Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men TS, jeg syns virkelig det er flott at du tar ansvar og velger å ta en utdannelse, det har både du og barnet masse igjen for. Det er dessverre mange som "bare sitter på ræva", og det er synd at alle skal stigmatiseres pga disse, som dessverre er de mest synlige.

Det er faktisk et krav om 50% aktivitet for i det hele tatt å få overgangsstønad.

Allikevel, du tok valget om å ikke utdanne deg. Hvorfor skal staten betale privatpersoner sin utdanning?

Hvis en alenemor har 16-17.000 utbetalt, så ja, da er det mer enn en "vanlig" student har. Men en må også tenke på at en alenemor har mer utgifter enn en "vanlig" student også da. Barna må i barnehagen, som koster penger. En må ha et større sted å bo enn en studenthybel, noe som koster mer penger. Og en skal forsørge flere enn bare seg selv. Mange alenemødre må i tillegg til studiene også jobbe, dersom de velger bort studielån. Men det kan også "vanlige" studenter. Det er ikke lettere studier bare fordi man er alenemor.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk et krav om 50% aktivitet for i det hele tatt å få overgangsstønad.

Hvis en alenemor har 16-17.000 utbetalt, så ja, da er det mer enn en "vanlig" student har. Men en må også tenke på at en alenemor har mer utgifter enn en "vanlig" student også da. Barna må i barnehagen, som koster penger. En må ha et større sted å bo enn en studenthybel, noe som koster mer penger. Og en skal forsørge flere enn bare seg selv. Mange alenemødre må i tillegg til studiene også jobbe, dersom de velger bort studielån. Men det kan også "vanlige" studenter. Det er ikke lettere studier bare fordi man er alenemor.

Det er krav om aktivitet etter det første året ja. Men man kan faktisk få full overgangsstønad det første året uten å ha noe som helst grunnlag fra før. I motsetning får man "bare" engangsstønad (35000?) som gift/samboende dersom man ikke har opptjent rett til foreldrepenger, dvs jobbet i minst 6 av 10 mnd før fødsel.

Barnehage koster maks 2330 kr i mnd (pluss evt kost), ca 1500 av disse får man igjen i stønad til barnetilsyn.

Gjest gjest
Skrevet

Til TS; så alle de årene du var gift satt du hjemme og koset deg som småbarnsmor mens mannen din var fornuftig nok til å få seg en utdannelse? Og du ønsker sympati nå? Hvorfor?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er krav om aktivitet etter det første året ja. Men man kan faktisk få full overgangsstønad det første året uten å ha noe som helst grunnlag fra før. I motsetning får man "bare" engangsstønad (35000?) som gift/samboende dersom man ikke har opptjent rett til foreldrepenger, dvs jobbet i minst 6 av 10 mnd før fødsel.

Barnehage koster maks 2330 kr i mnd (pluss evt kost), ca 1500 av disse får man igjen i stønad til barnetilsyn.

Jeg får overgangsstønad, og for min del har det vært krav om aktivitet fra dag èn.

Ja, en får barnetilsyn. Men av de 16-17.000 en har utbetalt, må en betale hele summen (da barnetilsynet allerede er tatt med i dette beløpet)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får overgangsstønad, og for min del har det vært krav om aktivitet fra dag èn.

Ja, en får barnetilsyn. Men av de 16-17.000 en har utbetalt, må en betale hele summen (da barnetilsynet allerede er tatt med i dette beløpet)

Jeg har tenkt litt feil. Dersom du får overgangsstønad fra barnet blir født er det ikke krav om aktivitet det første året. Men om barnet er over 1 år, så gjelder det selvfølgelig fra dag 1. Men dette er endret nylig, rundt nyttår kanskje? Da en venninne fikk sitt vedtak i høst var det ikke krav om aktivitet i det hele tatt før etter 3 år.

Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under ett år, står du fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker.
Gjest veldig naiv
Skrevet

Har nylig kommet tilbake til Norge etter å ha bodd 8 år i utlandet (siden jeg var 18 år), jeg var ikke klar over at alenemammaer får så mye av staten!!! Er dette sant?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi alle har våre problemer å stri med, og av den grunn er det lett å føle at andre har det bedre eller kommer lettere til det. Hadde vi byttet roller er det ikke sikkert vi hadde følt det samme.

