Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...


Gjest alenemamma

Anbefalte innlegg

Gjest alenemamma

Nok en gang kom jeg over en diskusjon på nett der noen, og spesiellt menn, lirer av seg om oss alenemammaer som sitter på "ræva" og mottar stønader fra staten fordi vi bare har vært "lure nok " til å skaffe oss unger, sånn at vi kan finansiere forbruk og utdannelse. Og selvfølgelig tyne penger ut av de stakkars fedrene som vi lurte tilsengs uten kondom for å kunne leve på dem og staten "happily ever after ".

Jeg blir rett og slett så provosert at jeg får lyst til å grine, og nå må jeg bare blåse ut !

Og for all del, denne er ikke myntet på menn som faktisk tar ansvar og skjønner at det koster å ha barn... også etter et samlivsbrudd.

Jeg er ei sånn. Min eks var meget fornøyd med at jeg gikk hjemme og stelte hus og hjem i mange år og ikke prioriterte min egen utdannelse og yrkeskarriere, fordi han skulle ha drømmejobben sin. Da jeg brøt med han straffet han meg med å ikke overholde samværsavtale, betale bidrag, snyte meg for verdien av felles bolig osv. Han bidrar med ingenting utover det Nav krever.

Så begynte jeg å studere, bor i ei 3-roms med tre barn og lever på overgangstønad, har bostøtte, minstebidrag og en ekstra barnetrygd. Studielån har jeg ikke tatt, fordi det en gang skal betales tilbake. Jeg velger å ha det litt trangere mot å være uten lån som ferdigutdannet ja. Målet er å få boliglån som ferdigutdannet først og fremst. Hvordan kan enkelte, og særlig enkelte menn få det til at man lever som grever som alenforsørger på slike stønader ??? Vi sulter ikke å lider ingen nød...men gjett om jeg snur krona for å få det til. For at barna skal kunne spille fotball, delta på turneringer å gå i x antall bursdager pr år osv.

Og enda har vi justert levestandarden ekstremt ned ! Og jeg jobber ekstra i alle ferier og fridager jeg kan utenom. Men i tillegg kommer energikostnadene mine, som student og alenemor. Det er beintøft å jobbe med livet sitt som jeg gjør nå for at jeg og barna skal få en bedre framtid om ett par år. Så skal altså noen mene å ha innsikt til å kunne si at jeg er en snylter fordi jeg en gang ble gravid med en mann jeg var glad i.... forstå det den som kan.

Heldigvis vet jeg at jeg har lært ungen mine at ingenting kommer gratis her i livet og vet jeg er et forbilde som tar høyere utdannelse... men jammen betaler jeg for det også. Jeg er definitivt ingen snylter !!!

Måtte bare få det ut :sukk:

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager at jeg sier det, men DU betaler faktisk ikke noe for det. Du bruker overgangsstønaden, som betyr at du får gratis utdannelse. Nei, du er ingen snylter i så måte, ettersom dette er lovlig. Men det blir ikke mye bedre. Du burde tatt opp lån som alle andre, og betalt ned på det selv senere. DA hadde du betalt for egen utdannelse.

Hva er vitsen med å henge seg opp i at TS mottar overgangsstønad? Siden hun bruker den til å betale for utdannelse, må hun betale andre ting selv. Uansett er TS bare én om å betale der de fleste er to. Det er ikke til å stikke under en stol at fordommene mot alenemødre florerer, og jeg kan godt forstå at TS blir lei seg og føler for å forsvare seg litt.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler jo ikke selv. Du FÅR penger til utdannelse. Du får ikke no stakkars deg sympati hos meg. Og bli mamma valgte du selv, og mannen valgte du selv. Syns alenemødre får og får, jammen på tide at menn står opp for seg selv!

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, TS, det er nok et par råtne KG-epler også. Du får heve deg over det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg sier det, men DU betaler faktisk ikke noe for det. Du bruker overgangsstønaden, som betyr at du får gratis utdannelse. Nei, du er ingen snylter i så måte, ettersom dette er lovlig. Men det blir ikke mye bedre. Du burde tatt opp lån som alle andre, og betalt ned på det selv senere. DA hadde du betalt for egen utdannelse.

TS her,

Poenget mitt er at jeg jobber ikke bare for utdannelsen. Jeg sliter med å komme gjennom hverdagen med studier, jobb , økonomi og all logistikken med barna...så det var det jeg la i ordet betaler !

Beklager uklarheten.

