Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler jo ikke selv. Du FÅR penger til utdannelse. Du får ikke no stakkars deg sympati hos meg. Og bli mamma valgte du selv, og mannen valgte du selv. Syns alenemødre får og får, jammen på tide at menn står opp for seg selv!

:takke:

Kort og presist!

TS påstår hun lærer ungene sine at ingenting kommer gratis i livet, like fullt jobber hun ikke for noen av sine egne penger. Alt er diverse stønader som tikker inn på konto hver måned, som plukkes rett ut av oss skattebetalernes lommer. Kort sagt betalt utdanning og livsopphold, mens de fleste andre må ta opp studielån og jobbe ved siden av.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som syns det er så forferdelig å være studenter, kan dere ikke lage en egen sytetråd om hvor forferdelig det er og hvor fattige dere er, istedet for å forsøple tråden her med all fordømmingen?

En sånn har vi allerede, men jeg synes faktisk det er relevant at det trekkes litt

inn her. TS er student, så jeg ser ingenting galt med å sammenligne situasjonene. Det er ikke forferdelig å være student, men for mange er det trangt økonomisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å få barn er ikke en straff, det har jeg aldri sagt. Denne tråden er et prakteksempel på hvor fordømmende og smålige folk i dette landet er. Memenneskelighet og evne til empati finnes ikke. Det er ikke alle som er alenemødre idag, som har utdannelse eller noen å støtte seg på. Og hvorfor ikke se på det som en positiv ting, at de prøver å ta tak i sin situasjon og sørge for en bedre fremtid for sine små istedet for at de skal være avhengig av NAV? Du blir hardfør av hva? Dette blir bare latterlig... Patetisk. Først dømmer du alenemødre og så sier du at du blir hardfør av å være student? Hva tror du alenemødre er? De er tøffe de, skal jeg si deg. De må i tillegg til å jobbe hardt for å få endene til å møtes, gjøre arbeid for to døgnet rundt og samtidig måtte forholde seg til fordommene folk har. Skam deg!

Ærlig talt!!

her skriver TS et innlegg for å vise at alenemødre ikke får unødvendig(urettferdig) mye støtte, samtidig som hun sier at hun greier seg uten å ta opp studielån(noe som er utenkelig for oss single studenter uten barn) når hun har 2 barn. Hun ser jo ikke virkeligheten rett foran henne!

Jeg går 50% av tiden uten en eneste krone, det er sånn at jeg har blegynt å ta med meg flasker jeg finner ute... Noen anelse hvor ydmykende det er? Og det er ikke noe bostøtte for oss disse sommermnd vi ikke mottar stipend, i motsetning til mødrene som får like mye penger om sommeren, og derfor feks har mulighet til åra noen dager ferie, og de trengerbikke gå på fattighuset for å få mat.

Hva er det som er patetisk medie si at man blir hardfør av å erfare at man høster det man sår? Og at man må ta ansvar for egne valg? Og at bare man står hardt på så ordner det seg, men at man ikke skal forvente at andre kommer deg til unnsetning? Og at du ikke har erfart at man blir hardfør jo mer motgang man har kommet seg gjennom sier sitt om deg!

Ta ansvar for egne valg, og ikke forvent at andre skal ordne opp for dere...vær i det minste takknemlig for det dere får, og ikke vær nedlatende mot de studentene som lever på en 1000 lapp i mnd.. Dere mener vel ikke at vi har det lettere enn dere, eller at dere er viktigere for samfunnet enn oss?

• Liker 10
Gjest alille
Skrevet

Beklager at jeg var litt slurvete.

Rettelse:

Sett vekk i fra at TS er mor:

Hva gjør at hun som student skal slippe å ta opp studielån

som DE FLESTE andre studenter må - og bruke 20 år på å betale ned?

Hvorfor skal hun bo gratis, få gratis bøker og gratis matrialkostnader?

Hun får jo ikke alt gratis. Hun får bostøtte - dvs. at en del av leien betaler hun selv. Hun får ikke gratis bøker, hun må betale dem hun også. Men hun får altså også støtte fra staten fordi hun er alenemor uten stor inntekt. Det blir som å påstå at jeg også bor gratis, fordi stipendet jeg får fra Lånekassen akkurat er stort nok til å dekke husleia. Eventuelt at jeg spiser gratis. Mange studenter som spiser gratis i dette landet gitt, og så våger de å sutre! :ironi:

Synes du det er kjipt? Synes du at hun IKKE burde få støtte? Javel. Da regner jeg med at du holder kjeft når TS ender opp med å leve på sosialen resten av livet av bl.a. dine skattepenger fordi hun ikke har råd til utdanning? Mye bedre og billigere for samfunnet, er det det du innbiller deg?