Selv skulle jeg ønske at jeg var født til rikdom, da ser jeg for meg at alle mine problemer hadde vært borte. Men jeg er ikke så sikker på om det faktisk stemmer :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Til TS; så alle de årene du var gift satt du hjemme og koset deg som småbarnsmor mens mannen din var fornuftig nok til å få seg en utdannelse? Og du ønsker sympati nå? Hvorfor?

lavmål kommentar, du vet ingenting om bakgrunnen hennes for valgene som hun tok da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig kommet tilbake til Norge etter å ha bodd 8 år i utlandet (siden jeg var 18 år), jeg var ikke klar over at alenemammaer får så mye av staten!!! Er dette sant?

Jepp. Se på nav sine sider.

AnonymBruker
Skrevet

Utdanningsstønad fra nav er forøvrig: for videregående skole 3 580 kr i mnd i tillegg, for høgskole/universitet er det kr 7 150 kr i mnd. I tillegg til de 16440 kr.

Gjest Gjestinnen
Skrevet

:skratte: :skratte: :skratte:

Du bor i leilighet og studerer med penger som du FÅR...... At du velger å IKKE ta studielån som alle andre normale mennesker gjør, vitner om at du faktisk har MER ENN NOK å rutte med.

Hva i huleste er dette for et innlegg? Et forsøk på å få sympati???

Så lenge du mottar lovlig stønad snylter du ikke, men stikk fingern i jorda og innse hvor heldig du er, nemlig at du i motsetning til andre lever på penger du får, og faktisk så mye penger at du SLIPPER Å TA LÅN!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Utdanningsstønad fra nav er forøvrig: for videregående skole 3 580 kr i mnd i tillegg, for høgskole/universitet er det kr 7 150 kr i mnd. I tillegg til de 16440 kr.

HÆ?

Det jeg fikk tilbud om var penger til å dekke skolebøker og semesteravgift. Hvor har du disse tallene fra?

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet.

Mvh Sulosi.

AnonymBruker
Skrevet

Fra nav sine egne sider om utdanningsstønad.

Dette er feil. Dette er engangsbeløp!

AnonymBruker
Skrevet

Ops... Lest litt fort ja... Sorry! Ble litt energisk når jeg så summene som var nevnt tidligere... :sjenert:

Skrevet

Tilsammen kan en aleneforelder få ca 13000 kr i full overgangsstønad, 1940 kr i barnetrygd (for ett barn, øker med 972 kr for hvert barn), ca 1500 kr til barnetilsyn (64% av makspris for bhg) samt bostøtte og barnebidrag. Det er 16440 kr før bostøtte og bidrag det. Og det er virkelig ikke noen fæl "studentlønn".

Jeg har, med full lønn som assistent i barnehage omtrent 14 000 utbetalt hver måned.. Dette er full lønn for alle de søte, flinke pikene som tar seg av barna deres hver dag, og som gjerne slutter (og skaper gjennomtrekk avdelingen) for å ta bedre betalte jobber..

Jeg studerer riktignok for å bli førskolelærer, men foreløpig er jeg kun assistent, og om jeg trekker fra de ukene jeg er på skolen (samlingsbasert) sitter jeg igjen med ca 10 000 pr. mdn. Og ja, jeg har valgt å ta opp studielån (75%) i tillegg, slik at jeg kan overleve...

• Liker 3
Skrevet

Handler alt i denne verden bare om penger?

Greit nok at alenemødre FÅR penger, men hva med den jobben og det stresset det faktisk er å være alenemor? Om en ikke bevisst har gått inn for å bli alenemor, noe de færreste gjør regner jeg med, så er det faktisk ikke en dans på roser å være alene om ansvaret for ett eller flere barn. En har ikke den friheten andre har, og en er alene om absolutt alt.

Og ikke kom her med kommentarer om at da kunne en bare latt være å få unger. De fleste som får unger får dem i den tro at de skal være en familie, noe som er veldig vanlig å ville. Når ting går galt er det liksom ikke bare å levere ungene tilbake igjen. Og ikke stiller vi så veldig sterkt på sjekkemarkedet igjen heller.

Noen som frivillig melder seg til å være alenemor? Bare tenk på alle pengene dere får...

• Liker 3
Gjest veldig naiv
Skrevet

Jepp. Se på nav sine sider.

Wow. Jeg som er såpass gammel må bo på et lite kott på 8 m2, og dele bad og kjøkken med folk som er minst 5 år yngre enn meg, fordi i følge studielånet har jeg ikke råd til noe bedre. Men jeg kunne ha spredd beina og ikke brukt kondom og fått en stor leilighet! Angrer jeg? Nei! Så du som startet denne diskusjonen, nyt leiligheten du får dekket av staten, og ditt gratis studium :) Cheers!

• Liker 5
Gjest alenemor
Skrevet

Håper at overgangsstønaden forsvinner.

Ja! da håper jeg at det kommer døgnåpne barnehager også :kgbaby:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...