Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skryter jeg når jeg sier jeg har valgt bort studielån ?

Jeg betaler faktisk på studielån pr idag fra videregående, som jeg tok da jeg var mye yngre uten å tenke konsekvens. Hvorfor vil jeg ikka ta studielån...? fordi jeg har et mål om å få boliglån når jeg er ferdig med studiene, slik at jeg slipper å leie dyrt etterpå. Igjen jeg jobber meg mot en bedre framtid.

Angående enslig forsørger og stønader... jeg har 20500 hver mnd som inntekt totalt. Dere som kritiserer... har dere forsøkt å dekke absolutt ALT av utgifter til livsopphold for dere selv og tre barn på 6, 10 og 11 år for den summen ..?..

Poenget er at alle andre studenter (barneløse, og de med barn+samboer) ikke er så heldige at de kan velge bort studielån. Studielån er noe man ha, hvis man tenker å faktisk... sove innendørs og spise under studiene. Ja, det er veldig fint at du er såpass smart at du velger å ikke ta opp lån. Det som er urettferdig er at vi som har gjort alt riktig (tatt høyere utdanning rett etter vgs og har barneplanene på vent til vi klarer å forsørge de på egenhånd) ikke får den muligheten. Alle har lyst til å kunne skaffe seg bolig rett etter studiene - dessverre er det kun alenemødre som får sjansen.

Og ja - livet er urettferdig. Det betyr ikke at man ikke skal strekke seg etter det rettferdige som et ideal.

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At folk kan være så egoistiske! Hvis det er så fett å være alenemamma, så bli det da! Høres ut som om det kan rangeres i nærheten av å vinne i lotto.

En ting vet jeg: de fleste av dere hjerterå mennesker kommer til å møte dere selv i døra..

• Liker 4
Gjest TS her
Skrevet

Å ikke utdanne deg før du fikk tre barn var ditt eget valg.

Å ikke utdanne deg mens du var gift og tydeligvis satt godt økonomisk var også ditt valg.

Det livet du lever nå er en konsekvens av dine egne valg.

Når du ikke en gang vil ta opp studielån, kan du ikke klage over at du har det økonomisk trangt. Det er ei et menneskerett å eie egen bolig.

Jeg jobber i 100% stilling for under det du drar inn hver måned, og studerer ved siden av. Det ser jeg flere andre i denne tråden også gjør/har gjort. Tenk på den, du.

Å ikke utdanne meg før jeg fikk barn var mitt valg ja...men du vet overhodet ingenting om hvordan min situasjon så ut da, samme som ekteskapet jeg var i. Jeg kan love deg at ideen om min utdannelse scorte meget lavt... det som skremmer meg at folk kan gjøre andres valg og situasjoner i livet til en bagatell, som igjen bare ville handlet om å ta et valg... ? Du vet overhodet ikke hva du snakker om ! Hadde du klart å forsørge 3 barn med 100 prosent stilling og studier ved siden av .. uten mulighet for avlastning med barna ? Det tviler jeg på.

All ære til deg for jobb og studier, bevares. Men å sitte på en høy hest gjennom livet kan føre til et stort smell...

• Liker 4
Skrevet

TS; kan du ikke bare skaffe deg et studielån? Det er eneste måten dette blir rettferdig på. Du må ha det like ille som de andre, for at de andre skal føle seg bra.

Bra mange som "sliter med studielån" har omsatt lånene i øl og festivaler. TS jobber alle ferier og fridager for å slippe. Hun kan ikke bare hive seg med på tirsdagsquizen og ta en fire, fem halvlitere. Hun har barn..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

At folk kan være så egoistiske! Hvis det er så fett å være alenemamma, så bli det da! Høres ut som om det kan rangeres i nærheten av å vinne i lotto.

En ting vet jeg: de fleste av dere hjerterå mennesker kommer til å møte dere selv i døra..

Det er da ytterst få her i tråden som klager på at TS får stønader. Mange skryter av henne for at hun faktisk gjør en god ting ved å ta utdannelse. Og nei, det er ikke heldig eller noe man ønsker for seg selv å bli alenemamma. Men når man f.eks får gratis utdannelse som alenemamma, så har man en stor fordel fremfor gifte/samboende foreldre, og det må det være lov til å kritisere.