Ja, livet er urettferdig. Det må man faktisk akseptere hvis man skal ha et samfunn som går rundt økonomisk sett! Å ikke gi alenemødre økonomisk støtte ville være en katastrofe fordi de hadde endt opp på sosialen livet ut. Det er DYRT!

Jeg sier ikke at jeg synes støtten er for lav/passelig/for høy, det vil jeg ikke sette meg inn i utifra en tråd på KG (jeg ville heller basert meg på statistikk og data) - jeg prøver bare å si at vi skal være jævlig glade for at det finnes støtteordninger for alenemødre, selv om det betyr at du blir misunnelig.

• Liker 3
Skrevet

TS, det er bare idioti å ikke ta opp studielån når du ikke trenger det. Ta imot pengene, sett dem på en høyrentekonto, og betal tilbake alt i sin helhet når du er ferdig. Står du på alle eksamener FÅR du jo 40% av lånet... evt kan du bruke pengene på BSU, da rentene normalt sett er lavere på studielån enn boliglån. Det du sier er i praksis at "du vil ikke ha et billig lån nå fordi du vil ha mulighet til å få et dyrt lån senere"...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det koster mer å ha barn :)

Og det er fint at hun har muligheten til å velge å vente. Selv var jeg midt i utdannelsen når samlivsbruddet skjedde, og har nå ikke mulighet til å forsørge meg selv og to barn på et studielån. Er jeg et menneske uten selvrespekt av den grunn?

Nei, vi som er gifte har som regel heller ikke råd til å studere istedet for å jobbe. Hvor mange tror du kan gjøre det? Alenemødre, innvandrere, helst innvandrer-alenemødre ...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun får jo ikke alt gratis. Hun får bostøtte - dvs. at en del av leien betaler hun selv. Hun får ikke gratis bøker, hun må betale dem hun også. Men hun får altså også støtte fra staten fordi hun er alenemor uten stor inntekt. Det blir som å påstå at jeg også bor gratis, fordi stipendet jeg får fra Lånekassen akkurat er stort nok til å dekke husleia. Eventuelt at jeg spiser gratis. Mange studenter som spiser gratis i dette landet gitt, og så våger de å sutre! :ironi:

Synes du det er kjipt? Synes du at hun IKKE burde få støtte? Javel. Da regner jeg med at du holder kjeft når TS ender opp med å leve på sosialen resten av livet av bl.a. dine skattepenger fordi hun ikke har råd til utdanning? Mye bedre og billigere for samfunnet, er det det du innbiller deg?

Ja, livet er urettferdig. Det må man faktisk akseptere hvis man skal ha et samfunn som går rundt økonomisk sett! Å ikke gi alenemødre økonomisk støtte ville være en katastrofe fordi de hadde endt opp på sosialen livet ut. Det er DYRT!

Jeg sier ikke at jeg synes støtten er for lav/passelig/for høy, det vil jeg ikke sette meg inn i utifra en tråd på KG (jeg ville heller basert meg på statistikk og data) - jeg prøver bare å si at vi skal være jævlig glade for at det finnes støtteordninger for alenemødre, selv om det betyr at du blir misunnelig.

Men når støtten er så høy at hun greier seg UTEN studielån så er det veldig feil i mine øyne. Da burde de isåfall justere ned støtten i det øyeblikk man får mulighet til å søke studielån/stipend... Sånn som det er nå så er det bare latterlig og urettferdig, og det bidrar til å sette alenemødre i et veldig dårlig lys.

• Liker 5
Gjest O___o
Skrevet (endret)

På generelt grunnlag mener jeg at studielån ordningen i dag er såpass god for aleneforsørgere.

Helt vanlige studenter må ta opp 200 - 300 000 i studielån, og de aller fleste studenter jobber også ved siden av studiet.

Hvis du er aleneforelder får du et langt høyere stipend enn andre studenter.

Ja.