Er sliten rett og slett, men veldig målbevisst da... jeg blir provosert av å bli stigmatisert som en passiv mottaker av penger, og det av mennesker uten innsikt i hva det vil si å være i min situasjon. Særlig siden jeg faktisk driver å regelrett jobber meg halvt ihjel for å få hverdagen og framtidsplanene til å henge ihop.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her,

Poenget mitt er at jeg jobber ikke bare for utdannelsen. Jeg sliter med å komme gjennom hverdagen med studier, jobb , økonomi og all logistikken med barna...så det var det jeg la i ordet betaler !

Beklager uklarheten.

Er sliten rett og slett, men veldig målbevisst da... jeg blir provosert av å bli stigmatisert som en passiv mottaker av penger, og det av mennesker uten innsikt i hva det vil si å være i min situasjon. Særlig siden jeg faktisk driver å regelrett jobber meg halvt ihjel for å få hverdagen og framtidsplanene til å henge ihop.

Det skulle du vel tenkt på før du fikk barn! Hjelper lite og være etterpåklok og sitte og syte på ett forum.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) lever på overgangstønad, har bostøtte, minstebidrag og en ekstra barnetrygd. Studielån har jeg ikke tatt, fordi det en gang skal betales tilbake. Jeg velger å ha det litt trangere mot å være uten lån som ferdigutdannet ja. (...)

Det er vel derfor folk reagerer.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bunnslammet det er lov til å dømme, tråkke på og synes stygt om.

Hilsen uføre og oss på AAP.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å henge seg opp i at TS mottar overgangsstønad? Siden hun bruker den til å betale for utdannelse, må hun betale andre ting selv. Uansett er TS bare én om å betale der de fleste er to. Det er ikke til å stikke under en stol at fordommene mot alenemødre florerer, og jeg kan godt forstå at TS blir lei seg og føler for å forsvare seg litt.

Dette med at hun ikke har tatt opp studielån og at hun tar utdannelse er et viktig poeng i hele innlegget hennes. Jada, flott at hun tar ansvar og tar en utdannelse. Men det at hun "slipper" å ta opp studielån, som "alle andre" må, det er virkelig ikke noe hun bør ta æren for. Hun bør være sjeleglad for at hun sitter om x år med utdannelse, uten gjeld!

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

TS ville ikke fått jobb uten utdanning heller.... så jeg syns det er fornuftig å ta utdannelse jeg dda;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haters gonna hate.

They see u studyin..they hatin...they see u makin it.. they hatin...

Norsk, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS ville ikke fått jobb uten utdanning heller.... så jeg syns det er fornuftig å ta utdannelse jeg dda;)

For all del. FLOTT at hun tar ansvar og tar en utdannelse. Det vil etterhvert føre til at hun ikke trenger stønadene, og klarer seg selv. Absolutt noe jeg støtter. Men det betyr ikke at jeg syns det er greit at alenemødre får utdannelse gratis. Når hun er ferdig utdannet, og kommer seg i en bedre betalt jobb, så kan hun fint klare å nedbetale et studielån hun også, slik "alle andre" må.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk, takk.

Eventuelt engelsk. For det der var jo ikke det en gang.

Jeg gjetter at folk reagerer på at TS sitter så godt i det med alle sine stønader og trygdeformer, at hun faktisk kan velge bort studielån. Fordi hun ikke har lyst på lån.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke gratis utdannelse. Det er et livsopphold vi får. Det er likegyldig om du sitter på ræva eller studerer i tre år

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her,

Poenget mitt er at jeg jobber ikke bare for utdannelsen. Jeg sliter med å komme gjennom hverdagen med studier, jobb , økonomi og all logistikken med barna...så det var det jeg la i ordet betaler !

Beklager uklarheten.

Er sliten rett og slett, men veldig målbevisst da... jeg blir provosert av å bli stigmatisert som en passiv mottaker av penger, og det av mennesker uten innsikt i hva det vil si å være i min situasjon. Særlig siden jeg faktisk driver å regelrett jobber meg halvt ihjel for å få hverdagen og framtidsplanene til å henge ihop.

Slik hadde jeg det også for 15 år siden. Stå på TS, jeg synes det er veldig positivt at du er målbevisst og holder stø kurs! Ikke bry deg om de som er negative, så lenge de ikke har gått i dine sko, så vet de ikke hva de snakker om. .. og hadde de gått i dine sko, så hadde de ikke ytret et negativt ord om emnet igjen!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige studenter trenger heller ikke lån om de jobber i helger og kveld.

Endret av Mamma1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det også for 15 år siden. Stå på TS, jeg synes det er veldig positivt at du er målbevisst og holder stø kurs! Ikke bry deg om de som er negative, så lenge de ikke har gått i dine sko, så vet de ikke hva de snakker om. .. og hadde de gått i dine sko, så hadde de ikke ytret et negativt ord om emnet igjen!

Signerer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelig!!

Skulle ønske jeg slapp å ta studielån også. Du er heldig!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...