• Liker 4
Gjest TS her
Skrevet

TS; kan du ikke bare skaffe deg et studielån? Det er eneste måten dette blir rettferdig på. Du må ha det like ille som de andre, for at de andre skal føle seg bra.

Bra mange som "sliter med studielån" har omsatt lånene i øl og festivaler. TS jobber alle ferier og fridager for å slippe. Hun kan ikke bare hive seg med på tirsdagsquizen og ta en fire, fem halvlitere. Hun har barn..

Øl, festivaler, tirsdagsquiz ... ?

*blar i fremmedordboken*

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke utdanne meg før jeg fikk barn var mitt valg ja...men du vet overhodet ingenting om hvordan min situasjon så ut da, samme som ekteskapet jeg var i. Jeg kan love deg at ideen om min utdannelse scorte meget lavt... det som skremmer meg at folk kan gjøre andres valg og situasjoner i livet til en bagatell, som igjen bare ville handlet om å ta et valg... ? Du vet overhodet ikke hva du snakker om ! Hadde du klart å forsørge 3 barn med 100 prosent stilling og studier ved siden av .. uten mulighet for avlastning med barna ? Det tviler jeg på.

All ære til deg for jobb og studier, bevares. Men å sitte på en høy hest gjennom livet kan føre til et stort smell...

Nå, det er mange som forsørger sine barn som deg, du er ikke den eneste som har 3 barn og er aleneforsørger. Det finnes til og med de som er 2 om å ha den samme lønna som du har (2 på AAP eller uføretrygd f.eks), som også har barn. Du vet, den høye hesten du prater om...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Joda, men det er fortsatt penger de betaler tilbake. Lånte penger koster også mer enn tjente. Så om en student velger å bruke studielånet på øl og festivaler så er det h*n selv som betaler for det senere.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ærlig talt. Hele tråden er kritikk av ts og alenemødre generelt- intet nytt under solen.

Ta dere sammen og slutt og syt. Dere som har mann og barn kan da vel studere uten lån? Mannen jobber vel? Kan ikke du også jobbe på kvelder og i helger?

Man får ikke gratis utdannelse. Å forsørge seg selv og tre barn på den støtten man får er nesten umulig, man nå ha ekstra inntekter. Da må man jobbe.

Så nei, jeg syns ikke synd på dere- som noen sa har sløst bort lånet på øl og fest. Ta dere en bolle og slapp av. Vær glad for at barna til denne mammaen kanskje kan slippe å leve under fattigdomsgrensa fordi hun slipper å betale mange tusen hver mnd på et lån.

Endret av Mamma1
  • Liker 2
Skrevet

Fordel? De alenemødrene jeg kjenner til har ikke samme frihet som de som er to om foreldrejobbem. Hva er fordelen med å være alenemamma ut over at de får noen stønadsordninger? Er det god samfunnsøkonomi og la de ligge å rotne fordi de tilfeldigvis må være primæromsorgsgivere for nye samfunnsborgere? Jeg ser det ikke slik at de snylter. Jeg ser det heller slik at siden det er en overvekt av yrkesaktive menn og de aller fleste av dem jobber heltid, så er det menns måte å gjøre opp for at de ikke tar ansvar etter sin "tøm-og-røm"-dustetanke.

En god måte å bli kvitt alenemødre er om menn tar seg sammen og blir sitt ansvar bevisst;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle du vel tenkt på før du fikk barn! Hjelper lite og være etterpåklok og sitte og syte på ett forum.

De var da to om å få barn.. Hun tar ansvaret mens han lever det "gode" liv. Da fortjener hun de stønadene hun får :filer:

• Liker 4
Skrevet

Håper at overgangsstønaden forsvinner.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De var da to om å få barn.. Hun tar ansvaret mens han lever det "gode" liv. Da fortjener hun de stønadene hun får :filer:

Hun var vel voksen nok til å kunne si fra at hun ikke fant seg i det, om det ikke var ønskelig? Om hun ikke hadde ønsket å være hjemme, men ville utdanne seg, så kunne hun gjort det. Det er da ikke hans skyld at hun godtok ordningen?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Allikevel, du tok valget om å ikke utdanne deg. Hvorfor skal staten betale privatpersoner sin utdanning?