Jeg synes sunne og friske mennesker som har satt barn til verden skal ta opp lån på lik linje med andre studenter.

Det er da ikke som at vi her vurderer om de stakkars aleneforsørgerene skal ende opp som uføretrygdede og kronisk syke rullestolbrukere resten av livet - dersom de tar opp studielån som andre studenter uten barn må.

Endret av O___o
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun får jo ikke alt gratis. *klipp*

Nei hun får ikke alt gratis. Men hun får billigere husleie pga bostøtte (dette er heldigvis ikke bare for alenemødre). Hun betaler bare reellt 36% for en barnehageplass. Hun får stønad til utdanning, dvs dekket semesteravgift og materiell opp til gitte summer. Hun får også en ekstra barnetrygd, skatteklasse 2 og bidrag fra far. Samt at hun får overgangsstønad. Denne nedjusteres etter hva hun jobber selv, men fra navs sider: "Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet." I tillegg kan hun ta opp studielån som alle andre. Dette kan hun, som en annen nevner, sette på bok om hun ikke bruker av det, og nedbetale i sin helhet når hun er ferdig studert. Og det som blir omgjort til stipend er rent tjente penger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor alenemødre får motta bostøtte som student, mens andre studenter ikke gjør det? De sliter lishiten av seg i sommermnd for å skrape sammen nok til leie.

• Liker 6
Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor alenemødre får motta bostøtte som student, mens andre studenter ikke gjør det? De sliter lishiten av seg i sommermnd for å skrape sammen nok til leie.

Fordi de har ansvaret for å forsørge barn ! Noe dere antakelig ikke forstår før dere får barn selv hva innebærer. Å studere med barn, opptil flere kanskje og å studere uten barn kan ikke sammenlignes. Det offentlige har et visst ansvar for barn i samfunnet. Hadde hun hadde en lavtlønnet jobb istedet for ville hun også fått bostøtte ! Nå skaffer hun seg kompetanse som gjør at hun kan bidra som skatteyter i ettertid ser dere ikke det ..?... Istedet for å bli en evig mottaker av stønader.

Gud forby at dere som er mest på krigstien her en dag plutselig står i en liknende situasjon eller tilsvarende der dere får hjelp til livsopphold fra det offentlige. Det kan faktisk skje de fleste av oss før en vet ordet av det. Og som student med 100 % omsorg for 3 barn vil jeg påstå at hun ikke har veldig mye å leve av. Å leve med og uten barn økonomisk sett er totalt forskjellig. Hadde hun vært alene hadde beløpet vært høyt...men det er hun altså ikke !

I tillegg jobber hun hardt for å få hverdagen til å fungere, noen av dere er direkte respektløse her i kommentarene deres...og viser med stor tydelighet mangel på kunnskap i forhold til god samfunnsøkonomi !!!

• Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

I debattene på KG virker det som at man stadig glemmer at det å få barn er frivillig.

Aleneforsørgere framstilles her mer som en offergruppe enn som en gruppe som har tatt selvstendige valg eller prioritert annerledes.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes overgangsstønad burde komme med forpliktelse - at man bruker de tre årene til å forberede et liv uten stønader. F.eks. ved å ta utdannelse. Det er jo derfor staten gjør den investeringen.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg synes overgangsstønad burde komme med forpliktelse - at man bruker de tre årene til å forberede et liv uten stønader. F.eks. ved å ta utdannelse. Det er jo derfor staten gjør den investeringen.

De fleste gjør da vel det, enten i form av jobb eller utdannelse. Når overgangsstønaden er over, er det ikke mye igjen å leve av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at aleneforsørgere får støtte slik at barna kan leve under ok forhold. Men jeg tviler på om det er så trangt med pengene som ts sier, ellers hadde hun vel tatt opp studielån som andre studenter. Hvis hun da ikke mener at folk i hennes situasjon burde få mer "gratispenger". Det ville jeg synes var urimelig i såfall.

Skrevet (endret)

Det er trangt å være alenemor, ingen tvil om det.

Jeg har spurt spørsmålet mange ganger, men ingen ser ut til å svare.

Dere som kritiserer støtten ts får, mener dere det er bedre at hun heller hadde levd på sosialstønad?

Ser dere ikke forskjellen på å være singel student og å være student med barn?

Ser ikke dere at dere også kan klare dere uten lån? Mannen har jo fortsatt sin inntekt og du kan jobbe kveld/helg?

