og ikke kunne såpass engelsk en gang :)

*mister litt av troen på menneskeheten*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS her

Verken jeg eller TS har sagt noenting om etnisitet.

Jeg gjorde jo nettopp det. Du skal være klar over at det er ikke sånn at man i en gitt situasjon opplever å ha et valg, selv som norsk kvinne i Norge idag. Mennesker som sliter med livene sine er ikke nødvendigvis dårlige mennesker...kanskje trenger de rett og slett et puff i riktig retning eller ei hånd å holde i... slik at de blir istand til å hjelpe seg selv og kanskje tilogmed andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen som tenker på at TS kommer til å bli en solid skatteyter framover? Hun kommer nok til å ha betalt for seg selv før hun pensjonerer seg i form av at hun kommer til å skatte av en bedre betalt jobb (= betale mer skatt). Man må se livsløpet her, ikke se oss blinde på at hun i noen år trenger et løft over kneika og at det liksom er en kjempeutgift for samfunnet, for det er det ikke i det lange løp.

Det er jo nevnt flere ganger i tråden. At det er flott at hun tar utdannelse og lager et bedre liv til seg selv og barna. Greia er at det ikke bare er et lite løft over kneika, men en real fordel fremfor f.eks samboende/gifte studenter med barn. To studenter som velger å beholde barnet får ikke på langt nær samme fordeler som det en alenemor får. Ja, de er to, men de har ikke stort mer enn alenemoren allikevel. Det finnes også grenser for hvor mye man kan jobbe for å fortsatt kunne klare seg gjennom studiene, og med barn på toppen av det hele, så blir det enda verre (full jobb og studier=barnehage=mer utgifter, her får f.eks alenemoren stønad, studenter får det ikke). Men mulighetene er ikke der med mindre man er alene med barn. Det er dette mange reagerer på. At hun skal få hjelp er jo ikke kritisert her av flertallet i det hele tatt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som tenker på at TS kommer til å bli en solid skatteyter framover? Hun kommer nok til å ha betalt for seg selv før hun pensjonerer seg i form av at hun kommer til å skatte av en bedre betalt jobb (= betale mer skatt). Man må se livsløpet her, ikke se oss blinde på at hun i noen år trenger et løft over kneika og at det liksom er en kjempeutgift for samfunnet, for det er det ikke i det lange løp.

Grunnen til at jeg reagerer er ikke fordi ts mottar overgangsstønad, men fordi hun lager en tråd her for å fortelle om hvor fattig hun er når hun har valgt å ikke benytte seg av det tilbudet som folk flest bruker når de studerer; nemlig studielån. Med studielån kunne hverdagen hennes sikkert vært enklere, men hun håpar selv valgt det bort og da ser jeg ikke helt hvorfor det er synd på henne. Hun gjør en bra jobb, for all del, men noe offer er hun jo ikke.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du høres virkelig ut som en smarting. Hvordan ser du for deg Norge da?

Vil en ha barn så får en ha råd til og ta vare på de også og ta opp lån for å få utdannelsen sin. Jeg syns staten ikke skal betale privatpersoner sin utdannelse.

Endret av Katniss
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TS her

Grunnen til at jeg reagerer er ikke fordi ts mottar overgangsstønad, men fordi hun lager en tråd her for å fortelle om hvor fattig hun er når hun har valgt å ikke benytte seg av det tilbudet som folk flest bruker når de studerer; nemlig studielån. Med studielån kunne hverdagen hennes sikkert vært enklere, men hun håpar selv valgt det bort og da ser jeg ikke helt hvorfor det er synd på henne. Hun gjør en bra jobb, for all del, men noe offer er hun jo ikke.

Poenget mitt var ikke å fremstille meg som noe offer !!! Og ikke å fortelle hvor fattig jeg er ... men at jeg blir provosert av å bli stigmatisert som en lat stønadsmottaker fordi jeg mottar overgangstønad. Dette igjen fordi jeg har vært så "dum" at jeg har satt tre barn til verden med en mann som viste seg å ikke være villig til å ta ansvar. Det provoserer meg spesiellt mye fordi jeg står virkelig på for å bygge opp livet til meg og mine barn. Jeg vet selvfølgelig at det er grupper i samfunnet som har det verre enn meg for all del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot at alenemødre får støtte. Som et venstresidemenneske er jeg en tilhenger av velferdssystemet og høye skatter for alles beste. Men er livet som alenemor mye dyere enn den alminnelige students sitt? Siden de slipper å ta opp lån er svaret ganske åpenbart nei. Fjern 7500 av støtten hver måned så de stiller på lik linje med alle andre - da blir alle fornøyde. Poenget med stønader er jo ikke å gjøre livskvaliteten bedre men lik.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alenemor med ett barn i barnehagealder kan få stønader for nesten 590000 kroner de tre årene man kan få kontantstøtte (16440 kr per mnd i tre år, minus 3 juli-måneder man ikke får stønad for bhg). Oppå der kommer barnebidrag og bostøtte. Og om man får omskolering via nav, får man dekket utdannelse. Dette er for store penger til at man bare kan prate om "et lite løft" syns jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alenemor med ett barn i barnehagealder kan få stønader for nesten 590000 kroner de tre årene man kan få overgangsstønad (16440 kr per mnd i tre år, minus 3 juli-måneder man ikke får stønad for bhg). Oppå der kommer barnebidrag og bostøtte. Og om man får omskolering via nav, får man dekket utdannelse. Dette er for store penger til at man bare kan prate om "et lite løft" syns jeg.

Rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...