• Liker 9
Skrevet

Å ikke utdanne meg før jeg fikk barn var mitt valg ja...men du vet overhodet ingenting om hvordan min situasjon så ut da, samme som ekteskapet jeg var i. Jeg kan love deg at ideen om min utdannelse scorte meget lavt... det som skremmer meg at folk kan gjøre andres valg og situasjoner i livet til en bagatell, som igjen bare ville handlet om å ta et valg... ? Du vet overhodet ikke hva du snakker om ! Hadde du klart å forsørge 3 barn med 100 prosent stilling og studier ved siden av .. uten mulighet for avlastning med barna ? Det tviler jeg på.All ære til deg for jobb og studier, bevares. Men å sitte på en høy hest gjennom livet kan føre til et stort smell...

Sant. Jeg vet ikke mer om deg enn det du skriver.

Når det er sagt, så vet ikke du noe om mitt heller. Jeg vil ikke klare å forsørge 3 barn på min stilling (eller kanskje jeg kan, men alskens stønader og trygdegoder som eksisterer). Men derfor har jeg også valgt bort ungene.

Du velger selv, i dag, i den situasjonen du er i nå, å ikke ta opp lån. Da kan du umulig ha det så forferdelig ille.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her ser jeg begge sider. På den ene siden er jeg ufattelig imponert over TS som tar grep for å løfte seg opp av gjørma her, og unner henne virkelig å få et bedre liv som resultat av å jobbe+studere+ta seg av tre barn på bare 20 tusen. I hennes konkrete situasjon mener jeg at hun gjør det rette.

På den andre siden er det et uheldig mønster i samfunnet generelt der man gir store stønader til alle som har ofret seg for mann og barn. Ja, det er urettferdig at mannen til TS sitter igjen med fulle pensjonsrettigheter og hele huset og alt det der mens TS må begynne på nytt. Samtidig er det uheldig om samfunnet hele tiden skal betale for de som har ofret seg, fordi folk (ofte kvinner) fortsetter å ofre seg for disse mennene.

Samfunnet betaler EGENTLIG for disse mennene som synes det er så greit å ha noen til å stelle for seg hjemme, ved at vi må rydde opp når det blir slutt mellom dem. Vi betaler prisen kvinnene har betalt ved å si fra seg inntekt og pensjon "for kjærligheten til mann og barn".

Dersom det blir forferdelig dyrt og grusomt å ha ofret seg er det gjerne flere kvinner som vil sette ned foten og be mannen smøre brødskiva si sjøl - hun skal faktisk studere og jobbe, så da får han skifte flere bleier selv, for å si det slik. Så står begge bedre rustet ved et eventuelt brudd, gjennom at begge har betalt prisen da de var sammen, om dere skjønner.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvertfall satt flere krav nå. I stedet for at man kan gå i 3 år uten krav om aktivitet så er det kun ett år. Etter dette må man jobbe eller studere minst halv tid, eller være reell arbeidssøker.

• Liker 4
Gjest Ts her
Skrevet

Nå, det er mange som forsørger sine barn som deg, du er ikke den eneste som har 3 barn og er aleneforsørger. Det finnes til og med de som er 2 om å ha den samme lønna som du har (2 på AAP eller uføretrygd f.eks), som også har barn. Du vet, den høye hesten du prater om...

Å jada, jeg er fullstendig klar over at det finnes mange som er i betydelig verre situasjon enn meg. Men du vil ikke få et ord fra min kant som vil stigmatisere dem fordi de er i den situsjonen de er i , det kan jeg love deg !

Det var heller aldri poenget...

Skrevet

Med mindre du ble giftet bort mot din vilje. Og voldtatt og tvunget til å beholde tre barn. Med makt og trusler og tvang.

Da tar jeg tilbake det jeg har skrevet.

• Liker 9
Skrevet

Ja, du høres virkelig ut som en smarting. Hvordan ser du for deg Norge da?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...