Endret av Mamma1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som kritiserer støtten ts får, mener dere det er bedre at hun heller hadde levd på sosialstønad?

Ser ikke dere at dere også kan klare dere uten lån? Mannen har jo fortsatt sin inntekt og du kan jobbe kveld/helg?

Det ER jo forskjell på en student med barn og en student uten barn. En student med barn trenger mer penger, for å forsørge barnet. Men det er ikke dermed sagt at det er rettferdig at studenter med barn skal slippe å ta opp studielån, hvis det er sånn at den støtten de allerede får er for liten.

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Nei - Jeg mener hun burde ta opp studielån og betale det tilbake - på lik linje som andre studenter.

Jo - Det er forskjell på å være singel student og å være student med barn.

Og akkuratt derfor får studenter som er foreldre mer i stipend enn hva andre studenter får.

Og nei - Ikke alle studenter kan klare seg uten lån, nei.

• Liker 7
Skrevet

Det er forpliktelse til stønaden, den må bidra til å gjøre meg istand til å forsørge meg selv. Min yngste blir 8 år 6 mnd før jeg er ferdig studert og idet hun fyller 8 år stoppes stønaden.

Dette med lån føler jeg noen tar helt utav sammenhengen. Vi hadde hatt mye bedre råd om jeg tok opp studielån, ingen tvil om det. Men jeg var lite smart på videregående og tok opp studielån da, som jeg faktisk enda betaler ned på. Ja jeg kunne fått betalingsutsettelse mens jeg studerer...men velger å betale ned på det nå. Det med å ikke ta opp lån som mange gjør er en prioritering jeg velger. Jeg velger altså å ha det trangere enn jeg måtte. Overgangstønaden er ikke noe vi lever fett på. Den dekker ikke husleie, strøm, tlf og forsikring pr mnd en gang.

Det koster å ha barn i Norge, selv om man velger å skru ned levestandarden sin betraktelig. Kun de som har barn forstår den biten tror jeg.

I forhold til å velge å få barn... ja jeg fikk barn før jeg tok utdannelsen av ulike grunner. Gir det dere enda en grunn til å fordømme meg ? Jeg har utviklet meg gjennom de siste 11 år, og velger nå utdannelse og benytter meg av de ordningene som fins...men jeg kan love at det gjør meg verken lat eller rik ! Det er hardt arbeid, uten sammenligning med single barnløse studenter. Det er ikke sånn at jeg har skaffet meg barn for å få utdannelse på statens bekostning, og jeg kan love dere at det er ingen lettvint vei å gå !

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Det er forpliktelse til stønaden, den må bidra til å gjøre meg istand til å forsørge meg selv. Min yngste blir 8 år 6 mnd før jeg er ferdig studert og idet hun fyller 8 år stoppes stønaden.

Dette med lån føler jeg noen tar helt utav sammenhengen. Vi hadde hatt mye bedre råd om jeg tok opp studielån, ingen tvil om det. Men jeg var lite smart på videregående og tok opp studielån da, som jeg faktisk enda betaler ned på. Ja jeg kunne fått betalingsutsettelse mens jeg studerer...men velger å betale ned på det nå. Det med å ikke ta opp lån som mange gjør er en prioritering jeg velger. Jeg velger altså å ha det trangere enn jeg måtte. Overgangstønaden er ikke noe vi lever fett på. Den dekker ikke husleie, strøm, tlf og forsikring pr mnd en gang.

Det koster å ha barn i Norge, selv om man velger å skru ned levestandarden sin betraktelig. Kun de som har barn forstår den biten tror jeg.

I forhold til å velge å få barn... ja jeg fikk barn før jeg tok utdannelsen av ulike grunner. Gir det dere enda en grunn til å fordømme meg ? Jeg har utviklet meg gjennom de siste 11 år, og velger nå utdannelse og benytter meg av de ordningene som fins...men jeg kan love at det gjør meg verken lat eller rik ! Det er hardt arbeid, uten sammenligning med single barnløse studenter. Det er ikke sånn at jeg har skaffet meg barn for å få utdannelse på statens bekostning, og jeg kan love dere at det er ingen lettvint vei å gå !

Beklager hvis jeg har missforstått deg, jeg forstod det som at du ikke arbeidet i det heletatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...